Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?

Data: 2012-04-12 10:24:01
Autor: Piotrek
Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?
Witam

Szukam niezawodnego dysku 2 TB? Czy WD20EARX będzie ok?

Data: 2012-04-12 16:36:50
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-04-12 12:24, Piotrek wrote:
Witam

Szukam niezawodnego dysku 2 TB? Czy WD20EARX będzie ok?

Nie ma niezawodnych dysków. WD20EARS/EARX zbieraja raczej pozytywne opinie odnosnie trwalosci (poprawiona w kontekscie poprzedniej serii AADS). Zielone WD mogą żle pracować w NAS'ach, szczególnie w złożone w RAID. Gdzie i jak, to już zależy od konkretnych rozwiązań, tematem jest tu długi czas który dysk sobie daje na odzyskanie danych w przypadku zauwazenia problemu. Moze to wypinac dysk z macierzy, co w pewnych przypadkach może być problemem.

Data: 2012-04-12 16:59:54
Autor: qwerty
Użytkownik "Rafal Lukawski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jm6pa0$hb6$1@inews.gazeta.pl...
Nie ma niezawodnych dysków. WD20EARS/EARX zbieraja raczej pozytywne opinie odnosnie trwalosci (poprawiona w kontekscie poprzedniej serii AADS). Zielone WD mogą żle pracować w NAS'ach, szczególnie w złożone w RAID.
Mogłeś wcześniej powiedzieć, bo dziś zamówiłem 4 x 2 TB WD do rejestratora. ;)

Data: 2012-04-12 19:39:37
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-04-12 16:59, qwerty wrote:
[...]

Rejestratory to jedna skrajnosc, gdzie przynajmniej teoretycznie powinno sie wrzucac takie dyski (serie AV), gdzie nawet przechodzi błąd zapisu. Istota w tym by dysk nie wchodził w cykle odzyskiwania danych kosztem ich poprawności. przy strumieniach AV ważniejsza jest ciągłość zapisu niż pojedyncze błędy (które oczywiście można wykryć).

EARX to druga skrajność, gdzie te czasy są duże. Wszystko będzie dobrze działać do czasu gdy któryś z dysków złapie bady, wtedy np. cały rejestrator może się zawiesić i zapis się zatrzyma. Tyle. nic wiecej.

Data: 2012-04-13 08:41:22
Autor: Chris
Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?
qwerty nabazgrał(a):

[...]

To możesz mieć problem :) mi wsadzili do QNAP-a Seagate GREEN i wywalało co chwila któryś dysk .. zamiana na normalne i wszystko działa bez problemu.

Data: 2012-04-14 20:32:49
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?
Dnia 2012-04-13, o godz. 08:41:22
"Chris" <spam@spam.net> napisał(a):

qwerty nabazgrał(a):

> [...]

To możesz mieć problem :) mi wsadzili do QNAP-a Seagate GREEN i
wywalało co chwila któryś dysk .. zamiana na normalne i wszystko

Zależy widocznie od egzemplarza. ;-) Ja testuję od ~3 tygodni 4x2TB
Green Seagate w 459 i jakoś nie zauważyłem jakichś negatywnych objawów.
Choć są to dyski tymczasowe bo docelowe będą całkiem inne.

Zdrówko

Data: 2012-04-14 22:22:26
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-04-14 20:32, Maciek Babcia Dobosz wrote:

Zależy widocznie od egzemplarza. ;-) Ja testuję od ~3 tygodni 4x2TB
Green Seagate w 459 i jakoś nie zauważyłem jakichś negatywnych objawów.
Choć są to dyski tymczasowe bo docelowe będą całkiem inne.

To nie temat na krótkie testy. Jak pisałem wcześniej, dyski Green mają długie czasy obsługi błędów, co powoduje iż rejestrator w przypadku wystąpienia błędu zawiesi się, rozwali raid etc. Z punktu widzenia zastosowania istotniejszy jest ciągły zapis niż 100% zgodność danych (gdy jedna klatka będzie uszkodzona nic się nie stanie). Gdy rejestrator padnie, nic z niego.

Zdrówko

Data: 2012-04-15 11:48:06
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?
Dnia 2012-04-14, o godz. 22:22:26

On 2012-04-14 20:32, Maciek Babcia Dobosz wrote:

> [...]

zgodność danych (gdy jedna klatka będzie uszkodzona nic się nie
stanie). Gdy rejestrator padnie, nic z niego.

Ja te dyski testuję w NAS-ie a nie w rejestratorze. To że QNAP ma
możliwość podłączenia kamer nie znaczy że jest to system monitoringu.

Zdrówko

Data: 2012-04-14 20:30:03
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?
Dnia 2012-04-12, o godz. 16:59:54
"qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał(a):

> [...]
> złożone w RAID.
Mogłeś wcześniej powiedzieć, bo dziś zamówiłem 4 x 2 TB WD do

Green dyski do rejestratora? Raczej kiepski pomysł. Do tego stosuje się
raczej dyski przystosowane do ciągłej pracy i zapisu danych. Nie zdziw
się jeśli po paru miesiącach zaczną Ci się sypać. Lepiej stosować dyski
dedykowane np. do domowych nagrywarek wideo.

Zdrówko

Data: 2012-04-14 21:32:17
Autor: qwerty
Użytkownik "MaciekBabciaDobosz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:20120414203003.3105ecc0@babcia-workstation...
[...]

Zakup nie jest za moje pieniądze, więc się nie martwię. Ogólnie to szybciej pada rejestrator, niż dysk.

Data: 2012-04-15 11:48:49
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?
Dnia 2012-04-14, o godz. 21:32:17
> [...]

> stosować dyski dedykowane np. do domowych nagrywarek wideo.

Zakup nie jest za moje pieniądze, więc się nie martwię. Ogólnie to

Strasznie kiepskie rejestratory masz w takim razie. ;-)

Zdrówko

Data: 2012-04-12 19:49:27
Autor: Irokez
Użytkownik "Rafal Lukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:jm6pa0$hb6$1inews.gazeta.pl...
On 2012-04-12 12:24, Piotrek wrote:
Witam
[...]

No właśnie w robocie 4 maszynki każda z dwoma dyskami WD w raid 1 i często wypadały z RAID. Tylko że to były 250GB RE16. W końcu wszystkie popadały (bady lub bady+transfer 1MB/s)  i powymieniałem na nowe Seagate i WD niebieskie. Na razie jest ok.

--
Irokez

Data: 2012-04-12 19:58:51
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-04-12 12:24, Piotrek wrote:
Witam
[...]

podział AV->RE->STD (standardowe) -> Green jest raczej umowny i marketingowy.

Raid Edition (RE) teoretycznie powinny lepiej pracować w RAID ze względu a) na niezawodność, b) na tak dopasowaną obsługę błędów, że całość nie wywala dysków przy pierwszym błędzie.

W praktyce ja stara się brać pod uwage potencjalne problemy, koszty całości (jednorazowy zakup) i np. sam mam 2xraid na samsung green, jezeli wyleci mi dysk z mirrora, to trudno - dla mnie jest to akceptowalne, ale nie chcialbym tam żadnego Raid Edition, bo zjada więcej prądu i droższe. Biorac pod uwage, ze obciazenie raidow jest znikome (chwilowo 100%) u mnie sie sprawdza i tak warto podchodzic do kazdego zakupu,

Data: 2012-04-12 21:01:23
Autor: Irokez
Użytkownik "Rafal Lukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:jm754o$gd2$1inews.gazeta.pl...
[...]

Tutaj akurat chodzi tylko i wyłacznie o niezawodność. Jak wyleci jeden dysk to maszyna jedzie na drugim, a przywracam prawidłową pracę na spokojnie podczas najbliższego przestoju.
Dlatego teraz poszły niebieskie WD i Seagate Barracuda, które nie są dedykowane do RAID. Mam nadzieję że nie popadają tak jak te RE, zwłaszcza Seagate którego darzę większą sympatią (za dużo mam podkładek pod piwo z dysków WD).

Irokez

Data: 2012-04-13 09:16:11
Autor: Chris
Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?
Rafal Lukawski nabazgrał(a):

On 2012-04-12 12:24, Piotrek wrote:
Witam
Szukam niezawodnego dysku 2 TB? Czy WD20EARX będzie ok?
Nie ma niezawodnych dysków. WD20EARS/EARX zbieraja raczej pozytywne opinie odnosnie trwalosci (poprawiona w kontekscie poprzedniej serii

Na 300 sztuk sprzedanych żaden na razie nie wrócił do serwisu, więc na razie bardzo dobrze.

Data: 2012-04-14 15:45:09
Autor: Piotrek
Piotrek <bikerka1988.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Witam

Szukam niezawodnego dysku 2 TB? Czy WD20EARX będzie ok?

dzięki za opinie

a co sądzicie o: Seagate ST2000DM001 2TB sATA III 64MB?

--

Niezawodny dysk 2 TB SATA - WD20EARX?