Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu

Data: 2010-06-06 04:10:21
Autor: Konrad
Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu
Witam,
Mam problem dotyczący praw autorskich. Szukam w internecie, ale jak to
w internecie. Do konkretnych informacji ciężko się dokopać, a do
pewnych i konkretnych jeszcze gorzej.

"Osobiste prawa autorskie obejmują więź autora z dziełem. Należy
uznać, że więź ta obejmuje także uprawnienie autora do informacji osób
trzecich o swym autorstwie danego dzieła (utworu), nawet wówczas, gdy
twórca zbył wszelkie majątkowe prawa do tego dzieła. Dlatego też
należy stwierdzić, że nie można zabronić twórcy dzieła umieszczania
informacji o swoim autorstwie tego określonego dzieła." - Czy zgodzili
byście się z tym stwierdzeniem?

Sytuacja wygląda tak, że podpisałem umowę na mocy której przekazuję
autorskie prawa majątkowe do zdjęć zrobionych w ramach tej umowy. Ale
osobiste oczywiście zostają przy mnie.

Ale:
1) Autorskie prawa majątkowe zostają przy mnie. Więc teoretycznie
powinienem mieć możliwość umieszczenia tych zdjęć na stronie i
powiedzenia: "Szanowny gościu. To ja zrobiłem takie i takie zdjęcie.
Dnia takiego i takiego w miejscu takim a takim"
2) Umowa nie określa wynagrodzenia za przekazanie praw autorskich.
Określa wynagrodzenie za realizację reportażu ślubnego. Więc
teoretycznie mogę się domagać dodatkowego wynagrodzenia ?
3) "ART 41.3. Nieważna jest umowa w części dotyczącej wszystkich
utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy
mających powstać w przyszłości.". Czy można więc w kwietniu podpisać
umowę dotyczącą zdjęcć wykonanych w każdy weekend następnych 6-ciu
miesięcy?
4) "ART 56.1. Twórca może odstąpić od umowy lub ją wypowiedzieć ze
względu na swoje istotne interesy twórcze." - No moim żywotnym
interesem jest, aby te zdjęcia były na tej stronie. Ponieważ ludzie na
nią przychodzą i mogą zobaczyć, czy jestem czegoś wart, czy nie. I czy
chcieliby abym robił im zdjęcia, czy nie.
5) "62.1. Tworca moze w zbiorowej publikacji swych utworow umiescic
utwory, o ktorych publikacje zawarl odrebna umowe." Strona/blog ma
właśnie taki charakter. Zbiorowej publikacji moich dokonań. Nie jest
to publikacja odpłatna.
6) Czy ta firma ma prawo przekazać te zdjęcia dalej swoim klientom nie
informując ich o autorstwie zdjęć? No bo jest to rozpowszechnianie
utworu bez podania imienia i nazwiska twórcy. Wiem, że firma nie
informowała swoich klientów o tym, kto jest autorem zdjęć ślubnych,
które otrzymali. A nawet więcej, sama się pod nimi podpisała.

W długiej umowie jest zapis, że materiał powstały w wyniku realizacji
tych usług stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa i nie wolno mi go
publikować na stronach internetowych itd. I, że za każde opublikowane
zdjęcie firmie przysługuje kara umowna w wysokości 5000 za każde
zdjęcie. No, ale jeżeli ten zapis jest sprzeczny z ustawą o prawie
autorskim to znaczy, że absolutnie by nie funkcjonował, prawda? Bo
jeżeli umowa mówi, że zabraniają mi publikować. A ustawa mówi, że nie
mogą mi zabronić to silniejsza jest oczywiście ustawa.

Będąc pod presją podpisałem umowę, która nie do końca była korzystna
dla mnie. I teraz szukam metody, żeby tą umowę jakoś podważyć. No bo
jak się kończą pieniądze to się łapie co jest...

Data: 2010-06-06 14:01:08
Autor: Olgierd
Dnia Sun, 06 Jun 2010 04:10:21 -0700, Konrad napisał(a):

[...]

Przejęzyczyłeś się, bo jak rozumiem majątkowe zbyłeś (bo tylko te można zbyć). Więc możesz się chwalić, że wykonałeś jakiś utwór.

2) Umowa nie określa
wynagrodzenia za przekazanie praw autorskich. Określa wynagrodzenie za
realizację reportażu ślubnego. Więc teoretycznie mogę się domagać
dodatkowego wynagrodzenia ?

Rozumiem, że sytuacja wygląda tak, że literalnie nie jest powiedziane, że wynagrodzenie dostałeś za przeniesienie tych praw, lecz za samą realizację? Jeśli intencją stron było to, co wiesz, że było -- nie możesz.

[...]

A to są wszystkie utwory jakie zamierzasz wykonać w przyszłości?? ;-) I jeśli zrobisz jakieś inne zdjęcie, to też prawa do nich nabywa Twój kontrahent?
Chyba nie...

[...]

No i? Prawdę mówiąc zrobiłem (za pieniądze) w życiu parę zdjęć, natomiast mimo to mogę coś tam prezentować w sieci czy gdzieś.

[...]

Wiele zależy od kontekstu, zwróć uwagę, że w przypadku np. reklam wykonanych przez grafików jego nazwisko prawie nigdy (bardzo bardzo rzadko) pojawia się przy utworze. Czasem takie widuję (np. w prasie), ale jest to olbrzymia rzadkość.

[...]

Ale gdzie ustawa mówi, że nie mogą Ci tego zabronić??! Jeśli pijesz do ad. 1) powyżej, to najpierw porównaj to, co napisałeś tam, a teraz to, co tutaj.
Będąc pod presją podpisałem umowę, która nie do końca była korzystna dla
mnie. I teraz szukam metody, żeby tą umowę jakoś podważyć. No bo jak się
kończą pieniądze to się łapie co jest...

Ale co to za presja? Działałeś pod przymusem czy teraz po prostu chcesz pokombinować?

--
:) Olgierd || Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl
[reklama] fotograf+Wrocław? tylko http://foto-krzyki.pl

Data: 2010-06-06 18:14:48
Autor: Stefan
Konrad pisze:
Sytuacja wygląda tak, że podpisałem umowę na mocy której przekazuję
autorskie prawa majątkowe do zdjęć zrobionych w ramach tej umowy. Ale
osobiste oczywiście zostają przy mnie.

Tak. Oznacza to ze nowy wlasciciel nie moze powiedziec ze to on jest autorem, a Tobie nie moze zabronic sie tym faktem chwalic.

Co do umieszczania na swojej stronie, to sie nie wypowiem, bo nie jestem pewien - wszystko zalezy od kontekstu.

2) Umowa nie określa wynagrodzenia za przekazanie praw autorskich.
Określa wynagrodzenie za realizację reportażu ślubnego. Więc
teoretycznie mogę się domagać dodatkowego wynagrodzenia ?

Tylko realizacje reportazu slubnego? To nawet nie musisz im go przekazywac. Pomijajac kwestie moralna, to po slubie mozesz powiedziec ze reportaz, zgodnie z umowa, zrealizowales i zaproponowac:

- wykonanie kopii dla nich, i osobno dla kazdego kto bedzie chcial (i na kogo p.mlodzi pozwola) za jakas stawke
- wykonanie kopii i przekazanie majatkowych praw autorskich - wtedy juz moga robic kopie we wlasnym zakresie

No ale ekspertem w tej dziedzinie nie jestem, takze jako pewnik tego nie bierz co pisze.

--
http://www.artveo.pl/

Data: 2010-06-15 00:45:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 6 Jun 2010, Stefan wrote:

Konrad pisze:

[...]

  A co z art.65 PA w powiązaniu z art.5 i art.56 KC?
  IMHO - zapłacili za "prawo do korzystania do własnych celów", czyli
licencję (jedną, bez prawa wydawania kolejnych licencji samemu).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-15 10:30:24
Autor: Stefan
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Widzac ze odpowiedz jest od Ciebie juz wiedzialem ze nie mam racji :-)
Faktycznie, dzieki za wskazanie tego.

--
http://www.artveo.pl/

Data: 2010-06-07 10:39:16
Autor: Ariusz
W dniu 2010-06-06 13:10, Konrad pisze:
[...]

Masz prawa osobiste - masz prawo by ktoś kto ma prawa majątkowe podawał ciebie jako autora.

[...]

A tu coś pomyliłeś chyba - w końcu masz te majątkowe prawa, czy nie?

[...]

Umowa o prawa autorskie może i tak ale nie koniecznie umowa, którą podpisałeś.

Wyobraź sobie sytuację, podpisujesz kontrakt na obsługę foto jakiejś cyklicznej imprezy na kilka miesięcy do przodu, w umowie masz zapis, że po wykonaniu zdjęć - przekażesz prawa majątkowe na X.
Powiedzmy, że impreza jest dość kosztowna, a zdjęcia mają priorytetowe znaczenie więc X może zawrzeć w umowie, że jak spitolisz robotę nie wywiążesz się to zapłacisz karę. Nie musisz przekazywać praw ale nie wywiążesz się również z umowy i zapłacisz karę

[...]

Ja w umowie o przekazanie majątkowych praw autorskich mam zapis, że pozostawiam dla siebie kopię zdjęć i mogę prezentować jako udokumentowanie mojego dorobku - oczywiście sposoby i forma prezentacji jest wymieniona.

[...]

Podpisałeś umowę wiedziałeś, że jest dla ciebie zła, trzeba było nie podpisywać.
Z tego co piszesz wynika raczej, że nie wykonałeś zdjęć jako dzieło, a jako zlecenie. To, że ty nosiłeś aparat i pstrykałeś foty nie robi z ciebie wyłącznego twórcy. Na to co zrobiłeś mogło pracować naście osób i one mają takie same prawa do tych zdjęć jak ty - czyli zgodne z umową zlecenie.

Ariusz

Ariusz

Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu