Niezgodność ceny z kodem EAN towaru

Data: 2009-09-10 17:45:29
Autor: MiK
Niezgodność ceny z kodem EAN towaru
Za studenta miałem na uczelni przedmiot "Prawo Konsumenckie". Pamiętam, że było tam coś n.t. "jesli klient zauważy towar w określonej cenie, zaś jego kasowa wartość jest z tą ceną niezgodna, to klient ma prawo domagać się sprzedaży towaru po cenie w jakiej towar jest wystawiony na pólce". Czy ktoś mógłby mi podać podstawę prawną?

Pozdrawiam, M.

Miłosz Klemens
http://www.komedie.mocny.com
e-mail: admin@klemensy.pl

Data: 2009-09-10 17:50:34
Autor: SQLwysyn
Użytkownik "MiK" <NOSPAMmaveriq@interia.pl> napisał w wiadomości news:h8b6s0$e4d$1news.task.gda.pl...
[...]

Teoretycznie Kodeks Cywilny. W praktyce nie wyegzekwujesz tego prawa.

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-10 18:15:00
Autor: Big Jack
Niezgodność ceny z kodem EAN towaru
W wiadomości
*SQLwysyn* napisał(-a):

Teoretycznie Kodeks Cywilny. W praktyce nie wyegzekwujesz tego prawa.

Jak to nie? Osobiście to zrobiłem dwa razy kiedy towar na półce miał cenę niższą niż ta odczytana przez skaner. Na moją uwagę, że cena na półce jest niższa, kasjerka powiedziała że jej to nie obchodzi. I jej szczęscie, że się biegiem z tego stwierdzenia wycofała, bo już miałem na nią rozedrzeć mordę. Zapłaciłem tyle ile było na półce, a nie tyle ile wskazywała kasa. I ten sam motyw z premedytacją powtórzyłem następnego dnia. Jak oni szukali naiwnych, to ja wykorzystałem ich naiwność. Zaraz po tym stojąc jeszcze przy kasie widziałem jak zmieniali cenę na półce. W pobliskim markecie zauważyłem inne zjawisko. Waga towarów podawana na metkach na półkach jest zawyżona w stosunku do faktycznej podawanej na opakowaniach. Co z tym można zrobić?

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2009-09-10 19:05:41
Autor: SQLwysyn
*SQLwysyn* napisał(-a):

Teoretycznie Kodeks Cywilny. W praktyce nie wyegzekwujesz tego prawa.

Jak to nie? Osobiście to zrobiłem dwa razy kiedy towar na półce miał cenę niższą niż ta odczytana przez skaner.

To miałeś szczęście.
A potem kasjerka z własnej kieszeni dopłaciła niedobór w kasie - bo przecież u siebie w kasie fiskalnej miała wyższą cenę. To nie sklep dostał w tyłek, tylko niczemu nie winna kobieta w kasie. Ten, kto źle ometkował towar na pewno za to nie zapłacił.

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-10 15:09:06
Autor: witek
*SQLwysyn* napisał(-a):

[...]

Czyli twierdzisz, że dał jej mniej pieniędzy niż to było wydrukowane na paragonie i kasjerka się na to zgodziła?

Data: 2009-09-11 17:20:26
Autor: SQLwysyn
*SQLwysyn* napisał(-a):

[...]

Nie ja twierdze, tylko Big Jack.

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-11 12:54:42
Autor: witek
*SQLwysyn* napisał(-a):

[...]

Nie. To ty tak twierdzisz.
Ja twierdzę, że kasa z paragonem się zgadzała.

Data: 2009-09-10 20:18:47
Autor: Michal Jankowski
"SQLwysyn" <sqlwysyn@sqlwysyn.pl> writes:

[...]

Nie opowiadaj bzdur.

  MJ

Data: 2009-09-11 17:20:01
Autor: SQLwysyn
Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:4aa9595a$1news.home.net.pl...
SQLwysyn pisze:

[...]

Bredzisz to moze ty po spotkaniu z ochrona w Jankach. Ja natomiast taka sytuacje widzialem. Zaplakana kobiete pracujaca za 400 zł 'na kasie' która wsunela do kasy 5 własnych złotych.

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-11 12:55:39
Autor: witek
SQLwysyn pisze:

[...]

W którym supermarkecie kasjerki mają prawo mieć własne pieniądze przy sobie?

Data: 2009-09-11 19:49:05
Autor: PlaMa
W dniu 2009-09-11 17:20, SQLwysyn pisze:

Bredzisz to moze ty po spotkaniu z ochrona w Jankach. Ja natomiast taka
sytuacje widzialem. Zaplakana kobiete pracujaca za 400 zł 'na kasie'
która wsunela do kasy 5 własnych złotych.

Kasjerka przy kasie z własnymi pieniędzmi?! Raczysz żartować.

Data: 2009-09-11 21:32:55
Autor: Andrzej Lawa
SQLwysyn pisze:

Bredzisz to moze ty po spotkaniu z ochrona w Jankach. Ja natomiast taka
sytuacje widzialem. Zaplakana kobiete pracujaca za 400 zł 'na kasie'
która wsunela do kasy 5 własnych złotych.

Pewnie jak zwykle kłamiesz, mendo...

Data: 2009-09-11 22:21:06
Autor: PiotRek
Użytkownik "SQLwysyn" <sqlwysyn@sqlwysyn.pl> napisał w wiadomości news:h8dq4f$h72$5news.onet.pl...
Ja natomiast taka
sytuacje widzialem. Zaplakana kobiete pracujaca za 400 zł 'na kasie' która
wsunela do kasy 5 własnych złotych.

Jeżeli za 400 zł, to napewno nie na pełnym etacie - to po pierwsze.
A skoro nie podałeś wymiaru czasu pracy, to Twoja informacja o 400 złotych
jest g**** warta.

A po drugie - od kiedy to kasjerka odpowiada za ceny wywieszone
na półkach?

Bzdury niemożebne wypisujesz.

--
Piotr

Data: 2009-09-12 08:30:26
Autor: SQLwysyn
Użytkownik "PiotRek" <bell1876usunto@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:h8ebg4$bjg$1inews.gazeta.pl...
Ja natomiast taka
sytuacje widzialem. Zaplakana kobiete pracujaca za 400 zł 'na kasie' która
wsunela do kasy 5 własnych złotych.

Jeżeli za 400 zł, to napewno nie na pełnym etacie

Mało wiesz o  świecie i życiu.

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-10 21:55:27
Autor: Andrzej Lawa
Big Jack pisze:

wskazywała kasa. I ten sam motyw z premedytacją powtórzyłem następnego
dnia. Jak oni szukali naiwnych, to ja wykorzystałem ich naiwność. Zaraz
po tym stojąc jeszcze przy kasie widziałem jak zmieniali cenę na półce.

Bredzisz (z tym szukaniem naiwnych). Zwyczajnie cena się zmieniła, a
ktoś zaniedbał (zapomniał lub nie zdążył) zmienić ceny lub nakazać jej
zmianę.

Jest to norma przy licznych zmianach i nielicznym personelu.

Data: 2009-09-10 22:40:23
Autor: PiotRek
Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:4aa959d4news.home.net.pl...
Big Jack pisze:
> [...]

Bredzisz (z tym szukaniem naiwnych). Zwyczajnie cena się zmieniła, a
ktoś zaniedbał (zapomniał lub nie zdążył) zmienić ceny lub nakazać jej

No dobrze, całkiem możliwe, że ktoś zapomniał, ale Big Jack
pierwszego dnia im przypomniał, a drugiego dnia (jak zrozumiałem)
nadal na półce była błędna cena.

Ja w pewnym sklepie regularnie odwiedzam POK, gdzie zwracają różnicę
między ceną kasową a półkową, a wszystkie zwroty wrzucam do specjalnej
puszki. Ciekawe, ile mi się po roku uzbiera (zbieram od stycznia).
:-)

Piotr

Data: 2009-09-10 22:47:07
Autor: Andrzej Lawa
PiotRek pisze:

No dobrze, całkiem możliwe, że ktoś zapomniał, ale Big Jack
pierwszego dnia im przypomniał, a drugiego dnia (jak zrozumiałem)
nadal na półce była błędna cena.

Ciesz się, że był towar na półce ;)

[...]

Majątku z tego nie uzbierasz :-P

Data: 2009-09-11 08:32:08
Autor: Big Jack
*Andrzej Lawa* napisał(-a):

Big Jack pisze:

[...]

To Ty bredzisz. Już za pierwszy razem mieli świadomość, że ceny są inne, a jednak nic z tym nie zrobili. Ergo, licząc na to że ktoś się skusi na towar po niższej cenie a przy kasie okaże się wyższa i nie zreaguje, to jest to szukanie naiwnych.

Data: 2009-09-11 14:23:53
Autor: Andrzej Lawa
Big Jack pisze:

[...]

ROTFL

Podsłuchów w kiblu jeszcze nie szukasz? ;)

Paranoja się przydaje, ale raczej w ruchu drogowym ;)

Data: 2009-09-11 15:25:41
Autor: Big Jack
*Andrzej Lawa* napisał(-a):

Podsłuchów w kiblu jeszcze nie szukasz? ;)

Nie. Nie mierz mnie swoją miarą

Paranoja się przydaje, ale raczej w ruchu drogowym ;)

Paranoikiem to jestes ty. Cokolwiek ktoś napisze, co jest niezgodne z
twoim postrzeganiem świata to zaraz bredzi. W ogóle "brednia" we
wszystkich wyobrażalnych i niewyobrażalnych formach to twoje ulubione
słowo. A że już kiedyś uznałem cię za betonowego pierdolca i wylądowałeś
w KF i tylko dzięki reainstalce systemu z niego wyskoczyłeś, to spadaj
tam z powrotem, na samo dno.
PLONK

Data: 2009-09-11 17:22:03
Autor: SQLwysyn
*Andrzej Lawa* napisał(-a):

Podsłuchów w kiblu jeszcze nie szukasz? ;)

Nie. Nie mierz mnie swoją miarą

Paranoja się przydaje, ale raczej w ruchu drogowym ;)

Paranoikiem to jestes ty.

On nie jest paranoikiem. On tylko dostał w łeb od ochrony w Jankach i od tego czasu nieco mu zdrowie szwankuje.

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-11 21:38:03
Autor: Andrzej Lawa
SQLwysyn pisze:

On nie jest paranoikiem. On tylko dostał w łeb od ochrony w Jankach i od
tego czasu nieco mu zdrowie szwankuje.

W łeb to cię jebał twój "tatuś" - i przez to masz tendencję do zacinania
się oraz powtarzania w kółko tego samego bełkotu.

Data: 2009-09-12 08:32:07
Autor: SQLwysyn
Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:4aaaa742$1news.home.net.pl...
SQLwysyn pisze:

[...]

Wszyscy widzieli w gazecie jak dostałeś wpierdol za bezprawne fotografowanie - więc nie zmieniaj tematu.
A podawanie na usenecie prawdziwego imienia i nazwiska to też nie jest objaw zdrowia psychicznego.

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-12 11:54:01
Autor: Andrzej Lawa
SQLwysyn pisze:

[...]

Kłamiesz jak zwykle, jebany w łeb skurwysynu.

Fotografowanie nie było bezprawne, pomijając "prawo siły".

A podawanie na usenecie prawdziwego imienia i nazwiska to też nie jest
objaw zdrowia psychicznego.

....napisał mały, śmierdzący tchórz, który wstydzi się swojego imienia i
nazwiska, a dodatkowo mający kompleksy wobec każdego, kto ma choć trochę
odwagi, żeby bronić słusznej sprawy.

Ty, tchórzliwa pizdo, pewnie jeszcze byś im buty lizał na każde
groźniejsze spojrzenie.

Data: 2009-09-13 08:37:13
Autor: SQLwysyn
Niezgodność ceny z kodem EAN towaru
Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.com> napisał w wiadomości news:4aab6fe2$1news.home.net.pl...
SQLwysyn pisze:

W łeb to cię jebał twój "tatuś"

Kłamiesz jak zwykle, jebany w łeb skurwysynu.

Ty, tchórzliwa pizdo,

Patrzcie drogie dziatki czym konczy sie stłuczenie mózgu. Atakami szału.
Nawet cie nie mozna oskarzyc o zniesławienie bo z dala widać, że jesteś niepoczytalny.

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-14 16:57:38
Autor: SQLwysyn
Niezgodność ceny z kodem EAN towaru
Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.com> wydał

Cieeeeeeenki piiiiiiiiiiiisk....

Za mocno ci związali kaftanik?

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-14 22:33:49
Autor: Andrzej Lawa
SQLwysyn pisze:
Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.com> wydał

Cieeeeeeenki piiiiiiiiiiiisk....

Za mocno ci związali kaftanik?

Nie sądź innych po sobie, drogi pacjencie.

Data: 2009-09-11 21:36:06
Autor: Andrzej Lawa
Big Jack pisze:

Paranoja się przydaje, ale raczej w ruchu drogowym ;)

Paranoikiem to jestes ty.

W ruchu drogowym? Jak najbardziej! :)

Cokolwiek ktoś napisze, co jest niezgodne z
twoim postrzeganiem świata to zaraz bredzi.

Jesteś łaskaw kłamać.

W ogóle "brednia" we
wszystkich wyobrażalnych i niewyobrażalnych formach to twoje ulubione
słowo.

Nie moje ulubione słowo - ale niestety najlepiej pasujące, jak ktoś
kompletne bzdury wypisuje...

A że już kiedyś uznałem cię za betonowego pierdolca

No i widzisz? Znowu bełkot z siebie wydajesz :)

Data: 2009-09-11 10:36:41
Autor: Roman Rumpel
MiK pisze:
[...]

Ustawa o cenach i rozporządzenie wykonawcze do niej. Tekst na końcu
'

prawo jak najbardziej do wyegzekwowania. Tylko, ze nie z kasjerką, która nie może przyjąć mniejszej kwoty, niż sczytana z kodu, więc jak widzisz inną cenę, to nie płacisz, tylko z towarem idziesz od POKu i domagasz sie sprzedaży, za cenę widoczną na półce

Podstawa
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW

z dnia 10 czerwca 2002 r.

w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.(1) (2)

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach

(...)
§ 9. 1. Towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej oznacza się, z zastrzeżeniem ust. 2, cenami w sposób bezpośredni na poszczególnych egzemplarzach lub na ich pojedynczych opakowaniach, metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznaczenia.
2. Za równoznaczne ze spełnieniem wymogu oznaczenia ceną, w rozumieniu ust. 1, uznaje się oznaczenie kodem kreskowym towaru oferowanego w miejscu sprzedaży detalicznej, dostosowanym do samoobsługi kupujących, przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
(...)
5) cena towaru odczytana na podstawie kodu kreskowego nie może być wyższa od ceny uwidocznionej przy identycznym towarze,

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl

Data: 2009-09-11 17:23:34
Autor: SQLwysyn
Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h8d27e$b6d$1news.onet.pl...

5) cena towaru odczytana na podstawie kodu kreskowego nie może być wyższa od ceny uwidocznionej przy identycznym towarze,

Ok. A czy rozporzadzenie przewiduje jakas sankcje za nie spelnienie warunku z tego punktu?

--
SQLwysyn
sqlwysyn.blog.onet.pl

Data: 2009-09-11 20:55:41
Autor: Robert Tomasik
[...]

Rzecz wynika z art. 12 ust 1 Ustawy o cenach. Uporczywe uchylanie się od tego obowiązku - a w opisanym przez Ciebie wypadku można by się zacząć zastanowić nad tym pod drugim zwróceniu uwagi, skoro im wskazałeś rozbieżność - może prowadzić do określonej w art. 14 tej ustawy kary do 5.000 EURO. Do tej ustawy jest rozporządzenie, regulujące zagadnienie szczegółowo, co ma być na cenie i kiedy ceny może nie być. Bo może cen czasem nie być, ale nie mogą być mylące.

Natomiast zwracam uwagę na fakt, że w sklepach samoobsługowych czasem towary są przestawiane przez klientów. Na cenach powinny być kody EAN i biorąc coś z półki warto zwrócić uwagę choćby na kilka cyfr, czy cena pod produktem dotyczy tego towaru. W tej sytuacji wykłócanie się z kasjerką żadnego sensu nie ma.

Gdyby w jakiś sposób można było dowieść, że obsługa sklepu celowo kłamie w cenach, zaniżając je na półkach względem cen kasowych, to wówczas dopuszcza się ona wykroczenia - chyba, ze różnica w cenie przekroczy 100 zł, co już stanowi przestępstwo. Ale udowodnienie czegoś takiego w praktyce w dużym sklepie jest zasadniczo niemożliwe, bo trzeba by było wskazać sprawcę.

W praktyce w razie domowy sprzedaży towaru po cenie z półki zostaje wezwanie Policji. Bo odmowa sprzedaży jest wykroczeniem, zaś klienta obowiązuje faktycznie cena z półki.

Data: 2009-09-14 10:07:33
Autor: Herald
Niezgodność ceny z kodem EAN towaru
Dnia Sun, 13 Sep 2009 14:49:30 +0000 (UTC), GK napisał(a):

Casus sieci hipermarketów na literę T otwartych 24 godziny na dobę: bodajże o 00:30 na 15-20 minut zamykane są wszystkie kasy, system komputerowy nie pozwala na wbicie jakichkolwiek danych z poziomu kasy, a może i sklepu. W tym czasie przeprowadzany jest trasfer danych między sklepem a centralą, m.in. centrala uaktualnia ceny na nowy dzień. Teoretycznie uaktualniane są też ceny na półkach (fizycznie).

Klient o 00:20 zabrał z półki słoik oliwek za 9,99 zł. Robił zakupy dalej, ustawił się w kolejce do niedziałającej kasy i po jej otwarciu (załóżmy o 00:50) wykłada towar na taśmę. Na paragonie widnieje już kwota 13 zł, taka sama znalazła się też w międzyczasie na półce z oliwkami.

Przecież ceny są "papierowe" a nie na wyświetlaczach cyfrowych, żeby
zmieniać je "w locie". Sądzisz że po transferze "utargu" od razy zmieniane
są ceny na półkach?  :))))

Niezgodność ceny z kodem EAN towaru