Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu

Data: 2011-05-15 17:04:47
Autor: jh
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
Trochę nawiązując do mojego poprzedniego pytania o ESP, ASR i dodatki oraz rozważając zakup auta nowego/używane, gdybam (hipotetycznie):

Kupuję samochód używany na podstawie ogłoszenia, w którym wymienione są te wszystkie elementy. Przy mnogości opcji i nieznajomości obsługi wszystkich tych elementów w samochodzie mogę przeoczyć ich brak. Jeśli sprzedawca twierdzi, że są - zakładam, że faktycznie są (nie wiem, czy dobry przykład, ale chociażby owe ESP, kontrola trakcji, których obecności przecież nie sprawdzam, no bo jak...; no i pomijam tak oczywiste elementy jak klima etc.), kupuję, dostaję fakturę. Potem np. biorę podręcznik obsługi otrzymany przy zakupie i nie mogę się doszukać w samochodzie jakiegoś elementu. A stan techniczny tego, co jest - jest zgodny z opisem (np. "100% bezwypadkowy"), bo to przecież można sprawdzić w serwisie.
Patrzę w te zapiski w umowie kupna-sprzedaży samochodu i tam jest mowa o tym, że kupującemu jest znany stan techniczny, ale nie ma mowy o dokładnej znajomości wszystkich elementów wyposażenia. Czy w takiej sytuacji zasadne jest kierowanie sprawy do sądu, jeżeli sprzedawca nie zechce zwrócić pieniędzy lub chociażby ich części za niezgodność z opisem? Zakładam, że ważność tych braków jest na poziomie wspomnianego ESP, czy sensorów deszczu, świateł. Czy sąd traktuje to jako nie sprawdzenie przez kupującego wszystkich tych detali i jego błąd, czy oszustwo ze strony sprzedającego, który świadomie umieścił ogłoszenie niezgodne ze stanem rzeczywistym? Przy czym, sprzedawcy chyba dosyć często wrzucają mechanicznie te ogłoszenia, kopiując opisy z innych egzemplarzy/modeli i popełniają błędy.

Tak gdybam nad tym, czy nowe, czy używane...

Jacek

Data: 2011-05-15 17:13:18
Autor: MZ
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
W dniu 2011-05-15 17:04, jh pisze:
TrochÄ™ nawiÄ…zujÄ…c do mojego poprzedniego pytania o ESP, ASR i dodatki
[...]

Dlatego samochody siÄ™ kupuje z kimÅ›, kto siÄ™ na tym zna, albo
przynajmniej miał/ma dany model i wie co go może boleć.
Co do stwierdzenia czy jest np. ESP, to we wszystkich znanych mi autach
jest od tego kontrolka, która się zapala po przekręceniu zapłonu.
Podobnie z ABSem, poduszkami itd.
Bazowanie na instrukcji obsługi (jeśli w ogóle ją dostaniesz, bo często
musisz ściągnąć ją sobie z netu) to opisuje ona wyposażenie, ale często
zaznacza że to są opcje. Dlatego na podstawie instrukcji nie uda Ci się
wyegzekwować że "coś powinno być a nie ma".

--
MZ

Data: 2011-05-15 17:27:25
Autor: Darek
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
Podobnie z ABSem, poduszkami itd.
Bazowanie na instrukcji obs³ugi (je¶li w ogóle j± dostaniesz, bo czêsto
musisz ¶ci±gn±æ j± sobie z netu) to opisuje ona wyposa¿enie, ale czêsto
zaznacza ¿e to s± opcje. Dlatego na podstawie instrukcji nie uda Ci siê
wyegzekwowaæ ¿e "co¶ powinno byæ a nie ma".
Zgadza siê ale wystarczy sprawdziæ po nr vin

Data: 2011-05-15 19:23:51
Autor: jerzu
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
On Sun, 15 May 2011 17:13:18 +0200, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
wrote:

Co do stwierdzenia czy jest np. ESP, to we wszystkich znanych mi autach
jest od tego kontrolka, która siê zapala po przekrêceniu zap³onu.
Podobnie z ABSem, poduszkami itd.

U mnie w Scenicu II jest jedna kontrolka od ASR/ESP. Auto ma ASR, a
brak jest ESP. --
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski  xxx.jerzu@poczta.onet.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2011-05-15 18:25:21
Autor: krzyss
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
W dniu 2011-05-15 17:04, jh pisze:

Tak gdybam nad tym, czy nowe, czy u¿ywane...

Dlatego niemcy pisza ze opis moze zawierac bledy i nalezy sie upewnic itp... u nas nie pisza ale zakladaj ze czegos nie ma albo ze moze byc blad i po problemie

--
===-- -- -==   krzyss vel Qkill   ==-- -- -===
-- -- ===-- --    www.krzyss.com   -- -- ===-- --

Data: 2011-05-15 19:05:52
Autor: J_K_K
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
U¿ytkownik "krzyss" <krzyss@SPAM-trapkrzyss.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:4dcffe75$1news.home.net.pl...
Dlatego niemcy pisza ze opis moze zawierac bledy i nalezy sie upewnic itp... u nas nie pisza

Taaa.
Przegl±da³em w³a¶nie auta z 2003 na mobile.
Z Niemiec podane przebiegi ró¿ne, mniej i bardziej wiarygodne.
Trafi³o siê te¿ auto z Polski - wpisany przebieg - 1 km ;-)

Pzdr

JKK

Data: 2011-05-15 18:31:47
Autor: J.F.
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
On Sun, 15 May 2011 17:04:47 +0200,  jh wrote:
Kupujê samochód u¿ywany na podstawie og³oszenia, w którym wymienione s± te wszystkie elementy. Przy mnogo¶ci opcji i nieznajomo¶ci obs³ugi wszystkich tych elementów w samochodzie mogê przeoczyæ ich brak. Je¶li sprzedawca twierdzi, ¿e s± - zak³adam, ¿e faktycznie s± (nie wiem, czy dobry przyk³ad, ale chocia¿by owe ESP, kontrola trakcji, których obecno¶ci przecie¿ nie sprawdzam, no bo jak...; no i pomijam tak oczywiste elementy jak klima etc.), kupujê, dostajê fakturê.

Fakture ? A kto sprzedaje ? Bo jesli obejmuje cie ochrona konsumenta, to w zasadzie masz dwa lata
na wykrycie wszystkich niezgodnosci z umowa.

J.

Data: 2011-05-15 18:54:12
Autor: Micha³ Gut
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
Fakture ? A kto sprzedaje ?
Bo jesli obejmuje cie ochrona konsumenta, to w zasadzie masz dwa lata
na wykrycie wszystkich niezgodnosci z umowa.

przy czym przez pierwsze 6 miesiecy to sprzedawca ma udowodnic ze towar sie zgadza a pozostale 18 miesiecy ciezar spada na konsumenta. w tym przypadku to nie robi jakiejs specjalnej roznicy, ale pamietac warto

Data: 2011-05-15 21:43:09
Autor: ToMasz
Micha³ Gut pisze:
[...]

tak. zgadza sie, o ile kupujesz nowe auto w salone.

ToMasz

Data: 2011-05-15 22:01:45
Autor: J.F.
On Sun, 15 May 2011 18:54:12 +0200,  Micha³ Gut wrote:
[...]

No wlasnie - brak ESP udowodnic trywialnie prosto, gorzej jesli
reklamujemy tylko zepsucie.

J.

Data: 2011-05-15 21:41:36
Autor: ToMasz
J.F. pisze:
[...]

nieprawda. Regu³ka prawdziwa ale nie ma zastosowania. wprowadzasz w b³±d

ToMasz

Data: 2011-05-15 22:04:34
Autor: J.F.
On Sun, 15 May 2011 21:41:36 +0200,  ToMasz wrote:
J.F. pisze:
Fakture ? A kto sprzedaje ? Bo jesli obejmuje cie ochrona konsumenta, to w zasadzie masz dwa lata
na wykrycie wszystkich niezgodnosci z umowa.

nieprawda. Regu³ka prawdziwa ale nie ma zastosowania. wprowadzasz w b³±d

Na jakiej podstawie ? J.

Data: 2011-05-15 20:12:09
Autor: Yogi\(n\)
Użytkownik "jh" <no-email@sorry.com> napisał w wiadomości news:iqoq2k$fet$1inews.gazeta.pl...
Trochę nawiązując do mojego poprzedniego pytania o ESP, ASR i dodatki oraz rozważając zakup auta nowego/używane, gdybam (hipotetycznie):

Moje ma ESP (które nazywa się ASC) i ma do niego wyłącznik, po wyłączeniu zas informuje, że system jest wyłączony odpowiednim komuniaktem na wyświetlaczu. Inne systemy tez mają kontrolki, które zapalaja się podczas uruchamiania auta i są testowane, a potem gasną (ABS, poduchy) - i to chyba standart w większości samochodów.
Jeżelii sprzedawca twierdzi, że auto ma poduszki i jest bezypadkowe, to Å‚atwo sprawdzić to np. w ASO.  Przy zakupie warto zaproponować sprawdzenie w ASO - bezwypadkowoÅ›c, geometria, obecność poduszek itp. umawiajÄ…c siÄ™, że jeżeli sÅ‚owa sprzedajÄ…cego siÄ™ potwierdzÄ…, to bierzesz koszt tego sprawdzenia na siebie, jeżeli zas nie, to pÅ‚aci on. KtoÅ›, kto mówi prawdÄ™e przystanie na takie warunki, ktoÅ› kto kÅ‚amie - nie zgodzi siÄ™ i to jest sygnaÅ‚, że należy odpuÅ›cić sobie zarówno samochód jak i sprzedajÄ…cego.

--
Yogi(n)
http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasiukiewicz412010.jpg

Data: 2011-05-15 20:50:00
Autor: Rysiek G.
Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
Użytkownik "jh"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:iqoq2k$fet$1@inews.gazeta.pl...

Tak gdybam nad tym, czy nowe, czy używane...

Ja zawsze każdemu życzę by było go stać na nowy samochód. Poważnie!.
Nie gdybaj i nie daj się zwieść wyglądowi czy marce starego grata... kup niższej klasy ale NOWY !.

Pozdrawiam

Data: 2011-05-16 01:05:39
Autor: Micha³
> [...]

Nie gdybaj i nie daj się zwieść wyglądowi czy marce starego grata... kup niższej klasy ale NOWY !.

Nie zawsze tak siê da, powiedzia³ bym ¿e w wiêkszo¶ci przypadków siê nie da.

pozdrawiam.

Data: 2011-05-15 21:49:19
Autor: ToMasz
jh pisze:

Patrzę w te zapiski w umowie kupna-sprzedaży samochodu i tam jest mowa o
tym, że kupującemu jest znany stan techniczny,

i ja bym sie tego trzymał. Wiem ze działa to na niekorzysć kupującego,
ale "kaman" jak umowa to umowa! umówiłem sie z babcią ze codziennie
wypije kubek mleka, ale wysoki sądzie tam jest kożuch!

Wydaje mi sie, ze gdyby ktoś cie wprowadził w błąd, i jachałbyś kupić
auto 500km, to szybciej wywalczysz odszkodowanie za koszty podróży, niż
gdy podpiszesz ze znasz stan techniczny. Choć jak sie teraz zastanawiam,
to zależy od rzeczoznawcy. bo znajomość stanu technicznego tego co jest,
nie jest jednoznaczna z widzą na temat co ma być. ( czyli czy
wyposażenie jest zgodne z tym co sprzedawca oferował)
ToMasz

PS ciekawa sprawa. sędzia miałby zagwózdkę, a moze takie sprawy już
były? Może być jeszcze duża różnica pomiedzy kupowaniem od pacjenta a od
komisu.

Data: 2011-05-15 21:52:22
Autor: J_K_K
Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iqpao0$i06$1inews.gazeta.pl...
Patrzę w te zapiski w umowie kupna-sprzedaży samochodu i tam jest mowa o
tym, że kupującemu jest znany stan techniczny,

i ja bym sie tego trzymał.

Zależy jaką umowę się podpisało.
Są też zapiski o wadach ukrytych.
Poza tym - wyposażenie, a (jego) stan techniczny
to dwie różne sprawy.

Pzdr

JKK

Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu