Niezgodności podatku za pracowników

Data: 2021-01-08 09:36:15
Autor: cef
Niezgodności podatku za pracowników
Zdarzyło mi się w tym roku, że mam różne kwoty zaliczek
na dochodowy pracowników w stosunku do zapłaconych.
I widzę, że na PIT-4R jest tylko rubryczka z wyjaśnieniem dlaczego niezgodne,
ale nie widać mechanizmu rozliczenia tych różnic.
Jak to się odbywa w praktyce?
Jakąś makulaturę/korespondencję z US trzeba produkować?

Data: 2021-01-08 11:07:39
Autor: Kviat
W dniu 08.01.2021 o 09:36, cef pisze:
Zdarzyło mi się w tym roku, że mam różne kwoty zaliczek
na dochodowy pracowników w stosunku do zapłaconych.

Na plus, na minus, złe obliczenie, zła wpłata, a obliczenia prawidłowe...

I widzę, że na PIT-4R jest tylko rubryczka z wyjaśnieniem dlaczego niezgodne,
ale nie widać mechanizmu rozliczenia tych różnic.

A w jakiejś deklaracji są mechanizmy rozliczania różnic?
Zaznaczasz że korekta i podajesz prawidłowe kwoty.

Jak to się odbywa w praktyce?
Jakąś makulaturę/korespondencję z US trzeba produkować?

Wszystko jest w internetach
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-korekta-pit-4r-zdarzenia-sytuacyjne
https://www.platnik.e-pity.pl/korekty-deklaracji/
https://www.dochodowy.com.pl/artykul/korekta-pit-4r-obowiazki-platnika
http://www.ordynacjapodatkowa.pl/artykul,1679,1541,korekta-pit-4r-nie-zawsze-konieczna.html
i od cholery innych. Trzeba kopać i czytać, bo z Twojego opisu nie wiadomo jaką masz sytuację, może znajdziesz jakąś podobną do Twojej.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2021-01-08 11:50:15
Autor: cef
W dniu 2021-01-08 o 11:07, Kviat pisze:
W dniu 08.01.2021 o 09:36, cef pisze:
Zdarzyło mi się w tym roku, że mam różne kwoty zaliczek
na dochodowy pracowników w stosunku do zapłaconych.

Na plus, na minus, złe obliczenie, zła wpłata, a obliczenia prawidłowe...

Dokładnie mam zapłacone 1zł więcej, bo źle policzyłem zwolnienie pracownikowi
w lutym i po korektach na wniosek ZUS wyszło mi, że jego zaliczka jest mniejsza,
ale już zapłaciłem tę złotówkę więcej.
I zapomniałem o sprawie a tu robię PIT-4R i sprawdzam czy nie zapomniałem
jakiejś zaliczki i zaglądam do przelewów i widzę, że jest złotówkę więcej zapłacone.
Wypełniłem pole 158 zeznając tam prawdę i kliknąłem wyślij.

[...]

A na PIT-5 czy też rocznych pitach nie ma czasem
zaliczki wpłacone? I wtedy  się to automagicznie ustala, że
  zapłacone za mało czy za dużo i jest nadpłata/niedopłata do rozliczenia.

W moim wypadku deklaracja jest dobra - wpłacone jest więcej.

[...]

Doświadczenie uczy, żeby poradników i tym podobnych stron nie traktować
jak źródła - musiałbym przekopać ustawy a przyznam szczerze,
że dla 1zł nadpłaty, to mi się nie chce.
Poza tym w internetach nie opiszą mi jak wygląda praktyka w US.
Ja na pewno nie wystąpię z jakąś inicjatywą, bo nie warto a oni to nie wiem czy mogą mieć wiszącą nadpłatę.

Data: 2021-01-08 12:04:47
Autor: Michal Jankowski
W dniu 08.01.2021 o 11:50, cef pisze:
Doświadczenie uczy, żeby poradników i tym podobnych stron nie traktować
jak źródła

A newsgrupę traktujesz?

   MJ

Data: 2021-01-08 12:09:54
Autor: cef
W dniu 2021-01-08 o 12:04, Michal Jankowski pisze:
W dniu 08.01.2021 o 11:50, cef pisze:
Doświadczenie uczy, żeby poradników i tym podobnych stron nie traktować
jak źródła

A newsgrupę traktujesz?

Ale tu pytam o konkret i jak ktoś powie jak to zrobić, to zapytam ewentualnie
dalej o podstawę prawną i sam przeczytam.
A jak się  nie zgodzę, to czasem nawet podyskutować można.

Data: 2021-01-08 14:22:13
Autor: Kviat
[...]

Trochę nie rozumiem z czego wynika ta różnica, dlatego dopytam dla jasności... :)
Czy z błędnie obliczonej zaliczki, czy z błędnej wpłaty...

Na plus, na minus, złe obliczenie, zła wpłata, a obliczenia prawidłowe...

Dokładnie mam zapłacone 1zł więcej, bo źle policzyłem zwolnienie pracownikowi

Czyli za dużo pobrałeś od pracownika?
Czy może źle policzyłeś, potem dobrze i od pracownika wziąłeś tyle ile trzeba?

w lutym i po korektach na wniosek ZUS wyszło mi, że jego zaliczka jest mniejsza,

Czyli od pracownika wziąłeś za dużo i to wpłaciłeś do skarbówki?

ale już zapłaciłem tę złotówkę więcej.

Ustalmy jedno...
To Ty masz zapłacone więcej, czy pracownikowi zabrałeś więcej i to więcej wpłaciłeś do urzędu?
Potem, po korektach, zwróciłeś tę złotówkę pracownikowi, czy może zorientowałeś się przed wypłatą i pracownik dostał tyle ile powinien?

To nie Ty płacisz podatki pracownika - Ty jesteś tylko pośrednikiem.

I zapomniałem o sprawie a tu robię PIT-4R i sprawdzam czy nie zapomniałem
jakiejś zaliczki i zaglądam do przelewów i widzę, że jest złotówkę więcej zapłacone.
Wypełniłem pole 158 zeznając tam prawdę i kliknąłem wyślij.

Czyli dobrze pobrałeś od pracownika, a źle przekazałeś do urzędu?
Czy w części "C" wykazałeś prawdę, czyli tyle ile pobrałeś od pracownika?

Bo ta różnica z czegoś wynika.

1) Albo za dużo wziąłeś od pracownika, wpłaciłeś zaliczkę tyle, ile od niego wziąłeś, potem się zorientowałeś, że za dużo pobrałeś od pracownika i w pit4r wpisałeś mniej (czyli tyle ile powinno być, a nie tyle ile pobrałeś od pracownika) i wyszła Ci różnica.
(I zwróciłeś pracownikowi i w efekcie wyszło, że faktycznie tyle od niego pobrałeś)

2) Albo na kacu robiłeś pit4-R i wpisałeś błędne kwoty niż były w rzeczywistości.

3) Albo prawidłowo pobrałeś od pracownika, prawidłowo wpisałeś w pit, prawidłowo wpłaciłeś zaliczkę, ale pomyliłeś się na przelewie, bo się zagapiłeś i omsknął Ci się palec na klawiaturze, bo miałeś kaca i pomyliłeś 8 z 9... - też wyszła Ci różnica.

Innej możliwości nie widzę :)

I widzę, że na PIT-4R jest tylko rubryczka z wyjaśnieniem dlaczego niezgodne,

Czyli wiedziałeś, że w poz.158 jest więcej niż pobrałeś od pracowników już w momencie wysyłania pierwszego pit4-R?

ale nie widać mechanizmu rozliczenia tych różnic.

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-wypelnic-pit-4r

"W tej części PIT-4R wyjaśniane są różnice pomiędzy podatkiem pobranym a wpłaconym za dany okres. Płatnik opisuje pomyłki we wpłatach

(Ad.2 i 3)

lub w naliczaniu zaliczek na podatek dochodowy."

(Ad. 1)

Jeśli wyszła różnica, to od razu powinieneś tam napisać skąd ta różnica.

A w jakiejś deklaracji są mechanizmy rozliczania różnic?
Zaznaczasz że korekta i podajesz prawidłowe kwoty.

A na PIT-5

Nie ma już pit-5 :)

czy też rocznych pitach nie ma czasem
zaliczki wpłacone? I wtedy  się to automagicznie ustala, że
  zapłacone za mało czy za dużo i jest nadpłata/niedopłata do rozliczenia.

Bo to zupełnie inna sytuacja.
Jak sam sobie naliczysz podatek do zapłaty i za dużo wpłacisz - to nadpłata wyjdzie Tobie.

A jak rozliczasz pracownika, to może nadpłata wyjść Tobie, ale nie musi.
Jeżeli dobrze pobrałeś od pracownika, a za dużo zapłaciłeś (zrobiłeś błąd w przelewie) - to Ty zrobiłeś nadpłatę.

Jak za dużo pobrałeś od pracownika i to wpłaciłeś do urzędu, to nie masz nadpłaty.

W moim wypadku deklaracja jest dobra - wpłacone jest więcej.

Dobra jest wtedy, gdy zgadza się to co zabrałeś pracownikowi z tym co przekazałeś urzędowi skarbowemu.
To nie ty płacisz ten podatek, tylko pracownik. Ty jesteś tylko pośrednikiem.

Więc jeżeli w części "C" wykazałeś, że pobrałeś od pracownika tyle a tyle - zgodnie z prawdą ile pobrałeś i w poz. 158 podałeś, również zgodnie z prawdą, że wpłaciłeś tyle i tyle, to...
.... to co chcesz korygować?

Chyba jedynie brak wyjaśnienia z czego wyszła różnica :)

Jeżeli dane są prawdziwe i zgodne z prawdą, to z tego co pamiętam trzeba(?) wystąpić do US z pismem o uznanie, że masz nadpłatę.
Przypuszczam, że gdybyś od razu napisał w pit4-r wyjaśnienie tej nadpłaty, to sami by uznali nadpłatę, a tak to nie wiem...

Zadzwoń do US, powiedz, że pit-4R jest OK (jeśli jest...), a tylko wyjaśnienia różnicy brakuje. Powiedzą Ci co masz zrobić.
Bo szczerze przyznam, nie wiem czy koryguje się brak wyjaśnienia...
W korekcie, w miejscu wyjaśnienia napisać, że przyczyną korekty jest brak wyjaśnienia? :):)

Doświadczenie uczy, żeby poradników i tym podobnych stron nie traktować
jak źródła

Ani wymiany luźnych myśli na grupach dyskusyjnych :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2021-01-08 21:48:27
Autor: cef
W dniu 2021-01-08 o 14:22, Kviat pisze:
[...]

Błędna wpłata.

[...]

Tak. Źle policzyłem, źle wpłaciłem, ale potem była poprawka
deklaracji ZUS i wyszło, że ma być mniej -
z pracownikiem to rozliczyłem gotówkowo,
na żadne inne zaliczki to nie wpływało, bo strata była.

w lutym i po korektach na wniosek ZUS wyszło mi, że jego zaliczka jest mniejsza,

Czyli od pracownika wziąłeś za dużo i to wpłaciłeś do skarbówki?

Ale to było chwilowe za dużo.
Po miesiącu wróciło do normy - tylko wpłata została większa.
[...]

Wszystko wyprostowałem. Pracownik nawet musiał
oddać nienależną wypłatę, ale wpłata poszła do skarbówki.
Z pracownikiem jest wszystko poprawnie.

[...]

W częsci C wykazałem już poprawne zaliczki.
Różnica wynika z innej wpłaty.

[...]

Kurcze, albo ja niejasno zeznaję, albo Ty niejasno piszesz,
bo mnie jest trudno dopasować stan faktyczny do podanych przypadków.

Podejrzewam przypadek 1, ale po kolei wyjaśniam -
naliczyłem płace za luty i wyszło ileś tam zaliczki na podatek
pracownika, tyle mu pobrałem i wpłaciłem zaliczkę.
Po miesiącu okazało się, że jest błąd w rozliczeniu zwolnienia
i większą część miesiąca pracownik powinien  być na zasiłku z ZUS
a nie na mojej wypłacie. Czyli dostał za dużo wyplaty i miał
potrącone za dużo na zaliczkę. Zrobiłem więc korekty deklaracji do ZUS
i nowe listy wypłat za luty i marzec i wyszło, że pracownik
ma oddać kilkadziesiąt zł wypłaty a ZUS ma mu wypłacić większy zasiłek, żeby wszystko grało, więc on wyraził zgodę i oddał w gotówce - ja poprawiłem papierki na nowe -
ZUS to przyklepał - tzn nie protestował i wyszło, że jest zaliczka na PIT mniejsza o 1zł  i wszystko jest zgodnie z przepisami, tylko wpłata do US już dawno była dokonana i taka wpłata o 1 zł większa tam została.

I widzę, że na PIT-4R jest tylko rubryczka z wyjaśnieniem dlaczego niezgodne,

Czyli wiedziałeś, że w poz.158 jest więcej niż pobrałeś od pracowników już w momencie wysyłania pierwszego pit4-R?

Wysłałem tylko jeden PIT-4R
Jak wysyłałem, to widziałem, że pobrane jest wpisane dobrze - tylko wpłacone zostało za dużo - a nie ma tam nigdzie kratek "zaliczki wpłacone" stąd problem, że nie ma mechanizmu samoprostowania przez deklarację. Poz 158 wypisałem z jakiego powodu
wpłacono więcej.

[...]

No i napisałem od razu w polu 158, że za luty jest wpłacone 1zł więcej, bo
potem nastąpiły zmiany rozliczenia pracownika i w tym dokumencie
wpisane jest to co wyszło prawidłowo a wpłata została po staremu.

A w jakiejś deklaracji są mechanizmy rozliczania różnic?
Zaznaczasz że korekta i podajesz prawidłowe kwoty.

A na PIT-5

Nie ma już pit-5 :)

No dobra, deklaracja na PIT jakikolwiek roczny.
Mój program liczy to jako PIT-5 więc nazwa mi została.

[...]

Ja to rozumiem, ale mi chodzi sam fakt stwierdzenia nadpłaty poprzez deklarację.
Chyba,że to wyjaśńienie w 158 załatwia sprawę

A jak rozliczasz pracownika, to może nadpłata wyjść Tobie, ale nie musi.
Jeżeli dobrze pobrałeś od pracownika, a za dużo zapłaciłeś (zrobiłeś błąd w przelewie) - to Ty zrobiłeś nadpłatę.

No ale nie mam tu możliwości automatycznego rozwiązania kwotowego.

[...]

No to jest niezgodność.

[...]

Ja nic nie chcę korygować.
Chcę wiedzieć co teraz w praktyce:
czy US musi wystawić stos korespondencji zeby oddać tę złotówkę
czy co nastąpi?

Chyba jedynie brak wyjaśnienia z czego wyszła różnica :)

Podałem w polu 158 ze wpłaty się nie zgadzają z deklaracją,
bo płaciłem przed zmianami  i przelałem za dużo.

[...]

A to przegapiłeś, ze zeznałem w polu 158.
I właśnie o to pytam czy uznają to jakoś automagicznie.

Doświadczenie uczy, żeby poradników i tym podobnych stron nie traktować
jak źródła

Ani wymiany luźnych myśli na grupach dyskusyjnych :)

Czasem jak miałem zaufanie do interlokutora, to przyjmowałem coś na wiarę
z dyskusji w sieci ale to rzadko. Doświadczenia mam takie, że nawet niby zorientowane biura rachunkowe chciały mnie parę razy wpuścić na minę o samych wymaganiach US
nie wspomnę, więc nauczyłem się obalać

Data: 2021-01-09 12:19:02
Autor: Kviat
W dniu 08.01.2021 o 21:48, cef pisze:
[...]

(...)

Czy może źle policzyłeś, potem dobrze i od pracownika wziąłeś tyle ile trzeba?

Tak. Źle policzyłem, źle wpłaciłem, ale potem była poprawka

Jeszcze raz :)
Jeżeli pierwotnie źle policzyłeś i wyszła Ci jakaś kwota do zapłaty i tę kwotę wpłaciłeś - to dobrze wpłaciłeś :):)

I to mnie właśnie zmyliło, że napisałeś o błędnej wpłacie.

Brzmi paradoksalnie, ale tylko pozornie. Błąd nie wynika z błędnej wpłaty, tylko z błędnego obliczenia.
A i to nie do końca - bo wyliczenie mogło być dobre, zgodne ze stanem faktycznym na daną chwilę, dopiero późniejsze okoliczności mogły sprawić, że wymagana jest korekta obliczeń.
Więc w zasadzie na żadnym etapie mogło nie być błędu.

Błędna wpłata była by wtedy, gdybyś coś wyliczył (nieważne czy źle, czy dobrze - to że źle dowiedziałeś się później), wyszła by Ci jakaś kwota, a Ty byś wpłacił inną kwotę niż Ci wyszła.

Ale to było chwilowe za dużo.
Po miesiącu wróciło do normy - tylko wpłata została większa.

Ok. Czyli wyprostowałeś to z pracownikiem.

ale już zapłaciłem tę złotówkę więcej.

Nie.
Najpierw wpłaciłeś tyle ile pierwotnie wyliczyłeś - czyli dobrze wpłaciłeś.

Jeżeli spojrzysz na wydarzenia chronologicznie, wszystko stanie się jasne.

Nie wpłaciłeś złotówki więcej. Dopiero później okazało się, że źle wyliczyłeś (lub dobrze, bo zgodnie ze stanem faktycznym w chwili obliczania).

I zapomniałem o sprawie a tu robię PIT-4R i sprawdzam czy nie zapomniałem
jakiejś zaliczki i zaglądam do przelewów i widzę, że jest złotówkę więcej zapłacone.

I prawidłowo :)

[...]

Nie możesz stanu faktycznego analizować bez uwzględnienia kolejności zdarzeń, bo wychodzą Ci błędne wnioski: że zrobiłeś błędną wpłatę.
Albo, że źle obliczyłeś :)

Podejrzewam przypadek 1, ale po kolei wyjaśniam - > naliczyłem płace za luty i wyszło ileś tam zaliczki na podatek
pracownika, tyle mu pobrałem i wpłaciłem zaliczkę.

I w tym obliczeniu popełniłeś błąd?

Po miesiącu okazało się, że jest błąd w rozliczeniu zwolnienia
i większą część miesiąca pracownik powinien  być na zasiłku z ZUS
a nie na mojej wypłacie.

Właśnie. Po miesiącu. Kluczowe znaczenie ma pytanie, czy miesiąc wcześniej miałeś świadomość o tym przysługującym zasiłku. Jeżeli dowiedziałeś się o tym miesiąc później, to miesiąc wcześniej nie popełniłeś żadnego błędu.

Czyli dostał za dużo wyplaty i miał
potrącone za dużo na zaliczkę. Zrobiłem więc korekty deklaracji do ZUS
i nowe listy wypłat za luty i marzec i wyszło

Jak nowe listy płac?
Powinny być korekty, a nie nowe.
Wtedy nie miałbyś żadnych wątpliwości, że to nie była błędna wpłata.
Albo, że coś źle lub dobrze policzyłeś....

, że pracownik
ma oddać kilkadziesiąt zł wypłaty a ZUS ma mu wypłacić większy zasiłek, żeby wszystko grało, więc on wyraził zgodę i oddał w gotówce - ja poprawiłem papierki na nowe -

Zrobiłeś korekty do ZUS i podmieniłeś listę płac na nową? :):)

[...]

....bo tam są kratki na zaliczki pobrane od pracowników do przekazania do US :)

stąd problem, że nie ma mechanizmu samoprostowania przez deklarację.

Teraz już powinno dla Ciebie być jasne dlaczego nie ma.
Tu nie ma się co "samoprostować"

Poz 158 wypisałem z jakiego powodu
wpłacono więcej.

Tu przepraszam. To mi jakoś umknęło podczas wcześniejszej dyskusji.
Z jakiegoś powodu (pewnie nieuważnie czytałem) założyłem, że nie napisałeś wyjaśnienia i dlatego chcesz korygować.
Nie mam w głowie wszystkich numerków pozycji i może dlatego nie skojarzyłem.

[...]

OK.
Jeszcze raz przepraszam za niezrozumienie.

Bo to zupełnie inna sytuacja.
Jak sam sobie naliczysz podatek do zapłaty i za dużo wpłacisz - to nadpłata wyjdzie Tobie.

Ja to rozumiem, ale mi chodzi sam fakt stwierdzenia nadpłaty poprzez deklarację.

Aaaa... już wszystko jasne :)
Że nie ma rubryk "do zapłaty", "nadpłata" czy "do zwrotu".

Nie ma, ponieważ z samych suchych kwot w deklaracji pit4-r nie da się stwierdzić, czy faktycznie nadpłata należna jest TOBIE.
Ta wpłacona kwota, to nie są podatki Twoje, lecz zabrane przez Ciebie pracownikom i przekazane do urzędu - a z tym nie ma żartów.
Deklaracja nie potrafi samodzielnie zadecydować, czy to akurat TY masz jakąś nadpłatę.

Chyba,że to wyjaśńienie w 158 załatwia sprawę

Zadzwoń i zapytaj, czy wyjaśnienie wystarczyło.

I właśnie o to pytam czy uznają to jakoś automagicznie.

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-korekta-pit-4r-zdarzenia-sytuacyjne

"Korekta PIT-4R z powodu nienależnie opłaconego podatku przez pracodawcę?

(Przy czym u Ciebie, z tego co zrozumiałem z Twojego opisu, raczej nie będzie korekty deklaracji)

"Nadpłata podatku w przypadku płatnika dotyczy wyłącznie tych przypadków, w których dochodzi do uszczerbku w jego majątku na skutek zapłacenia należnego świadczenia w większej wysokości od tej, w której zostało pobrane. Jeżeli wadliwość postępowania płatnika prowadzi do uszczuplenia majątku podatnika, nadpłata powstaje u podatnika, który w takim przypadku jest jedynym podmiotem uprawnionym do otrzymania jej zwrotu.

(...)W związku z powyższym - na podstawie art. 75 § 2 pkt 2 lit. a Ordynacji podatkowej - Wnioskodawcy przysługuje prawo wystąpienia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty."

https://serwiskadrowego.pl/2017/03/gdy-platnik-nienaleznie-oplacil-za-pracownika-pit-moze-wystapic-o-zwrot-nadplaty/

"W sytuacji, gdy płatnik (pracodawca) nienależnie opłacił ze swoich środków od otrzymanego przez pracownika świadczenia zaliczkę podatkową, może wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot nadpłaty.

(...)W myśl art. 81 Ordynacji podatkowej, korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim ich sporządzeniu i może dotyczyć każdej ich pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Korekta może więc być przygotowywana m.in. w przypadku błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy daną deklarację wypełniono niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych."

(Wydaje mi się, że nie popełniłeś błędów rachunkowych i wypełniłeś zgodnie z wymaganiami...)

"Jeśli chodzi o kwestię nadpłaty podatku, to trzeba mieć na uwadze, że definicja nadpłaty zawarta w ustawie Ordynacja podatkowa wyczerpująco wylicza, w jakich sytuacjach powstaje nadpłata. Wszelkie inne przypadki, które nie są w przywołanym akcie prawnym wymienione, nie powodują powstania nadpłaty w rozumieniu przepisów podatkowych.
Zatem nie każda kwota wpłacona przez płatnika ,,nienależnie" do organu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
podatkowego stanowi nadpłatę.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2021-01-09 14:13:54
Autor: cef
W dniu 2021-01-09 o 12:19, Kviat pisze:
[...]

Jestem w stanie zaakceptować takie rozumowanie.

[...]

OK, nadal mamy zgodność oceny - co do samego faktu wpłaty,
zgodnej z pierwszym wyliczeniem.
Logiczne jest też odmienne rozumowanie, że wpłata była
jedynie zgodna z wyliczeniami, ale de facto wyliczenia były
niepoprawne, więc wpłata też była niepoprawna czyli nie mogła być dobra.

[...]

Świadomość niekoniecznie, ale  samo rozliczenie wypłaty
było błędne -niezgodne z przepisami, tyle tylko, że o tym dowiedziałem się miesiąc
póxniej, bo ZUS powiedział, że mu nie pasuje.

[...]

Nie bardzo widzę taką mozliwość w programie, więc wykasowałem stare
i wygenerowałem nowe dane.
W dokumentach mam stare i nowe listy i obszerny wydrukowany i załączony
logiczny opis całego zamieszania.

Wtedy nie miałbyś żadnych wątpliwości, że to nie była błędna wpłata.
Albo, że coś źle lub dobrze policzyłeś....

W sumie skoro pierwsze wyliczenie było błędne, to i wpłata była nieprawidłowa.
Zgodna z wyliczeniem ale wyliczenie złe.

[...]

Tak. Ale zachowałem wszystkie dokumenty z pierwszego rozliczenia.
U mnie w sprawach, których nie rozumiem zawsze leży w papierach komplet
kwitów z opisem co zaszło i co zostało zrobione. Jak przyjdzie po latach jakaś Wielka
Komisja do Spraw Zaginionych 90zł, to wtedy sobie sprawdzą i ustalą co z tym zrobić.
ZUS w ogóle chciał mnie namówić do oszustwa, tzn chcieli, żeby wyplaconą niesłusznie wypłatę uznać za zasiłek wypłacony przeze mnie - mimo, że nie mam prawa do tego.

Jedni konsultanci z ZUSu uważali, że w ogóle nie mogę zabrać
pracownikowi tego co mu niesłusznie wypłaciłem, tylko powinienem
uznać to za dodatkową wypłatę i ją dodatkowo ozusować,
drudzy widzieli problem w dodatkowych wypłatach z wyliczonymi składkami za ten okres, bo pracownik jest przecież niezdolny do pracy a inni uważali, że logistycznie najczyściej
będzie w papierach jak się skoryguję deklaracje i zrobie zgodne z tym stanem listy płac
(nieistotne czy nowe czy korekty) a o ile pracownik zgodzi zwrócić te kilkadziesiąt złotych.
Ponieważ z pracownikiem dogaduję się bezproblemowo, to załatwienie odpowiednich kwitów było najprostszym sposobem załatwienia sprawy.
(na szczęście żadnych korekt innych deklaracji nie musiałem robić)

[...]

No właśnie dlatego, że jest to tylko złotówka, to wolę poświęcić
więcej czasu na dyskusję na ten temat na grupie
niż pisać pismo do US.
Jak zaczną coś wyjaśniać, to może będę musiał tam podjechać
  i zapłacić kilka zł za parking :-)

Data: 2021-01-09 21:10:16
Autor: Kviat
W dniu 09.01.2021 o 14:13, cef pisze:
[...]

Na grupie możemy rzucać monetą, czy takie wyjaśnienie im wystarczyło :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2021-01-10 09:13:56
Autor: cef
W dniu 2021-01-09 o 21:10, Kviat pisze:
[...]

Mnie wystarcza sama sugestia, że to wyjaśnienie może
zainspirować US do oddania.

Niezgodności podatku za pracowników