Data: 2015-06-05 00:13:46 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
G³owiê siê nad tym od wielu lat i nie mogê zrozumieæ. Internet mi nie pomaga, bo pe³no tam be³kotu "kopiuj-wklej" oderwanego od rzeczywisto¶ci... A chodzi o prost± rzecz - mam dwa rowery: MTB i szosówkê i próbujê ustawiæ w obydwa tak, by je¼dzi³o siê na nich i krêci³o peda³ami podobnie - przy okazji wychodz± mi z tego rzeczy dziwne i niezrozumia³e. Zaznaczam, ¿e mam pewn± nietypow± cechê, tzn. o kilka centymetrów d³u¿sze ko¶ci udowe ni¿ przeciêtna przy moim wzro¶cie i co za tym idzie, krótszy tu³ów i krótsze rêce jak na na swój wzrost.
Na MTB je¿d¿ê najczê¶ciej - geometriê (rama na zamówienie), ustawienie siode³ka i ustawienie kierownicy (prosta kierownica) dobra³em pod siebie. K±t rury podsiod³owej po uwzglêdnieniu wstêpnego ugiêcia widelca to 71 stopni (bez ugiêcia ok. 70 stopni - mierzy³em), sztycê mam z setbackiem 20mm, siode³ko ustawione mniej wiêcej na ¶rodku prêtów i nosem w górê (w górê, nie w dó³). Kierownicê mam ok. 5-6 cm _poni¿ej_ siode³ka. Ustawienie dobra³em tak, ¿e mogê bez problemu krêciæ z kadencj± ok 90-100 jednocze¶nie mocno "naciskaj±c" na peda³y (w zasadzie bardziej "pcham i ci±gnê" ni¿ "naciskam"), bez zaburzania "balansu cia³a" czyli bez niepotrzebnego opierania siê na rêkach lub uczucia zsuwania siê z siode³ka w przód i przy dobrej pracy stóp (przy okazji uwa¿am teraz, ¿e podstaw± dobrego ustawienia siode³ka, jest w³a¶nie praca stóp - stopami najbardziej odczuwa siê z³e ustawienia). Sylwetkê mam do¶æ pochylon± i wyci±gniêt±. Teraz szosówka - k±t rury podsiod³owej diametralnie inny, bo ok 73.5 stopnia. Siode³ko to identyczny model co w MTB. Sztyca - tu by³ problem - jedyna kompatybilna z moimi ko¶æmi udowymi to FSA z cofniêciem mocowania 32mm (choæ wygl±da mi niemal na 35mm). Siode³ko jak w MTB ustawione na ¶rodku prêtów, jak w MTB nosem w górê, wysoko¶æ siode³ka jak w MTB, kierownica jak w MTB 5-6 cm poni¿ej siode³ka. Sylwetkê mam pochylon± i wyci±gniêt± podobnie ja w MTB. No to gdzie problem? Problem to przesuniêcie siode³ka w poziomie wzglêdem suportu - tu mi nic nie pasuje. Otó¿, bior±c pod uwagê ró¿nicê w k±tach rury podsiod³owej (71st. i 73.5st.) to przy tej samej sztycy musia³bym w szosówce cofn±æ siode³ko o jakie¶ 28mm-30mm w ty³ - tak mi wynika z rysunków i pomiarów na komputerze. Sztyca z wiêkszym cofniêciem (32-35mm zamiast 20mm) daje mi w szosówce przesuniêcie w ty³ o ok 15mm - mia³o byæ 28-30mm, a jest tylko 15mm, gdzie jest pozosta³e ok 12-15mm? Tego poj±c nie potrafiê. Mierzy³em siode³ka (nie wg skali na prêtach, bo t± maluj± "pi razy drzwi" i miêdzy egzemplarzami jest ró¿nica 5mm) porównuj±c ich ustawienia wzglêdem mocowania. Mierzy³em przy pomocy poziomicy odsuniêcie siode³ka wzglêdem suportu (w MTB uwzglêdniaj±c ugiêcie widelca) i zawsze mi wychodzi³o, ¿e w szosówce mam siode³ko przesuniête w poziomie wzglêdem suportu o jakie¶ 12-15mm bardziej w przód (przypominam, ¿e siode³ko takie samo jak w MTB). Próbowa³em w szosówce ustawiæ siode³ko wzglêdem suportu jak w MTB (czyli cofn±æ w ty³, koryguj±c wysoko¶æ) - po prostu koszmar, krêci³o siê peda³ami ¼le i nieefektywnie, nie pomaga³a regulacja wysoko¶ci siode³ka i kierownicy, krótsze mostki, zmiana nachylenia siode³ka - mêczy³em siê kilka miesiêcy i nie da³em rady ustawiæ. Wróci³em wiêc do ustawienia "jakie pasuje moim nogom" czyli o ok 12-15mm bardziej do przodu ni¿ w MTB Próbowa³em w MTB ustawiæ siode³ko wzglêdem suportu jak w szosówce, czyli bardziej do przodu, testowo o nieca³e 10mm - koszmar, ci±g³e uczucie "spadania z siode³ka", ty³ek ci±gle chcia³o siê przesun±æ bardziej w ty³, gdzie siode³ko ju¿ nie by³o takie wygodne. Wróci³em wiêc do ustawienia "jakie pasuje moim nogom"... czyli 12-15mm bardziej w ty³ ni¿ to, które pasuje mi w szosowce. Jaka jest ró¿nica miêdzy tymi rowerami? Jedna - d³ugo¶æ korb. W MTB 175mm, w szosówce 172,5mm - to TYLKO 2.5mm ró¿nicy na d³ugo¶ci korb, ale czy to te 2.5mm mo¿e prze³o¿yæ siê na A¯ 12-15mm ró¿nicy w ustawieniu "poziomym" wzglêdem suportu? Je¶li tak, to nie wiem czemu i nie mogê tego w ¿aden sposob wyja¶niæ. Nie mam mo¿liwo¶ci sprawdzenia innej d³ugo¶ci korb w rowerach, dlatego rozwa¿am wszystko teoretycznie - tylko ¿adna teoria mi nie pasuje... Problem mo¿e "g³upawy" bo powiecie "ustaw jak Ci pasuje", ale zmierzam kiedy¶ zamówiæ sobie ramê "z w³asn± geometri±" tym razem do szosówki - je¶li przekombinujê z k±tami, to znów nie bêdê móg³ u¿yæ 99,9% modeli sztyc dostêpnych na rynku... Niestety na ¶wiecie ¿adna firma nie produkuje ram szosowych z k±tami rury podsiod³owej rzêdu 71-72 stopni przy rozmiarach ram miêdzy 50-54. Standard to k±ty 74-75 stopni, w dodatku takie ramy s± dla mnie za d³ugie i maj± za krótkie rury sterowe (przy k±cie 75 nawet sztyca z setbackiem 35mm bêdzie zmusza³a mnie do przesuwania siode³ka maksymalnie w ty³, bez gwarancji, ¿e wystarczy - a jarzemko bardziej z przodu znajduje siê ju¿ pod w±sk± czê¶ci± siode³ka, wiêc zaczyna siê ocieranie o nie nogami i bardzo szybkie niszczenie spodenek!) Z geometri± MTB trafi³em w sedno - dziêki k±towi rury podsiod³owej ok. 71stopni mogê u¿yæ niemal ka¿dej sztycy z setbackiem (¶wiatowy standard to ponad 73 stopnie - tu ju¿ ¿adna sztyca mi nie podejdzie) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-05 15:46:52 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-05 o 09:13, Rowerex pisze:
Jaka jest ró¿nica miêdzy tymi rowerami? Jedna - d³ugo¶æ korb. W MTB 175mm, w szosówce 172,5mm - to TYLKO 2.5mm ró¿nicy na d³ugo¶ci korb, ale czy to te 2.5mm mo¿e prze³o¿yæ siê na A¯ 12-15mm ró¿nicy w ustawieniu "poziomym" wzglêdem suportu? Raz w ¿yciu mia³em za d³ugie korby 175 mm, zamiast typowych dla siebie 170 mm i by³ to niewyt³umaczalny koszmar w u¿ywaniu. Ty masz d³ugie nogi, powinno byæ OK, ale nie jest. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-05 22:55:54 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Niezrozumiały fenomen - czyli ustawie nie siodełka | |
On 2015-06-05 09:13, Rowerex wrote:
A chodzi o prostą rzecz - mam dwa rowery: MTB i szosówkę i próbuję To nie jest nietypowa cecha. Mam dokładnie to samo. 176 cm wzrostu, a ciągle mi brakuje miejsca na nogi na tylnym siedzeniu w samochodzie, w autobusach i samolotach tanich linii. :) Masz też krzywe nogi do kompletu (kość piszczelową wysuniętą "na zewnątrz")? :) Co do problemu z geometrią (sorry, nie przebrnąłem przez cały Twój elaborat :D), to wiele nie zdziałasz chyba, bo ramy szosowe są po prostu robione tak a nie inaczej. Możesz poszukać ramy turystycznej, która będzie dużo bliższa MTB. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2015-06-05 13:20:16 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu pi±tek, 5 czerwca 2015 20:54:01 UTC+1 u¿ytkownik Piotr Kosewski napisa³:
On 2015-06-05 09:13, Rowerex wrote: Zapytam z ciekawo¶ci - je¶li siedz±c "prosto" (tu³ów pionowo) na krze¶le doci±gniesz nogê do tu³owia i ko¶æ udow± ustawisz równie¿ pionowo, to na jakiej wysoko¶ci masz czubek kolana? Bo ja mam równo, lub nawet powy¿ej barku , czyli tu³ów ma tak± sam± d³ugo¶æ co podci±gniêta do góry ko¶æ udowa z kolanem. Masz te¿ krzywe nogi do kompletu (ko¶æ piszczelow± wysuniêt± A¿ tak to nie :) Co do problemu z geometri± (sorry, nie przebrn±³em przez ca³y Faktycznie, trochê tekstu z tego wysz³o :) Streszczê wiêc elaborat: dwa rowery i dwie d³ugo¶ci korb: 172,5mm i 175mm - aby krêciæ peda³ami "odczuwalnie tak samo" w obu rowerach muszê ustawiæ siode³ka inaczej wzglêdem suportu - w rowerze z krótszymi korbami siode³ko musi byæ a¿ o ok 12-15mm bardziej do przodu ni¿ w rowerze z korbami d³u¿szymi. Próba jednakowego ustawienia koñczy³a siê katastrof±, zwyczajnie siê nie da³o. Nie rozumiem czemu te 2,5mm ró¿nicy na korbach rozrasta siê a¿ do 12-15mm ró¿nicy na siode³ku... Dodam jeszcze, ¿e to nie sprawa butów, bo u¿ywam jednej pary, a peda³y mam zatrzaskowe Time Atac (XE w szosówce i Roc w góralu). Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-06 01:30:13 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Niezrozumiały fenomen - czyli ustawie nie siodełka | |
On 2015-06-05 22:20, Rowerex wrote:
Zapytam z ciekawości - jeśli siedząc "prosto" (tułów pionowo) na Mniej więcej do obojczyka, czyli jednak krótsze od Twoich. :] Aż tak to nie :) No widzisz. Ja mam "jakby" przesunięcie między kością udową i piszczelem, na którym straciłem ze 3 cm wzrostu. :) Generalnie sporo jest zalet. Dobrze mi idą sprinty, naturalnie bardzo szybko chodzę. Oczywiście gorzej jest ze skocznością, ale jakoś bardzo z tego powodu nie cierpię. :D Faktycznie, trochę tekstu z tego wyszło :) Streszczę więc elaborat: Znawcą efektów długości korb nie jestem, ale najwyraźniej różnica musi być zauważalna, skoro producenci jednak decydują się na robienie kilku podobnych wariantów. Ogólne obserwacje w problemie są takie: 1) [przy dostatecznie spokojnej jeździe] kolano porusza się po łuku. Długość łuku rośnie ze wzrostem średnicy korby. 2) efektywność kręcenia spada, gdy noga jest bardziej zgięta pod dupę. No to z (2) wprost wynika, że zwiększenie długości korby powinno wymusić przesunęcie siodełka w tył. A ponieważ noga Ci od tej operaci nie rośnie i (1), to problem jest jednak trochę złożony. Dziś nie mam warunków, ale jutro sobie to z ciekawości rozrysuję. :) pozdrawiam, PK |
|
Data: 2015-06-06 07:49:36 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-06 o 01:30, Piotr Kosewski pisze:
Znawc± efektów d³ugo¶ci korb nie jestem, ale najwyra¼niej ró¿nica Ale tylko w najwy¿szych grupach, jakby to by³ nie_wiadomo_jaki problem technologiczny. Czyli olewaj± wszystkich mniej statystycznych. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-06 12:18:36 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Niezrozumiały fenomen - czyli ustawie nie siodełka | |
On 2015-06-06 07:49, PeJot wrote:
Ale tylko w najwyższych grupach, jakby to był nie_wiadomo_jaki problem To nie jest problem technologiczny tylko dystrybucyjny. Musisz szacować, ile zrobić tych korb, żeby się sprzedały. Musisz do sklepów wysyłać podwójnie. No i zawsze Ci jakieś zostaną. To by się odbiło na cenie. W wyższych grupach to nie problem (wyższa cena, o kilka rzędów wielkości mniejszy wolumen). pozdrawiam, PK |
|
Data: 2015-06-06 11:40:23 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-06 o 12:18, Piotr Kosewski pisze:
On 2015-06-06 07:49, PeJot wrote: Do tego przeciêtny statystyczny Kowalski i tak nie zrozumie ró¿nicy pomiêdzy 170 a 172.5 mm. Mimo wszystko podtrzymujê, ¿e producenci olewaj± odbiorców. Prosty przyk³ad to fabryczne rowery z ko³ami 24" czy nawet 20", zestawione z korbami 170 mm. Tymczasem wybór korb 152 mm jest ¿aden. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-06 03:07:35 | |
Autor: rzymo | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu pi±tek, 5 czerwca 2015 22:20:18 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³:
Faktycznie, trochê tekstu z tego wysz³o :) Streszczê wiêc elaborat: dwa A co z katami i dlugosciami rur gornej i podsiodlowej? Mi tez przy goralu i przelaju wychodza zupelnie rozne wartosci... Tyle ze w obu typach rowerow siodlo przesuniete mocno do tylu (sztyca offset + siodlo w tyl), czyli powinienem jechac silowo, nie kadencyjnie (a jest odwrotnie - 100-110 to u mnie norma). Kolano nie daje rady przy sztycach bez offsetu, wystarczy nawet nie 20km i nie pojade dalej ze wzgledu na bol. Musze miec siodlo sporo odsuniete wzgledem suportu. |
|
Data: 2015-06-06 05:14:27 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 11:07:36 UTC+1 u¿ytkownik rzymo napisa³:
W dniu pi±tek, 5 czerwca 2015 22:20:18 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³: Nic - z k±tów i d³ugo¶ci ramy jeszcze nie wynika dok³adne po³o¿enie siode³ka i kierownicy. Pisa³em, co zrobi³em by to po³o¿enie odtworzyæ. Mi tez przy goralu i przelaju wychodza zupelnie rozne wartosci... Je¶li zniwelujê wszystko sztyc± z innym setbackiem lub krótszym i wy¿szym mostkiem - to zachowam jednakowa pozycjê na dowolnej ramie - oczywi¶cie o ile nie trzeba u¿yæ mostka lub sztycy o ujemnych d³ugo¶ciach... ;-) Tyle ze w obu typach rowerow siodlo przesuniete mocno do tylu (sztyca offset + siodlo w tyl), czyli powinienem jechac silowo, nie kadencyjnie (a jest odwrotnie - 100-110 to u mnie norma). Kolano nie daje rady przy sztycach bez offsetu, wystarczy nawet nie 20km i nie pojade dalej ze wzgledu na bol. Musze miec siodlo sporo odsuniete wzgledem suportu. Ja odczuwam nawet inn± wk³adkê w spodenkach, czy grubsze skarpety - jeszcze nie bólem kolan, ale ogólnym dyskomfortem w czasie jazdy - ot co¶ przeszkadza, a to leci siê lekko do przodu i trzeba bardziej opieraæ siê o kierownicê, a to stopa zaczyna dziwnie pracowaæ i czujê, ¿e mi palce siê niepotrzebnie uginaj± w bucie - tu naprawdê wystarczaj± mi pojedyncze milimetry w wysoko¶ci siode³ka i pojedyncze stopnie w jego pochyleniu.... Ale ¿eby a¿ tak siê nie przyzwyczajaæ do tych milimetrów, to bardzo czêsto jednak zmieniam co¶ w pozycji na rowerze, mo¿e czasem bêdzie siê niezbyt komfortowo jecha³o, ale przynajmniej bêdzie to o parê milimetrów bardziej "ogólnorozwojowe" Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-06 07:51:05 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-05 o 22:55, Piotr Kosewski pisze:
Co do problemu z geometri± (sorry, nie przebrn±³em przez ca³y Albo uszosowiæ tego górala, o ile nie zale¿y na osi±gach. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-06 05:20:48 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 06:50:51 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
W dniu 2015-06-05 o 22:55, Piotr Kosewski pisze: Nie twierdzê, ¿e na szosówce mi siê ¼le je¼dzi - bo je¼dzi siê niemal tak samo jak na góralu, ale co dziwne nie wtedy, gdy odtworzê takie samo po³o¿enie siode³ka i kiery co w góralu... Jest jeszcze sprawa "baranek ws prosta kiera", ale nie wydaje mi siê, by to mia³o wp³yw na krêcenie peda³ami, zreszt± odleg³o¶æ i wysoko¶æ kierownicy zmienia³em bardzo czêsto i nic to nie zmieni³o. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-06 17:53:58 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-06 o 14:20, Rowerex pisze:
Albo uszosowiæ tego górala, o ile nie zale¿y na osi±gach. W pozycji na rowerze jest dziesi±tki parametrów, nad którymi przeciêtny cz³owiek siê nie rozczula, tylko zaciska zêby i jedzie dalej. Dawno temu mój trener powtarza³, ¿e jak kto¶ naprawdê chce je¼dziæ na rowerze, pojedzie nawet bez ³añcucha. Skoro jednak to i owo Ci wadzi w taki sposób, ¿e zaczynasz mierzyæ k±ty ramy a mikrometrem ustawienie siode³ka *), to jest znak, ¿e przynajmniej na jaki¶ czas warto popatrzyæ na rower jako obiekt do d³ubania, a nie do je¿d¿enia. Jest to tzw. kolarstwo teoretyczne. Poza tym mo¿e warto rozejrzeæ siê po ¶wiecie i ze zdziwieniem stwierdziæ ¿e prócz roweru mo¿na robiæ wiele innych rzeczy, a do aktywnego kolarstwa wróciæ za rok lub dwa. Mo¿na te¿ spróbowaæ inaczej - skoro 2 rowery s± nie ten teges, spróbowaæ trzeciego :) *) Nie mikrometrem ale poziomic± to sam robi³em :) -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-06 10:33:11 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 16:53:44 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
W dniu 2015-06-06 o 14:20, Rowerex pisze: A tam teoretyczne - sprawdzam wszystko w praktyce :) W w±tku nie chodzi mi o pojedyncze milimetry, w±tek dotyczy ponad centymetra ró¿nicy w po³o¿eniu siode³ka wzglêdem suportu - przesuniêcie siode³ka do przodu lub do ty³u w poziomie o centymetr, nawet po korekcie wysoko¶ci odczuje ka¿dy, zw³aszcza gdy go siode³ko zacznie uwieraæ w przyrodzenie - 1cm dla wra¿liwych czê¶ci cia³a, to katorga. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-06 16:26:48 | |
Autor: Ignac | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 19:33:13 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³:
zw³aszcza gdy go siode³ko zacznie uwieraæ w przyrodzenie - 1cm dla wra¿liwych czê¶ci cia³a, to katorga. Dla mnie takie odczucia to, ewidentnie siod³o jest za wysoko. Ja ustawiam najpierw pochylenie siod³a, aby z niego nie zsuwaæ siê podczas jazdy, bo wtedy ciê¿ar cia³a przenoszê na d³onie i nadmiernie je uciskam, a to powoduje dalsze konsekwencje, czyli ich drêtwienie. Jak ju¿ siê nie zsuwam, a przy oparciu d³oni na kierownicy odczuwam ucisk jw., to z siod³em jadê w dó³, 1, 2 lub 3 cm, aby tego dyskomfortu siê pozbyæ, co u mnie oznacza, ¿e piêtami jestem w stanie obracaæ korbami. A to ma takie konsekwencjê, ¿e jak mocno depnê na twardych nawet prze³o¿eniach, to nie naci±gam sobie stawów/¶ciêgien w ogóle. Ponadto, je¿d¿ê z kadencj±. W szosówce przy uchwycie górnym kierownicy siod³o mog³oby byæ wy¿ej, ale przy dolnym chwycie (ze wzglêdu na ów ucisk) musi byæ ni¿ej, a poniewa¿ nie da siê w czasie jazdy zmieniaæ wysoko¶ci siod³a to trzeba wybraæ ni¿sze jego po³o¿enie. |
|
Data: 2015-06-06 20:23:18 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-06 o 19:33, Rowerex pisze:
A tam teoretyczne - sprawdzam wszystko w praktyce :) W w±tku nie chodzi mi o pojedyncze milimetry, w±tek dotyczy ponad centymetra ró¿nicy w po³o¿eniu siode³ka wzglêdem suportu - przesuniêcie siode³ka do przodu lub do ty³u w poziomie o centymetr, nawet po korekcie wysoko¶ci odczuje ka¿dy, zw³aszcza gdy go siode³ko zacznie uwieraæ w przyrodzenie - 1cm dla wra¿liwych czê¶ci cia³a, to katorga. Wiesz co, jak czytam ¿e kto¶ ma 6 cm ni¿ej kierownicê od siod³a, to ju¿ mnie przyrodzenie boli :) A serio - MTB z amortyzatorem, szosówka sztywna ? -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-06 13:04:14 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 19:23:04 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
Wiesz co, jak czytam ¿e kto¶ ma 6 cm ni¿ej kierownicê od siod³a, to ju¿ mnie przyrodzenie boli :) A ja nie wyobra¿am sobie inaczej :) Je¶li nie jestem dostatecznie pochylony, to zaczynam na rowerze cierpieæ. To zapewne kwestia indywidualnych cech - anatomia osobnika, upodobania itp. A serio - MTB z amortyzatorem, szosówka sztywna ? Tak jest. Wszelkie ugiêcia amortyzatora uwzglêdni³em. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-07 10:16:54 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-06 o 22:04, Rowerex pisze:
A serio - MTB z amortyzatorem, szosówka sztywna ? A jak amortyzujesz na szosówce ? Ugiêtymi ramionami ? -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-07 05:47:56 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu niedziela, 7 czerwca 2015 09:16:38 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
W dniu 2015-06-06 o 22:04, Rowerex pisze: Asfaltem, równym :) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-07 14:58:17 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-07 o 14:47, Rowerex pisze:
W dniu niedziela, 7 czerwca 2015 09:16:38 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³: Jasne. A na MTBiku ? -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-07 06:56:10 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu niedziela, 7 czerwca 2015 13:58:03 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
W dniu 2015-06-07 o 14:47, Rowerex pisze: Reba 100mm - ostatnio uprawiam herezjê i ¶wiêtokradztwo i je¿d¿ê góralem po szosie na oponach 2.10, zwykle na zablokowanym amortyzatorze (skok ma wtedy minimalny), odblokowujê skok na dziurawych drogach. Znalaz³em tak± stronê: http://members.home.nl/vd.kraats/recumbent/pedal.html Jest na niej pewien wykres si³ i wektorów (szukaæ "The Pedaling Technique of Elite Endurance Cyclists") - mam wra¿enie, ¿e w taki sposób krêcê peda³ami, czyli zaczyna siê od pchania w przód, nacisku, ci±gniêcia w ty³ i potem nagle w górê (kiedy¶ je¼dzi³em "si³owo" na ma³ych kadencjach rzêdu 50-60 - dopiero uczê siê jazdy na 90-100, ale nawyki zosta³y). Najciekawsze s± wektory si³ miêdzy godzin± szóst± i godzin± siódm± - nastêpuje wówczas szybkie przej¶cie z wektora skierowanego niemal poziomo na wektor skierowane w górê, ma³o tego, te dwa wektory bardzo ró¿ni± siê warto¶ci±, czyli najpierw lekko ci±gniemy stop± w ty³, a potem nastêpuje bardzo szybkie przej¶cie na mocne ci±gniêcie w górê - tak jakby korba by³a "kwadratowa" a nie okr±g³a - przyznam, ¿e rozpatrywa³em to jako przyczynê. A co za ewentualna przyczyna? Otó¿ je¶li narysuje siê dwa okrêgi, jeden o ¶rednicy 175mm, drugi o ¶rednicy 172.5mm i w okolicy godziny 6:30, tam gdzie nastêpuje radykalna zmiana kierunku i warto¶ci wektorów narysuje siê poziom± liniê ³±cz±c± te okrêgi, to ta linia bêdzie mia³a kilkana¶cie mm (ponad 1cm) - czyli przez te kilkana¶cie mm skierowane w ty³ (!) stopa na korbie 175 jest na podobnej "wysoko¶ci" co stopa w korbie 172.5 Warto zauwa¿yæ, ¿e na "górze" (o 180 stopni dalej), czyli miêdzy godzin± dwunast± i drug± jest nieco inaczej - równie¿ jest zmiana kierunku i warto¶ci wektorów, ale trochê w innym miejscu i nieco ³agodniejsza zarówno pod wzglêdem kierunku jak i warto¶ci. Czyli - d³u¿sza korba daje wiêkszy efekt (wspomniane kilkana¶cie mm) przy ci±gniêciu peda³ów w ty³ (korba na dole), ni¿ przy pchaniu wprzód i naciskaniu (korba na górze)... Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-07 16:10:03 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-07 o 15:56, Rowerex pisze:
A jak amortyzujesz na szosówce ? Ugiêtymi ramionami ? I ramiona sztywne ? -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-06 01:11:33 | |
Autor: Ignac | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu pi±tek, 5 czerwca 2015 09:13:46 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³:
A chodzi o prost± rzecz - mam dwa rowery: MTB i szosówkê i próbujê ustawiæ w obydwa tak, by je¼dzi³o siê na nich i krêci³o peda³ami podobnie - przy okazji wychodz± mi z tego rzeczy dziwne i niezrozumia³e. Tego nie da siê pogodziæ, to s± dwa ró¿ne rowery, dwie ro¿ne ramy/k±ty rury podsiod³owej, które w szosówce wymuszaj± wiêksze pochylenie tu³owia. Natomiast, spotykam na trasach gostków, którzy ¶migaj± na "szosówkach" zrobionych na takiej oto ramie: http://allegro.pl/nowa-rama-cross-alu-kellys-axis-red-19-i-21-i4826945597.html plus sztywny widelec/carbon, kierownica, sterowanie, obrêcze i opony szosowe. Napêd, piasty od MTB. |
|
Data: 2015-06-06 05:03:50 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 09:11:35 UTC+1 u¿ytkownik Ignac napisa³:
W dniu pi±tek, 5 czerwca 2015 09:13:46 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³: Nie czyta³e¶ tego co napisa³em - k±ty nie maj± ¿adnego znaczenia je¶li tylko jest mo¿liwo¶æ zamocowania siode³ka i kierownicy w taki sposób by zachowaæ ich jednakowe odleg³o¶ci w poziomie i w pionie wzglêdem suportu. Zrobi³em wszystko, by te wymiary zachowaæ - w szosówce zamontowa³em nawet mostek 30mm, w szosówce mam sztycê z setbackiem ponad 30mm, wszystko wymierzy³em co do milimetra usi³uj±c zachowaæ pozycjê kierownicy i siode³ka wzglêdem korb - a jednak siê nie uda³o, choæ przecie¿ powinno... Albo gdzie¶ zrobi³em b³±d w pomiarach, albo rzeczywi¶cie ró¿nica w d³ugo¶ciach korb tak mocno przek³ada siê na pozycjê siode³ka. Kiedy¶ zamontujê do górala krótsze korby i zobaczê jak siê bêdzie jecha³o... Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-06 15:10:55 | |
Autor: J.F. | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
Dnia Fri, 5 Jun 2015 00:13:46 -0700 (PDT), Rowerex napisa³(a):
Zaznaczam, ¿e mam pewn± nietypow± cechê, tzn. o Jak rozumiem, to w stusunku do przecietnego rowerzysty powinienes miec siodelko cofniete lekko do tylu wzgledem supportu. No i kierownice tez, podwojnie czy potrojnie nawet. Na MTB je¿d¿ê najczê¶ciej - geometriê (rama na zamówienie), Teraz szosówka - k±t rury podsiod³owej diametralnie inny, bo ok I Ty to nazywasz "diametralnie" ? Siode³ko to identyczny model co w MTB. Sztyca - tu Jakies fotki moze obu ram ? Plus kluczowe wymiary ... Mierzy³em siode³ka (nie wg skali na prêtach, bo t± maluj± "pi razy Poziomica to niekoniecznie jest dokladne narzedzie pomiarowe .. i dobrze by bylo sprawdzic poziom podlogi widelca) i zawsze mi wychodzi³o, ¿e w szosówce mam siode³ko Ale zaraz - masz dokladnie tak samo ustawione siodelko i kierownice wzgledem supportu i czujesz roznice ? Czuly jestes na przelozenie napede, czy noski w pedalach inne - o ile w ogole sa ... Jaka jest ró¿nica miêdzy tymi rowerami? Jedna - d³ugo¶æ korb. W MTB IMO nie .. chyba, ze w dolnym lub gornym polozeniu miales nogi za bardzo zgiete/wyprostowane i to kompensuje dopiero 12mm na siodelku... Z geometri± MTB trafi³em w sedno - dziêki k±towi rury podsiod³owej A jaka masz dluga te rure ? Bo jesli sztyca ~40cm, to masz jakies 12mm bardziej z tylu. J. |
|
Data: 2015-06-06 06:33:03 | |
Autor: Ignac | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 15:10:52 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³:
Ale zaraz - masz dokladnie tak samo ustawione siodelko i kierownice Ustawi³bym czubki obu siode³ w tej samej odleg³o¶ci (w pionie) od osi suportu w obu rowerach, poziomic±, lub pionem- nitka obci±¿ona nakrêtk±. |
|
Data: 2015-06-06 10:27:21 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 14:33:04 UTC+1 u¿ytkownik Ignac napisa³:
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 15:10:52 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³: Ustawia³em wielokrotnie, wszystko - w poziomie, w pionie, pod k±tem, prostopadle, równolegle itp. - wszystko by³o wymierzone i ustawione... a jednak jazda pokazywa³a co¶ innego, ¿e to co w pomiarach jest takie samo, w je¼dzie jest diametralnie inne... Od kilku lat co roku robiê podej¶cia by wyja¶niæ sprawê i nic... Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-06 10:38:02 | |
Autor: Ignac | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 19:27:23 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³:
Ustawia³em wielokrotnie, wszystko - w poziomie, w pionie, pod k±tem, prostopadle, równolegle itp. - wszystko by³o wymierzone i ustawione... a jednak Od kilku lat co roku robiê podej¶cia by wyja¶niæ sprawê i nic.... Proponuje, otworzyæ przewód doktorski z geomerii. Czasem siê tak problem zapêtli, ¿e an rusz, no ale próbowali¶my. |
|
Data: 2015-06-06 10:45:04 | |
Autor: Ignac | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 19:38:03 UTC+2 u¿ytkownik Ignac napisa³:
Proponuje, otworzyæ przewód doktorski z geomerii. A mówi±c serio, warto mieæ jakie¶ metody, aby dobre ustawienia mo¿na by³o przenosiæ z roweru na rower, choæby przy jego wymianie. |
|
Data: 2015-06-06 12:59:21 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 18:45:06 UTC+1 u¿ytkownik Ignac napisa³:
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 19:38:03 UTC+2 u¿ytkownik Ignac napisa³: Przy zmianie ramy w góralu zrobi³em tak: wykona³em kilka zdjêæ starego roweru z takiej odleg³o¶ci, by perspektywa nie zaburza³a geometrii, wybra³em najlepsze zdjêcia, obmierzy³em rower na fotografiach na komputerze uwzglêdniaj±c wstêpne ugiêcie widelca (trzeba po ustaleniu skali wymiarowej zdjêcie lekko obróciæ wzglêdem tylnego ko³a) - oczywi¶cie pomiary wirtualne zweryfikowa³em kilkoma rzeczywistymi. Potem na komputerze narysowa³em gdzie ma byæ kierownica, gdzie siode³ko, gdzie suport i do tego wpasowa³em projekt ramy, zak³adaj±c "normalnej" d³ugo¶ci mostek (w starej ramie by³ króciutki) i taki k±t sztycy, abym nie musia³ odsuwaæ siode³ka na maksa w ty³ na jarzemku (oraz parê innych "wynalazków";-). Nowa rama okaza³a siê byæ zgodna z projektem i wszystko siê w miarê uda³o. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-06 17:57:55 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-06 o 15:33, Ignac pisze:
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 15:10:52 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³: Widzê ¿e to to zaawansowana cyklosis vulgaris :) Do poziomic i pionów do³o¿y³bym jeszcze rozk³ad ciê¿arów przód-ty³ na obu rowerach, da siê zrobiæ 2 wagami ³azienkowymi. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2015-06-06 10:32:26 | |
Autor: Ignac | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 17:57:41 UTC+2 u¿ytkownik PeJot napisa³:
Widzê ¿e to to zaawansowana cyklosis vulgaris :) Do poziomic i pionów do³o¿y³bym jeszcze rozk³ad ciê¿arów przód-ty³ na obu rowerach, da siê zrobiæ 2 wagami ³azienkowymi. Da siê, potrzebna jest jeszcze te¶ciowa w rozkroku! |
|
Data: 2015-06-06 10:37:29 | |
Autor: Rowerex | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 16:57:41 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
W dniu 2015-06-06 o 15:33, Ignac pisze: A to ju¿ rozwi±za³em :) Równy rozk³ad jest fizycznie niemo¿liwy, ale ma wp³yw na ugiêcie opon - ustawiasz wentyle na jednakowej "godzinie" w obu ko³ach wsiadasz i jad±c prosto robisz kilkana¶cie metrów, potem patrzysz które ko³o siê spó¼nia i korygujesz ci¶nienie :) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-06-06 20:26:09 | |
Autor: PeJot | |
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka | |
W dniu 2015-06-06 o 19:37, Rowerex pisze:
/.../Widzê ¿e to to zaawansowana cyklosis vulgaris :) Do poziomic i pionów Nie chodzi o równy rozk³ad przód ty³ tylko o porównanie 2 rowerów pod wzglêdem rozk³adu masy. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|