Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka

Data: 2015-06-06 15:10:55
Autor: J.F.
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka
Dnia Fri, 5 Jun 2015 00:13:46 -0700 (PDT), Rowerex napisa³(a):
Zaznaczam, ¿e mam pewn± nietypow± cechê, tzn. o
kilka centymetrów d³u¿sze ko¶ci udowe ni¿ przeciêtna przy moim
wzro¶cie i co za tym idzie, krótszy tu³ów i krótsze rêce jak na na
swój wzrost.

Jak rozumiem, to w stusunku do przecietnego rowerzysty powinienes miec
siodelko cofniete lekko do tylu wzgledem supportu.
No i kierownice tez, podwojnie czy potrojnie nawet.

Na MTB je¿d¿ê najczê¶ciej - geometriê (rama na zamówienie),
ustawienie siode³ka i ustawienie kierownicy (prosta kierownica)
dobra³em pod siebie. K±t rury podsiod³owej po uwzglêdnieniu
wstêpnego ugiêcia widelca to 71 stopni (bez ugiêcia ok. 70 stopni -

Teraz szosówka - k±t rury podsiod³owej diametralnie inny, bo ok
73.5 stopnia.

I Ty to nazywasz "diametralnie" ?

Siode³ko to identyczny model co w MTB. Sztyca - tu
by³ problem - jedyna kompatybilna z moimi ko¶æmi udowymi to FSA z
cofniêciem mocowania 32mm (choæ wygl±da mi niemal na 35mm).
Siode³ko jak w MTB ustawione na ¶rodku prêtów, jak w MTB nosem w
górê, wysoko¶æ siode³ka jak w MTB, kierownica jak w MTB 5-6 cm
poni¿ej siode³ka. Sylwetkê mam pochylon± i wyci±gniêt± podobnie ja
w MTB. No to gdzie problem? Problem to przesuniêcie siode³ka w poziomie
wzglêdem suportu - tu mi nic nie pasuje.  Otó¿, bior±c pod uwagê
ró¿nicê w k±tach rury podsiod³owej (71st. i 73.5st.) to przy tej
samej sztycy musia³bym w szosówce cofn±æ siode³ko o jakie¶
28mm-30mm w ty³ - tak mi wynika z rysunków i pomiarów na
komputerze. Sztyca z wiêkszym cofniêciem (32-35mm zamiast 20mm)
daje mi w szosówce przesuniêcie w ty³ o ok 15mm - mia³o byæ
28-30mm, a jest tylko 15mm, gdzie jest pozosta³e ok 12-15mm? Tego
poj±c nie potrafiê.

Jakies fotki moze obu ram ? Plus kluczowe wymiary ...

Mierzy³em siode³ka (nie wg skali na prêtach, bo t± maluj± "pi razy
drzwi" i miêdzy egzemplarzami jest ró¿nica 5mm) porównuj±c ich
ustawienia wzglêdem mocowania. Mierzy³em przy pomocy poziomicy
odsuniêcie siode³ka wzglêdem suportu (w MTB uwzglêdniaj±c ugiêcie

Poziomica to niekoniecznie jest dokladne narzedzie pomiarowe ..
i dobrze by bylo sprawdzic poziom podlogi
widelca) i zawsze mi wychodzi³o, ¿e w szosówce mam siode³ko
przesuniête w poziomie wzglêdem suportu o jakie¶ 12-15mm bardziej w
przód (przypominam, ¿e siode³ko takie samo jak w MTB). Próbowa³em w szosówce ustawiæ siode³ko wzglêdem suportu jak w MTB
(czyli cofn±æ w ty³, koryguj±c wysoko¶æ) - po prostu koszmar,
krêci³o siê peda³ami ¼le i nieefektywnie, nie pomaga³a regulacja
wysoko¶ci siode³ka i kierownicy, krótsze mostki, zmiana nachylenia

Ale zaraz - masz dokladnie tak samo ustawione siodelko i kierownice
wzgledem supportu i czujesz roznice ?

Czuly jestes na przelozenie napede, czy noski w pedalach inne - o ile
w ogole sa ...

Jaka jest ró¿nica miêdzy tymi rowerami? Jedna - d³ugo¶æ korb. W MTB
175mm, w szosówce 172,5mm - to TYLKO 2.5mm ró¿nicy na d³ugo¶ci
korb, ale czy to te 2.5mm mo¿e prze³o¿yæ siê na A¯ 12-15mm ró¿nicy
w ustawieniu "poziomym" wzglêdem suportu?

IMO nie .. chyba, ze w dolnym lub gornym polozeniu miales nogi za
bardzo zgiete/wyprostowane i to kompensuje dopiero 12mm na siodelku...

Z geometri± MTB trafi³em w sedno - dziêki k±towi rury podsiod³owej
ok. 71stopni mogê u¿yæ niemal ka¿dej sztycy z setbackiem (¶wiatowy
standard to ponad 73 stopnie - tu ju¿ ¿adna sztyca mi nie
podejdzie)

A jaka masz dluga te rure ? Bo jesli sztyca ~40cm, to masz jakies 12mm
bardziej z tylu.

J.

Data: 2015-06-06 06:33:03
Autor: Ignac
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 15:10:52 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³:

Ale zaraz - masz dokladnie tak samo ustawione siodelko i kierownice
wzgledem supportu i czujesz roznice ?

Ustawi³bym czubki obu siode³ w tej samej odleg³o¶ci (w pionie) od osi suportu w
obu rowerach, poziomic±, lub pionem- nitka obci±¿ona nakrêtk±.

Data: 2015-06-06 10:27:21
Autor: Rowerex
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 14:33:04 UTC+1 u¿ytkownik Ignac napisa³:
> [...]

Ustawi³bym czubki obu siode³ w tej samej odleg³o¶ci (w pionie) od osi suportu w
obu rowerach, poziomic±, lub pionem- nitka obci±¿ona nakrêtk±.

Ustawia³em wielokrotnie, wszystko - w poziomie, w pionie, pod k±tem, prostopadle, równolegle itp. - wszystko by³o wymierzone i ustawione... a jednak jazda pokazywa³a co¶ innego, ¿e to co w pomiarach jest takie samo, w je¼dzie jest diametralnie inne...

Od kilku lat co roku robiê podej¶cia by wyja¶niæ sprawê i nic...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-06-06 10:38:02
Autor: Ignac
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 19:27:23 UTC+2 u¿ytkownik Rowerex napisa³:

Ustawia³em wielokrotnie, wszystko - w poziomie, w pionie, pod k±tem, prostopadle, równolegle itp. - wszystko by³o wymierzone i ustawione... a jednak

Od kilku lat co roku robiê podej¶cia by wyja¶niæ sprawê i nic....

Proponuje, otworzyæ przewód doktorski z geomerii.
Czasem siê tak problem zapêtli, ¿e an rusz, no ale próbowali¶my.

Data: 2015-06-06 10:45:04
Autor: Ignac
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 19:38:03 UTC+2 u¿ytkownik Ignac napisa³:

Proponuje, otworzyæ przewód doktorski z geomerii.
Czasem siê tak problem zapêtli, ¿e an rusz, no ale próbowali¶my..

A mówi±c serio, warto mieæ jakie¶ metody, aby dobre ustawienia mo¿na
by³o przenosiæ z roweru na rower, choæby przy jego wymianie.

Data: 2015-06-06 12:59:21
Autor: Rowerex
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 18:45:06 UTC+1 u¿ytkownik Ignac napisa³:
> [...]

A mówi±c serio, warto mieæ jakie¶ metody, aby dobre ustawienia mo¿na
by³o przenosiæ z roweru na rower, choæby przy jego wymianie.

Przy zmianie ramy w góralu zrobi³em tak: wykona³em kilka zdjêæ starego roweru z takiej odleg³o¶ci, by perspektywa nie zaburza³a geometrii, wybra³em najlepsze zdjêcia, obmierzy³em rower na fotografiach na komputerze uwzglêdniaj±c wstêpne ugiêcie widelca (trzeba po ustaleniu skali wymiarowej zdjêcie lekko obróciæ wzglêdem tylnego ko³a) - oczywi¶cie pomiary wirtualne zweryfikowa³em kilkoma rzeczywistymi. Potem na komputerze narysowa³em gdzie ma byæ kierownica, gdzie siode³ko, gdzie suport i do tego wpasowa³em projekt ramy, zak³adaj±c "normalnej" d³ugo¶ci mostek (w starej ramie by³ króciutki) i taki k±t sztycy, abym nie musia³ odsuwaæ siode³ka na maksa w ty³ na jarzemku (oraz parê innych "wynalazków";-).

Nowa rama okaza³a siê byæ zgodna z projektem i wszystko siê w miarê uda³o.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-06-06 17:57:55
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-06 o 15:33, Ignac pisze:
[...]

Widzê ¿e to to zaawansowana cyklosis vulgaris :) Do poziomic i pionów do³o¿y³bym jeszcze rozk³ad ciê¿arów przód-ty³ na obu rowerach, da siê zrobiæ 2 wagami ³azienkowymi.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2015-06-06 10:32:26
Autor: Ignac
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 17:57:41 UTC+2 u¿ytkownik PeJot napisa³:

Widzê ¿e to to zaawansowana cyklosis vulgaris :) Do poziomic i pionów do³o¿y³bym jeszcze rozk³ad ciê¿arów przód-ty³ na obu rowerach, da siê zrobiæ 2 wagami ³azienkowymi.

Da siê, potrzebna jest jeszcze te¶ciowa w rozkroku!

Data: 2015-06-06 10:37:29
Autor: Rowerex
Niezrozumia³y fenomen - czyli ustawienie siode³ka
W dniu sobota, 6 czerwca 2015 16:57:41 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
> [...]

Widzê ¿e to to zaawansowana cyklosis vulgaris :) Do poziomic i pionów do³o¿y³bym jeszcze rozk³ad ciê¿arów przód-ty³ na obu rowerach, da siê zrobiæ 2 wagami ³azienkowymi.

A to ju¿ rozwi±za³em :) Równy rozk³ad jest fizycznie niemo¿liwy, ale ma wp³yw na ugiêcie opon - ustawiasz wentyle na jednakowej "godzinie" w obu ko³ach wsiadasz i jad±c prosto robisz kilkana¶cie metrów, potem patrzysz które ko³o siê spó¼nia i korygujesz ci¶nienie :)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-06-06 20:26:09
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-06 o 19:37, Rowerex pisze:

[...]

/.../

Nie chodzi o równy rozk³ad przód ty³ tylko o porównanie 2 rowerów pod wzglêdem rozk³adu masy.