Nikon CoolScan i NEF

Data: 2011-11-17 22:27:25
Autor: Paweł Pawłowicz
Nikon CoolScan i NEF
W dniu 2011-11-17 21:39, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

PLus jest taki, ze NEF jest obslugiwany przez Camera Raw.
I mozna potem przy obrobce latwo podciagnac kilka parametrow.

Adobe Bridge can preview a NEF scan file, but Photoshop cannot open
it. To open and process NEF scan files, you need either
the scan program itself or a Nikon image processor.

No ale sam NIKON pisze ze NEFy ze skanera to nie sa prawdziwe NEFy.
To po co NIKON dal taka opcje?
Nic nie rozumiem.

Tego chyba sam Nikon nie rozumie. Co ciekawe, NEF ze skanera to nie jest RAW.

A, i jakiego softu uzywacie do tych Coolscanow na Makach?

Na Maku nie wiem. Ale na Windzie VueScan, jest wersja na Maca.
To chyba jedyny program do skanowania, który zapisuje autentyczny RAW. Co prawda w dziwacznym formacie, który można otworzyć tylko w VueScan, ale za to ma zapisany kanał IR jako osobny kanał. Możesz więc otworzyć plik RAW i obrabiać go identycznie jak zeskanowany, włącznie z aplikowaniem ICE. Plik ma mylące rozszerzenie tif, można go nawet podglądnąć w Camera Raw, ale dalsze jego użycie nie ma sensu, jakość jest fatalna. Jest za to normalny DNG.
Można nawet zapisać sam kanał IR, ale nie wiem po co, chyba tylko dla zabawy.

Pozdrawiam,
Paweł

Data: 2011-11-17 22:30:47
Autor: Paweł Pawłowicz
Nikon CoolScan i NEF
Postscriptum:

Nikon has created a seamless workflow for NEF
files with its own programs Nikon Scan, Nikon View, and
Nikon Capture NX2 Editor.

P.P.

Data: 2011-11-17 23:02:34
Autor: JA
Nikon CoolScan i NEF
On 2011-11-17 21:27:25 +0000, Paweł Pawłowicz <paw-p@wnoz.up.wrocDOTpl> said:

Tego chyba sam Nikon nie rozumie. Co ciekawe, NEF ze skanera to nie jest RAW.

Oczywiście, że to nie RAW. Mało tego, żaden RAW ze skaner nie nadaje się do niczego.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2011-11-18 14:14:20
Autor: Titus Atomicus
Nikon CoolScan i NEF
In article <4ec57c3d$0$8443$65785112@news.neostrada.pl>,
 Paweł Pawłowicz <paw-p@wnoz.up.wrocDOTpl> wrote:

> [...]

it. To open and process NEF scan files, you need either
the scan program itself or a Nikon image processor.

Nie wiem skad to wziales (nastepnym razem podawaj zrodlo), ale to akurat nie jest prawda.
Bo u mnie te NEFy mozna otworzyc Photoshopem CS4 (a chyba CS3 tz mozna bylo) w Adobe Camera RAW.

TA

Data: 2011-11-18 14:56:58
Autor: Paweł Pawłowicz
Nikon CoolScan i NEF
W dniu 2011-11-18 14:14, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

[...]

Proszę: Scanning Negatives and Slides: Digitizing Your Photographic Archive,
2nd Edition
Sascha Steinhoff
Rocky Nook, Inc. 2010

P.P.

Data: 2011-11-18 15:12:09
Autor: Titus Atomicus
Nikon CoolScan i NEF
In article <4ec6642a$0$5799$65785112@news.neostrada.pl>,
> [...]

> nie jest prawda.

Proszę: Scanning Negatives and Slides: Digitizing Your Photographic Archive,

OK
W kazdym razie - to nieprawda jest.

TA

Nikon CoolScan i NEF