Niższe składki za pierwszą DG

Data: 2010-01-12 12:25:02
Autor: Pan Łoś
Niższe składki za pierwszą DG
Witam,

Mam pytanie dotyczące zwolnienia z opłacania niektórych składek przy pierwszej działalności gospodarczej. Moja wątpliwość polega na tym, że DG założę dopiero w marcu/kwietniu, a od stycznia 2010 stałem się udziałowcem w Sp. z o.o. i objąłem w niej stanowisko prezesa zarządu. W spółce się jednak nie zatrudniłem, ani się zatrudnić nie zamierzam. Czy to w jakiś sposób koliduje z traktowaniem DG jako pierwszej w moim życiu? Gdzie mógłbym zasięgnąć szczegółowych informacji nt. temat.

Drugie pytanie dotyczy statusu bezrobotnego. Czy fakt założenia Sp. z o.o., w której będę wpisany w KRS jest jednoznaczny z tym, że powinienem to zgłosić w urzędzie pracy, aby wykreślono mnie ze statusu bezrobotnego? Dodam, że spółka na razie jest tylko na papierze i do marca/kwietnia nie będzie żadnych ruchów finansowych.

Pozdrawiam!
Pan Łoś

Data: 2010-01-12 19:44:07
Autor: cef
Pan Łoś wrote:

[...]

W ustawie o ubezpieczeniach społecznych - np art 18a 1.
Jeśli jesteś JEDYNYM udziałowcem, to może już prowadzisz działalnosc
i chyba nawet nie przysługuje ci ulga w składkach?

[...]

Jeśli jesteś tylko jednym z udziałowców, to nic, nawet jeśli jesteś prezesem.
Sprawdź sobie co tam jeszcze dla statusu bezrobotego
jest istotne (dochody ze zleceń, wpis do EDG, tytuł do ubezpieczeń spolecznych,
albo jakieś nieruchomosci rolne itp), bo może pobierasz jakiś zasiłek albo świdadczenie
i o tym nie piszesz.

Data: 2010-01-12 20:22:28
Autor: Pan Łoś
[...]

Nie. Jest nas dwóch udziałowców po 50%, ja jestem prezesem i jedynym członkiem zarządu. Spółka formalnie istnieje od stycznia i przynajmniej do marca nie będzie żadnych czynności finansowo-fiskalnych. Jedynie działalność promocyjna i wydatki (księgowość, konto bankowe).

A marcu spodziewam się pierwszej realizacji i wtedy chcę założyć DG (pierwszą w życiu), aby wystawiać rachunki spółce i tym samym uniknąć zatrudniania się w spółce na umowę o pracę...

[...]

Jak wyżej. Nic z powyższych. Zwolniłem się z poprzedniej pracy, zarejestrowałem się jako bezrobotny (dla ubezpieczenia de facto) i teraz założyliśmy spółkę z o.o., a w marcu chcemy założyć DG i wtedy wypisać się ze statusu bezrobotnego i zacząć opłacać składki samemu. Oby te niższe przez 2 lata...

Pozdrawiam,
Pan Łoś

Data: 2010-01-12 20:55:52
Autor: cef
Pan Łoś wrote:

A marcu spodziewam się pierwszej realizacji i wtedy chcę założyć DG
(pierwszą w życiu), aby wystawiać rachunki spółce i tym samym uniknąć
zatrudniania się w spółce na umowę o pracę...

Poczytaj sobie o transakcjach pomiedzy podmiotami powiązanymi
odnośnie cen.

Data: 2010-01-12 22:18:17
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 12 Jan 2010, cef wrote:

Pan Łoś wrote:

[...]

  Może usłużnie linka:
....ze wskazaniem na art.25 (cały).

  A jak już podatnik się odpręży i wywnioskuje "o co chodzi, najwyżej
mi każą skorygować kwoty", to mu się podrzuca bonusa - że NIE KAŻĄ
SKORYGOWAĆ, w żadnym wypadku, po coś jest art.45.6 od słów "chyba
że właściwy organ" ;)

  Jak ktoś to pisał - "dwie decyzje, jedna podwyższająca, druga
obniżająca"? :D (ale to przypadek skrajny).

  Jakby nie patrzeć, decyzja nie jest fakturą (więc ani kosztu
ani odliczenia nie umożliwia).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-12 22:33:22
Autor: Pan Łoś
[...]

Gotfryd, poczułem się głupio, bo nie zrozumiałem nic z Twojego posta. A śmiem przypuszczać, że ważne rzeczy pisałeś :)

Data: 2010-01-13 00:08:20
Autor: Andrzej
Pan Łoś pisze:
[...]

Jaśniej?
   Ty jako DG - sprzedawca.
+ Ty jako prezes - kupujący
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
= podmioty powiązane

A.

Data: 2010-01-13 11:53:17
Autor: Pan Łoś
[...]

To rozumiem :) nie zrozumiałem wywodu.
Będę to rozkminiał z księgową jak już przyjdzie co do czego...

Pozdrawiam!

Data: 2010-01-13 16:23:55
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 13 Jan 2010, Pan Łoś wrote:

Gotfryd, poczułem się głupio, bo nie zrozumiałem nic z Twojego posta.
[...]
To rozumiem :) nie zrozumiałem wywodu.
Będę to rozkminiał z księgową jak już przyjdzie co do czego...

  Lepiej zawczasu :)
  A proste było.

  Weźmy jakiś drastyczny przykład - usługa, trudna do wyceny,
na którą można "rynkowo" znaleźć przykłady od 8000 do 40 000 zł.
  Jakiś marketing, reklama, napisanie programu, coś w tym stylu.

  I podatnik może sobie wyobrażać to tak:
- wystawia f-rę dla "powiązanego" na 30 000 zł
- US się czepia, daje 1000 zł kary i każe skorygować na 12 000 zł

  Skutek: utrata 1000 zł (na karę)

  A jest tak:
- US się czepia i wydaje DECYZJĘ na 12 000 zł.

  Decyzja nie uprawnia do korekty (bo to nie faktura), więc VAT
od kwoty 18 000 gdzieś "wcięło" i 19% podatku dochodowego
(zakładając że mowa o "liniowym") też gdzieś wcięło.
  W tym momencie to czy US dołoży owe (przykładowe) 1000 zł kary
czy nie jest już zupełnie bez znaczenia.
  Mowa o paru tysiącach podatków do zapłacenia.
  Z odsetkami.
  Niewykluczone że za 5 lat (kontrola w 4 roku, a co).

  Czy teraz jest jaśniej? :D

  Przytoczono tu kiedyś przykład, kiedy dwa USy wydały dwie
różne decyzje "powiązanym" - jednemu podwyższyli, drugiemu
obniżyli :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-13 18:47:18
Autor: Pan Łoś
[...]

Tak, teraz dużo jaśniej. Dziękuję!

A jakiś pomysł, żeby to robić zgodnie z prawem i zgodnie z widzi_mi_się US? Faktycznie moje usługi będą takimi, które trudno wycenić. Będzie to "koordynacja zorganizowania eventu, konferencji itp." Wstępnie ustaliliśmy ze wspólnikiem, że 10% będziemy zostawiać w spółce, czyli mając marżę na imprezie 10000 zł planowalibyśmy wystawić spółce rachunek na 9000 zł i oczywiście od tych 9000 zł zapłacić pod. dochodowy od DG.

Pozdrawiam!

Data: 2010-01-14 08:51:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Niższe składki za pierwszą DG
On Wed, 13 Jan 2010, Pan Łoś wrote:

A jakiś pomysł, żeby to robić zgodnie z prawem i zgodnie z widzi_mi_się US?
Faktycznie moje usługi będą takimi, które trudno wycenić.

  Nie wiem.
  Może coś w postaci *formalnej* spółki komandytowej? (było na grupie).
  Pytaniem jest: po co ta Wam ta spółka po drodze.
  I co to za spółka (z o.o.)?

Wstępnie ustaliliśmy ze wspólnikiem, że 10% będziemy zostawiać w spółce,

"Panowie chcecie okraść własną spółkę" :P
(spółka jest Wasza, jej składniki majątkowe - nie).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-14 11:12:43
Autor: Pan Łoś
[...]

Tak, to jest sp. z o.o.

A jest nam potrzebna, bo pracujemy pod wspólnym logo, spółka ma licencję na prowadzenie tej działalności. Faktycznie każdy z nas ma swoich klientów, swój obszar działań, ale jednak się uzupełniamy, dlatego aby robić to profesjonalnie nie wystarczyłaby nam zwykła DG.

Wstępnie ustaliliśmy ze wspólnikiem, że 10% będziemy zostawiać w spółce,
"Panowie chcecie okraść własną spółkę" :P
(spółka jest Wasza, jej składniki majątkowe - nie).

Tak, tak... ale przecież pracujemy po to, żeby żyć, a nie odwrotnie :P

Może to faktycznie tak wygląda, że "okradamy własną spółkę", ale przy tzw. eventach prawda jest taka, że pracujesz 3-4 miesiące nie osiągając żadnego zysku w spółce, a potem realizujesz "event" i zarabiasz na nim 20-30 tys. złotych. Logiczne, że trudno byłoby nam zadowolić się wówczas kwotą 3-4 tys. złotych za jego zrealizowanie.

Jakieś inne pomysły? Poza zatrudnieniem się na umowę o pracę, oczywiście. Nasza branża jest bardzo nieregularna, nie chcemy, przynajmniej na razie, zatrudniać się na umowę o pracę...

Pozdrawiam!

Data: 2010-01-14 12:48:03
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 14 Jan 2010, Pan Łoś wrote:

A jest nam potrzebna, bo pracujemy pod wspólnym logo, spółka ma licencję na
prowadzenie tej działalności. Faktycznie każdy z nas ma swoich klientów,

  Cóż, od zawsze uważam, że prowadzenie spółki partnerskiej
powinno być dostępne dla każdego :(

  Bo de facto to właśnie usiłujecie zrobić - obejść zakaz, ograniczajacy
prowadzenie spółki partnerskiej do wybranych dziedzin (lekarze,
prawnicy...).

"Panowie chcecie okraść własną spółkę" :P
(spółka jest Wasza, jej składniki majątkowe - nie).

Tak, tak... ale przecież pracujemy po to, żeby żyć, a nie odwrotnie :P

  Wiem :D

  Ale "pomysłu", w szczególności prostego, aby pod jedną firmą prowadzić
(tak naprawdę) dwie DG nie mam.
  Może kto inny czymś rzuci.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-14 13:28:20
Autor: Tomek
[Lekki OT] Re: Niższe składki za pierwszą DG
Dnia 14-01-2010 o 12:48:03 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl>  napisał(a):

[...]

A czy jest zabronione prowadzenie dajmy na to 'spółki koleżeńskiej'?
Bo jesli nie jest...
(Chwilowo pomijam to, że w US nie mają takiej rubryki w systemie)

--
Tomek

Data: 2010-01-14 13:32:47
Autor: Piotrek
On 2010-01-14 13:28, Tomek wrote:

A czy jest zabronione prowadzenie dajmy na to 'spółki koleżeńskiej'?
Bo jesli nie jest...
(Chwilowo pomijam to, że w US nie mają takiej rubryki w systemie)

"Spółka koleżeńska" nie ma umocowania w obowiązującym prawie.
W przeciwieństwie do spółki partnerskiej (KSH).

Piotrek

Data: 2010-01-14 13:47:43
Autor: Tomek

On 2010-01-14 13:28, Tomek wrote:

[...]

Oczywiście. Ale czy jakiś przepis zabrania zawiązywania takiej spółki?

--
Tomek

Data: 2010-01-15 09:00:31
Autor: Piotrek
On 2010-01-14 13:47, Tomek wrote:

Oczywiście. Ale czy jakiś przepis zabrania zawiązywania takiej spółki?

Mniejsza o nazwę ale jakie cechy miłaby mieć ta spółka "koleżeńska"?

Zauważ, że spółka partnerska dość istotnie różni się od spółki cywilnej choćby w zakresie odpowiedzialniści wspólników.

Piotrek

Data: 2010-01-15 14:03:41
Autor: Tomek

On 2010-01-14 13:47, Tomek wrote:

Oczywiście. Ale czy jakiś przepis zabrania zawiązywania takiej spółki?

Mniejsza o nazwę ale jakie cechy miłaby mieć ta spółka "koleżeńska"?

Takie jakich potrzebuje twórca wątku.

--
Tomek

Data: 2010-01-15 09:21:24
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 14 Jan 2010, Tomek wrote:

[...]

  Równie dobrze możesz zawiązać "spółkę cichą".
  Problem w tym, że umowę musisz zawrzeć zgodnie ze specyfikacją opartą
o *obowiązujące* prawo.
  Wg jakich przepisów chciałbyś zawrzeć tę "spółkę koleżeńską"?
  Albo inaczej - podaj przykład umowy, to Ci ją obalimy ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-15 14:03:58
Autor: Tomek
Dnia 15-01-2010 o 09:21:24 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl>  napisał(a):

[...]

Wstępne założenia wersji roboczej podał twórca wątku.

--
Tomek

Data: 2010-01-15 17:20:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 15 Jan 2010, Tomek wrote:

Wstępne założenia wersji roboczej podał twórca wątku.

  Znaczy jak nie podał, to ignorujemy, i przyjmujemy np. że
odpowiedzialność solidarną akceptuje?
  No to po co mu spzoo (w ogóle) :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-16 10:05:41
Autor: Pan Łoś
[...]

No właśnie nie akceptuje. Zresztą to już jest poza dyskusją, bo spzoo już jest! Powstała dlatego, że w przyszłości faktycznie chcemy, aby to była w pełni profesjonalna, zatrudniająca pracowników, firma. Póki co, trzeba jednak szukać rozwiązań zastępczych. Spzoo była jedyna do zaakceptowania, właśnie z powodu odpowiedzialności. Jeden kontrakt jest czasem wart 80-150 tys. złotych. Trudno robić takie imprezy jednoosobową DG czy SC. Poza tym tak jak wspomniałem, działalność ta wymaga licencji i choćby dlatego musimy mieć spółkę, która jest organizatorem, a my jako pracownicy je koordynujemy.

Czy zatrudnienie się na umowę o pracę byłoby rozwiązaniem? Nie wiem dokąd poszła ta nasza dyskusja. W każdym razie dziękuję za informacje (Gotfrydzie).

Pozdrawiam,
Pan Łoś

Data: 2010-01-16 10:31:13
Autor: cef
Pan Łoś wrote:

Spzoo była jedyna do
zaakceptowania, właśnie z powodu odpowiedzialności. Jeden kontrakt
jest czasem wart 80-150 tys. złotych. Trudno robić takie imprezy
jednoosobową DG czy SC.

Gdzie jest trudność? W realizacji?
W wartości (w sumie nie aż tak dużej)? Czy tylko w odpowiedzialności?
Bo skoro jesteś w zarządzie, to trochę się zmienia,
ale nie aż tak dużo.

Data: 2010-01-13 09:53:35
Autor: AnaxWRC

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:hiigil$37b$1nemesis.news.neostrada.pl...
Pan Łoś wrote:

[...]

z tym bym sie klocil. Jak chcialem sie 3 lata temu zarejestrowac jako bezrobotny, to musialem przestac byc czlonkiem zarzadu fundacji, mimo ze nie pobieralem za to zadnej kasy ani nie bylem zatrudniony. Tu moze byc podobnie
pzdr
Anax

Data: 2010-01-13 13:50:11
Autor: cef
AnaxWRC wrote:

[...]

A konkretnie podali podstawę prawną?
Czy tylko poprosili i się usunąłeś z zarządu?

Data: 2010-01-13 15:31:29
Autor: AnaxWRC

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:hikfms$p96$1atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

teraz juz nie pamietam, bylo cos ze nie mozna pelnic zadnych funkcji bedac bezrobotnym bo to wymaga poswiecenia czasu , a bezrobotny musi byc do dyspozycji urzedu:)
pzdr
Anax
ps
usuniecie z zarzadu bylo mi akurat na reke:)

Niższe składki za pierwszą DG