Nordea, kredyt hipoteczny i sposób wypłacania śr odków

Data: 2009-04-06 17:23:01
Autor: Jarek P.
Nordea, kredyt hipoteczny i sposób wypłacania śr odków
Niech mi ktoś łopatologicznie wytłumaczy sposób wypłaty środków przez Nordea Bank z kredytu hipotecznego wziętego na budowę domu. W moich dotychczasowych doświadczeniach z kredytami hipotecznymi (a było ich dwa, jeden na mieszkanie, drugi na działkę bud.) było to proste: w umowie kredytowej są podane daty w których bank wypłaca transze kredytu, ustalone równiez w tejże umowie i finito.
Przy kredycie na budowę wydawało mi się, że będzie to równie proste, ja przedstawiam harmonogram, z którego będzie wynikało, że stan zero do zrobienia na dzień X, potrzebne na to jest XX złotych, stan "surowy otwarty" do zrobienia na dzień Y, potrzebne na to YY złotych. I jedyne, czego nie byłem pewien, to czy bank wypłaca te środki "z góry" czy "z dołu". Zadzwoniłem więc na infolinię...

Kobieta mi długo i zawile tłumaczyła procedurę całkowicie odmienną od moich wyobrażeń, wg której bank wypłaca mi zawsze 50% aktualnej wartości inwestycji, wartość ta jest szacowana przez rzeczoznawcę wizytującego budowę, oczywiście za jego przyjazd płacę z własnej kieszeni. Co gorsza, taki tryb postępowania obowiązuje również w przypadku, gdy jako zabezpieczenie kredytu daję im inną nieruchomość, już stojącą, mimo że formalnie wtedy nie byłoby chyba żadnych przeszkód, żeby po prostu dać mi całą kwotę kredytu do dyspozycji, albo wydawać mi ją jak sobie tylko zażyczę.

Dwa pytania mi się tu nasuwają:
1) co by było w przypadku, gdybym miał mało środków własnych, a z kredytu chciał sfinansować również zakup działki? 50% z zera daje zero, więc nie wiem, jak w tej hipotetycznej sytuacji wogóle byłoby możliwe zaczęcie czegokolwiek.
2) co się będzie działo na końcu realizacji inwestycji, jak jest kalkulowana wypłata ostatniej transzy? Jako jej wartość (inwestycji, nie transzy) jest brana realna wartość (na działce pojawia się "dom") szacowana przez rzeczoznawcę, czy też wartością jest cały czas ta działka + materiały + praca? Bo w tym drugim przypadku, jeśli za każdym razem bank będzie mi dokładał 50% tego, co włożyłem w inwestycję w poprzedniej iteracji, nie trzeba wyższej matematyki kończyć, żeby zauważyć, że ilość potrzebnych transz (oraz wizyt rzeczoznawcy 160PLN/wizyta) rośnie do nieskończoności :-)

J.

Data: 2009-04-06 21:00:51
Autor: Pies Pankracy
Nordea, kredyt hipoteczny i sposób wypł acania środków
Hej,

Też niedawno wziąłem kredy w Nordeii, na dokończenie budowy domu, i z tego co ja zrozumiałem to chodzi o to: że bank _nie może_ wypłacić jednorazowo więcej niż wynosi połowa aktualnej wartości inwestycji. Czyli jeżeli twoja działka jest warta 100 patyków, to w I transzy możesz dostać co najwyżej 50 tys od banku. Ponieważ wkładasz tą kasę w dom (stan zerowy) więc po stanie zerowym wartość twojej inwestycji wynosi 150 tys (100 działka + 50 które włożyłeś w stan zerowy) - czyli drugiej transzy możesz dostać maksymalnie 75 tys (połowa z aktualnej wartości inwestycji/nieruchomości).
Co przy kredycie na 100%, to nie wiem, może jakieś inne procedury - nie wgłębiałem się w to bo mnie to nie dotyczy.

Pozdrawiam.

Nordea, kredyt hipoteczny i sposób wypłacania śr odków