Normy prawne płatne

Data: 2012-05-24 19:13:20
Autor:
Normy prawne płatne
Są sobie pewne akty prawne zwane normami, czyli wymagania w nich stawiane są normą w pewnych dziedzinach, na przykład w budownictwie.
Problem w tym ze owe akty prawne są płatne i to bardzo słono, na dodatek każda strona takiego zakupionego aktu prawnego jest opisana zakazem kopiowania i rozpowszechniania.
Zastanawia mnie czy coś takiego jest legalne?
Ciekawe co by było gdyby np: prawo drogowe stało się nagle płatne tak z kilka tysiączków, ciekawe co?

Data: 2012-05-24 20:11:08
Autor: Stokrotka
Normy prawne płatne
Zastanawia mnie czy coś takiego jest legalne?
Normy ISO są np płatne.
Wydaje się to nielegalne - w sensie bez sensu - naruszające podstawowe prawa człowieka, ale tak jest od wielu lat.

nażucają bezmyślnie następnym pokoleniom. http://reforma.ortografi.w.interia.pl/

Data: 2012-05-24 20:14:11
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-24 19:13, news wrote:
[...]

Zdaje się, ze sąd najwyższy orzekł, że nie musisz znać a jedynie masz stosować:P

Shrek.

Data: 2012-05-24 20:23:40
Autor: Czeslawek
Normy prawne płatne
W dniu 2012-05-24 20:14, Shrek pisze:

Zdaje się, ze sąd najwyższy orzekł, że nie musisz znać a jedynie masz
stosować:P

Zdaje się że normy wydawane przez PKN nie mają charakteru bezwzględnie obowiązującego http://www.pkn.pl/news/2010/11/stanowisko-pkn-w-kwestii-dobrowolnosci-stosowania-norm
W związku z czym nie muszą być udostępniane bezpłatnie.
Wszystko co jest zawarte w normach można wywieść z powszechnie dostępnej wiedzy: matematyka, fizyka, chemia itd.

--
Pozdrawiam,
Czesławek

Data: 2012-05-24 20:39:51
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-24 20:23, Czeslawek wrote:
[...]

Po pierwsze nieprawda, bo spora część jest przywołana przez rozporządzenia i są obowiązujące. Po drugie ich znajomość jest wymagana, zeby zostać członkiem izby, co z kolei uprawnia do wykanywania zawodu.

Shrek.

Data: 2012-05-24 20:57:20
Autor: Czeslawek
Normy prawne płatne
W dniu 2012-05-24 20:39, Shrek pisze:
On 2012-05-24 20:23, Czeslawek wrote:
[...]

Podaj przykład rozporządzenia (konkretny art, par, ust), które nakazuje stosowania jakiejś normy.

--
Pozdrawiam,
Czesławek

Data: 2012-05-24 21:02:58
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-24 20:57, Czeslawek wrote:

[...]

Pierwszy z brzegu:

§ 18. 1. W budynkach stosuje się następujące rodzaje punktów poboru wody do celów przeciwpożarowych:
1) hydranty wewnętrzne z wężem półsztywnym o nominalnej średnicy węża 25 mm i 33 mm, zwane dalej odpowiednio "hydrantem 25" i "hydrantem 33";
2) hydrant wewnętrzny z wężem płasko składanym o nominalnej średnicy węża 52 mm, zwany dalej "hydrantem 52";
3) zawór hydrantowy, zwany dalej "zaworem 52", bez wyposażenia w wąż pożarniczy.
2. Hydranty wewnętrzne muszą spełniać wymagania _Polskich_Norm_ dotyczących tych urządzeń.
3. Zawory 52 muszą spełniać wymagania _Polskich_Norm_ dotyczących tych urządzeń.
4. Zasilanie hydrantów wewnętrznych musi być zapewnione co najmniej przez 1 godzinę.

Szukać dalej?

Shrek.

Data: 2012-05-24 21:06:29
Autor: Czeslawek
Normy prawne płatne
W dniu 2012-05-24 21:02, Shrek pisze:

[...]

Nie trzeba. Do tej pory żyłem w błogiej nieświadomości. Byłem pewien, że normy są aby ułatwieniem dla projektantów czy wykonawców.

--
Pozdrawiam,
Czesławek

Data: 2012-05-24 21:14:59
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-24 21:06, Czeslawek wrote:

Szukać dalej?

Nie trzeba. Do tej pory żyłem w błogiej nieświadomości. Byłem pewien, że
normy są aby ułatwieniem dla projektantów czy wykonawców.

Chyba żartujesz. Od siebie dodam, że tworzeniem i tłumaczeniem norm całkiem oficjalnie na zlecenie PKN zajmują się firmy będące "autorytetami na rynku rozwiązań technicznych" (czytaj sprzedające sprzęt), które przemycają tam całkiem skutecznie "lub czasopisma" i jeszcze się tym chwalą na konferencjach (tłumacząc, co złego dla inwestorów z danych czasopism wynika i czemu muszą wyłożyć więcej kasy na ich sprzęt).

Na przykład nie bez powodu przepisy przeciwpożarowe mamy świętsze od Niemców (na których się wzorowaliśmy). Btw - tam jest też przypadek prawa działającego wstecz, choć równie "nieoficjalnie" jak z "utworami literackimi".

Shrek.

Data: 2012-05-25 07:15:47
Autor: _ąćęłńóśźż.
Normy prawne płatne
Zgadzam się z Tobą w 200%,
W dodatku powoduje to wzrost cen mieszkań o 10-20% i niczemu nie służy (bo w nadwislańskim kraju i tak wykonawca spie....i robotę, a pod drzwi przeciwpożarowe ktoś podstawi na stałe nóżkę, co nie do pomyślenia w Niemczech).
W PRL-bis panuje dyktatura strażaków przy każdej pierdole budowlanej.
Po co?
Po 500 zł w góre za pojedynczy najmniejszy podpis (właśnie staram się o zmianę kierunku otwierania drzwi w budynku).
Jak otwarcie mówią strażacy "niech się Pan nie doszukuje w przepisach jakiejkolwiek logiki".

-- -- -

Data: 2012-05-24 21:43:19
Autor: Robert Tomasik
Normy prawne płatne
Użytkownik "Shrek" <user@domain.invalid> napisał w wiadomości news:jpm0l1$qq8$1inews.gazeta.pl...
On 2012-05-24 20:57, Czeslawek wrote:

[...]

Tego jest masa. W budownictwie, urządzeniach dźwigowych, ciśnieniowych, BHP. Trudno, by ustawa opisywała średnicę gwintu przyłącza.

Data: 2012-05-25 01:06:02
Autor: Gotfryd Smolik news
Normy prawne płatne
On Thu, 24 May 2012, Robert Tomasik wrote:

Trudno, by ustawa opisywała średnicę gwintu przyłącza.

  Jak trzeba, robi się to rozporzadzeniem.
  Przywoływanie odpłatnych norm wydaje się rzeczywiscie łamać prawo.
  Pytaniem jest, czy bezprawne jest owo przywołanie normy, czy
tekst o zakazie kopiowania.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-25 17:26:55
Autor: Robert Tomasik
Normy prawne płatne
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1205250104220.1084quad...
[...]

Moim zdaniem i jedno i drugie akurat jest zgodne ze stanem prawnym, tylko stan prawny jest nielogiczny.

Data: 2012-05-25 11:36:03
Autor: Sonn
Normy prawne płatne
On 2012-05-24 20:57, Czeslawek wrote:

[...]

To teraz sprawdź czy te przepisy na pewno dalej obowiązują w zakresie stosowania PN

--
Sonn

Data: 2012-05-25 17:59:34
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-25 11:36, Sonn wrote:

Pierwszy z brzegu:

[...]

A czemu miałyby nie obowiązywać?

Shrek.

Data: 2012-05-25 22:47:07
Autor: Gotfryd Smolik news
Normy prawne płatne

On 2012-05-25 11:36, Sonn wrote:

To teraz sprawdź czy te przepisy na pewno dalej obowiązują w zakresie
stosowania PN

A czemu miałyby nie obowiązywać?

  Nie mam pojęcia, nie sprawdzałem, ale ze znanych pułapek pierwsza
z brzegu to taka, że jest sobie nieuchylone rozporzadzenie, które
zostało wydane na podstawie ustawy, która została uchylona.
  Rozporzadzenie wtedy niejako "wygasa".
  Oczywiscie wyłacznie gdybam na temat potencjalnych zródeł
pytania Sonna :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-26 06:30:11
Autor: Shrek
Normy prawne płatne

On 2012-05-25 11:36, Sonn wrote:

[...]

Nie wydaje mnie się. W izbach, i czasopismach branżowych są całkiem oficjalnie dostępne wykazy norm obowiązkowych wraz z podstawą prawną w której zostały przywołane. Raczej poszedłbym drogą, że rozporządzenie jest aktem niższego stopnia niż ustawa.

ale:

"Od 1 stycznia 2003 stosowanie PN jest już całkowicie dobrowolne (DzU z 2002 r nr 169 poz 1386, ustawa o normalizacji), *z wyjątkiem* działań wykonywanych ze środków publicznych, podlegających ustawie "Prawo zamówień publicznych", która nakłada obowiązek ich uwzględnienia oraz innych _ustaw_i_rozporządzeń ministrów_."

Więc też nie. Więc jak jest z tą nieobowiązkowością?

Shrek.

Data: 2012-05-26 11:03:08
Autor: cyklista
Normy prawne płatne
Weźmy inny przykład z innej branży.

W aptekach jest coś takiego co nazywa się Farmakopea (polska i europejska), wydawnictwo całkowicie płatne i niedostępne inaczej (jak najbardziej autorskie bo w końcu konkretni profesorowie napisali konkretne artykuły po swoich konkretnych badaniach).

Jednak ustawa nakazuje posiadanie w aptece takiego wydawnictwa i nic nie zrobisz.

ps. nakazuje też posiadać urzędowy spis leków, ale to jest wydawane państwowo i dostępne bezpłatnie w internecie więc nie stanowi problemu

Data: 2012-05-24 20:40:12
Autor:
Normy prawne płatne
Użytkownik "Czeslawek" napisał:
[...]

Nieprawdą jest stwierdzenie pod linkiem że znajomość owych norm była dobrowolna!
A nawet jeśli by była to z jakiej okazji prawo produkowane przez tą finansowaną ze środków publicznych instytucję, było płatne?
Żeby uzyskać pewne uprawnienia wymaga się znajomości norm, więc ich znajomość nie jest dobrowolna, a bez tych uprawnień upranień nie można wykonywać pewnych czynności, podobnie jak bez uzyskania  prawa jazdy nie można kierować samochodem!
Dodatkowo nie posiadając uprawnień i bez znajomości norm nie mam możliwości sprawdzenia czy dany towar/usługa te normy spełniają!

Data: 2012-05-25 03:43:39
Autor: gr
Normy prawne płatne
On 24 Maj, 20:40, <news> wrote:
 bez znajomości norm nie mam możliwości
sprawdzenia czy dany towar/usługa te normy spełniają!

Nawet mając normę w ręku nie sprwadzisz.

Data: 2012-05-24 20:28:17
Autor:
Normy prawne płatne
Użytkownik "Shrek" napisał :
Zdaje się, ze sąd najwyższy orzekł, że nie musisz znać a jedynie
masz stosować:P

Jak mam stosować nie znając?
Jeśli ustawodawca wymaga ode mnie znajomości prawa drogowego to musi mi dać szansę z nim się zapoznać, zresztą z jakiej okazji jakieś akty prawne maja być płatne skoro wymaga się ode mnie ich znajomości?
Cz jeśli te akty prawne są objęte zakazem kopiowania to czy one są tajne?

Data: 2012-05-24 20:37:46
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-24 20:28, news wrote:
Użytkownik "Shrek" napisał :
[...]

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/F495B5443E

Norma jest utworem literackim, a nie informacją publiczną - tako rzecze ustawa - trochę tak jak z marchewką będącą owocem - i co im zrobisz;) Informacją publiczną jest natomiast (chyba) tytuł normy.

Mnie nie pytaj o logike;) Ja nie jestem sędzią. Jakby to ode mnie zalezało, to cały PKN, CNBOP, i izby inżynierskie rozgoniłbym w pizdu.

Shrek.

Data: 2012-05-24 20:54:07
Autor:
Normy prawne płatne
Użytkownik "Shrek" napisał:
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/F495B5443E Norma jest utworem literackim, a nie informacją publiczną - tako
rzecze ustawa - trochę tak jak z marchewką będącą owocem
i co im zrobisz;)

Więc skoro norma to utwór literacki to ich znajomość może być wymagana co najwyżej na jakimś egzaminie z literatury, czy sztuki a nie do uzyskania uprawnień technicznych, czy budowlanych, ja tu wyraźnie czuję że to jest po prostu niezgodne nawet z naszym badziewnym prawem, mam rację?

Data: 2012-05-24 20:56:43
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-24 20:54, news wrote:

[...]

Sąd nie podziela twojego zdania. Jak w ustawie napisano że norma jest utworem literackim w rozumieniu ustawy, to znaczy że jest utworem literackim (w rozumieniu ustawy). To że jest to bzdurą (w stanie faktycznym) dla sądu nie jest podstawą do dyskusji. No i co im kurwa zrobisz - nie mają pańskiego płaszcza:( Pewnie jeszcze "artyści" mają z tego powodu 50% koszty uzyskania przychodu (czy tłumacze też są "artystami"?).

Pocieszające jest to, że normy można ściągnąć z chomika i oni też mogą ci naskoczyć:P

BTW - PKN nie zgadza się na bezpłatne udostępnianie norm w bibiotekach - czy każdy autor może takie zastrzeżenie skutecznie złożyć? No i jak bibioteka ma to niby sprawdzać - ma obowiązek dzwonić do wydawnictwa? Jakiś rejestr jest? Co z lekturami obowiązkowymi?

Shrek.

Data: 2012-05-24 21:41:37
Autor: Robert Tomasik
Normy prawne płatne
Użytkownik "Shrek" <user@domain.invalid> napisał w wiadomości news:jpm099$pli$1inews.gazeta.pl...

[...]

Wystarczy to napisać na egzemplażu po prostu. Nie potrzeba rejestru.

Data: 2012-05-24 22:28:26
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-24 21:41, Robert Tomasik wrote:
[...]

Ok. Wydaje się logiczne. Aż muszę sprawdzić co jest na normach napisane.

Shrek.

Data: 2012-05-24 20:47:20
Autor: Robert Tomasik
Normy prawne płatne
Użytkownik <news> napisał w wiadomości news:4fbe7c1b$0$26684$65785112news.neostrada.pl...
Użytkownik "Shrek" napisał :
[...]

Nie są tajne, tylko postawiono tezę, że są objęte ochroną wynikajacą z praw autorskich. Moim zdaniem bez sensu, skoro są aktami prawa. Czekam, aż ktoś wpadnie na pomysł i będzie za grosze sprzedawał treść norm. W praktyce może to przepisać albo posłużyć sie OCR-em i moim zdaniem nie naruszy żadnego prawa już wówczas. Paranoją w mojej ocenie jest nie tyle płatność tych aktów, co ich nieadekwatna do kosztu wykonania danego egzemplaża cena. Prawo o Ruchu Drogowym czy Kodeks Karny kupywany w księgarni też kosztują. Za czasów braku internetu, to kosztowały też Dzienniki Ustaw. No ale cena tych rzeczy jest jakoś adekwatna do ceny wydruku. Cena normy przekracza rażąco cenę jej wydrukowania i stąd problemy.

Data: 2012-05-25 08:15:47
Autor: Krzysztof Jodłowski
Normy prawne płatne
[...]

Niestety naruszy - prawo autorskie. Ktoś to przecież fizycznie napisał/przetłumaczył.

Krzysztof

Data: 2012-05-25 17:16:19
Autor: Gotfryd Smolik news
Normy prawne płatne
On Fri, 25 May 2012, Krzysztof Jodłowski wrote:

[...komus, nie wiem komu bo wrotki nie ma...]
praw autorskich. Moim zdaniem bez sensu, skoro są aktami prawa.

Niestety naruszy - prawo autorskie.

  A to prawo autorskie kiedy ostatnio czytałes?

  Bo w znanych mi wersjach jest tak:
http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ustawa%29
+++
Art. 4.
Nie stanowiš przedmiotu prawa autorskiego:

     1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty,
     2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,
     3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne,
     4) proste informacje prasowe.
-- -

Ktoś to przecież fizycznie napisał/przetłumaczył.

....no i?
  Jesli zrobił to w roli pracownika i nie miał w umowie odrębnego
zapisu, włascicielem jest pracodawca (przytoczyć przepis, czy znasz
albo sam znajdziesz z linku wyżej?)

  Jesli pracodawca jest państwo...

FYI: spróbuj odszukać dyskusję o zasadach projetkowania "scieżek
  rowerowych", była niezła chryja jak którys samorzad wprowadził
  takie zasady jako obowiazujace prawo lokalne, a pózniej chciał się
  sadzić z innym samorzadem o to, że "bezprawnie od nich przepisali",
  powinno tam leżeć trochę argumentów w powyższej sprawie, AFAIR
  było również w prasie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-25 18:24:28
Autor: Robert Tomasik
Normy prawne płatne
Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <bluelaser@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:jpn82s$ut9$1node1.news.atman.pl...
[...]

Moim zdaniem nie, bo:
1)  nie podlega ochronie akt normatywny.
2) oni opierają ochronę na tym, że ochronie podlega wygląd, ale wyglądu przepisując nie kopiuję.

Data: 2012-05-25 11:34:01
Autor: Sonn
Normy prawne płatne
W dniu 2012-05-24 19:13, news pisze:
[...]

Polskie Normy nie obowiązują. Koniec dyskusji. Maja jedynie znaczenie archiwalne, o czym zresztą uprzedza właściciel strony

--
Sonn

Data: 2012-05-25 12:31:14
Autor: spp
Normy prawne płatne
W dniu 2012-05-25 11:34, Sonn pisze:

[...]

Art. 30.
1. Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą cech technicznych i jakościowych, z zachowaniem Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy.

--
spp

Data: 2012-05-28 17:54:23
Autor:
Normy prawne płatne
Użytkownik "Sonn" napisał:
Polskie Normy nie obowiązują. Koniec dyskusji. Maja jedynie
znaczenie archiwalne, o czym zresztą uprzedza właściciel strony

Kurcze, to teraz jakie normy w polsce obowiązują, amerykańskie, ruskie, niemickie?

Data: 2012-05-28 21:22:46
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-05-28 17:54, news wrote:
Użytkownik "Sonn" napisał:
[...]

Niektóre obowiązują i są to Polskie Normy (często będace tłumaczeniem, niekiedy z "lub czasopisma" norm europejskich). To że PKN pisze, że nie są obowiązkowe i tak naprawde są utworami literackimi ma podobne znaczeniez jak że dopalacze są przedmiotami kolekcjonerskimi. W rozporządzeniach są przywołane, ustawa o normalizacji wprost na to zezwala - norma jest obowiązkowa - koniec tematu.

Shrek.

Data: 2012-06-04 21:46:54
Autor:
Normy prawne płatne
Użytkownik "Shrek" napisał:
[...]

Ja rozumiem że norma obowiązuje, ale problem polega na tym że skoro obowiązuje to powinna być dostępna, a nie jest, jest jakby tajna i dopiero za opłatą ładnych paru setek złotych można ją dostać, a takich norm mogę potrzebować Kilkanaście.
Słyszałem nawet taki numer że podobno nawet wykaz norm jakie obowiązują na dane uprawnienie jest tajna i można się z nim zapoznać dopiero za parę stówek:)

Data: 2012-06-05 17:49:43
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-06-04 21:46, news wrote:

Słyszałem nawet taki numer że podobno nawet wykaz norm jakie obowiązują
na dane uprawnienie jest tajna i można się z nim zapoznać dopiero za
parę stówek:)

Zasadniczo dobrze słyszałeś, choć można wziąć od kolegi;)

Shrek.

Data: 2012-06-06 13:01:00
Autor:
Normy prawne płatne
Użytkownik "Shrek" napisał:
Słyszałem nawet taki numer że podobno nawet wykaz norm jakie
obowiązują na dane uprawnienie jest tajna i można się z nim
zapoznać dopiero za parę stówek:)

Zasadniczo dobrze słyszałeś, choć można wziąć od kolegi;)

No więc dochodzimy do sedna sprawy, skoro norma to akt prawny do dlaczego
nie jest dostępny? A jeżeli każą za niego płacić to niby z jakiej okazji?
Skoro tak to dlaczego nie wpadną na pobieranie opłat w wysokości 2000zł za
egzemplarz prawa drogowego, oraz pozostałych ustaw jakich znajomości wymaga
się do uzyskania uprawnienia prawa jazdy?

Data: 2012-06-07 07:23:50
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-06-06 13:01, news wrote:

Zasadniczo dobrze słyszałeś, choć można wziąć od kolegi;)

No więc dochodzimy do sedna sprawy, skoro norma to akt prawny do dlaczego
nie jest dostępny?

Bo w ustawie zapisano, ze to "utwór literacki" i ma wartość "kolekcjonerską";)

Bo  PoRD nie zajmuje się PKN.

Shrek.

Data: 2012-06-07 21:33:37
Autor:
Normy prawne płatne
Użytkownik "Shrek" napisał:
Bo  PoRD nie zajmuje się PKN.

Ale kto wie, może zacznie:)
A wracając do tematu to widzę sprzeczność prawną, bo norma jako akt prawny nie podlega ochronie praw autorskich a jako dzieło podlega, więc nie polega:)
A skoro norma to akt prawny to zdaje się powinna być opublikowana w jakimś dzienniku ustaw. Czy jest?

Data: 2012-06-07 21:54:12
Autor: Shrek
Normy prawne płatne
On 2012-06-07 21:33, news wrote:

Ale kto wie, może zacznie:)
[...]

Jeszcze raz - ustawa wprost stwierdza, że norma nie jest aktem prawnym, a utworem literackim;) A, że inne ustawy i rozporządzenia przywołują normy - to już tej ustawy nie obchodzi:( Sąd najwyższy wypowiedział się podobnie odwołał się do ustawy o normalizacji, resztę mając w poważaniu = nie mają pańskiego płaszcza i co im pan zrobisz?

Shrek.

Normy prawne płatne