Notoryczne zapominanie wystawiania faktur za usługi

Data: 2015-09-22 09:49:02
Autor: Marek
Notoryczne zapominanie wystawiania faktur za usługi
Jest taka sytuacja (wbrew pozorom nie hipotetyczna): usługodawca za wykonane usługi często zapomina wystawić fakturę (i nie bierze kasy). Jak sobie przypomni to po pół roku albo np 1.5 to wtedy wystawi (pomińmy na razie obowiązek 7 dniowy na wystawienie). Usługobiorca niekoniecznie pali się do przypominania o fakturę.
Jaki jest okres przedawnienia w takich przypadkach aby usługobiorca mógł zgodnie z przepisami uznać żądanie (teraz wystawiona faktura za usługi wykonane w przeszłości) za przedawnione?
 Przepisy dot. przedawnienia nie dotyczÄ… chyba takiej sytuacji bo opierajÄ… siÄ™ na dacie  wystawionej faktury i nie przewidujÄ… sytuacji, że usÅ‚ugodawcy nie zależy na zapÅ‚acie...
Czy hakiem jakim może bronić się usługodawca może być niedopełnienie obowiązku wystawcy (usługodawcy) wystawienia faktury w ciągu 7 dni od daty wykonania usługi?

--
Marek

Data: 2015-09-22 09:52:31
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 09:49, Marek pisze:
[...]
pali siÄ™ do przypominania o fakturÄ™.
[...]
usługodawcy nie zależy na zapłacie...
Czy hakiem jakim może bronić się usługodawca może być niedopełnienie
obowiązku wystawcy (usługodawcy) wystawienia faktury w ciągu 7 dni od
daty wykonania usługi?

Zależy jakie usługi, przedawnienie to najczęściej od roku do 10 lat.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 10:36:04
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 09:52:31 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Zależy jakie usługi, przedawnienie to najczęściej od roku do 10 lat.

Prowizja od czynności marketingowych lub sprzedaży.
Czy na pewno czas przedawnienia  biegnie od momentu wykonania usÅ‚ugi a nie wystawienia faktury? O wykonaniu usÅ‚ugi usÅ‚ugodawcÄ™ informuje usÅ‚ugobiorca mailem i wtedy przypomina o obowiÄ…zku wystawienia faktury. Jest to jedyny "Å›lad" wykonania usÅ‚ugi ale ów mail nie archwizowany.

--
Marek

Data: 2015-09-22 10:43:56
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 10:36, Marek pisze:
On Tue, 22 Sep 2015 09:52:31 +0200, Liwiusz
<lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Zależy jakie usługi, przedawnienie to najczęściej od roku do 10 lat.

Prowizja od czynności marketingowych lub sprzedaży.

Jeśli to coś na kształt umowy agencyjnej, to przedawnienie takiej umowy
wynosi 3 lata (jako standardowy okres przedawnienia roszczeń
wynikających z działalności gospodarczej).

Czy na pewno czas przedawnienia  biegnie od momentu wykonania usÅ‚ugi a
nie wystawienia faktury?

Ani wykonania usługi, ani wystawienia faktury, tylko od daty
wymagalności roszczenia (fakt niewystawienia faktury nie powoduje, że
roszczenie nie jest wymagalne).

O wykonaniu usługi usługodawcę informuje
usługobiorca mailem i wtedy przypomina o obowiązku wystawienia faktury.
Jest to jedyny "ślad" wykonania usługi ale ów mail nie archwizowany.

Są też inne ślady, przede wszystkim wykonana usługa.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 10:48:41
Autor: m
W dniu 22.09.2015 o 10:43, Liwiusz pisze:
Ani wykonania usługi, ani wystawienia faktury, tylko od daty
wymagalności roszczenia (fakt niewystawienia faktury nie powoduje, że
roszczenie nie jest wymagalne).

Jeżeli teraz występuje w umowie zapis że termin płatności to 2 tyg od
wystawienia faktury, a usługodawca tej faktury nie wystawia, to to się w
ogóle nie przedawnia?

p. m.

Data: 2015-09-22 10:53:48
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 10:48, m pisze:
[...]

Jak niby ma się coś przedawnić, co jeszcze nie istnieje?

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 10:55:40
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 10:53, Liwiusz pisze:
[...]

Swoją drogą, niby przedsiębiorcy, a takie bzdury w umowie wypisują. Może
czas prawnika zmienić? Wyobraź sobie, że jakiś restaurator ogłasza, że
płatność za jedzenie następuje po zjedzeniu. A potem narzeka że mu
ludzie połowę porcji zostawiają i nie płacą. Jaja jak berety ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 11:36:09
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 10:55:40 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Swoją drogą, niby przedsiębiorcy, a takie bzdury w umowie wypisują.
Może

Rotf! Widać, że nie jesteś przedsiębiorca ;)

Taki zapis w umowach to standard *wszędzie* i nie został wymyślony przez jakiś tam przedsiębiorców ale przez cwanych korpo, którzy narzucają wzór umowy, NIGDY nie zapłacą jeśli nie wystawi im się faktury, nawet gdy usługi czy towaru ly zostały dostarczone i odebrane.

--
Marek

Data: 2015-09-22 11:40:17
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 11:36, Marek pisze:
Taki zapis w umowach to standard *wszędzie*

Korpo-śmieci to jeszcze nie cały świat, na szczęście.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-24 00:06:49
Autor: Robert Tomasik
W dniu 22-09-15 o 11:36, Marek pisze:
[...]

Tyle, że obowiązek zapłaty powstaje i tak. Bieg przedawnienia zaczyna się z chwilą, gdy wykonawca mógł wystawić fakturę. Ma on na to zasadniczo trzy lata. Może i później wystawić, ale jak usługodawca nie zapłaci, to przed sądem będzie mógł podnieść zarzut przedawnienia. Jak wystawi fakturę przed upływem tych trzech lat, to termin przedawnienia moim zdaniem nie jest przerywany. Natomiast odsetki za zwłokę są liczone od wystawienia faktury.

Data: 2015-09-26 15:25:40
Autor: Gotfryd Smolik news
Notoryczne zapominanie wystawiania faktur za usługi
On Tue, 22 Sep 2015, Marek wrote:

Taki zapis w umowach to standard *wszêdzie*

  Nijak. Absolutnie nieprawda.
  W po¶cie obok napisa³em dlaczego.
  Mo¿e byæ zastrze¿enie równoleg³e (zarówno wystawienia jak i dorêczenia),
ale nie samego wystawienia.

i nie zosta³ wymy¶lony przez
jaki¶ tam przedsiêbiorców ale przez cwanych korpo, którzy narzucaj± wzór
umowy, NIGDY nie zap³ac± je¶li nie wystawi im siê faktury

  To ostatnie owszem.
  Ale nie z TAKIM zapisem, bo to jest dowód ¿e ichni prawnik ostro
popija³ na studiach co najwy¿ej :>
  Natomiast "blokada na fakturê" ma sens - wymusza gwarancjê, ¿e
najpó¼niej w nastêpnym okresie podatkowym da siê odliczyæ koszty
i VAT.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-09-22 11:20:49
Autor: m
W dniu 22.09.2015 o 10:53, Liwiusz pisze:
> wystawienia faktury, a usługodawca tej faktury nie wystawia, to to się w
> ogóle nie przedawnia?
Jak niby ma się coś przedawnić, co jeszcze nie istnieje?

Czyli w/w zapis dla usługobiorcy jest również potencjalnie niebezpieczny
- dobrze wiedzieć.

p. m.

Data: 2015-09-26 15:21:14
Autor: Gotfryd Smolik news
Notoryczne zapominanie wystawiania fa ktur za usługi
On Tue, 22 Sep 2015, m wrote:

Je¿eli teraz wystêpuje w umowie zapis ¿e termin p³atno¶ci to 2 tyg od
wystawienia faktury, a us³ugodawca tej faktury nie wystawia, to to siê
w ogóle nie przedawnia?

  Mnie w ogóle intryguje, kto podpisa³ taki g³upi zapis.
  G³upi wyj±tkowo od strony odbiorcy faktury.

  Bo dwa tygodnie od *dorêczenia* *prawid³owej* faktury ma rêce i nogi.

  A od *wystawienia*, to mo¿na zapewniæ sobie dowód wystawienia :P (poprzez
np. sprowokowanie "czynno¶ci kontrolnych" z US) i czekaæ a¿ odsetki
ustawowe narosn± :>

  Przepisa³e¶ literalnie z "propozycji korpo", czy przekrêci³e¶? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-09-22 11:06:19
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 10:43:56 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Jeśli to coś na kształt umowy agencyjnej, to przedawnienie takiej
umowy
wynosi 3 lata (jako standardowy okres przedawnienia roszczeń
wynikających z działalności gospodarczej).

Zwykła umowa cywilno-prawna o współpracy. Kilka zdań typu usługodawca będzie świadczył usługi marketingowe i pośrednictwa sprzedaży za co usługobiorca będzie płacił. Nie ma użytych pojęć "agencyjnych".

Są też inne ślady, przede wszystkim wykonana usługa.

 Od strony usÅ‚ugodawcy ten mail to jedyny Å›lad.

--
Marek

Data: 2015-09-22 11:08:59
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 11:06, Marek pisze:
[...]

Od strony usługodawcy ten mail to jedyny ślad.

A to, że była jakaś sprzedaż, to usługodawca już nie widzi?

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 11:37:26
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 11:08:59 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
A to, że była jakaś sprzedaż, to usługodawca już nie widzi?

Nie. To czy była sprzedarz za jego pośrednictwem czy nie wie tylko usługobiorca.

--
Marek

Data: 2015-09-22 11:39:43
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 11:37, Marek pisze:
[...]

Wyjaśnij w tym kontekście pojęcia usługodawca i usługobiorca. Zwłaszcza
w kontekście początkowego:

"usługodawca za wykonane usługi często zapomina wystawić fakturę"

(czyli agent, ten na prowizji, jest usługodawcą?).

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 11:48:41
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 11:39:43 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
(czyli agent, ten na prowizji, jest usługodawcą?).

Tak.

--
Marek

Data: 2015-09-26 15:32:57
Autor: Gotfryd Smolik news
Notoryczne zapominanie wystawiania faktur za usługi
On Tue, 22 Sep 2015, Marek wrote:

Zwyk³a umowa cywilno-prawna o wspó³pracy. Kilka zdañ typu us³ugodawca bêdzie
¶wiadczy³ us³ugi marketingowe i po¶rednictwa sprzeda¿y za co us³ugobiorca
bêdzie p³aci³. Nie ma u¿ytych pojêæ "agencyjnych".

"Tytu³ nie dowodzi typu umowy".

  Formalnie: art.65.2 KC
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,83228,20150817,art-56-65-przepisy-ogolne.html
  Wa¿ne jest spe³nienie warunków agencji, jest dalej w onym¿e KC.
  Warunek pierwszy (dzia³anie jako przedsiêbiorca) jak rozumiem jest spe³niony.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-09-28 09:14:59
Autor: Marek
Notoryczne zapominanie wystawiania faktur za usługi
On Sat, 26 Sep 2015 15:32:57 +0200, Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> wrote:
"Tytuł nie dowodzi typu umowy".

A jej treść, bo chyba o to chodzi?

--
Marek

Data: 2015-09-22 09:55:52
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 09:49:02 +0200, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
Czy hakiem jakim może bronić się usługodawca może być niedopełnienie

tu powinno być oczywiście "usługobiorca"

--
Marek

Data: 2015-09-22 09:57:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 09:55, Marek pisze:
On Tue, 22 Sep 2015 09:49:02 +0200, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
Czy hakiem jakim może bronić się usługodawca może być niedopełnienie

tu powinno być oczywiście "usługobiorca"

Obowiązek zapłaty za usługę nie jest uzależniony od wystawienia faktury.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 14:38:30
Autor: Krzysztof Jodłowski
Notoryczne zapominanie wystawiania faktur za usługi
Obowi±zek zap³aty za us³ugê nie jest uzale¿niony od wystawienia faktury.

Chyba, ¿e umowa mówi inaczej...

Data: 2015-09-26 15:38:20
Autor: Gotfryd Smolik news
Notoryczne zapominanie wystawiania faktur za usługi
On Tue, 22 Sep 2015, Krzysztof Jod³owski wrote:
[...komu¶...]
Obowi±zek zap³aty za us³ugê nie jest uzale¿niony od wystawienia faktury.

Chyba, ¿e umowa mówi inaczej...

  O, to to.
  Z drugiej strony, je¶li umowa nie jest "dokoñczona", to tylko z rzadka
da siê (za niedokoñczon± umowê) nic nie zap³aciæ, je¶li choæ czê¶æ umowy
zosta³a zrealizowana i zosta³a "przyjêta" lub "wykorzystana".
  Oczywi¶cie, "za potr±ceniem kosztów", bo dlaczego by nie.
  Ergo, zak³adaj±c ¿e dokumenty nie zostan± wystawione i bêdzie to
przypadek "nieodkrêcalny", klient bêdzie zobowi±zany do zap³aty
kwoty "netto netto" (czyli obni¿onej o VAT i podatek dochodowy
od nale¿nego KUP) minus inne koszty które znajdzie.

pzdr, Gotfryd

Notoryczne zapominanie wystawiania faktur za usługi