Noty odsetkowe

Data: 2011-10-20 09:27:49
Autor: Stephen ÓM
Noty odsetkowe
Witam jeszcze raz,

Dziękuję wszystkim, którze ostatnio mi pomogli. Teraz rozumiem co mam
robić z tym PayPalem, i ta praca papierowa zajmuje mi coraz mniej
czas :)

Inne pytanie teraz mam, na pewno prostsze:

Wystawiłem ostatnio noty odsetkowe dotyczące 2 starych rachunków
niezapłaconych, i wysłałem wraz z wezwaniami do zapłaty do tych 2
dłużników. Dziś mała niespodzianka: zapłacili bez kłopotu.

1. Jeden klient zapłacil i na rachunek i na odsetki. Przychód od
rachunku od dawna jest w księdzy. Przypuszczam, że teraz mam wpisać
odsetki jako 'pozostałe przychody' (kol. 8) w KPiR - ale jaki ma być
dokument do tego? Wydruk z konta? Nota odsetkowa?

2. Drugi klient nie zapłacił na odsetki (tylko na rachunek sam).
Odsetki są małe i wszystko mi jedno jeśli klient im nie zapłaci. Mogę
więc zapomnieć o tym, czy muszę jakoś zaksięgować 'przychody' z tej
noty i później zaksięgować jako odpisany dług? Chyba nie, bo wydaję mi
się że nota odsetkowa jest tylko uprzejmym przypomnieniem, że istnieje
dług, i że ich wystawienie nie jest obciążone skomplikowanymi
zasadami. Ale może się mylę, dlatego posłucham wasze poprawki :).

Dziękuję z góry :)
Stiofán

Data: 2011-10-21 22:19:19
Autor: Gotfryd Smolik news
Noty odsetkowe
On Thu, 20 Oct 2011, Stephen ÓM wrote:

[...]

  A jaki Ci pasuje? ;)
  Zważ: w rozporządzeniu o KPiR jest bardzo restrykcyjny zapis
dotyczący dokumentów wymaganych dla KOSZTÓW.
  Nie ma praktycznie żadnych ograniczeń dla rodzaju dokumentów,
którymi można dokumentować PRZYCHODY.
  To działa w drugą stronę: dla konkretnych zdarzeń istnieją
wymogi wystawienia dokumentu drugiej stronie.
  Tak, druga strona ma prawo żądania pokwitowania na podstawie
art.462KC, zwyczajowo taką rolę pełni nota właśnie.
  Ale to nie jest "urzędowa" nazwa obowiązująca dla KPiR (nie
mam pojęcia, czy dla PK jest taki wymóg).

2. Drugi klient nie zapłacił na odsetki (tylko na rachunek sam).
Odsetki są małe i wszystko mi jedno jeśli klient im nie zapłaci. Mogę
więc zapomnieć o tym

  Piotrek w sąsiednim wątku już podał przepis :)
(skoro przychód wcześniej *nie* powstaje, to nie ma zdarzenia które
podlega obowiązkowi rejestracji).

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-22 15:07:02
Autor: Kviat
Noty odsetkowe
[...]

Trzeba czytać trochę między wierszami :)
Kolega napisał, że: "Wystawiłem ostatnio noty odsetkowe dotyczące 2 starych rachunków niezapłaconych, i wysłałem wraz z wezwaniami do zapłaty do tych 2 dłużników. Dziś mała niespodzianka: zapłacili bez kłopotu."

Czyli wystawił noty _przed_ zapłaceniem odsetek. Stąd dylemat. Gdyby wysłał tylko wezwanie do zapłaty (należności głównej i do zapłaty odsetek, [bo nie wiem czy "przychód od dawna jest w księdze" oznacza, że należność główna została zapłacona], bo przecież dłużnik mógł zapłacić miesiąc później od wezwania, czyli odsetki by urosły, czyli wysokość odsetek na wysłanej nocie stałaby się nieaktualna) to nie miałby "nadprogramowego" kwitka, z którym nie wiadomo co zrobić (a gdyby dłużnik zapłacił większe odsetki, bo później, niż wynika z wysłanej noty?).
Nawet gdy należność główna była zapłacona, to i tak powinno być samo wezwanie do zapłaty odsetek - bez noty.

[...]

Ale kwitek (kopia wysłanej noty) pozostał i problem co z nim teraz zrobić również :):) Taka mała nadgorliwość potrafi namieszać :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2011-10-22 17:26:37
Autor: Gotfryd Smolik news
Noty odsetkowe
On Sat, 22 Oct 2011, Kviat wrote:

Trzeba czytać trochę między wierszami :)

  :)

[...]

  Założyłem wersję optymistyczną, że kwestia płatności należności
głównej została pominięta z założenia, jako nieistotna.

[...]

  No to kolejna nota, w czym problem?
  Czy tę wersję można uznać za rozwikłaną?

Nawet gdy należność główna była zapłacona, to i tak powinno być samo wezwanie do zapłaty odsetek - bez noty.

  Sugerujesz, że dla noty istnieje jakiś podobnie restrykcyjny przepis
jak dla f-ry VAT "wystawienie noty generuje przychód"?

[...]

  A wersja "nic"? :O

Taka mała nadgorliwość potrafi namieszać :)

  Ale nie widzę czym by tu podatnika ugryźć ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-22 20:18:04
Autor: Kviat
Noty odsetkowe

[...]

No problemu nie ma ma, bo nota zostałaby wystawiona _po_ zapłaceniu.

[...]

Nie, nie, nie :)
Sugeruję, że wystawienie noty _przed_ zapłatą powoduje powstanie kwitka, z którym nie wiadomo (pytacz nie wiedział :)) co zrobić w przypadku, gdy ktoś zbyt dużą wagę przywiązuje do wystawiania kwitków do nie istniejących operacji finansowych.

Ale kwitek (kopia wysłanej noty) pozostał i problem co z nim teraz
zrobić również :):)

A wersja "nic"? :O

Jak widać, ta wersja nie dla wszystkich jest oczywista :O
Nie byłoby kwitka = nie byłoby potrzeby rozważać wersji.

Taka mała nadgorliwość potrafi namieszać :)

Ale nie widzę czym by tu podatnika ugryźć ;)

Podatnik sam się ugryzł generując nadmiarowy kwit ;)

Pozdro
Piotr

Data: 2011-10-22 21:07:18
Autor: Gotfryd Smolik news
Noty odsetkowe
[...]

  Oczywiście widziałem :) ale jakoś trzeba było wyciągnąć pytanie
o podstawę dedukowania skutków z (tylko) wystawienia noty :)

  Gorzej, dalej się gryzie... ;)

pzdr, Gotfryd

Noty odsetkowe