Data: 2020-11-30 13:21:49 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Mon, 30 Nov 2020 11:35:00 +0000, K
Wyglada na to, ze Toyota w najblizszym czasie pozamiata w temacie. Toyota Mirai FCEV jest droższa w zakupie od takiej Tesli 3 o $10K, co uwzględniając że ma 9 sek. do setki vs 4 sek., i praktycznie zerową (pomimo ponad 10 lat obecności na rynku) sieć do tankowania czyni to raczej drogą zabawką a nie samochodem który może konkurować z BEV (o spaliniakach nie wspomę). Jak przywołąć do tego absurdalnie wysoki koszt tankowania, problemy z wytwarzaniem czystego wodoru, transportem i składowaniem wodoru, vide: https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/norwegia-wybuch-stacja-tankowania-wodoru-toyota-i-hyndai-czasowo-wstrzymuja-sprzedaz-aut-z-ogniwami-67526.html to nie wygląda żeby tu była jakakolwiek szansa na pozamiatanie w ciągu najbliższych 15 lat. Kibicuję wodorowi, ale to ma szansę działać tylko w zbiorkomie i transporcie gabarytowym (tranzyt). Pod strzechy to trafi rzadko, albo bardzo rzadko. Ludzie w końcu muszą przyswoić, że duże zasięgi i szybkie ładowanie są potrzebne tylko nielicznym. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-11-30 12:43:11 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 30/11/2020 12:21, Myjk wrote:
Mon, 30 Nov 2020 11:35:00 +0000, K Alez nikt nie mowi o tym, ze to sie stanie jutro ale perspektywa 10 najblizszych lat jest mocno realna jesli nie pewna. |
|
Data: 2020-11-30 14:03:16 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Mon, 30 Nov 2020 12:43:11 +0000, K
Alez nikt nie mowi o tym, ze to sie stanie jutro ale perspektywa 10 najblizszych lat jest mocno realna jesli nie pewna. Mirai jest na rynku od 2007 roku, zaraz będzie 14 lat. Prawie 2x dłużej niż Tesla i inne marki produkujące EV. Ile stacji ładowania ma taka Tesla (o innych ładowarkach nie wspomnę) a ile ma Toyota do swojego Miraia? Jeśli to się będzie rozwijać tak jak do tej pory, to wcześniej jak za 20 lat nic nie pozamiata a i wtedy jest to wątpliwe. Niestety, bo to fajny koncept. Tylko na drodze stoi, jak zwykle, fizyka. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-11-30 13:40:19 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 30/11/2020 13:03, Myjk wrote:
Mon, 30 Nov 2020 12:43:11 +0000, K Toyota ma inny model biznesowy niz przepalanie kasy inwestorow i wieczne bycie pod kreska. Ale nie bez powodu podpisali umowe z Orlenem/Lotosem dot. wykorzystania wlasnie wodoru. Wzrosnie sprzedaz, wzrosnie ilosc stacji tankowania, szczegolnie jak transport zacznie przechodzic na wodor. Ma byc ciezarowka Mercedesa dostepna komercyjnie w 2021, ostatnio Hyundai oglosil to cos podobnego. Wodor to jest jednak kierunek w ktorym to pojdzie. |
|
Data: 2020-11-30 14:54:40 | |
Autor: RadoslawF | |
Nowa Mirai | |
W dniu 2020-11-30 o 14:40, K pisze:
Alez nikt nie mowi o tym, ze to sie stanie jutro ale perspektywa 10 Chciałbym ale raczej marne szanse. Rozwiązali już problem przeciekających zbiorników z wodorem? Bo zasięgiem spalinowca nie przelicytuje, szybkością tankowania przslicytuje wprawdzie elektryka ale brak stacji z wodorem skutecznie zniechęci każdego do zakupu. No i przez naście lat sprzedali raptem 10 tysięcy tych aut. Czyli kupują to firmy w celach reprezentacyjno marketingowych a nie normalni klienci do normalnej eksploatacji. Pozdrawiam |
|
Data: 2020-11-30 16:50:05 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 30/11/2020 13:54, RadoslawF wrote:
W dniu 2020-11-30 o 14:40, K pisze: Rozwiazuje problem problem spalinowych pod katem zanieczyszczen i rozwiazuje problem elektrykow pod wzgledem predkosci/czestosci ladowania. Oczywiscie, ze to nie jest temat na teraz/jutro w doslownym sensie ale skoro podpisuja umowy z takim Orlenem (nie wiem jak w innych krajach) i inwestuja kase w rozwoj tzn, ze ktos tam widzi sens i powodzenie dlugofalowo. |
|
Data: 2020-11-30 20:33:47 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Mon, 30 Nov 2020 16:50:05 +0000, K
Rozwiazuje problem problem spalinowych pod katem zanieczyszczen Tylko jeśli wodór będzie produkowany z OZE. A to nie możliwe, bo OZE cały rok nie ma takiej nadprodukcji aby sprostać zapotrzebowaniu nawet na gabaryty. i rozwiazuje problem elektrykow pod wzgledem predkosci/czestosci ladowania. Problem prędkości jest rozdmuchany przez marudy i ignorantów, więc niewiele rozwiązuje. Oczywiscie, ze to nie jest temat na teraz/jutro w doslownym sensie ale skoro podpisuja umowy z takim Orlenem (nie wiem jak w innych krajach) i inwestuja kase w rozwoj tzn, ze ktos tam widzi sens i powodzenie dlugofalowo. No, Orlen odbębnił sukces, może się chwalić że będzie wodór produkować i dystrybuować. Tylko niech się jeszcze pochwali jaką kasę musi w to zainwestować i kiedy mu się ta "współpraca" zwróci. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-12-01 08:33:25 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 30/11/2020 19:33, Myjk wrote:
Mon, 30 Nov 2020 16:50:05 +0000, K Spokojnie jest czas. Start jest trudny ale widocznie koncerny zaczely dochodzic do wniosku, ze temat rozwoju baterii jest skonczony. i rozwiazuje problem elektrykow pod wzgledem predkosci/czestosci To jest twoja opinia. Osobiscie znam tylko jedna osobe, ktorej to nie przeszkadza. Oczywiscie, ze to nie jest temat na teraz/jutro w doslownym To sie raczej dywersyfikacja nazywa zeby nie zostac z niczym za lat kilkadziesiat. |
|
Data: 2020-12-01 19:21:32 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Tue, 1 Dec 2020 08:33:25 +0000, K
Spokojnie jest czas. Start jest trudny ale widocznie koncerny zaczely dochodzic do wniosku, ze temat rozwoju baterii jest skonczony. Ty to jesteś dziwny. Twierdzisz że jest czas, ale jak się pisze że elektryfikacja prądowa samochodów w toku to jakoś nie dopuszczasz do siebie. Pomimo że statystyki mówią same za siebie. Start programu wodorowego Toyoty 2007, do 2019 sprzedano 10 tys. samochodów. Pierwsze EVy ruszyły w 2008, do dzisiaj sprzedane 8 mln. szt. Wodorówki to nawet nie jest 0,5% udziału w rynku. To jest twoja opinia. Osobiscie znam tylko jedna osobe, ktorej to nie przeszkadza. To jest opinia na podstawie obserwacji statystyk o długości podróży przecietnego europejczyka (a Polak mniej jeździ niż europejczyk). Zresztą nawet na tej grupie jest parę osób które nie widzą w tym większego problemu, problem widzą tylko i wyłącznie w cenie (w tym ja) -- więc nie kłam. To sie raczej dywersyfikacja nazywa zeby nie zostac z niczym za lat kilkadziesiat. Przecież oni to dla reklamy zrobili tylko i wyłącznie... -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-12-01 19:58:31 | |
Autor: J.F. | |
Nowa Mirai | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slbhe5zf57kh.dlg@myjk.org...
Tue, 1 Dec 2020 08:33:25 +0000, K Spokojnie jest czas. Start jest trudny ale widocznie koncerny zaczely Ty to jesteś dziwny. Twierdzisz że jest czas, ale jak się pisze że R&D wymaga czasu. Jesli te wodore dobre, to moze sie szybko okazac, ze maja 50% udzialu. Oczywiscie jest tez pare wiszacych problemow, trudno powiedziec na ile istotne teraz i w przyszlosci. J. |
|
Data: 2020-12-01 21:31:28 | |
Autor: kk | |
Nowa Mirai | |
On 2020-12-01 19:21, Myjk wrote:
Tue, 1 Dec 2020 08:33:25 +0000, K Myślisz, że jak ktoś do pracy ma 3km to kupi samochód z zasięgiem 6km? Zresztą A ilu ma elektryki i nie widzi w tym problemu? |
|
Data: 2020-12-02 09:50:19 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 01/12/2020 18:21, Myjk wrote:
Tue, 1 Dec 2020 08:33:25 +0000, K Ale Toyota w tym czasie tez sie pchala w elektryki i zreszta nadal to robi. Jakby nie bylo sensu pchania sie w wodor to by tego nie robili, elektryki/hybrydy mialy priorytet i mozliwe, ze nadal maja. Nie robiliby tego inni producenci i nie pchaly by sie w to rzady np. Niemiec. Najwidoczniej uznali, ze nastapil kres rozwoju baterii, a jednoczesnie warto sie uniezaleznic od Chin i USA. Chyba nie oczekujesz, ze ktokolwiek powie to wprost.
A rzady innych krajow, ktore zdecydowaly sie zainwestowac w rozwoj tej technologii tez to robia dla reklamy? |
|
Data: 2020-12-01 12:40:06 | |
Autor: J.F. | |
Nowa Mirai | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1hbmlv32xp4gb.dlg@myjk.org...
Mon, 30 Nov 2020 16:50:05 +0000, K Rozwiazuje problem problem spalinowych pod katem zanieczyszczen Tylko jeśli wodór będzie produkowany z OZE. A to nie możliwe, bo OZE cały Sie nastawia wiatrakow i ogniw, to bedzie mialo. I zniknie problem nadprodukcji oraz chwilowych przerw ... i rozwiazuje problem elektrykow pod wzgledem predkosci/czestosci Problem prędkości jest rozdmuchany przez marudy i ignorantów, więc niewiele Albo niedoceniany przez fanatycznych zwolennikow :-P Oczywiscie, ze to nie jest temat na teraz/jutro w doslownym No, Orlen odbębnił sukces, może się chwalić że będzie wodór produkować i Orlen wodor musi produkowac na potrzeby wlasne (hydrokraking), wiec moze nie tak duzo potrzeba ... do rozbudowy. A jak nie bedzie inwestowal ... to co bedzie robil za 30 lat ? Hotdogi rowerzystom ? :-) J. |
|
Data: 2020-12-01 19:26:30 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Tue, 1 Dec 2020 12:40:06 +0100, J.F.
Sie nastawia wiatrakow i ogniw, to bedzie mialo. I zniknie problem nadprodukcji oraz chwilowych przerw ... No, trzeba jeszcze mieć gdzie stawiać OZE, oraz zbiorniki na wodór, a potem jeszcze te zbiorniki chłodzić. Albo niedoceniany przez fanatycznych zwolennikow :-P Te, którzy to? Zaraz im zap... ;P Orlen wodor musi produkowac na potrzeby wlasne (hydrokraking), wiec moze nie tak duzo potrzeba ... do rozbudowy. Oczywiście, EVy to ponoć problem (choć prąd jest praktycznie wszędzie) a tu nagle pyk i Orlen jak raz zasili osobówki, kompletnie bez infrastruktury, bez OZE itd. A jak nie bedzie inwestowal ... to co bedzie robil za 30 lat ? Niech inwestuje. Byle mądrze. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-12-01 19:55:40 | |
Autor: J.F. | |
Nowa Mirai | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:mbejgx0snqyg$.dlg@myjk.org...
Tue, 1 Dec 2020 12:40:06 +0100, J.F. Sie nastawia wiatrakow i ogniw, to bedzie mialo. I zniknie problem No, trzeba jeszcze mieć gdzie stawiać OZE, Kraj duzy ... tylko wieje slabo :-) oraz zbiorniki na wodór, a potem jeszcze te zbiorniki chłodzić. Cisnieniowych nie trzeba ... Orlen wodor musi produkowac na potrzeby wlasne (hydrokraking), Oczywiście, EVy to ponoć problem (choć prąd jest praktycznie wszędzie) a tu teraz robi wodor bez OZE. To jakas instalacje ma ... A jak nie bedzie inwestowal ... to co bedzie robil za 30 lat ? Niech inwestuje. Byle mądrze. W ladowarki, w stacje wodorowe, w biopaliwa, czy w stadniny i fabryki rowerow ? :-) J. |
|
Data: 2020-11-30 15:01:44 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Mon, 30 Nov 2020 13:40:19 +0000, K
Toyota ma inny model biznesowy niz przepalanie kasy inwestorow i wieczne bycie pod kreska. Porównywanie Toyoty, która na rynku jest od blisko 100 lat, do Tesli, która jest na rynku lat 10 i dziwienie się że Tesla jest pod kreską, patrząc na ilość inwestycji jaką czyni w terenie, ale także ile musi pompować w fabryki (które inne marki już dawno posiadają), to absurd. Zresztą ponownie, bo widzę nie dociera, problem z wodorowcami jest i Toyota (oraz inni producenci) to najwyraźniej widzi (w przeciwnym razie dlaczego wszyscy elektryfikują flotę zamiast ją wodorować?). I nie ma to żadnego związku z "modelem biznesowym" jaki sugerujesz. Znaczy ma to związek z modelem biznesowym, konkretnie takim, że nie jest w stanie zaoferować samochodu konkurencyjnego cenowo nawet z obecnymi, relatywnie drogimi przecież, BEV (np. Tesli), nie jest w stanie zapewnić osiagów dostępnych dla BEV, nie jest w stanie dać taniego (i tak czystego jak sięmaluje wodór) paliwa nawet na poziomie benzyny, a co dopiero prądu, nie jest w stanie zapewnić bezpiecznej dystrybucji tego paliwa, dlatego tak się czai. Ale nie bez powodu podpisali umowe z Orlenem/Lotosem dot. wykorzystania wlasnie wodoru. Wzrosnie sprzedaz, wzrosnie ilosc stacji tankowania, szczegolnie jak transport zacznie przechodzic na wodor. I tak większość tego nie kupi, bo jest drogie w zakupie, dorgie w tankowaniu, a większość nie potrzebuje ani dużych zasięgów ani szybkiego ładowania. To są przywary wymyślane przez ignorantów i skrajnych malkontentów. Ma byc ciezarowka Mercedesa dostepna komercyjnie w 2021, ostatnio Hyundai oglosil to cos podobnego. Wodor to jest jednak kierunek w ktorym to pojdzie. Toć przecież od początku piszę że pójdzie w kierunku transportu gabarytowego, a nie jak twierdzisz, cywilnych samochodów. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-11-30 16:55:25 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 30/11/2020 14:01, Myjk wrote:
Mon, 30 Nov 2020 13:40:19 +0000, K Nikt nie wodoruje floty jeszcze. Z powodu, ktory opisales ale ten sam problem dotyczyl kiedys elektrykow (i nadal w mniejszym stopniu dotyczy). Dlatego Toyota i pewnie inni podpisuja umowy z takimi koncernami jak np. Orlen, ktore siec stacji benzynowych juz maja. Ale nie bez powodu podpisali umowe z Orlenem/Lotosem Oczywiscie, ze w tej chwili nikt normalny tego nie kupi. Pisalem, ze to nie jest temat na dzis czy jutro ale skoro to rozwiajaja komercyjnie tzn, ze w ta strone to pojdzie. Ma byc ciezarowka Mercedesa dostepna komercyjnie w 2021, ostatnio A ten transport gabarytowy gdzies sie bedzie musial tankowac. Osobowki sie beda tankowaly w tym samym miejscu. Dlatego sie Toyota dogaduje z koncernami, ktore maja np. infrastrukture w postaci istniejacych stacji benzynowych. |
|
Data: 2020-11-30 18:48:58 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Mon, 30 Nov 2020 16:55:25 +0000, K
Nikt nie wodoruje floty jeszcze. Nie wodoruje praktycznie nikt, bo to nie ma sensu przy wodorowej sprawności produkcja->koła. Jest to zbyt skomplikowane i zbyt drogie. Z powodu, ktory opisales ale ten sam problem dotyczyl kiedys elektrykow (i nadal w mniejszym stopniu dotyczy). Nie, to są zupełnie inne powody. Elektryfikować się nie chcieli, bo po pierwsze było silne lobby paliwowe, obecnie podkopane przez wprowadzenie norm emisji, po drugie ze względu na mentalność ludzi którzy nadal, pomimo ubijania im do głowy oczywistych oczywistości, nadal uparcie twierdzą że potrzebują więcej zasięgu niż dają im EV. Paradoksalnie FCEV polegnie głównie z tego drugiego powodu. Nikt nie kupi drogiego auta, którego tankowanie będzie drogie. Dlatego Toyota i pewnie inni podpisuja umowy z takimi koncernami jak np. Orlen, ktore siec stacji benzynowych juz maja. Benzynowych stacji a nie stacji wodoru. Oczywiscie, ze w tej chwili nikt normalny tego nie kupi. Pisalem, ze to nie jest temat na dzis czy jutro ale skoro to rozwiajaja komercyjnie tzn, ze w ta strone to pojdzie. No ja nie wiem co to w takim razie znaczy użyte przez ciebie w OP "w najbliższym czasie". Oni (Toyota) to rozważają komercyjnie od 2007 roku jak zaprezentowali z fetą ten pojazd. Dzisiaj mija 13 lat a temat nawet nie raczkuje, został wyprzedzony nawet przez te "ułomne" EV z bateriami które rzekomo nie mają racji bytu wg tejże Toyoty. A ten transport gabarytowy gdzies sie bedzie musial tankowac. Osobowki sie beda tankowaly w tym samym miejscu. Dlatego sie Toyota dogaduje z koncernami, ktore maja np. infrastrukture w postaci istniejacych stacji benzynowych. No będzie musiał, ale oprócz tego jeszcze trzeba będzie sprostać zapotrzebowaniu na paliwo. A tego, z nadwyżek OZE, nie wystarczy nawet na ten transport gabarytowy. Czyli znowu trzeba będzie męczyć węgiel i ropę. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-12-01 12:09:24 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 30/11/2020 17:48, Myjk wrote:
Mon, 30 Nov 2020 16:55:25 +0000, K Ale tez nikt tej floty jakos masowo nie elektryfikuje. Technologia jest trudna ale wieksze zainteresowanie producentow popchnie rozwoj do przodu. Wodor ma jeszcze ta przewage, ze nie potrzeba sie uzalezniac od jednego, dwoch panstw. Nie, to są zupełnie inne powody. Elektryfikować się nie chcieli, bo po Ale liczy sie infrastrutkura. Nie trzeba stawiac od zera. Oczywiscie, ze w tej chwili nikt normalny tego nie kupi. Pisalem, ze to Najblizszy czas to tak moim zadaniem 5 lat. Natomiast za 10, 15, 20 okaze sie czy ta technologia osiagnela sukces czy porazke i albo bedziemy jezdzili elektrycznymi albo na wodor. A ten transport gabarytowy gdzies sie bedzie musial tankowac. Osobowki Na ta chwile to owszem, jeszcze kuleje. |
|
Data: 2020-12-01 19:13:48 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Tue, 1 Dec 2020 12:09:24 +0000, K
Ale tez nikt tej floty jakos masowo nie elektryfikuje. Bo nadal działa lobby paliwowe, zresztą i same koncerny kupę kasy zainwestowały w smrody spalinowe, to muszą sobie odbić. Więc robią to najwolniej jak mogą. Ale elektryfikacja jest nieunikniona i paru już się powoli budzi z ręką w nocniku. Technologia jest trudna ale wieksze zainteresowanie producentow popchnie Nie trafiają, widzę, do ciebie żadne argumenty. Ta technologia nawet nie raczkuje, ceny pojazdów i paliwa są kosmiczne, a będą jeszcze większe jak trzeba będzie zacząć inwestować w wyjątkowo drogie instalacje. Ale liczy sie infrastrutkura. Nie trzeba stawiac od zera. Oczywiście że trzeba stawiać praktycznie od nowa, nie wyciągną benzyny i nie wpuszczą tam wodoru z gotowością do sprzedaży. Najblizszy czas to tak moim zadaniem 5 lat. Natomiast za 10, 15, 20 okaze sie czy ta technologia osiagnela sukces czy porazke i albo bedziemy jezdzili elektrycznymi albo na wodor. Patrząc że projekt ma już 14 lat i NIC się praktycznie nie ruszyło, to te 5 lat to marzenia ściętej głowy. Na ta chwile to owszem, jeszcze kuleje. I będzie kuleć. To jest to samo co z PV do ogrzewania domów. Nie ma ogrzewania domów z PV, bo w zimie słońce nie świeci. Ergo, w zimie nie będzie praktycznie produkcji czystego wodoru z OZE. Jak chcesz sprostać zapotrzebowaniu przez 3-4 miesiące z zerową praktycznie produkcją? Magazynować w lecie? Gdzie, w czym, jak? -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-12-01 20:01:13 | |
Autor: J.F. | |
Nowa Mirai | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:11qzrucget757.dlg@myjk.org...
Tue, 1 Dec 2020 12:09:24 +0000, K Na ta chwile to owszem, jeszcze kuleje. I będzie kuleć. To jest to samo co z PV do ogrzewania domów. Nie ma W podziemnych zlozach gazu ziemnego ? Co za czasy - najpierw wydobylismy gaz, zeby go teraz pompowac :-) J. |
|
Data: 2020-12-02 12:49:26 | |
Autor: Janusz | |
Nowa Mirai | |
W dniu 2020-12-01 o 20:01, J.F. pisze:
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:11qzrucget757.dlg@myjk.org...Nie ma szans, nie te ciśnienia, poza tym ten gaz i tam szybko ucieknie. -- Janusz |
|
Data: 2020-12-02 15:43:39 | |
Autor: T. | |
Nowa Mirai | |
W dniu 2020-12-02 o 12:49, Janusz pisze:
W dniu 2020-12-01 o 20:01, J.F. pisze: Bo to powinno działać tak - auto ma trochę akumulatorów litowych. Czerpie stąd energię do elektrolizy wody, z tego powstaje wodór, który oddaje prąd do silnika elektrycznego i przy okazji nabija akumulator do elektrolizy. Więc tankuje się tylko wodę i już ;-) T. |
|
Data: 2020-12-02 16:32:10 | |
Autor: J.F. | |
Nowa Mirai | |
Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rq7v08$2hs$2$Janusz@news.chmurka.net...
W dniu 2020-12-01 o 20:01, J.F. pisze: Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup I będzie kuleć. To jest to samo co z PV do ogrzewania domów. Nie ma Hm, gazu ziemnego byly tam duze ilosci i jakos nie uciekl przez miliony lat ... A magazynow gazu mamy na 3 mld m3 http://pgnig.pl/podziemne-magazyny-gazu To jest jakis 2 miesieczny zapas, ale jakby wodor mial byc jedynym nosnikiem energii, to bylo za malo ... J. |
|
Data: 2020-12-02 19:00:10 | |
Autor: T. | |
Nowa Mirai | |
W dniu 2020-12-02 o 16:32, J.F. pisze:
Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rq7v08$2hs$2$Janusz@news.chmurka.net... Dokładnie nie powtórzę tej teorii, ale wodór jest gazem bardzo przenikliwym i trudno go przechowywać, bo ze wszystkiego wycieka. Jakiś tam przypadkowy fragment: Równie? trwa?ooeae rur metalowych mo?e drastycznie si? zmniejszaae, gdy s? one wystawione w d?ugich okresach czasu na dzia?anie wodoru, zw?aszcza o wysokim st??eniu i pod wysokim cioenieniem. Wp?yw wodoru na w?aoeciwooeci stopów stalowych jest znany w formie kruchooeci wodoro- wej (Kanezaki i in., 2008). Wspó?czynnik przenikania wodoru jest ok. czterech do pi?ciu razy wy?szy ni? w przy- padku metanu dla typowych rur polimerowych stosowa- nych w systemach dystrybucji gazu ziemnego (por. Melaina i in., 2013). Transport i zat?aczanie wodoru odwiertami do struktur geologicznych b?d? wymagaae wi?c odpowiednio przygotowanej infrastruktury. Nie mo?na zapominaae o sk?onnooeci wodoru do wybuchu (w mieszani- nie z tlenem lub innymi gazami). Wszystko to wymaga udoskonalania i rozwijania nowych koncepcji oraz nowych rozwi?za? technicznych. Zarzuć w google przechowywanie wodoru pod ziemią i trochę tego jest. Generalnie - da się, ale jest to trudne i kosztowne. T. |
|
Data: 2020-12-02 21:56:53 | |
Autor: Janusz | |
Nowa Mirai | |
W dniu 2020-12-02 o 16:32, J.F. pisze:
Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rq7v08$2hs$2$Janusz@news.chmurka.net...Ale gaz ziemny to nie wodór :) -- Janusz |
|
Data: 2020-12-01 12:52:04 | |
Autor: J.F. | |
Nowa Mirai | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ngb7l2m2ilem$.dlg@myjk.org...
Mon, 30 Nov 2020 16:55:25 +0000, K Nikt nie wodoruje floty jeszcze.Nie wodoruje praktycznie nikt, bo to nie ma sensu przy wodorowej sprawności Z powodu, ktory opisales ale ten sam problem Nie, to są zupełnie inne powody. Elektryfikować się nie chcieli, bo po Az do czasu, gdy sie ropa zacznie konczyc. Albo i wczesniej, w niektorych krajach ... Dlatego Toyota i pewnie inni podpisuja umowy z takimi Benzynowych stacji a nie stacji wodoru. No to dojdzie im kolejne paliwo do oferty ... Oczywiscie, ze w tej chwili nikt normalny tego nie kupi. Pisalem, ze to No ja nie wiem co to w takim razie znaczy użyte przez ciebie w OP "w Chyba jednak cos sie dzieje, skoro od lat produkuja. Aczkolwiek ... ile tych Mirai wyprodukowali - 50 tys chyba jeszcze nie .... A ten transport gabarytowy gdzies sie bedzie musial tankowac. Osobowki No będzie musiał, ale oprócz tego jeszcze trzeba będzie sprostać A na razie ... Niemcy robia lokomotywy na wodor. Ciekawe - nie taniej bylo linie zelektryfikowac ? J. |
|
Data: 2020-12-01 19:06:24 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Tue, 1 Dec 2020 12:52:04 +0100, J.F.
Az do czasu, gdy sie ropa zacznie konczyc. Czyli do kiedy, skoro aktualnie spada jej zużycie, a elektryfikacja samochodów jeszcze spadek pogłębi? Benzynowych stacji a nie stacji wodoru.No to dojdzie im kolejne paliwo do oferty ... Nie odjdzie tak po prostu, bo nie wypompuje się benzyny i nie wpuści wodoru, tylko to wymaga potężnych nakładów pieniężnych do tego aby wodór sprzedawać. Ja się pytam kto za to zapłaci. Bo skoro aktualnie wodór jest droższy niż benzyna, bez uwzględnienia nakładów na rzecz budowy stacji wodorowych, to jak w końcu zaczną je dostosowywać cena jeszcze bardziej skoczy. Chyba jednak cos sie dzieje, skoro od lat produkuja. Całe 10 tys. do 2019. A na razie ... Niemcy robia lokomotywy na wodor. Podejrzewam że te elektrowozy to na rzadko uczęszczane trasy właśnie, gdzie się nie opłaca elektryfikować trasy. Niemniej to dobry kierunek, podobnie jak każdy inny transport gabarytowy, szczególnie żegluga trująca na potęgę obecnie. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-12-01 19:29:08 | |
Autor: J.F. | |
Nowa Mirai | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oh6m4i4l62oy.dlg@myjk.org...
Tue, 1 Dec 2020 12:52:04 +0100, J.F. Az do czasu, gdy sie ropa zacznie konczyc. Czyli do kiedy, skoro aktualnie spada jej zużycie, a elektryfikacja Na razie to tych elektrykow bardzo malo w skali swiata. A prad ... nie zawsze z OZE. A tu jeszcze niuans pod tytulem oil peak - predkosc wydobycia jest jakas tam, i w jednym roku ropy dla wszystkich chetnych nie starczy. Wiec cena pojdzie w gore i dla wszystkich chetnych nie starczy. Benzynowych stacji a nie stacji wodoru.No to dojdzie im kolejne paliwo do oferty ... Nie odjdzie tak po prostu, bo nie wypompuje się benzyny i nie wpuści akcjonariusze, banki, Toyota, klienci, Unia ... Bo skoro aktualnie wodór jest A prad ? Chyba jednak cos sie dzieje, skoro od lat produkuja. Całe 10 tys. do 2019. Ja tam widze jakies 6 tys w samym US https://carsalesbase.com/us-toyota-mirai/ A na razie ... Niemcy robia lokomotywy na wodor. Podejrzewam że te elektrowozy to na rzadko uczęszczane trasy właśnie, gdzie a opracowywac wodorowa lokomotywe i inwestowac w stacje tankowania, to sie oplaca ? :-) Niemniej to dobry kierunek, podobnie Zegluga to na zagle :-) J. |
|
Data: 2020-12-02 09:40:34 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 01/12/2020 18:06, Myjk wrote:
Tue, 1 Dec 2020 12:52:04 +0100, J.F. Beda to robily koncerny paliwowe, ktore sraja pieniedzmi + firmy prywatne. Technologia ma to do siebie, ze sie rozwija upraszczajac procesy, a za tym idze spadek cen. Stacje wystarczy przebudowac/doposazyc. |
|
Data: 2020-11-30 15:37:59 | |
Autor: T. | |
Nowa Mirai | |
W dniu 2020-11-30 o 14:40, K pisze:
On 30/11/2020 13:03, Myjk wrote: Poszło w kierunku nieba: https://www.gramwzielone.pl/auto-ekologiczne/100902/wybuch-stacji-ladowania-wodoru-toyota-i-hyundai-zawiesily-sprzedaz-aut-na-wodor A to wykaz stacji: https://h2.live/ W Polsce "mają być". Ps. Ciekawe, czy nabywcy wiedzą, że wodór jest przechowywany pod ciśnieniem 700 bar... Dla porównania - CNG - ok. 170, LPG 1,4, opona osobówki - powyżej 2 do 3. T. |
|
Data: 2020-11-30 16:52:45 | |
Autor: Pete | |
Nowa Mirai | |
Hello, K.
On 30.11.2020 14:40 you wrote: > On 30/11/2020 13:03, Myjk wrote: >> Mon, 30 Nov 2020 12:43:11 +0000, K >>> Alez nikt nie mowi o tym, ze to sie stanie jutro ale perspektywa >>> 10 najblizszych lat jest mocno realna jesli nie pewna. >> Mirai jest na rynku od 2007 roku, zaraz będzie 14 lat. Prawie 2x >> dłużej niż Tesla i inne marki produkujące EV. Ile stacji ładowania >> ma taka Tesla (o innych ładowarkach nie wspomnę) a ile ma Toyota do >> swojego Miraia? Jeśli to się będzie rozwijać tak jak do tej pory, >> to wcześniej jak za 20 lat nic nie pozamiata a i wtedy jest to >> wątpliwe. Niestety, bo to fajny koncept. Tylko na drodze stoi, jak >> zwykle, fizyka. > Toyota ma inny model biznesowy niz przepalanie kasy inwestorow i > wieczne bycie pod kreska. Ale nie bez powodu podpisali umowe z > Orlenem/Lotosem dot. wykorzystania wlasnie wodoru. Wzrosnie > sprzedaz, wzrosnie ilosc stacji tankowania, szczegolnie jak > transport zacznie przechodzic na wodor. Ma byc ciezarowka Mercedesa > dostepna komercyjnie w 2021, ostatnio Hyundai oglosil to cos > podobnego. Wodor to jest jednak kierunek w ktorym to pojdzie. Chyba że państwo za to zapłaci. 1mln za stacje w takim tempie tankowania nie zwróci się nigdy. https://elektrowoz. pl/ladowarki/wodor-jest-lepszy-bo-tankowanie-jest-krotkie-w-kalifornii-cz eka-sie-sie-juz-20-30-minut/ -- Pete |
|
Data: 2020-11-30 16:58:32 | |
Autor: K | |
Nowa Mirai | |
On 30/11/2020 14:37, T. wrote:
W dniu 2020-11-30 o 14:40, K pisze: Dojda do tego co zawiodlo, poprawia i bedzie ok. Kiedys tez straszyli zbiornikami na LPG+, pozniej CNG w samochodach... |
|
Data: 2020-11-30 19:50:33 | |
Autor: Myjk | |
Nowa Mirai | |
Mon, 30 Nov 2020 16:58:32 +0000, K
Dojda do tego co zawiodlo, poprawia i bedzie ok. Kiedys tez straszyli zbiornikami na LPG+, pozniej CNG w samochodach... Tylko że z tym ciśnieniem już nie ma żartów. Co zresztą pokazuje eksplozja. Takie rzeczy, w sensie eksplozje, na długo się wbijają w głowy ludzi. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2020-12-02 20:58:41 | |
Autor: Poldek | |
Nowa Mirai | |
W dniu 2020-11-30 o 14:03, Myjk pisze:
Mon, 30 Nov 2020 12:43:11 +0000, K Raczej lobby spalinowe trzyma się mocno. |
|
Data: 2020-12-01 21:13:15 | |
Autor: kk | |
Nowa Mirai | |
On 2020-11-30 13:21, Myjk wrote:
Mon, 30 Nov 2020 11:35:00 +0000, K Wręcz przeciwnie, tylko nieliczni mogą sobie pozwolić na częste ładowanie, by używać pojazdów o małym zasięgu. |