Data: 2015-02-27 13:48:25 | |
Autor: Marek | |
Nowa konstrukcja | |
Data: 2015-02-27 13:54:55 | |
Autor: Marek | |
Nowa konstrukcja | |
On Fri, 27 Feb 2015 13:48:25 +0100, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
www.flaris.pl Zapomniałem dodać, że cena mnie zaskoczyła: 1.5 miln. EUR, 1.5 miln. PLN wydaje się akceptowalne ale tyle euro za lekką konstrukcję? Czym jest spowodowana tak wysoka cena? -- Marek |
|
Data: 2015-02-27 17:57:03 | |
Autor: TJ_Blues | |
Nowa konstrukcja | |
On Friday, February 27, 2015 at 7:55:00 AM UTC-5, Marek wrote:
On Fri, 27 Feb 2015 13:48:25 +0100, Marek <fake@fakeemail.com> wrote: Podobne projekty cieniutko przeda. Kilka z nich zostalo anulowane. Inne przeciagaja sie w czasie... Wg. mnie Laris nigdy nie wyjdzie z klasy experimental. O ile w ogole rozpocznie sie produkcja, to bedzie to najwyzej kilka szt. rocznie. A bardziej prawdopodobnie 1 sztuka na dwa lata. Flaris wyglada zachecajaco. Niestety dane techniczne sa tylko papierowe. Dopiero po oblocie prototypu okaze sie czy rzeczywiscie predkosc przelotowa i zasieg odpowiada wartosciom obliczeniowym. Wazny jest rowniez proces certyfikacji na rozne rynki. Nawet jesli w Polsce bedzie mozna nim latac na zwyklej PPL to np. w Stanach bedzie z tym problem. Samolot z automatu wskoczy w kategorie "high performance" co zawezy pule potencjalnych klientow. Podobnie sprawa wyglada ze spodziewanym pulapem. Flaris powinien latac na wysokosciach powyzej FL300, czyli musi byc hermetyzowany (kolejny rating pilota), a to znaczy, ze pilot *musi* miec uprawnienia IFR. No chyba, ze nabywca zdecyduje sie latac VFR na wys do 10000ft co przeklada sie na: 1. ograniczenie predkosci do 250kts 2. znaczace zwiekszenie zuzycia paliwa. To zas znaczy, ze lepiej kupic Cirrusa SR22 lub Cessne TTx. Czyli duuuzo taniej i ekonomiczniej. Oczywiscie, jako ze Flaris bedzie hermetyzowany, bedzie mozna latac do FL180 VFR -- czyli szybciej niz 250kts. Ale dalej jest to wysokosc duzo ponizej wysokosci ekonomicznej. Przeciw Flarisowi przemawia tez nieistniejaca baza serwisowa. Co de facto redukuje rynek do Europy. Nikt nie bedzie pakowal samolotu na statek, by przeprowadzic naprawe. Wyslanie zas czesci i technikow z Polski do Stanow tylko po to, by "zmienic olej" rowniez nie ma ekonomicznego sensu. Ceny podobnych samolotow oscyluja od 1.2mln do 2.5mln USD. Avionica to jakies "marne" 50tys USD a silnik PW615F-A kosctuje jakies pol miliona. Uzyte technologie, chyba tylko poza stala i duralem, musza byc sprowadzane... happy landings! |
|
Data: 2015-02-28 09:28:00 | |
Autor: Marek | |
Nowa konstrukcja | |
On Fri, 27 Feb 2015 17:57:03 -0800 (PST), TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote:
Oczywiscie, jako ze Flaris bedzie hermetyzowany, bedzie mozna latacdo FL180 VFR -- czyli szybciej niz 250kts. Ale dalej jest to wysokoscduzo ponizej wysokosci ekonomicznej. W danych technicznych podają pułap 14000m to chyba musi być hermetyzowany, nie? -- Marek |
|
Data: 2015-02-28 04:31:22 | |
Autor: TJ_Blues | |
Nowa konstrukcja | |
On Saturday, February 28, 2015 at 3:28:28 AM UTC-5, Marek wrote:
On Fri, 27 Feb 2015 17:57:03 -0800 (PST), TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote: Ja piasalem o osiagach w kontekscie przepisow. Tzn. posiadajac uprawnienia VFR *nie wolno* poleciec ci wyzej niz 18000ft (USA), poniewaz wszystko powyzej FL180 to przestrzen powietrzna klasy A (alpha) i ruch w niej moze odbywac *wylacznie* w oparciu o IFR. W Europie jest oodobnie, choc wiele krajow stosuje wlasny podzial przestrzeni powietrznej. Np. w UK klasa alpha zaczyna sie od FL195 (19500ft). Przepisy zabraniaja lotu z predkoscia ponad 250 wezlow na wysokosciach ponizej 10000ft. Przepisy rowniez okreslaja jakie warunki musi spelnic samolot by mogl latac powyzej 12500ft. Np. jesli samolot ma byc certyfikowany do lotu powyzej 25000ft to *musi* posiadac awaryjna instalacje tlenowa. Co kosztow raczej nie obniza :-/ Jak widzisz sprawa nie jest taka rozowa, jak by zdawala sie byc na pierwszy rzut oka. cheers |
|
Data: 2015-04-28 20:18:20 | |
Autor: TJ_Blues | |
Nowa konstrukcja | |
On Friday, February 27, 2015 at 7:55:00 AM UTC-5, Marek wrote:
On Fri, 27 Feb 2015 13:48:25 +0100, Marek <fake@fakeemail.com> wrote: No i konkurencja nie spi. Cirrus Vision SF50 jet jest w koncowej fazie certyfikacji przez FAA. Pelnej certyfikacji mozna sie spodziewac pod koniec tego roku. Cena ok 2 mln USD... Polski Flaris zostanie pogrzebany zywcem. cheers |