Nowa konstrukcja

Data: 2015-02-27 13:48:25
Autor: Marek
Nowa konstrukcja
Czy jest szansa, żeby on wszedł do produkcji?

www.flaris.pl

--
Marek

Data: 2015-02-27 13:54:55
Autor: Marek
Nowa konstrukcja
On Fri, 27 Feb 2015 13:48:25 +0100, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
www.flaris.pl

Zapomniałem dodać, że cena mnie zaskoczyła: 1.5 miln. EUR, 1.5 miln. PLN wydaje się akceptowalne ale tyle euro za lekką konstrukcję? Czym jest spowodowana tak wysoka cena?

--
Marek

Data: 2015-02-27 17:57:03
Autor: TJ_Blues
Nowa konstrukcja
On Friday, February 27, 2015 at 7:55:00 AM UTC-5, Marek wrote:
On Fri, 27 Feb 2015 13:48:25 +0100, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
> www.flaris.pl

Zapomniałem dodać, że cena mnie zaskoczyła: 1.5 miln. EUR, 1.5 miln. PLN wydaje się akceptowalne ale tyle euro za lekk± konstrukcję? Czym jest spowodowana tak wysoka cena?

-- Marek

Podobne projekty cieniutko przeda. Kilka z nich zostalo anulowane. Inne
przeciagaja sie w czasie... Wg. mnie Laris nigdy nie wyjdzie z klasy
experimental. O ile w ogole rozpocznie sie produkcja, to bedzie to najwyzej
kilka szt. rocznie. A bardziej prawdopodobnie 1 sztuka na dwa lata.

Flaris wyglada zachecajaco. Niestety dane techniczne sa tylko papierowe.
Dopiero po oblocie prototypu okaze sie czy rzeczywiscie predkosc przelotowa
i zasieg odpowiada wartosciom obliczeniowym. Wazny jest rowniez proces
certyfikacji na rozne rynki. Nawet jesli w Polsce bedzie mozna nim latac
na zwyklej PPL to np. w Stanach bedzie z tym problem. Samolot z automatu
wskoczy w kategorie "high performance" co zawezy pule potencjalnych klientow.
Podobnie sprawa wyglada ze spodziewanym pulapem. Flaris powinien latac
na wysokosciach powyzej FL300, czyli musi byc hermetyzowany (kolejny rating
pilota), a to znaczy, ze pilot *musi* miec uprawnienia IFR. No chyba, ze nabywca zdecyduje sie latac VFR na wys do 10000ft co przeklada sie na:
 1. ograniczenie predkosci do 250kts
 2. znaczace zwiekszenie zuzycia paliwa.
To zas znaczy, ze lepiej kupic Cirrusa SR22 lub Cessne TTx. Czyli duuuzo
taniej i ekonomiczniej.

Oczywiscie, jako ze Flaris bedzie hermetyzowany, bedzie mozna latac do
FL180 VFR -- czyli szybciej niz 250kts. Ale dalej jest to wysokosc duzo
ponizej wysokosci ekonomicznej. Przeciw Flarisowi przemawia tez nieistniejaca baza serwisowa. Co de facto
redukuje rynek do Europy. Nikt nie bedzie pakowal samolotu na statek,
by przeprowadzic naprawe. Wyslanie zas czesci i technikow z Polski do Stanow
tylko po to, by "zmienic olej" rowniez nie ma ekonomicznego sensu.

Ceny podobnych samolotow oscyluja od 1.2mln do 2.5mln USD.
Avionica to jakies "marne" 50tys USD a silnik PW615F-A kosctuje jakies
pol miliona. Uzyte technologie, chyba tylko poza stala i duralem, musza
byc sprowadzane...

happy landings!

Data: 2015-02-28 09:28:00
Autor: Marek
Nowa konstrukcja
On Fri, 27 Feb 2015 17:57:03 -0800 (PST), TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote:
[...]

W danych technicznych podają pułap 14000m to chyba musi być hermetyzowany, nie?

--
Marek

Data: 2015-02-28 04:31:22
Autor: TJ_Blues
Nowa konstrukcja
On Saturday, February 28, 2015 at 3:28:28 AM UTC-5, Marek wrote:
> [...]
> Oczywiscie, jako ze Flaris bedzie hermetyzowany, bedzie mozna latac do
> FL180 VFR -- czyli szybciej niz 250kts. Ale dalej jest to wysokosc duzo

W danych technicznych podaj± pułap 14000m to chyba musi być hermetyzowany, nie?

-- Marek

Ja piasalem o osiagach w kontekscie przepisow. Tzn. posiadajac uprawnienia
VFR *nie wolno* poleciec ci wyzej niz 18000ft (USA), poniewaz wszystko
powyzej FL180 to przestrzen powietrzna klasy A (alpha) i ruch w niej
moze odbywac *wylacznie* w oparciu o IFR. W Europie jest oodobnie, choc
wiele krajow stosuje wlasny podzial przestrzeni powietrznej. Np. w UK
klasa alpha zaczyna sie od FL195 (19500ft).

Przepisy zabraniaja lotu z predkoscia ponad 250 wezlow na wysokosciach
ponizej 10000ft.

Przepisy rowniez okreslaja jakie warunki musi spelnic samolot by mogl
latac powyzej 12500ft. Np. jesli samolot ma byc certyfikowany do lotu
powyzej 25000ft to *musi* posiadac awaryjna instalacje tlenowa. Co
kosztow raczej nie obniza :-/ Jak widzisz sprawa nie jest taka rozowa, jak by zdawala sie byc na
pierwszy rzut oka.

cheers

Data: 2015-04-28 20:18:20
Autor: TJ_Blues
Nowa konstrukcja
> [...]

Zapomniałem dodać, że cena mnie zaskoczyła: 1.5 miln. EUR, 1.5 miln. PLN wydaje się akceptowalne ale tyle euro za lekk± konstrukcję? Czym jest spowodowana tak wysoka cena?

No i konkurencja nie spi.  Cirrus Vision SF50 jet jest w koncowej
fazie certyfikacji przez FAA. Pelnej certyfikacji mozna sie spodziewac pod koniec tego roku. Cena ok 2 mln USD... Polski Flaris zostanie
pogrzebany zywcem.

cheers

Nowa konstrukcja