Nowe "halogenki" LED - co艣 si臋 zmieni艂o?

Data: 2009-04-29 23:09:12
Autor: Grzegorz Janoszka
Nowe "halogenki" LED - co艣 si臋 zmieni艂o?

Przekopa艂em w艂a艣nie archiwum pl.rec.dom i ostatnie posty dotycz膮ce "halogenk贸w" LED s膮 z po艂owy 2008, czyli sprzed prawie roku. Na Allegro zaobaczy艂em jakie艣 nowe LEDy - high power, o nich nie znalaz艂em nic w archiwum.

W poprzedniej kuchni nad typowym blatem o d艂ugo艣ci ok. 170 cm mia艂em 3 halogenki tradycyjne o mocy 20 W ka偶dy i nam to wystarcza艂o.
Teraz zastanawiam si臋, czy je艣li nad podobnym blatem dam 5 oprawek halogen z "偶ar贸wkami" LED (takimi jak tutaj: http://allegro.pl/item618458060_zarowka_halogen_ip_led_3w_high_power_led_12v.html), to czy b臋dzie du偶o ciemniej?

Podaj膮 tam:
# Temperatura barwowa:  ciep艂a (2 700 - 3 000 K)
# Wysoki indeks koloru : Ra>75 ciep艂a biel

Czy umie to kto艣 zinterpretowa膰? Jest to prawdziwa ciep艂a biel, czy "ciep艂a trupia" biel?

Dzi臋ki za opinie,

(nie, nie mam nic wsp贸lnego z t膮 akcj膮 na Allegro)

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2009-04-30 00:12:14
Autor: zkruk [Lodz]
Grzegorz Janoszka wrote:

Podaj膮 tam:
# Temperatura barwowa:  ciep艂a (2 700 - 3 000 K)
# Wysoki indeks koloru : Ra>75 ciep艂a biel

temperatura jest taka jak 艣wiat艂a 偶arowego (ok 2800)

ale RA do艣膰 kiepskie...
RA m贸wi o tym jak du偶o pasma przenosi o艣wietlenie
czyli im mniejsze RA tym gorsza percepcja kolorystyczna...

RA 艣wiat艂a 偶arowego to 98

przy 75 - to tak jakby 23% kolor贸w przesta艂oby膰 dla Ciebie rozr贸偶nialnych...

(og贸lnie jest to najwi臋kszy problem di贸d - gdy偶 s膮 one po prostu monochromatyczne)

dobre 艣wietl贸wki kompatkowe maj膮 oko艂o RA=85

ale du偶o zale偶y od tego jak wa偶ny jest dla Ciebie kolor..
niekt贸rzy nie zauwa偶膮 r贸偶nicy... ;]

www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic 艁odzi

Data: 2009-04-30 10:44:24
Autor: Grzegorz Janoszka
zkruk [Lodz] wrote:
[...]

Jestem cz臋艣ciowym daltonist膮 (k艂opoty z rozr贸偶nianiem zbli偶onych kolor贸w z zakresu pomara艅czowy-偶贸艂ty-zielony), wi臋c pewnie mi to zwi艣nie - jestem z tych niekt贸rych, co wiod膮 szare bezbarwne 偶ycie i r贸偶nicy nie widz膮 :)

A co do kolor贸w jeszcze - jest sens "miesza膰" w jednym o艣wietleniu tradycyjne halogenki 偶arowe i LEDy (np. na przemian)? Efekt b臋dzie kiepski czy tragiczny? :)

Postaram si臋 obaczy膰 w sklepach takie LEDy, ale nie wiem, czy znajd臋 jakie艣 podobne. Tylko 偶e w sklepie 艣wieci setka innych 艣wiate艂ek i nie wiem, czy akurat uda si臋 zobaczy膰 efekt jednej konkretnej 偶ar贸wki.

W takich castoramach i innych praktikerach s膮 wystawione 偶ar贸wki LED? Dawno tam nie by艂em.

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2009-04-30 10:58:36
Autor: Panslavista
Nowe "halogenki" LED - co si zmieni硂?
U縴tkownik "Grzegorz Janoszka" <Grzegorz@nie-lubie-spamu.Janoszka.pl>
napisa w wiadomo禼i news:gtboda$ocn$1news.onet.pl...

Og髄nie o秝ietlenie musi mie ospowiednia temperatur (w stopniach Kelvina),
aby ludzki wzrok rozr罂nia kolory i to z w砤禼iwej palety barw. Inaczej
b阣zie si sam oszukiwa...

Data: 2009-04-30 23:15:10
Autor: Qlfon
zkruk [Lodz] pisze:

[...]

Wspolczesne lampy operacyjne (fakt ze te z wyzszej polki) budowane sa glownie z bialych diod. I CRI (RA) maja na poziomie 97. Jeszcze kilka lat temu stosowano lampy diodowe zudowane z kilku roznych kolorow diod. Teraz sie od tego odeszlo. A i natezenie swiatla z np. 84 diod wynoszace   160000lx robi wrazenie.
Np. http://www.steris.com/documents/10216241428_1.pdf

--
Qlfon, Krak贸w

Data: 2009-05-01 00:24:32
Autor: Grzegorz Janoszka
Qlfon wrote:
[...]

No dobrze, a czy ta technologia trafi艂a pod strzechy (czytaj: na allegro), czy wci膮偶 jest tylko w najdro偶szym ograniczonym segmencie?

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2009-05-01 13:18:57
Autor: Qlfon
Grzegorz Janoszka pisze:
Qlfon wrote:
[...]

Trafi, kwestia czasu. Teraz lampy operacyjne, potem sie pojawia w lotnictwie i motoryzacji az beda wisialy zamiast "zyrandoli". Taka lampka ma pobor mocy ok 180W:)
--
Qlfon, Krak贸w

Data: 2009-05-01 08:09:20
Autor: Marek Dyjor
Qlfon wrote:
zkruk [Lodz] pisze:

[...]

tylko si臋 nie pytaj o cen臋.

Philips produkuje lampy diodowe do o艣wietlania obiektowego, ale ceny zabijaj膮.

Data: 2009-05-01 13:19:03
Autor: Qlfon
Marek Dyjor pisze:
Qlfon wrote:
zkruk [Lodz] pisze:

[...]

O cenach to akurat wiem calkiem sporo;) Duzo i jeszcze troche..

--
Qlfon, Krak贸w

Data: 2009-04-30 00:20:19
Autor: zil0g
Nowe "halogenki" LED - co si zmieni硂?
*Grzegorz Janoszka* wdusil[a] knefle:

| Podaj tam:
| # Temperatura barwowa:  ciep砤 (2 700 - 3 000 K)
| # Wysoki indeks koloru : Ra>75 ciep砤 biel
| Czy umie to kto zinterpretowa? Jest to prawdziwa ciep砤 biel, czy | "ciep砤 trupia" biel?

Belkot, marketoidzi poza innymi organami rowniez zmysl wzroku maja uposledzony.
Nie kupuj tego wysylkowo, lepiej przejrzyj to co maja w marketach. Fajny wybor
ksztaltow i opraw ale nad cena i widmem jak z rteciowki musza jeszcze popracowac.

Data: 2009-04-30 17:04:24
Autor: uciu
Nowe "halogenki" LED - co艣 s i臋 zmieni艂o?
ostatnio wzia艂em 3 podobne na pr贸be....i 100wka wyrzucona.
Swiatlo niby ciep艂e ale jakies takie trupie - jak piszesz.
Jakas taka trupia / sina poswiata po bokach jest na scianie i ogonie to jeszcze nie to co zwykla zar贸wka.
W dodatku ka偶da z 3, ktore wzia艂em 艣wici delikatnie innym 艣wiat艂em.
Aha i wzia艂em jakies "firmowe" (nie panietam co to za "firma" ) - i jedne z dro偶yszch na allegro po p艂aci艂em co艣 ko艂o 50z艂za szt.

Ale wzia艂em na pr贸be i na razie nie kupuje wiecej.
Cz艂owiek si臋 uczy na b艂臋dach
--
-- -
pozdrawiam

Data: 2009-05-01 00:55:46
Autor: Adam Foton
[...]

"Zmienilo sie" tyle, ze uznani producenci sprzedaja zarowki LED i sprawiaja wrazenie, ze technologia juz osiagnela odpowiednie stadium rozwoju.

A to nadal dobre do latarek, fikusnych w ksztaltach lamp, oswietlenia efektowego, niskiej emisji ciepla.

Do dluzszego oswietlenia niektorzy moga dlugo sie przyzwyczajac. Ja np. nie moge zniesc wszystkich zarowek "energooszczednych", zwlaszcza gdy sa dobierane na styk wg zasady "9W=60W" (czy jakosc tam).

A nim zarowka LED sie zwroci, beda juz nowszej generacji i bedzie kusic kolejny wydatek.

Juz lepiej zrobic zapas poczciwych zarowek zarowych. Gdy stana sie zakazane, to nie wiadomo co producenci wymysla... Moze swietlowki kompaktowe sprzedawane z licencja na 1000 godzin swiecenia ?

AF

Data: 2009-05-04 19:21:31
Autor: Tomasz Nowicki
Nowe "halogenki" LED - co艣 si臋 zmieni艂o?
Dnia Fri, 01 May 2009 00:55:46 +0200, Adam Foton napisa(a):

Do dluzszego oswietlenia niektorzy moga dlugo sie przyzwyczajac. Ja np. nie moge zniesc wszystkich zarowek "energooszczednych", zwlaszcza gdy sa dobierane na styk wg zasady "9W=60W" (czy jakosc tam).

Mam tak samo. Zero tolerancji dla 秝ietl體ek "energooszcz阣nych".

A nim zarowka LED sie zwroci, beda juz nowszej generacji i bedzie kusic kolejny wydatek.

Zapewne

Juz lepiej zrobic zapas poczciwych zarowek zarowych. Gdy stana sie

Tak縠 to planuj :)

Kupi砮m ostatnio na pr骲 wielk 縜r體k LED, na zwyk硑m trzonku E27, 120
diod, 潮cznie niby ma odpowiada 縜r體ce 60W, ale r罂nica jest wyra糿a -
mniejsza jasno舵, 秝iat硂 w stylu "kostnica", gorsze oddawanie barw, no i
wyra糿a kierunkowo舵 - diody jdnak najch阾niej 秝iec w jednym kierunku i
lampa albo o秝ietla st蟪, albo sufit. 痑r體ka zapewnia jednak r體nomierny
rozk砤d 秝iat砤. Wniosek - nadaje si do o秝ietlenia zewn阾rznego - brama,
gara, 禼ie縦i, albo do lamp roboczych, np. warsztatowych (bo odporna na
wstrz眘y i nie grzeje). Ale to wszystko nie przy tej cenie (69 z)

T.

Nowe "halogenki" LED - co艣 si臋 zmieni艂o?