[Klony] Nowe lokaty

Data: 2012-05-20 22:41:43
Autor: Konfabulator
[Klony] Nowe lokaty
OpenOnline i GetinOnline powracają do "strzelania" z rewolweru - 6,4% na 24M z
możliwością zerwania co 6M, ale przy zerwaniu tylko 6%.

IdeaBank - lokata na 100D - 6,4%.

Data: 2012-05-21 07:05:32
Autor: null null
[Klony] Nowe lokaty
Konfabulator <wandotroll1@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
OpenOnline i GetinOnline powracają do "strzelania" z rewolweru - 6,4% na 24M z
możliwością zerwania co 6M, ale przy zerwaniu tylko 6%.

Ten rewolwer ma kapitalizację na koniec okresu, czyli efektywne 6,21% Do tego belka oczywiście

Data: 2012-05-21 07:46:09
Autor: Konfabulator
[Klony] Nowe lokaty
null null <aneczka.jedna.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):
Ten rewolwer ma kapitalizację na koniec okresu, czyli efektywne 6,21% Do tego belka oczywiście

A czemu efektywne spada przy 24M?

Data: 2012-05-21 18:48:52
Autor: MK
[Klony] Nowe lokaty
W dniu 21.05.2012 o 09:46 Konfabulator <wandotroll1.SKASUJ@gazeta.pl>  pisze:

null null <aneczka.jedna.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):

Ten rewolwer ma kapitalizację na koniec okresu, czyli efektywne 6,21%
Do tego belka oczywiście

A czemu efektywne spada przy 24M?

Kapitalizacja czesciej niz 1 raz w roku to efektywne > nominalne,
kapitalizacja tylko 1 raz w roku to efektywne = nominalne,
kapitalizacja rzadziej niz 1 raz w roku to efektywne < nominalne.

MK

Data: 2012-05-21 16:54:40
Autor: Konfabulator
[Klony] Nowe lokaty
MK <macka@interia.pl> napisał(a):
Kapitalizacja czesciej niz 1 raz w roku to efektywne > nominalne,
kapitalizacja tylko 1 raz w roku to efektywne =3D nominalne,
kapitalizacja rzadziej niz 1 raz w roku to efektywne < nominalne.

Można by tak twierdzić, jeśli bank oferowałby identyczną lokatę również na 12M
lub można mówić, że takie oprocentowanie jest efektywnie gorsze niż na
identycznej lokacie 12M, ale nie można mówić, że ona sama w sobie ma mniejszą
efektywność, skoro jest oferowana wyłącznie w ofercie 24M. Efektywne równa się
tu nominalnemu. W każdym razie na razie nie czuję się przekonany, że jest
inaczej :)

Oczywiście oferta w sama w sobie jest ogólnie słaba, więc tak tylko teoretyzujemy.

Data: 2012-05-21 23:32:57
Autor: Izydor
[Klony] Nowe lokaty
On 2012-05-21 18:54, Konfabulator wrote:

W każdym razie na razie nie czuję się przekonany, że jest
inaczej :)

Znaczy sie nie przekonuje Cie fakt ze naliczone odsetki tez mogą procentować?

Data: 2012-05-22 16:34:11
Autor: Konfabualtor
[Klony] Nowe lokaty
On 2012-05-21 18:54, Konfabulator wrote:

> W każdym razie na razie nie czuję się przekonany, że jest
> inaczej :)

Znaczy sie nie przekonuje Cie fakt ze naliczone odsetki tez mogą procentować?

Po co zmieniasz temat? Pytam o jakąś regułę matematyczną, ekonomiczną lub logiczną, która nakazywałaby porównywać oprocentowanie lokat dłuższych od 12M do lokaty takiej samej 12M i na tej podstawie wyliczać oprocentowanie efektywne, a nie na przykład w porównaniu do lokaty 3 dniowej lub dowolnej innej. Teraz rozumiesz?

Data: 2012-05-22 18:55:13
Autor: MK
[Klony] Nowe lokaty
W dniu 22.05.2012 o 18:34  Konfabualtor <wandotroll1.SKASUJ@gazeta.pl>  pisze:

[...]

Ale przeciez wlasnie o to chodzi. Mozesz porownac do 3-dniowej lub  jednodniowej, wzor dla wszystkich jest taki sam

(1+ON/365*T)^(365/T)-1 = OE

ON - oprocentowanie nominalne
T - liczba dni trwania lokaty
OE - oprocentowanie efektywne

MK

Data: 2012-05-22 19:07:03
Autor: MK
[Klony] Nowe lokaty
W dniu 22.05.2012 o 18:55 MK <macka@interia.pl> pisze:

[...]

Dodam, ze 365 moze byc parametrem, ale zawsze bedzie tak, ze  oprocentowanie efektywne bedzie wieksze czym wieksza bedzie liczba  kapitalizacji w okresie, a mniejsze wraz ze zmniejszajaca sie liczba  kapitalizacji. Po szczegoly odsylam do teorii procentu skladanego ;).

MK

Data: 2012-05-22 19:34:07
Autor: jureq
[Klony] Nowe lokaty
Dnia Tue, 22 May 2012 19:07:03 +0200, MK napisał(a):

[...]

Niestety teoria procentu składanego nie obejmuje zaokrągleń, ani tym bardziej nowej belki. Pomyśl przez chwilę o wypadku gdy (licząc bez zaokrągleń) wychodzi np 0,014 zł odsetek w pierwszym okresie odsetkowym.

Data: 2012-05-22 21:41:44
Autor: MK
[Klony] Nowe lokaty
W dniu 22.05.2012 o 21:34 jureq <jureq@xusun.to.z.adresu.xop.pl> pisze:

Niestety teoria procentu składanego nie obejmuje zaokrągleń, ani tym
bardziej nowej belki. Pomyśl przez chwilę o wypadku gdy (licząc bez
zaokrągleń) wychodzi np 0,014 zł odsetek w pierwszym okresie odsetkowym.

I o czym to swiadczy? Vincent jednym ruchem reki zmienil zasady  matematyki? Jak podpisujesz umowe o prace/zlecenie/dzielo to jaka kwote na  niej wpisujesz? Ajak masz dluga umowe i w miedzyczasie zmieniaja sie stopy  podatku lub skladki na ubezpieczenia spoleczne to aneksujesz taka umowe?

Roznice miedzy zyskiem a oprocentowaniem to chyba potrafisz zauwazyc,  nieprawdaz?

MK

Data: 2012-05-22 21:06:58
Autor: Konfabulator
[Klony] Nowe lokaty
> [...]

kapitalizacji w okresie, a mniejsze wraz ze zmniejszajaca sie liczba  =

kapitalizacji. Po szczegoly odsylam do teorii procentu skladanego ;).

Jako następny napisałeś rzeczy dla mnie oczywiste. Właśnie całe moje pytanie dotyczy dlaczego mam akurat stosować w tym wzorze parametr 365, a nie dowolny inny? Dlaczego miałbym porównywać lokatę X z lokatą Y, która nie istnieje. Sam fakt, że oprocentowanie efektywne rośnie z liczbą kapitalizacji nigdy nie było przedmiotem mojego pytania. Wyjaśnij dlaczego mam porównywać konkret z abstrakcją i co mi to daje.

Data: 2012-05-23 00:42:24
Autor: m
[Klony] Nowe lokaty
W dniu 22.05.2012 23:06, Konfabulator pisze:
Wyjaśnij dlaczego mam porównywać
konkret z abstrakcją

Bo ta abstrakcja jest ogólnie przyjętym parametrem przy podawaniu oprocentowania.

i co mi to daje.

Daje Ci to to, że możesz sprowadzić do wspólnego mianownika lokaty o różnych okresach kapitalizacji i porównać je.

Sprowadzając je do rocznego mianownika, dodatkowo możesz wymienić się wnioskami z innymi, którzy również używają rocznego.

p. m.

Data: 2012-05-23 07:32:31
Autor: Konfabulator
[Klony] Nowe lokaty
m <mvoicem@gmail.com> napisał(a):
Bo ta abstrakcja jest ogólnie przyjętym parametrem przy podawaniu oprocentowania.

Ale jest na to jakikolwiek dowód? Możesz wskazać mi kilka stron serwisów
ekonomicznych, które podają efektywne oprocentowania dowolnych lokat dłuższych
niż rok do lokat rocznych?

Daje Ci to to, że możesz sprowadzić do wspólnego mianownika lokaty o różnych okresach kapitalizacji i porównać je.

Ale takie porównanie niczego mi tak naprawdę nie daje.

Sprowadzając je do rocznego mianownika, dodatkowo możesz wymienić się wnioskami z innymi, którzy również używają rocznego.

To na pewno, ale jeszcze nie dawno całymi dniami wyliczaliśmy oprocentowanie
efektywne lokat jednodniowych w stosunku do takiej samej lokaty z
kapitalizacją na koniec okresu i w zasadzie żadna z tych lokat nie trwała rok,
tylko miesiąc, trzy miesiące, czasem pięć miesięcy, ale jakoś wtedy nikt nie
rozciągał tego porównania do roku, bo takie porównanie, mimo imponujących
procentów różnicy, kompletnie nic nie mówiłoby o tej konkretnej lokacie.

Data: 2012-05-23 08:46:57
Autor: aneczka.jedna
[Klony] Nowe lokaty
Konfabulator <wandotroll1.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):
Ale takie porównanie niczego mi tak naprawdę nie daje

Sprowadzenie do wspólnego mianownika nic nie daje?
Dla lokat krótszych niż rok % nominalny z a w s z e podawany jest w stosunku
rocznym.
Dla lokat dłuższych rożnie to bywa.
To samo 100 zł włożone na 5% na 2 lata da ci inny % efektywny - mniejszy z
kapitalizacją na koniec okresu - więc w rezultacie dostaniesz mniej odsetek.
Warto więc sprawdzać % efektywny
Różnice dla małych sum nie są duże, ale są
Jak nie wierzysz, sam porównaj 2 lokaty na 24 miesiące
http://ilokaty.info/porownanie-lokat/

Data: 2012-05-23 08:57:33
Autor: Konfabulator
[Klony] Nowe lokaty
 aneczka.jedna <aneczka.jedna.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):
Sprowadzenie do wspólnego mianownika nic nie daje?

Takie miałem przekonanie, ale jako pierwsza wyciągasz pewne argumenty przeciw.

Dla lokat krótszych niż rok % nominalny z a w s z e podawany jest w stosunku
rocznym.
Dla lokat dłuższych rożnie to bywa.

Jest dokładnie tak samo, bo jeśli lokata 24M ma oprocentowanie 6,4%, to w
stosunku dwuletnim musieliby podawać 12,8%. Więc tu akurat różnicy nie widzę.
Za to z tego powodu można by zakładać 12M licznik efektywności, ale jest to
mało przekonujące.

To samo 100 zł włożone na 5% na 2 lata da ci inny % efektywny - mniejszy z
kapitalizacją na koniec okresu - więc w rezultacie dostaniesz mniej odsetek.

Ale to już ustaliliśmy na początku, że to jest jasne i oczywista oczywistość.
Chodzi o bazę tej efektywności, bo efektywnie to by można porównywać, gdyby
było do czego, a tak to możemy mówić o wirtualnym oprocentowaniu efektywnym.

Jak nie wierzysz

To nie jest kwestia wiary, od początku przecież mówię, że jest oczywiste, że
lokata z kapitalizacją 1D może dać większy procent niż taka z kapitalizacją
24M, ale czemu miałbym się odnosić do 12M? Nadal nikt nie wskazał żadnego
źródła takiego działania, bo że umownie możemy sobie tak porównywać do
wirtualnego odnośnika (bo nikt takiej oferty nie ma) to ja rozumiem doskonale.

--

[Klony] Nowe lokaty