Nowe opony, a o¶

Data: 2011-04-05 13:27:28
Autor: to
Nowe opony, a o¶
begin Kenjiro
Niedawno kupiłem auto z zestawem używanych opon letnich, niestety przy
ich zakładaniu okazało się, że jedna jest pęknięta. Kupiłem więc dwie
nowe opony, ale byłem zaskoczony, że założono mi je na tył, a nie na
przód. Facet mówił, że to jakaś nowa szkoła:)

Spotkaliście się z takim podejściem? W tej chwili mam więc 5-letnie
GoodYeary na przedzie i nowe Bridgestony z tyłu. Zostawić tak jak jest,
czy dokupić jeszcze 2 nowe Bridgestony i dać na przód?

5-cio letnie to trochę stare, nawet jak mają dobry bieżnik. Najlepiej kup drugą parę i się nie wygłupiaj. A jak nie kupisz to (w aucie FWD) masz taki wybór. - Dajesz lepsze na przód, wtedy masz lepszą trakcję i hamowanie (!), a w zakręcie w ekstremalnej sytuacji może Cię zacząć wyprzedzać tył, ale jak umiesz, to skontrujesz, a jak masz ESP to ono to (do pewnego stopnia) wyrówna za Ciebie.

- Dajesz lepsze na tył, wtedy masz gorszą trakcję i hamowanie (!), a w zakręcie w ekstremalnej sytuacji pojedziesz prosto zamiast skręcić i zazwyczaj znajdziesz się na przeciwnym pasie zanim cokolwiek z tym zdążysz zrobić.

Data: 2011-04-05 15:42:06
Autor: AL
Nowe opony, a oÅ›
W dniu 2011-04-05 15:27, to pisze:
[...]

opony 5-cio letnie - jesli nie byly katowane - sa nadal sprawne i nie powinny ustepowac nowym (przy zalozeniu, ze bieznik jest podobnej wysokosci).

- Dajesz lepsze na przód, wtedy masz lepszą trakcję i hamowanie (!),

wytlumacz dlaczego hamowanie jest lepsze jesli przednie opony maja wyzszy bieznik?  Uzasadnij w oparciu o prawa fizyki.

[...]

zazwyczaj znajdziesz siÄ™ na przeciwnym pasie zanim cokolwiek z tym
zdążysz zrobić.

czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy.
Proponuje ADAC jesli watpisz w rodzime szkoly.

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-04-05 15:06:11
Autor: to
Nowe opony, a o¶
begin AL
opony 5-cio letnie - jesli nie byly katowane - sa nadal sprawne i nie
powinny ustepowac nowym (przy zalozeniu, ze bieznik jest podobnej
wysokosci).

Będą.

- Dajesz lepsze na przód, wtedy masz lepszą trakcję i hamowanie (!),

wytlumacz dlaczego hamowanie jest lepsze jesli przednie opony maja
wyzszy bieznik?  Uzasadnij w oparciu o prawa fizyki.

Stare gumy są dużo gorsze na mokrym bo guma z czasem twardnieje, a bieżnik się ściera, więc gorzej odprowadza wodę. Na suchym trochę zużyte opony mogą być czasem minimalnie lepsze.

czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy.
Proponuje ADAC jesli watpisz w rodzime szkoly.

Wsiądź może w samochód i pokonaj kilka zakrętów, zamiast wczytywać się w jakiś głupawe testy. Ten polski widziałem i nie chce mi się nawet komentować tych bzdetów.

Data: 2011-04-05 17:53:09
Autor: AL
Nowe opony, a oÅ›
W dniu 2011-04-05 17:06, to pisze:
begin AL

opony 5-cio letnie - jesli nie byly katowane - sa nadal sprawne i nie
powinny ustepowac nowym (przy zalozeniu, ze bieznik jest podobnej
wysokosci).

Będą.

obecnie stosuje sie inne mieszanki niz 20 lat wczesniej - substancje przeciwstarzeniowe- antyutleniacze i antyozonanty, wiec okres 'starzenia' sie gumy wydluzyl sie.
Normy wojskowe to bodajze 10lat (o ile nie dluzej) i guma nie powinna zmienic wlasciwosci.

<cytat>
Substancje przeciwstarzeniowe opóźniają przebieg procesów niszczenia gumy pod wpływem tlenu, ciepła, ozonu, światła, które określa się jako starzenie gumy. Pod względem budowy chemicznej substancje przeciwstarzeniowe dzielą się na pochodne fenoli i amin. W procesie ochrony gumy różnią się one skutecznością. Odrębną grupę stanowią antyozonanty, najczęściej pochodne p-fenylenodwuaminy. Chronią one gumę przed spękaniami, powstającymi na powierzchni pod wpływem zawartego w powietrzu ozonu.
</cytat>

[...]

mowisz znowu w kategoriach extremum (tak mieszanka twardnieje - w niskich temperaturach, na skutek starzenia (ale patrz odpowiedz wyzej) )

Dodatkowo zauwaz, ze aquaplaning bedzie bardziej niebezpieczny na tylnych kolach - podczas hamowania dod. odciazonych.
http://www.opony.com.pl/artykul/technika-jazdy-w-zakrecie/?id=927

Na suchym trochę zużyte
opony mogą być czasem minimalnie lepsze.

<cyat>
Michelin zaleca ograniczenie ryzyka dzięki montowaniu nowych lub mniej zużytych opon na tylnej osi, aby:
- zwiększyć bezpieczeństwo na zakrętach.
- zwiększyć bezpieczeństwo hamowania.
</cytat>

ja doswiadczylem tego, a Ty?

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-04-05 16:12:34
Autor: to
Nowe opony, a o¶
begin AL
<cytat>

Cytuj zdrów, fakty są jakie są. Pięcioletnia opona będzie zdecydowanie gorsza na deszczu i to pokazują nawet Twoje ulubione testy z Auto Świata (w tym wypadku akurat można im wierzyć, bo sprawdzenie drogi hamowania to nie jest wielka filozofia).

Dodatkowo zauwaz, ze aquaplaning bedzie bardziej niebezpieczny na
tylnych kolach - podczas hamowania dod. odciazonych.
http://www.opony.com.pl/artykul/technika-jazdy-w-zakrecie/?id=927

Jak ktoÅ› nie umie zahamować w zakrÄ™cie z ABS-em tak, żeby go nie zarzuciÅ‚o, to może niech lepiej w ogóle nie jeździ autem. Ja tam wolÄ™ mieć przyczepnÄ… oÅ› kierowanÄ… (a w FWD dodatkowo napÄ™dzanÄ…).
[...]

Nic dziwnego, że zaleca, bo w ten sposób szybciej zmieni się opony. A Michelin je sprzedaje. Najbardziej sensowne zalecenie to przekładać co sezon bardziej zużyte opony na oś napędzaną. Dzięki temu cały czas mamy praktycznie tak samo zużyte opony na obu osiach (no chyba, że ktoś robi 100 tys. km rocznie). Auto prowadzi się neutralnie, a opony starczą na dłużej.

[...]

Lekkich poślizgów nadsterownych doświadczyłem tysiące razy. Jeśli ma się właściwie ustawiony fotel to "czuć" je wcześniej niż "widać". I wystarczy lekka kontra żeby go zlikwidować. Po za tym w aucie FWD ew. nadsterowność w zakręcie można korygować gazem.

Data: 2011-04-05 18:23:09
Autor: Irokez
Nowe opony, a oÅ›
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d9b3f71$0$2450$65785112news.neostrada.pl...
begin AL
<cytat>
Cytuj zdrów, fakty są jakie są. Pięcioletnia opona będzie zdecydowanie
gorsza na deszczu i to pokazujÄ… nawet Twoje ulubione testy z Auto Åšwiata

Prawda. Z tym że jedne mniej drugie bardziej podatne na starzenie.
Dębica Passio jako nówka jeździła fajnie, ale po pierwszej zimie... jako 4-letnia była katastrofą, czymś czego największemu wrogowi bym nie polecił Ślizgało się to w każdych warunkach na każdej nawierzchni. Trzeba było się starać aby spod świateł nie ruszać z piskiem opon (Meganka 1.6 90KM).

--
Irokez

Data: 2011-04-06 22:22:08
Autor: to
Nowe opony, a o¶
begin Irokez
[...]

To prawda, dlatego niezbyt zgadzam się z opiniami, że lepsza nowa kiepska opona niż prawie nowa bardzo dobra. Może i ta nowe będzie nieco lepsza w pierwszym roku, ale w drugim, trzecim już raczej na odwrót.

Data: 2011-04-05 18:30:32
Autor: AL
Nowe opony, a oÅ›
W dniu 2011-04-05 18:12, to pisze:
[...]

nie czytam AutoSwiata - nawet nie pamietam kiedy mialem to w rece.

Z gumami mam kontakt zawodowo - i bynajmniej nie sa to opony.

Odpowiadając tu, kieruje sie tym co doświadczyłem i widziałem na oczy.

Ale nie mam zamiaru przekonywac nikogo, że 'lepsze jest lepsze'.

Dodatkowo zauwaz, ze aquaplaning bedzie bardziej niebezpieczny na
tylnych kolach - podczas hamowania dod. odciazonych.
http://www.opony.com.pl/artykul/technika-jazdy-w-zakrecie/?id=927

Jak ktoś nie umie zahamować w zakręcie z ABS-em tak, żeby go nie
zarzuciło, to może niech lepiej w ogóle nie jeździ autem. Ja tam wolę
mieć przyczepną oś kierowaną (a w FWD dodatkowo napędzaną).

[...]

100 tys. km rocznie). Auto prowadzi siÄ™ neutralnie, a opony starczÄ… na
dłużej.

popatrz na to odwrotnie:
- firmie powinno zalezec by miec jak najwiecej _żywych_ klientów, bo taki kupi nowa oponę (a ten co sie rozbił i zabił już nie) ;)

[...]

jak cie tyl wyprzedzi - to zadna kontra juz nie pomoze.
Warunek: nie doprowadzic do niekontrolowanego poslizgu tylu.

Po za tym w aucie FWD ew. nadsterowność
w zakręcie można korygować gazem.

wiec po czesci udalo Ci sie odpowiedziec na pierwsze zadane wczesniej pytanie :).

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-04-06 22:17:51
Autor: to
Nowe opony, a o¶
begin AL
popatrz na to odwrotnie:
- firmie powinno zalezec by miec jak najwiecej _żywych_ klientów, bo
taki kupi nowa oponę (a ten co sie rozbił i zabił już nie) ;)

Zabić się w aucie nie jest łatwo, spójrz na statystyki wypadków i zobacz jaki to odsetek społeczności kierowców...

jak cie tyl wyprzedzi - to zadna kontra juz nie pomoze. Warunek: nie
doprowadzic do niekontrolowanego poslizgu tylu.

Jak masz dobrze ustawiony fotel to poślizg nadsterowny poczujesz zanim na dobre się zacznie. Zresztą ESP z większością poślizgów nadsterownych świetnie sobie radzi, no chyba, że ktoś już naprawdę ostro przegnie.

Data: 2011-04-05 19:12:07
Autor: J.F.
Nowe opony, a oœ
On 05 Apr 2011 16:12:34 GMT,  to wrote:
Cytuj zdrów, fakty s± jakie s±. Piêcioletnia opona bêdzie zdecydowanie gorsza na deszczu i to pokazuj± nawet Twoje ulubione testy z Auto ¦wiata (w tym wypadku akurat mo¿na im wierzyæ, bo sprawdzenie drogi hamowania to nie jest wielka filozofia).

Ale przygotowanie drogi z odpowiednia iloscia wody to juz jest, a
takze zdobycie do celow testowych piecioletniej nieuzywanej opony.
I moze jeszcze zle przechowywanej - tzn wystawionej na upal, slonce,
deszcz, zime :-)

Michelin zaleca ograniczenie ryzyka dziêki montowaniu nowych lub mniej
zu¿ytych opon na tylnej osi, aby:
- zwiêkszyæ bezpieczeñstwo na zakrêtach. - zwiêkszyæ bezpieczeñstwo
hamowania. </cytat>

Nic dziwnego, ¿e zaleca, bo w ten sposób szybciej zmieni siê opony. A Michelin je sprzedaje. Najbardziej sensowne zalecenie to przek³adaæ co sezon bardziej zu¿yte opony na o¶ napêdzan±. Dziêki temu ca³y czas mamy praktycznie tak samo zu¿yte opony na obu osiach (no chyba, ¿e kto¶ robi 100 tys. km rocznie). Auto prowadzi siê neutralnie, a opony starcz± na d³u¿ej.

Ale w czym problem - nie mozna dokupic dwoch jak sie zuzyja ? Wyjdzie mniej wiecej na to samo, chyba ze gumiarz uswiadomi czlowieka
"tych opon to sie za pol roku nie bedzie oplacalo zakladac"

J.

Data: 2011-04-06 22:19:37
Autor: to
Nowe opony, a oœ
begin J.F.
Ale w czym problem - nie mozna dokupic dwoch jak sie zuzyja ? Wyjdzie
mniej wiecej na to samo, chyba ze gumiarz uswiadomi czlowieka "tych opon
to sie za pol roku nie bedzie oplacalo zakladac"

No nie bardzo na to samo, bo po pierwsze w pewnym momencie będziesz miał dużą różnice pomiędzy gumami, a jak zmienisz tylko dwie, to dwie będziesz miał nowe, a dwie już trochę starawe, a np. trzyletnia opona nie zachowuje się na deszczu tak jak nowa. I znowu spora różnica.

A jak przekładasz to cały czas masz na obu osiach podobne opony, a jak się obie zużyją to zmieniasz po prostu na nowe i znowu masz takie same.

Data: 2011-04-05 19:53:18
Autor: 'Tom N'
Nowe opony, a oÅ›
AL w <news:inf67c$i4p$1inews.gazeta.pl>:

opony 5-cio letnie - jesli nie byly katowane - sa nadal sprawne i nie powinny ustepowac nowym (przy zalozeniu, ze bieznik jest podobnej wysokosci).

Fajne za³o¿enie -- teraz wyja¶nij co rozumiesz pod pojêciem "katowane".
Mo¿e przypomnê co autor w±tku napisa³ "Niedawno kupi³em auto z zestawem
u¿ywanych opon letnich"
czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy.

Z tego co piszesz wynika, ¿e Ty nigdy w takim nie uczestniczy³e¶ -- i
uprzedzaj±c -- ca³kiem niedawno opisywa³em, mo¿esz poszukaæ...

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-06 01:28:29
Autor: AL
Nowe opony, a o¶
W dniu 2011-04-05 19:53, 'Tom N' pisze:
[...]

ok, zle sie zrozumielismy - autor nie okreslil dokladnego stanu tych opon pod wzgledem zuzycia.
Ja mialem na mysli stan gumy i jej wlasciwosci (odnosnie jej starzenia sie w okresie 5ciu lat).

Wiadomo, ze jak ktos jezdzi duzo to stan bieznika bedzie adekwatny do przejechanych kilometrow (tu jeszcze wziasc nalezaloby wspolczynnik scieralnosci konkretnego modelu opony) i stylu jazdy poprzedniego kierowcy (dlatego uzylem w drugiej czesci zdania odniesienia do stanu bieznika i 'nie katowane').
Przez 'nie katowane' zakladalem, ze nie widac na niej sladow uszkodzen mechanicznych - co stwierdzic moze naocznie jedynie gumiarz, ktory mu te opony zakladal (uszkodzenia kordu, nierownomiernego starcia, wyzabkowania, przytartych boków, etc... a bieznik jest wciaz powyzej minimum okreslonej znacznikiem przez producenta opony.
Taka opona nadal nie powinna znacznie roznic sie od nowej (mowa o tym samym modelu i serii).

czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy.

Z tego co piszesz wynika, ¿e Ty nigdy w takim nie uczestniczy³e¶ -- i

nie musze Ci nic udowadniac

uprzedzaj±c -- ca³kiem niedawno opisywa³em, mo¿esz poszukaæ...

tak, az z ciekawosci sprawdzilem.
Wypowiedziales sie raz w jednym watku z listopada ub.r. pt:  "kurs/co¶ podnosz±ce umiejêtno¶ci - ¶l±sk/opolskie/dolno¶l±skie" bardzo autorytatywnie ;), cytat ponizej (no chyba, ze miales na mysli inny watek):

<cytat>
Robert Rêdziak w <news:slrnieqiub.cq8.rekindrapak.wkurw.org>:
> [...]

Czyli tekst "ten samochód prowadzi dupa a nie kierowca" jest pochwa³± ;)

Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

</cytat>

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-04-06 06:40:26
Autor: 'Tom N'
Nowe opony, a o¶
AL w <news:ing8ir$7nm$1inews.gazeta.pl>:

[...]

Wypowiedzia³em siê równie¿ 15 (moich na pms) wiadomo¶ci pó¼niej ni¿ ta, któr± znalaz³e¶.

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Nowe opony, a o¶