Data: 2011-04-05 13:27:28 | |
Autor: to | |
Nowe opony, a o¶ | |
begin Kenjiro
Niedawno kupiłem auto z zestawem używanych opon letnich, niestety przy 5-cio letnie to trochę stare, nawet jak mają dobry bieżnik. Najlepiej kup drugą parę i się nie wygłupiaj. A jak nie kupisz to (w aucie FWD) masz taki wybór. - Dajesz lepsze na przód, wtedy masz lepszą trakcję i hamowanie (!), a w zakręcie w ekstremalnej sytuacji może Cię zacząć wyprzedzać tył, ale jak umiesz, to skontrujesz, a jak masz ESP to ono to (do pewnego stopnia) wyrówna za Ciebie. - Dajesz lepsze na tył, wtedy masz gorszą trakcję i hamowanie (!), a w zakręcie w ekstremalnej sytuacji pojedziesz prosto zamiast skręcić i zazwyczaj znajdziesz się na przeciwnym pasie zanim cokolwiek z tym zdążysz zrobić. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-04-05 15:42:06 | |
Autor: AL | |
Nowe opony, a oÅ› | |
W dniu 2011-04-05 15:27, to pisze:
begin Kenjiroopony 5-cio letnie - jesli nie byly katowane - sa nadal sprawne i nie powinny ustepowac nowym (przy zalozeniu, ze bieznik jest podobnej wysokosci). - Dajesz lepsze na przód, wtedy masz lepszą trakcję i hamowanie (!), wytlumacz dlaczego hamowanie jest lepsze jesli przednie opony maja wyzszy bieznik? Uzasadnij w oparciu o prawa fizyki. a w zakręcie w ekstremalnej sytuacji może Cię zacząć wyprzedzać tył, ale jakczlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy. Proponuje ADAC jesli watpisz w rodzime szkoly. -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2011-04-05 15:06:11 | |
Autor: to | |
Nowe opony, a o¶ | |
begin AL
opony 5-cio letnie - jesli nie byly katowane - sa nadal sprawne i nie Będą. - Dajesz lepsze na przód, wtedy masz lepszą trakcję i hamowanie (!), Stare gumy są dużo gorsze na mokrym bo guma z czasem twardnieje, a bieżnik się ściera, więc gorzej odprowadza wodę. Na suchym trochę zużyte opony mogą być czasem minimalnie lepsze. czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy. Wsiądź może w samochód i pokonaj kilka zakrętów, zamiast wczytywać się w jakiś głupawe testy. Ten polski widziałem i nie chce mi się nawet komentować tych bzdetów. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-04-05 17:53:09 | |
Autor: AL | |
Nowe opony, a oÅ› | |
W dniu 2011-04-05 17:06, to pisze:
begin AL obecnie stosuje sie inne mieszanki niz 20 lat wczesniej - substancje przeciwstarzeniowe- antyutleniacze i antyozonanty, wiec okres 'starzenia' sie gumy wydluzyl sie. Normy wojskowe to bodajze 10lat (o ile nie dluzej) i guma nie powinna zmienic wlasciwosci. <cytat> Substancje przeciwstarzeniowe opóźniają przebieg procesów niszczenia gumy pod wpływem tlenu, ciepła, ozonu, światła, które określa się jako starzenie gumy. Pod względem budowy chemicznej substancje przeciwstarzeniowe dzielą się na pochodne fenoli i amin. W procesie ochrony gumy różnią się one skutecznością. Odrębną grupę stanowią antyozonanty, najczęściej pochodne p-fenylenodwuaminy. Chronią one gumę przed spękaniami, powstającymi na powierzchni pod wpływem zawartego w powietrzu ozonu. </cytat>
mowisz znowu w kategoriach extremum (tak mieszanka twardnieje - w niskich temperaturach, na skutek starzenia (ale patrz odpowiedz wyzej) ) Dodatkowo zauwaz, ze aquaplaning bedzie bardziej niebezpieczny na tylnych kolach - podczas hamowania dod. odciazonych. http://www.opony.com.pl/artykul/technika-jazdy-w-zakrecie/?id=927 Na suchym trochę zużyte <cyat> Michelin zaleca ograniczenie ryzyka dzięki montowaniu nowych lub mniej zużytych opon na tylnej osi, aby: - zwiększyć bezpieczeństwo na zakrętach. - zwiększyć bezpieczeństwo hamowania. </cytat> ja doswiadczylem tego, a Ty?czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy. -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2011-04-05 16:12:34 | |
Autor: to | |
Nowe opony, a o¶ | |
begin AL
<cytat> Cytuj zdrów, fakty są jakie są. Pięcioletnia opona będzie zdecydowanie gorsza na deszczu i to pokazują nawet Twoje ulubione testy z Auto Świata (w tym wypadku akurat można im wierzyć, bo sprawdzenie drogi hamowania to nie jest wielka filozofia). Dodatkowo zauwaz, ze aquaplaning bedzie bardziej niebezpieczny na Jak ktoś nie umie zahamować w zakręcie z ABS-em tak, żeby go nie zarzuciło, to może niech lepiej w ogóle nie jeździ autem. Ja tam wolę mieć przyczepną oś kierowaną (a w FWD dodatkowo napędzaną). <cyat> Nic dziwnego, że zaleca, bo w ten sposób szybciej zmieni się opony. A Michelin je sprzedaje. Najbardziej sensowne zalecenie to przekładać co sezon bardziej zużyte opony na oś napędzaną. Dzięki temu cały czas mamy praktycznie tak samo zużyte opony na obu osiach (no chyba, że ktoś robi 100 tys. km rocznie). Auto prowadzi się neutralnie, a opony starczą na dłużej. ja doswiadczylem tego, a Ty?czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy. Lekkich poślizgów nadsterownych doświadczyłem tysiące razy. Jeśli ma się właściwie ustawiony fotel to "czuć" je wcześniej niż "widać". I wystarczy lekka kontra żeby go zlikwidować. Po za tym w aucie FWD ew. nadsterowność w zakręcie można korygować gazem. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-04-05 18:23:09 | |
Autor: Irokez | |
Nowe opony, a oÅ› | |
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d9b3f71$0$2450$65785112news.neostrada.pl...
begin AL Prawda. Z tym że jedne mniej drugie bardziej podatne na starzenie. Dębica Passio jako nówka jeździła fajnie, ale po pierwszej zimie... jako 4-letnia była katastrofą, czymś czego największemu wrogowi bym nie polecił Ślizgało się to w każdych warunkach na każdej nawierzchni. Trzeba było się starać aby spod świateł nie ruszać z piskiem opon (Meganka 1.6 90KM). -- Irokez |
|
Data: 2011-04-06 22:22:08 | |
Autor: to | |
Nowe opony, a o¶ | |
begin Irokez
Prawda. Z tym że jedne mniej drugie bardziej podatne na starzenie. To prawda, dlatego niezbyt zgadzam się z opiniami, że lepsza nowa kiepska opona niż prawie nowa bardzo dobra. Może i ta nowe będzie nieco lepsza w pierwszym roku, ale w drugim, trzecim już raczej na odwrót. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-04-05 18:30:32 | |
Autor: AL | |
Nowe opony, a oÅ› | |
W dniu 2011-04-05 18:12, to pisze:
begin AL nie czytam AutoSwiata - nawet nie pamietam kiedy mialem to w rece. Z gumami mam kontakt zawodowo - i bynajmniej nie sa to opony. Odpowiadając tu, kieruje sie tym co doświadczyłem i widziałem na oczy. Ale nie mam zamiaru przekonywac nikogo, że 'lepsze jest lepsze'. popatrz na to odwrotnie: - firmie powinno zalezec by miec jak najwiecej _żywych_ klientów, bo taki kupi nowa oponę (a ten co sie rozbił i zabił już nie) ;) ja doswiadczylem tego, a Ty?czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy. jak cie tyl wyprzedzi - to zadna kontra juz nie pomoze. Warunek: nie doprowadzic do niekontrolowanego poslizgu tylu. Po za tym w aucie FWD ew. nadsterowność wiec po czesci udalo Ci sie odpowiedziec na pierwsze zadane wczesniej pytanie :). -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2011-04-06 22:17:51 | |
Autor: to | |
Nowe opony, a o¶ | |
begin AL
popatrz na to odwrotnie: Zabić się w aucie nie jest łatwo, spójrz na statystyki wypadków i zobacz jaki to odsetek społeczności kierowców... jak cie tyl wyprzedzi - to zadna kontra juz nie pomoze. Warunek: nie Jak masz dobrze ustawiony fotel to poślizg nadsterowny poczujesz zanim na dobre się zacznie. Zresztą ESP z większością poślizgów nadsterownych świetnie sobie radzi, no chyba, że ktoś już naprawdę ostro przegnie. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-04-05 19:12:07 | |
Autor: J.F. | |
Nowe opony, a oœ | |
On 05 Apr 2011 16:12:34 GMT, to wrote:
Cytuj zdrów, fakty s± jakie s±. Piêcioletnia opona bêdzie zdecydowanie gorsza na deszczu i to pokazuj± nawet Twoje ulubione testy z Auto ¦wiata (w tym wypadku akurat mo¿na im wierzyæ, bo sprawdzenie drogi hamowania to nie jest wielka filozofia). Ale przygotowanie drogi z odpowiednia iloscia wody to juz jest, a takze zdobycie do celow testowych piecioletniej nieuzywanej opony. I moze jeszcze zle przechowywanej - tzn wystawionej na upal, slonce, deszcz, zime :-) Michelin zaleca ograniczenie ryzyka dziêki montowaniu nowych lub mniej Ale w czym problem - nie mozna dokupic dwoch jak sie zuzyja ? Wyjdzie mniej wiecej na to samo, chyba ze gumiarz uswiadomi czlowieka "tych opon to sie za pol roku nie bedzie oplacalo zakladac" J. |
|
Data: 2011-04-06 22:19:37 | |
Autor: to | |
Nowe opony, a oœ | |
begin J.F.
Ale w czym problem - nie mozna dokupic dwoch jak sie zuzyja ? Wyjdzie No nie bardzo na to samo, bo po pierwsze w pewnym momencie będziesz miał dużą różnice pomiędzy gumami, a jak zmienisz tylko dwie, to dwie będziesz miał nowe, a dwie już trochę starawe, a np. trzyletnia opona nie zachowuje się na deszczu tak jak nowa. I znowu spora różnica. A jak przekładasz to cały czas masz na obu osiach podobne opony, a jak się obie zużyją to zmieniasz po prostu na nowe i znowu masz takie same. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-04-05 19:53:18 | |
Autor: 'Tom N' | |
Nowe opony, a oÅ› | |
AL w <news:inf67c$i4p$1inews.gazeta.pl>:
opony 5-cio letnie - jesli nie byly katowane - sa nadal sprawne i nie powinny ustepowac nowym (przy zalozeniu, ze bieznik jest podobnej wysokosci). Fajne za³o¿enie -- teraz wyja¶nij co rozumiesz pod pojêciem "katowane". Mo¿e przypomnê co autor w±tku napisa³ "Niedawno kupi³em auto z zestawem u¿ywanych opon letnich" czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy. Z tego co piszesz wynika, ¿e Ty nigdy w takim nie uczestniczy³e¶ -- i uprzedzaj±c -- ca³kiem niedawno opisywa³em, mo¿esz poszukaæ... -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2011-04-06 01:28:29 | |
Autor: AL | |
Nowe opony, a o¶ | |
W dniu 2011-04-05 19:53, 'Tom N' pisze:
AL w<news:inf67c$i4p$1inews.gazeta.pl>:ok, zle sie zrozumielismy - autor nie okreslil dokladnego stanu tych opon pod wzgledem zuzycia. Ja mialem na mysli stan gumy i jej wlasciwosci (odnosnie jej starzenia sie w okresie 5ciu lat). Wiadomo, ze jak ktos jezdzi duzo to stan bieznika bedzie adekwatny do przejechanych kilometrow (tu jeszcze wziasc nalezaloby wspolczynnik scieralnosci konkretnego modelu opony) i stylu jazdy poprzedniego kierowcy (dlatego uzylem w drugiej czesci zdania odniesienia do stanu bieznika i 'nie katowane'). Przez 'nie katowane' zakladalem, ze nie widac na niej sladow uszkodzen mechanicznych - co stwierdzic moze naocznie jedynie gumiarz, ktory mu te opony zakladal (uszkodzenia kordu, nierownomiernego starcia, wyzabkowania, przytartych boków, etc... a bieznik jest wciaz powyzej minimum okreslonej znacznikiem przez producenta opony. Taka opona nadal nie powinna znacznie roznic sie od nowej (mowa o tym samym modelu i serii). czlowieku przejdz sie na jakis kurs doszkalajacy technike jazdy. nie musze Ci nic udowadniac uprzedzaj±c -- ca³kiem niedawno opisywa³em, mo¿esz poszukaæ...tak, az z ciekawosci sprawdzilem. Wypowiedziales sie raz w jednym watku z listopada ub.r. pt: "kurs/co¶ podnosz±ce umiejêtno¶ci - ¶l±sk/opolskie/dolno¶l±skie" bardzo autorytatywnie ;), cytat ponizej (no chyba, ze miales na mysli inny watek): <cytat> Robert Rêdziak w <news:slrnieqiub.cq8.rekindrapak.wkurw.org>: > > No szkoda, bo ka¿dy instruktor Ci powie, ¿e samochód prowadzi > > siê... zadkiem. Czyli tekst "ten samochód prowadzi dupa a nie kierowca" jest pochwa³± ;) Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] </cytat> -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2011-04-06 06:40:26 | |
Autor: 'Tom N' | |
Nowe opony, a o¶ | |
AL w <news:ing8ir$7nm$1inews.gazeta.pl>:
uprzedzaj±c -- ca³kiem niedawno opisywa³em, mo¿esz poszukaæ...tak, az z ciekawosci sprawdzilem. Wypowiedzia³em siê równie¿ 15 (moich na pms) wiadomo¶ci pó¼niej ni¿ ta, któr± znalaz³e¶. -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|