Nowe opony hałasuja przy ~82km/h

Data: 2011-08-16 20:47:18
Autor: Tomasz Pyra
Nowe opony hałasuja przy ~82km/h
W dniu 2011-08-16 20:14, Tomasz Stiller pisze:
Witam wszystkich serdecznie.

Otóż po ostatnich deliberacjach na tematu używania opon z zapasu
doszedłem jednak do wniosku, że kupię komplet nowych.

Jako, że zależało mi głownie na kulturze jazdy, po kilku konsultacjach
wybór padł na Yokohama AVS dB. W moim przypadku 215/55/R16 97W. Niestety
okazuje się, że w moim samochodzie te opony zachowują się nieco inaczej
od tego, czego oczekiwałem. Otóż przy ~82 km/h strasznie hałasują.

Jeszcze nie spotkałem się z takim zachowaniem opon.

To że słyszysz hałas tylko przy danej prędkości sugeruje jakiś rezonans.
Opony owszem mogą być źródłem drgań, ale jeszcze masz jakiś element rezonujący - np. zawieszenie, tuleje, osłona tarcz hamulcowych.

Data: 2011-08-16 19:35:28
Autor: Tomasz Stiller
Nowe opony ha³asuja przy ~82km/h
On Tue, 16 Aug 2011 20:47:18 +0200, Tomasz Pyra wrote:

[...]

Z nowych rzeczy, to wymieniałem klocki na trochę przed wymianą opon. Na starych oponach nic takiego się nie działo - było w porządku. Na nowych tak właśnie hałasuje. Faktycznie pewnie jest to jakiś rezonans, tylko jak to sprawdzić? Dlaczego tylko w tej konkretnej prędkości?

Tomek

Data: 2011-08-16 23:09:08
Autor: Tmek
Tomasz Stiller wrote:
[...]

Bo tak jest i tyle.
Mam opone w enduro ktora gra i halasuje w przedziale 93-98 i przyszlo mi sie przyzwyczaic.
Taki bierznik i takie efekty.

W twojej sytuacji mozesz poeksperymentowac ze zmiana cisnienia w oponach. Moze cos to zmieni.

pozdro
Tmek

Data: 2011-08-17 06:08:39
Autor: Tomasz Stiller
On Tue, 16 Aug 2011 23:09:08 +0200, Tmek wrote:

W twojej sytuacji mozesz poeksperymentowac ze zmiana cisnienia w
oponach. Moze cos to zmieni.

To faktycznie jest ciekawa propozycja. Wystarczy, że mi się ten odgłos przeniesie na inną prędkość, najlepiej >100 km/h i będę zadowolony.

Tomek

Data: 2011-08-17 01:16:33
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-08-16 21:35, Tomasz Stiller pisze:
[...]

Rezonans tak już ma, że jest sobie częstotliwość rezonansowa przy której rezonuje.

Co do źródła dźwięku - metalowe części będą bardziej brzęczeć albo piszczeć, łożyska huczą, a opony buczą, powietrze gwiżdże.

Szukać można stukając czymś (np. gumowym młoteczkiem) po całym samochodzie i słuchać czy coś nie zadźwięczy.

Data: 2011-08-17 11:37:06
Autor: Filip KK
[...]

Na początek sprawdź przy różnej prędkości obrotowej silnika.

Data: 2011-08-17 19:31:12
Autor: Tomasz Stiller
On Wed, 17 Aug 2011 11:37:06 +0200, Filip KK wrote:

Na początek sprawdź przy różnej prędkości obrotowej silnika.

Prędkość obrotowa silnika nie ma znaczenia. Najlepiej mi się tego słucha na luzie. Rozpędzam się do 90 km/h, wciskam sprzęgło i powoli zaczynam zwalniać. Jest cisza... po chwili przy tych 82 km/h zaczyna wyć, a potem jak zwolnię jeszcze bardziej to cichnie...

Oczywiście w pierwszej chwili myślałem, że to w silniku coś wyje, ale nie. To coś innego.

Tomek

Nowe opony hałasuja przy ~82km/h