"Nowe zasady płacenia kartami"

Data: 2019-08-16 09:05:22
Autor: Michal Jankowski
"Nowe zasady płacenia kartami"
===============
Podawanie kodu PIN co pięć transakcji

Zgodnie z nowymi przepisami w transakcjach zbliżeniowych kod PIN będzie musiał być podany po łącznych płatnościach w kwocie 150 euro albo co pięć transakcji. W pierwszym przypadku suma następujących po sobie transakcji zbliżeniowych bez podawania kodu PIN nie będzie mogła być wyższa niż 150 euro. Jeśli kwota ta zostanie przekroczona, karta poprosi o wprowadzenie kodu.

W drugim przypadku kod PIN wymagany będzie zawsze po przeprowadzeniu pięciu transakcji zbliżeniowych, niezależnie od ich wartości. Po jego wprowadzeniu przy szóstej transakcji licznik zostanie zresetowany i ponownie będziemy mogli wykonać pięć transakcji bez PIN-u.
================

1. To w końcu co 5 czy co 6?

2. Jakim cudem w 5 transakcjach bez pinu mam wydać 150 euro, jeśli pojedyncza transakcja jest ograniczona do 50 zł???

   MJ

Data: 2019-08-16 01:41:58
Autor: Dawid Rutkowski
"Nowe zasady płacenia kartami"
W dniu piątek, 16 sierpnia 2019 09:06:07 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski napisał:

1. To w końcu co 5 czy co 6?

A skąd ten cytat? Pismaków o rozróżnienie liczenia do 5 i do 6 nie podejrzewam ;>
Chyba że ma być tak:
transakcje (ta z wymuszonym PINem z gwiazdką):
1 2 3 4 5 6* 7 8 9 10 11* 12 13 14 15 16* ...

2. Jakim cudem w 5 transakcjach bez pinu mam wydać 150 euro, jeśli pojedyncza transakcja jest ograniczona do 50 zł???

Prawie trafione, ale potknąłeś się o solipsyzm (w skali PL, ale jednak).
Zajrzyj tutaj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Contactless_payment#Floor_limit
i pamiętaj, że regulacje są dla całej UE - a w Finlandii limit bezPINowego pikaczu to 50 euro. W UK 30 funtów, jeszcze był też jeden kraj UE z 30 euro.
W PL póki co to będzie oczywiście martwy przepis, nawet jak wprowadzą bezPINowe pikaczu do 100zł (na co NBP się już zgodził i miało być to wprowadzone w Q2 2019 - ale z powodu zamieszania z PSD2 odpuścili).

Data: 2019-08-16 17:36:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
"Nowe zasady płacenia kartami"

"Michal Jankowski" 5d5655b3$0$525$65785112@news.neostrada.pl

wyższa niż 150 euro. Jeśli kwota ta zostanie przekroczona, karta poprosi

Czy banki odpowiadają za karcianą kradzież przekraczającą 150 euro?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2019-08-16 08:39:53
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 16 sierpnia 2019 17:36:22 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:
> wyższa niż 150 euro. Jeśli kwota ta zostanie przekroczona, karta poprosi

Czy banki odpowiadają za karcianą kradzież przekraczającą 150 euro?

Teraz (czy też zaraz, we wrześniu) już tylko 50 euro.
Ale za pikaczową już od dawna tylko 50 euro.

Data: 2019-08-16 18:37:00
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
"Nowe zasady płacenia kartami"

"Dawid Rutkowski" 9668f14a-e45a-42cc-8708-97a629c8d5b9@googlegroups.com

> [...]

: Teraz (czy też zaraz, we wrześniu) już tylko 50 euro.
: Ale za pikaczową już od dawna tylko 50 euro.

Czyli moja odpowiedzialność sięga tylko 50 euro?
Resztę w razie wpadki pokrywa bank?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-16 19:24:35
Autor: Szymon
"Nowe zasady płacenia kartami"

Czyli moja odpowiedzialność sięga tylko 50 euro?
Resztę w razie wpadki pokrywa bank?

O ile dochowałeś należytej staranności w operowaniu kartą.

Data: 2019-08-17 13:34:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
"Nowe zasady płacenia kartami"

"Szymon" qj6otn$19ns$2@gioia.aioe.org

Czyli moja odpowiedzialność sięga tylko 50 euro?
Resztę w razie wpadki pokrywa bank?

O ile dochowałeś należytej staranności w operowaniu kartą.

Nie wiem, czy dochowałem. Załóżmy, że było jakoś tak:

Szedłem ulicą, ktoś obok mnie krzyknął:

 -- Samolot!

wskazując ręką w górę... Spojrzałem tam, ktoś inny mnie popchnął,
niby niechcący a jeszcze ktoś inny buchnął mi portfel z kartami
tak, że to spostrzegłem dopiero po dwóch dniach, na chwilę
przed zastrzeżeniem karty...

Gdy zajrzałem do ST -- zobaczyłem kilka transakcji netowych...

Wyobraźmy sobie inną kradzież -- kelner wziął ode mnie kartę
w restauracji i zwrócił, ale numerki zachował i wykorzystał
po roku...

Akurat polskie transakcje są/bywają autoryzowane SMSem, ale
gdy płacę na AliExpress -- forsa spływa bezszelestnie...

Szukanie sprawcy jest IMO trudne -- kartę można ukraść (czy
sfotografować) w Białymstoku a zapłacić nią w Jekaterynburgu,
kupując coś w Chinach.

Może należytą starannością jest wydrapywanie kodów z plastyku?
Lub niepłacenie kredytówkami w Chinach via net?

A może ta odpowiedzialność banku nie obejmuje płatności netowych?

Zakładam, iż napisanie poprawnego/adekwatnego PINu na karcie jest
niezachowaniem. ;) Zakładam też nieśledzenie mnie kamerami w celu
pozyskania PINu... (czyli zakładam brak odpowiedzialności banku
za transakcje dokonane z użyciem poprawnego PINu)

-=-

BTW -- kupiłem kilka drobiazgów na AliExpress w czasie jakiejś
obniżki -- dwie rzeczy nie przywędrowały, za jedną dostałem
zwrot bezdyskusyjnie, zaś w wypadku drugiej proponują mi
cierpliwość... Kwota szalona (ponad 6 stów groszy) ale te
drobiazgi są potrzebne...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-17 14:42:56
Autor: Szymon
"Nowe zasady płacenia kartami"
O ile dochowałeś należytej staranności w operowaniu kartą.

Nie wiem, czy dochowałem. Załóżmy, że było jakoś tak:

Bank rozstrzygnie za Ciebie tę kwestię. Jeśli uzna Twoją reklamację - po sprawie. Jeśli nie uzna - ostatecznie możecie się spotkać w sądzie, a tam każda sprawa traktowana jest indywidualnie. Co więcej - różne sądy (instancje) mogą mieć różne zdanie.

[...]

Moim zdaniem: zależy od banku. Dwa dni to sporo.

Wyobraźmy sobie inną kradzież -- kelner wziął ode mnie kartę
w restauracji i zwrócił, ale numerki zachował i wykorzystał
po roku...

Zależy od banku. Świadome powierzenie karty innej osobie... Kwestia czy trafiło tylko na Ciebie? I na czym polegało to "wykorzystanie". Wreszcie - skąd wiemy, że to kelner, a nie osobnik X z wczoraj?

Akurat polskie transakcje są/bywają autoryzowane SMSem, ale
gdy płacę na AliExpress -- forsa spływa bezszelestnie...

Jeśli kelner wykorzystał numer karty w necie to powinieneś dostać zwrot. Aczkolwiek też kwestia kwoty, historii klienta... Tak sobie myślę - dużo niewiadomych.

Szukanie sprawcy jest IMO trudne -- kartę można ukraść (czy
sfotografować) w Białymstoku a zapłacić nią w Jekaterynburgu,
kupując coś w Chinach.

I po raz n-ty pytam: po co nadal banki umieszczają na kartach pasek?
Ukraść jak ukraść, ale pasek można skopiować, PIN podejrzeć.

Może należytą starannością jest wydrapywanie kodów z plastyku?
Lub niepłacenie kredytówkami w Chinach via net?

Dlatego ta definicja jest tak pomyślana, aby była odpowiednio "pojemna".

[...]

Problematyczne są transakcje z użyciem PIN. Wydaje mi się, że to te głównie mogą prowadzić do sporów. Transakcje internetowe są weryfikowane SMS. Jeśli nie - raczej nie powinno być problemu ze zwrotem. Aczkolwiek jeśli mówimy o jakichś ekstremach (np. od kilku miesięcy nie zauważyłeś, że pieniądze znikają z konta) to już mam pewne wątpliwości.

-=-

[...]

Wydaje mi się, że to jednak zupełnie co innego: nieautoryzowane użycie karty, fraud a niewywiązanie się sprzedawcy z umowy.

Gdy OLT padło to osoby, które płaciły kartą dostawały zwrot za bilety. Podobnie rzecz ma się w przypadku biur podróży. Gotówką/przelewem - jest z tym problem.

Data: 2019-08-18 16:58:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
"Nowe zasady płacenia kartami"

"Szymon" qj8spi$dh8$1@gioia.aioe.org

[...]

Nie jestem krewnym Kaczyńskiego -- raczej bym przegrał proces...
[choć kto wie -- może przywódca zmieni się?... przewędruje
metamorfozę bądź zostanie zmieniony przez suwerena na
innego wodza...]

Gdy zajrzałem do ST -- zobaczyłem kilka transakcji netowych...

Moim zdaniem: zależy od banku. Dwa dni to sporo.

Citi dawał ubezpieczenie na 3 dni dla kart ze
zdjęciem, więc raczej 2 dni to niezbyt wiele.

Wyobraźmy sobie inną kradzież -- kelner wziął ode mnie kartę
w restauracji i zwrócił, ale numerki zachował i wykorzystał
po roku...

Zależy od banku. Świadome powierzenie karty innej osobie...

Kiedyś zwyczajowo powierzało się kartę osobie przyjmującej zapłatę.
Wczesne karty dlatego były wypukłe, że dawały odciski żelazkowe. ;)
Żelazko było tak mocno nafaszerowane elektroniką ;) -- że wymagało
wykwalifikowanej/profesjonalnej obsługi...

Kwestia czy trafiło tylko na Ciebie? I na czym polegało to "wykorzystanie".

Ktoś z FR na AliExpres kupił coś, co otrzymał za pośrednictwem
netu -- a zapłacił danymi z mej karty.

Wreszcie - skąd wiemy, że to kelner, a nie osobnik X z wczoraj?

Bo X nie otrzymał ode mnie tej karty a kelner -- owszem.

[...]

Chyba kamerą, bo oczami raczej nie podejrzysz.

Może należytą starannością jest wydrapywanie kodów z plastyku?
Lub niepłacenie kredytówkami w Chinach via net?

Dlatego ta definicja jest tak pomyślana, aby była odpowiednio "pojemna".

Czyli beł_kotliwa?

[...]

Jeśli ktoś nie ma podglądu via net -- może spostrzec dopiero
na papierowym wyciągu, być może po paru miesiącach...

-=-

[...]

Oczywiście, że co innego -- stąd 'BTW'.

Data: 2019-08-16 20:10:29
Autor: Robert Tomasik
W dniu 16.08.2019 o 09:05, Michal Jankowski pisze:
===============
[...]

Po przeprowadzeniu 5 transakcji jest szósta transakcja. Co w tym dziwnego>

2. Jakim cudem w 5 transakcjach bez pinu mam wydać 150 euro, jeśli
pojedyncza transakcja jest ograniczona do 50 zł???

A bierzesz pod uwagę, że w innych krajach limity mogą być inne?

Data: 2019-08-16 20:16:00
Autor: Michal Jankowski
[...]

W tytule jest napisane, że co 5. W treści, że dopiero szósta, czyli, że co 6.

   MJ

Data: 2019-08-20 16:07:05
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
"Nowe zasady płacenia kartami"

"Michal Jankowski" 5d56f2e1$0$511$65785112@news.neostrada.pl

1. To w końcu co 5 czy co 6?

Po przeprowadzeniu 5 transakcji jest szósta transakcja. Co w tym dziwnego>

W tytule jest napisane, że co 5. W treści, że dopiero szósta, czyli, że co 6.

Nie każdy jest biegły w rachunkach! ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-19 07:46:35
Autor: J.F.
Dnia Fri, 16 Aug 2019 09:05:22 +0200, Michal Jankowski napisał(a):
[...]

Wprowadzą to zobaczysz :-)

2. Jakim cudem w 5 transakcjach bez pinu mam wydać 150 euro, jeśli pojedyncza transakcja jest ograniczona do 50 zł???

Moze to jeden z dwoch mechanizmow do wyboru przez bank.

A co na to wroclawskie (i pewnie nie tylko) biletomaty ?
Tam sie nie wprowadza pin ...

J.

"Nowe zasady płacenia kartami"