Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Nowoczesny ciemnogr贸d

Nowoczesny ciemnogr贸d

Data: 2013-01-30 13:53:24
Autor: u2
Nowoczesny ciemnogr贸d
W dniu 2013-01-30 13:14, muto2100 pisze:
http://www.rp.pl/artykul/9157,975345-Nowoczesny-ciemnogrod.html?p=1


Uprzywilejowanie ma艂偶e艅stwa kosztem zwi膮zk贸w partnerskich 艣wiadczy o tym, 偶e spora grupa polskich polityk贸w my艣li bardzo nowocze艣nie, tak jak autorzy prze艂omowych teorii ekonomicznych 鈥 zauwa偶a publicysta

W艂a艣ciwie funkcjonuj膮ca tradycyjna rodzina jest podstaw膮 艂adu spo艂ecznego i dobrobytu ka偶dego kraju. Im wi臋cej w ma艂偶e艅stwach rodzi si臋 dzieci, tym lepiej. Dzi臋ki temu kraj mo偶e si臋 rozwija膰 zar贸wno w dziedzinie gospodarki, jak i kultury. Rozwody, niska dzietno艣膰 i os艂abienie rodziny, kt贸re obserwujemy pod koniec XX wieku, maj膮 z艂y wp艂yw na sytuacj臋 spo艂ecze艅stw Zachodu.

Rodzina jako inwestycja

Gary S. Becker, kt贸rego prac臋 naukow膮 鈥濫konomiczna teoria zachowa艅 ludzkich鈥 streszczam cz臋艣ciowo powy偶ej, nie nale偶y do PiS. Ba, nie jest nawet znajomym ministra Gowina. Chyba nie jest te偶 katolikiem, zreszt膮 znaczna cz臋艣膰 jego pogl膮d贸w nie znalaz艂aby uznania w Ko艣ciele. Jest za to Becker ekonomicznym noblist膮, wyr贸偶nionym mi臋dzy innymi za przytaczane wy偶ej teorie, doktorem honoris causa SGH i naukowcem, od kt贸rego Unia Europejska zapo偶yczy艂a nazw臋 鈥瀔apita艂 ludzki鈥 dla jednego ze swoich najwa偶niejszych program贸w. To w艂a艣nie on stworzy艂 teori臋, w my艣l kt贸rej cz艂owiek jest najcenniejszym zasobem ka偶dego przedsi臋biorstwa, inwestycja w rozw贸j cz艂owieka jest najbardziej op艂acalna, a najwi臋ksza cz臋艣膰 tej inwestycji dokonuje si臋 na poziomie rodziny. To tam wytwarzane s膮 us艂ugi warto艣ci mniej wi臋cej 30 procent dochodu narodowego i tam powstaje wi臋kszo艣膰 kapita艂u ludzkiego.

Zreszt膮 jakby si臋 nad tym, co twierdzi Becker, zastanowi膰, nie ma w tym nic specjalnie kontrowersyjnego. Ju偶 XVIII-wieczny ojciec wsp贸艂czesnej ekonomii Adam Smith por贸wnywa艂 w 鈥濨adaniach nad natur膮 i przyczynami bogactwa narod贸w鈥 funkcjonowanie rodziny i pa艅stwa. 鈥濼o, co jest roztropno艣ci膮 w prywatnym 偶yciu ka偶dej rodziny, nie mo偶e by膰 chyba szale艅stwem w 偶yciu wielkiego kr贸lestwa鈥 鈥 pisa艂 s艂usznie. Becker tylko wynalaz艂 model matematyczny pozwalaj膮cy to policzy膰 i jako pierwszy, najzupe艂niej serio i ze wszystkimi tego konsekwencjami, potraktowa艂 akt ma艂偶e艅stwa jak umow臋 sp贸艂ki, a rodzin臋 jak przedsi臋biorstwo. Rozw贸d to, id膮c tropem tej metafory, rodzaj bankructwa, a zwi膮zek partnerski czy, jak kto woli, 鈥炁紋cie na koci膮 艂ap臋鈥, sp贸艂ka z ograniczon膮 odpowiedzialno艣ci膮.

Oczywi艣cie, wszystko, co napisa艂em powy偶ej, odnosi si臋 do awantury o ustaw臋 o zwi膮zkach partnerskich. I, oczywi艣cie, nie mam zamiaru udawa膰 specjalisty od ekonomii, kt贸ry wyg艂asza jaki艣 czysto teoretyczny wyw贸d i nie ma w tej kwestii zdania. Mam zdanie bliskie temu, co m贸wi opozycja oraz konserwaty艣ci z Platformy zwi膮zani z Jaros艂awem Gowinem. Wydaje mi si臋 jednak, 偶e poza argumentami natury 艣wiatopogl膮dowej czy ideologicznej warto te偶 wzi膮膰 w tej dyskusji pod uwag臋 te zdroworozs膮dkowe, na przyk艂ad spo艂eczne i ekonomiczne, a wi臋c takie, jakie przedstawia Becker.

Jak ka偶da dyskusja w Polsce tak偶e i ta zdominowana jest bowiem przez racje przyporz膮dkowane do PiS lub Platformy, przez chamskie zaczepki jak te wobec Anny Grodzkiej lub Jaros艂awa Gowina i personalne gierki (czy premier za艂atwi ministra sprawiedliwo艣ci czy na odwr贸t). Tymczasem sprawa jest powa偶na, by nie powiedzie膰 鈥 fundamentalna, i nie ma 偶adnych barw partyjnych. A w debacie na jej temat panuje ca艂kowite pomieszanie poj臋膰.

Margines problemu

鈥濸rawicowy pucz鈥 (Leszek Miller), 鈥炁糴nada鈥 (pos艂anka Agnieszka Pomaska), 鈥瀋iemnogr贸d鈥 (Andrzej Celi艅ski), 鈥瀘brzydliwe tradycjonalistyczne stanowisko Ko艣cio艂a鈥 (prof. Ireneusz Krzemi艅ski), 鈥瀗ietolerancja鈥 i 鈥瀘bskuranctwo鈥 (Tomasz Lis), 鈥瀦艂otousta ko艂tuneria鈥 (Jacek 呕akowski). Kiedy czyta si臋 opinie zajad艂ych ideologicznych przeciwnik贸w Jaros艂awa Gowina (bo to, oczywi艣cie, on, jako zdrajca Platformy, jest g艂贸wnym celem atak贸w), mo偶na by s膮dzi膰, 偶e odrzucenie ustawy o zwi膮zkach partnerskich jest aktem wymierzonym w mniejszo艣ci seksualne.

Tymczasem to jest ledwie margines problemu i kwestia wcale nie najistotniejsza.
  W 鈥濺zeczpospolitej鈥 z 28 stycznia br. od strony prawnej dobrze na艣wietli艂 j膮 prof. Andrzej Zoll, kt贸rego nikt chyba nie podejrzewa o sympati臋 do partii Jaros艂awa Kaczy艅skiego. Nie do艣膰, 偶e przyzna艂, i偶 argumenty konserwatyst贸w maj膮 du偶膮 wag臋, to jeszcze podzieli艂 w膮tpliwo艣膰 co do tego, czy ustawa o zwi膮zkach partnerskich jest zgodna z konstytucj膮.

Nie wyrokuj膮c w tej kwestii, by艂y prezes Trybuna艂u Konstytucyjnego zauwa偶a, 偶e w ustawie zasadniczej zawarta jest zach臋ta do zawierania trwa艂ych zwi膮zk贸w i 偶e nie o 艣luby konfesyjne tu idzie, lecz o te jak najbardziej cywilne, a 鈥瀖a艂偶e艅stwo jako zwi膮zek m臋偶czyzny i kobiety oraz rodzina 鈥 oparta na takim ma艂偶e艅stwie 鈥 maj膮 by膰 przez pa艅stwo chronione鈥. To za艣 oznacza, 偶e nie mo偶na dzi艣 m贸wi膰 o dyskryminacji zwi膮zk贸w partnerskich, ale o szczeg贸lnej ochronie tradycyjnej rodziny.

I to jest podstawowa rzecz, je艣li chodzi o ustaw臋 o zwi膮zkach partnerskich. Odpowied藕 na pytanie: czy rodzinie nale偶膮 si臋 przywileje czy nie? Mnie i wi臋kszo艣ci Polak贸w wydaje si臋 ona oczywista. Wskazuj膮 na to wszystkie badania opinii spo艂ecznej. Rodzina jest najwa偶niejsza dla 80 procent z nas. Liczy si臋 dla nas bardziej ni偶 pieni膮dze, kariera czy przyjemno艣ci. Nie ma te偶 najmniejszych w膮tpliwo艣ci, o jak膮 rodzin臋 idzie (to te偶 wynika z bada艅). Tradycyjn膮. Tak膮 z mam膮, tat膮, dziadkami i rodze艅stwem. Tak膮, kt贸ra daje oparcie na ca艂e 偶ycie, przekazuje warto艣ci i tworzy z nas istoty spo艂eczne.

Owszem, dla wszystkich, kt贸rzy doznaj膮 paroksyzmu w艣ciek艂o艣ci na d藕wi臋k s艂贸w 鈥瀟radycyjny鈥 i 鈥瀔onserwatywny鈥, stwierdzenie, 偶e to w艂a艣nie taki tradycyjny czy te偶 konserwatywny model rodziny jest najlepszy, zapewne b臋dzie kamieniem obrazy. Ale c贸偶 na to pocz膮膰, tak w艂a艣nie jest. Ludzie, kt贸rzy maj膮 takie zdanie, nie s膮 bynajmniej zacofani. Ich racje nie s膮 tylko natury religijnej, historycznej czy emocjonalnej. Potwierdzaj膮 je r贸wnie偶 najzupe艂niej wsp贸艂czesne badania socjologiczne i teorie ekonomiczne, takie jak ta Beckera.

Cho膰 brzmi to jak oksymoron, tradycyjna i konserwatywna rodzina jest w sensie spo艂ecznym czy ekonomicznym bytem jak najbardziej nowoczesnym. Najsprawniej tworz膮cym kapita艂 ludzki i PKB. Dlatego wspieraj膮c j膮 i daj膮c jej przywileje, pa艅stwo dzia艂a nie z pobudek ideologicznych czy religijnych, tylko w dobrze poj臋tym interesie w艂asnym, w imi臋 zdrowego rozs膮dku. Konstytucja dobrze wskazuje w tym przypadku kierunek.

Trwa艂o艣膰 zwi膮zku jest warto艣ci膮

Je艣li chcemy spo艂ecze艅stwa ludzi odpowiedzialnych, kt贸rzy serio traktuj膮 swoje zobowi膮zania, powinni艣my wspiera膰 ma艂偶e艅stwo kosztem zwi膮zk贸w partnerskich. Osoby 偶yj膮ce w zwi膮zku ma艂偶e艅skim przyst臋puj膮 przecie偶 do niego z my艣l膮 o jego trwa艂o艣ci, wyznaczanej horyzontem ca艂ego 偶ycia. Wobec wsp贸lnoty raz na zawsze przyjmuj膮 odpowiedzialno艣膰 za partnera i potomstwo. Owszem, w naszym kraju ludzie rozwodz膮 si臋 coraz cz臋艣ciej, ale przecie偶 nikt nie uwa偶a tego za objaw spo艂ecznego zdrowia, tylko wprost odwrotnie. Tymczasem ludzie pozostaj膮cy w zwi膮zkach partnerskich, kt贸re rozwi膮za膰 mo偶na bez najmniejszego zachodu, stawiaj膮 swoj膮 osobist膮 wolno艣膰 nad odpowiedzialno艣ci膮 za innych ludzi i nikt mi nie wm贸wi, 偶e to jest dla spo艂ecze艅stwa korzystne.

Nie dziwi wi臋c, 偶e ci, kt贸rzy tak jak premier Donald Tusk interesuj膮 si臋 tylko tym, co 鈥瀟u i teraz鈥, czyli szybk膮 konsumpcj膮, popieraj膮 zwi膮zki partnerskie. Tradycyjna rodzina to my艣lenie o odleg艂ej przysz艂o艣ci oraz uci膮偶liwe obowi膮zki, kt贸re bierze si臋 na siebie na wiele dziesi臋cioleci. Ale nie ma innej drogi, by kraj si臋 rozwija艂 i mia艂 dobre perspektywy.

A na marginesie warto zauwa偶y膰, 偶e to zwolennicy zwi膮zk贸w partnerskich u偶ywaj膮 argument贸w rodem z prze艂omu XIX i XX wieku, wynikaj膮cych z wojuj膮cego ateizmu i nienawistnego stosunku do religii. Zw艂aszcza wtedy, gdy twierdz膮, 偶e wspieranie tradycyjnej rodziny to krecia robota Ko艣cio艂a, kt贸ry jest instytucj膮 opresyjn膮 i niszczy 偶ycie spo艂eczne. Rodzin臋 powinien wspiera膰 ka偶dy, kto ma cho膰 troch臋 oleju w g艂owie. Duchownym za ich postaw臋 nale偶y si臋 wi臋c nasza wdzi臋czno艣膰.

Nowoczesny ciemnogr贸d

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona