Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?

Data: 2017-10-29 23:38:45
Autor: Yogi\(n\)
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
Mam kumpla, który do niedawna jeździł takim samym samochodem jak mój. Kupił akumulator kilka miesięcy temu, "na zapas", ale ostatnio sprzedał auto i akumulator został mu "na stanie". Mogę go mieć za czapkę gruszek, czyli za flaszkę, którą pewnie razem wypijemy.
Mój, mimo dziewięciu lat, daje jeszcze radę i kręci bez problemu - być może wytrzyma do pierwszych mrozów, ale równie dobrze może to być przyszła zima. Dlatego ten darowany, nowy, będę trzymał do domu, zanim oryginał nie zdechnie.
Jak go przechowywać? Doładować od czasu do czasu? Rozładować i doładować?
Podpowiedzcie proszę.

--
Yogi(n)

Data: 2017-10-29 15:51:39
Autor: Zenek Kapelinder
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
Kup wspolczesny prostownik ktory nie pozwoli na naladowanie powyzej 14,2V. Pod taki prostownik moze byc podlaczony 24 godziny na dobe przez lata. Jak to nowy albo prawie nowy akumulator prad do podtrzymania 14,2V bedzie na poziomie 50-150mA.

Data: 2017-10-30 04:11:42
Autor: Pawelek
Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4kogutek44@gmail.com> napisał w wiadomości

Kup wspolczesny prostownik ktory nie pozwoli na naladowanie powyzej 14,2V.
Pod taki prostownik moze byc podlaczony 24 godziny na dobe przez lata.

Wydaje ci się że wszystko wiesz i piszesz bzdury.
Akumulator nie powinien być ładowany z takiego prostownika "przez lata".
Powinien być doładowywany do pełna co około 8 tygodni.
Polecam :  Stanisław Ziętkiewicz, Akumulatory samochodowe i motocyklowe.

Data: 2017-10-30 12:14:12
Autor: J.F.
Użytkownik "Pawelek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ot65a3$h79$1@news.mixmin.net...
[...]

A rok wydania tej ksiazki ? I czy autor cos wie o nowoczesnych "prostownikach"
Moze tez ci sie cos wydaje ?

14.2V to w miare normalne napiecie w instalacji samochodowej, i akumulator musi to zniesc.
Przecietna osobowka moze i malo jezdzi, ale takie autokary to juz bywa ze pare dni z niewielkimi przerwami.

Co prawda w nowych autach bywa ze napiecie jest mniejsze, albo nawet jest jakis ambitny system sterowania i w dluzszej trasie bedzie np 13.6 a nie 14.2.

J.

Data: 2017-10-30 05:35:26
Autor: Zenek Kapelinder
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
Pan Internet mowi ze pierwsze wydanie bylo w 1958 roku.

Data: 2017-10-30 22:40:00
Autor: Adam
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
Pan Internet mowi ze pierwsze wydanie bylo w 1958 roku.

Wtedy jeszcze nie było zasilaczy buforowych. Akumulatory ładowało się przy odkręconych korkach do momentu "wrzenia" lub patrząc na amperomierz.
Teraz podpina się zasilacz buforowy na 13,8 lub nieco więcej (jak Zenek napisał) i można wiele lat tak trzymać.

Jeszcze jedno:
Akumulatory kwasowe nie mają tzw. "pamięci" - to nie NiCd ani MiMH - nie trzeba, a nawet nie należy ich rozładowywać bez potrzeby.
W kinach do instalacji świateł bezpieczeństwa w takim reżimie zwykłe akumulatory kwasowe wytrzymywały czasem sporo ponad 20 lat, widywałem też sporo starsze sprawne.
Bywały też używane w małych centralach telefonicznych (miałem na Strowgerze) - ale to już bardziej domena naszego kolegi HF5BS.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-10-30 23:01:31
Autor: Pawelek
Użytkownik "Adam" <a.g@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ot867h$3t9$1usenet.news.interia.pl...

Teraz podpina się zasilacz buforowy na 13,8 lub nieco więcej (jak Zenek napisał) i można wiele lat tak trzymać.

Adam

Podaj źródło swoich "rewelacji", w przeciwnym razie
można je potraktować jako stek bzdur.

Data: 2017-10-30 16:05:05
Autor: Zenek Kapelinder
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
Zrodlo chcesz. Takie jak Twoje co ma 60 lat? Co w nim autor napisal o bezobslugowych akumultorach zelowych? Albo o samochodowych akumulatorach olowiowych robionych w technologii srebrowo wapniowej? Zrob zdjecie stron z opisami takich akumulatorow i umiesc je w necie zeby kazdy mogl poczytac. Co w tej ksiazce napisane o ladowaniu. Do zagotowania stalym pradem dziesiecio godzinnym czy ze zrodla napieciowego bez zawracania dupy pradem nawet jak by mial byc prad 2C? Jest w tej ksiazce chociaz jeden rysunek akumulatora w plastikowej obudowie czy tylko takie zalewane smola?

Data: 2017-10-31 06:26:56
Autor: Pawelek
Nowy ... bzdury kogucika.

Zrodlo chcesz. Takie jak Twoje co ma 60 lat?

Lepsze jest źródło co ma nawet 100 lat, niż bzdury
wyssane z palca przez jakiegoś kogucika.

Data: 2017-10-31 06:18:59
Autor: Zenek Kapelinder
Nowy ... bzdury kogucika.
Widac ze lecza Cie na glowe metodami opisanymi sto lat temu. Daj zdjecia o ktore prosilem albo idz na zawijanie w mokre przescieradla i picie chininy.

Data: 2017-10-31 14:42:30
Autor: sirapacz
Nowy ... bzdury kogucika.
 picie chininy.

Ale z ginem jest bardzo dobra:) nie widze w takim leczeniu nic złego ;)

Data: 2017-11-01 23:18:16
Autor: Pawelek
Nowy ... bzdury kogucika.

 Daj zdjecia o ktore prosilem

Z kogucikiem na głowy się zamieniłeś ? Mam szukac książkę dla ciebie
i robić zdjęcia ?
Idź do biblioteki i zrób sobie zdjęcia.

Żadne zdjęcia nie pomogą na twoją głupotę którą napisałeś,
że "przez lata akumulator moze być ciągle podłączony pod napięcie 14,2 V".

Data: 2017-11-01 17:27:08
Autor: Zenek Kapelinder
Nowy ... bzdury kogucika.
Tak mlotku, jesli chcesz udowodnic ze sie myle to masz dac tutaj na to dowod. Dowodem bedzie link do ksiazki, zeby kazdy mogl przeczytac a nie tylko ja. A po przeczytaniu nie tylko ja mam sie ustosunkowc do tekstu ale inni tez. Dokad tego nie zrobisz to zebys sie parafina posral ja bede miec racje ze akumulator moze byc podlaczony do napiecia 14,2V latami i nic mu nie bedzie, nawet wody nie trzeba bedzie dolac przez kilka lat.

Data: 2017-11-02 06:39:21
Autor: Pawelek
Nowy ... bzdury kogucika.

[...]

koguciku, ty pierwszy napisałeś głupotę, więc daj dowód, że nie jesteś
głupi.

Ja podałem tytuł książki i autora. Każdy może przeczytać w bibliotece.
Tam pisze, że przechowywany nowy akumulator należy doładowywać
co 2 miesiące. Dozwolone jest ładowanie  w sposób ciągły, ale napięciem 13,2
V, nie jest dozwolone napięcie 14,2 V jak ty piszesz.

Data: 2017-11-02 05:57:40
Autor: Zenek Kapelinder
Nowy ... bzdury kogucika.
Matrix ci sie spierdolil i dlatego wybaczam.

Data: 2017-11-02 08:21:34
Autor: Jacek Maciejewski
Nowy ... bzdury kogucika.
Dnia Thu, 2 Nov 2017 06:39:21 +0100, Pawelek napisał(a):

[...]

Panowie, wszyscy pieprzycie androny. Otóż napięcie jakie jest na
akumulatorze podczas ładowania zależy nie tylko od parametrów
zasilacza/ładowarki ale również od prądu ładowania. Więc jeśli ktoś
zaleca jakieś napięcie, niech do cholery poda przy jakim prądzie.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-11-02 08:31:53
Autor: Pawelek
Nowy ... przechowywanie akumulatora.
Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> napisał w wiadomości
[...]

Ty piszesz o ładowaniu akumulatora.
 Ja piszę o przechowywaniu nowego, w pełni naładowanego akumulatora.
Prad ładowania jest nieistotny, ważne że ma być napiecie 13,2 V.
Przy takim napieciu prąd ładowania będzie maciupeńki, chyba kilkanascie mA.

Data: 2017-11-02 11:46:01
Autor: J.F.
Nowy ... bzdury kogucika.
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p0p44jq4bm92.h0yenfpkgaq1$.dlg@40tude.net...
[...]

Wlasnie chodzi o to, zeby pradu nie bylo.
Bo jak bedzie intensywna elektroliza, to bulgotanie mase uszkodzi, a i wode trzeba bedzie dolewac.

I takie dosc niskie napiecie o okolicach 14V powoduje, ze prad samoczynnie spada do niewielkiej wartosci.

Tylko jeszcze trzeba popatrzec na prostownik.
moj "zwykly" (transformator i 2 diody) ma napiecie szczytowe 19V.
Woltomierz pokazuje na wyjsciu 11.5V, z podlaczonym akumulatorem ~14.5V, a czasem jednak transformator daje wiecej i prad wtedy plynie.

Tych z elektroniczna przetwornica to nie dotyczy - na wyjsciu maja np 14.0V, to tętnienia sa ponizej 0.1V.

Mozna sie tylko klocic czy 14.2V jest odpowiednie czy za wysokie ... jak ma stac miesiacami, to ja bym jednak mniej dal, 13.5 powiedzmy.
Ale czy 14.2V jakos szybko akumulator uszkodzi ... samochod jak jedzie, to bywa wiecej.

J.

Data: 2017-11-02 06:38:54
Autor: WS
Nowy ... bzdury kogucika.
W dniu czwartek, 2 listopada 2017 11:46:10 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

[...]

Lidlowy wg instrukcji z ich strony http://tiny.pl/gpb3j
http://www.lidl-service.com/static/65812880/92517_PL_HU_SL_CS_SK.pdf

tryb "sniezynka" ;) laduje do 14.7V i przelacza sie na tryb ladowania konserwacyjnego (cokolwiek ma to znaczyc) - sporo ludzi podpina toto np. do motocykli na zime i jest OK

WS

Data: 2017-11-02 15:40:07
Autor: J.F.
Nowy ... bzdury kogucika.
Użytkownik "WS"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b27f767c-2101-4de7-9b7f-f64e18c9f8e5@googlegroups.com...
[...]

uuups, pospieszylem sie, kupilem dawniej i nie mam woltomierza :-)

tryb "sniezynka" ;) laduje do 14.7V i przelacza sie na tryb ladowania konserwacyjnego (cokolwiek ma to znaczyc) - sporo ludzi podpina toto np. do motocykli na zime i jest OK

tam jest wykresik C na stronie 3 ... i tam sie pojawia 12.8V.

Ale bez dokladnego opisu znaczyc moze cokolwiek :-)

J.

Data: 2017-11-01 23:25:38
Autor: RadoslawF
Nowy ... bzdury kogucika.
W dniu 2017-11-01 o 23:18, Pawelek pisze:

[...]

Ja tam czekam aż wyskoczy z pomysłem sezonowej wymiany oleju.
Kiedyś było to zalecane więc jak poszuka odpowiednio starej książki
to też znajdzie.

Pozdrawiam

Data: 2017-10-31 06:34:59
Autor: Pawelek
Nowy ... bzdury kogucika.
Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4kogutek44@gmail.com> napisał w wiadomości

Zrodlo chcesz. Takie jak Twoje co ma 60 lat?

Ostatnie wydanie które ja widziałem pochodzi z roku 1983.
Bardzo możliwe że były następne wydania.
Więc nie pisz bzdur jak nie masz pojęcia.

Data: 2017-10-31 00:23:54
Autor: Kris
Nowy ... bzdury kogucika.
W dniu wtorek, 31 października 2017 06:35:36 UTC+1 użytkownik Pawelek napisał:

Ostatnie wydanie które ja widziałem pochodzi z roku 1983.
Bardzo możliwe że były następne wydania.
Więc nie pisz bzdur jak nie masz pojęcia.

Temat zmieniłeś na "bzdury kogucika" ale bzdury jak na razie to Ty tutaj piszesz.

Data: 2017-10-31 06:46:10
Autor: Twardy
Nowy ... bzdury kogucika.
Pawelek wrote:
[...]

1967
 http://allegro.pl/zietkiewicz-akumulatory-samochodowe-i-motocyklowe-i6989435944.html?reco_id=4aef7829-bdfe-11e7-a0b3-6c3be5c06da0&ars_rule_id=2011979http://antykwariat-torun.pl/mobile/pl/p/Akumulatory-samochodowe-i-motocyklowe-- Zdzislaw-Zietkiewicz/6197

Data: 2017-10-31 06:59:03
Autor: cef
Nowy ... bzdury kogucika.
W dniu 2017-10-31 o 06:34, Pawelek pisze:
[...]

W technice 35 lat to sporo.
A szczególnie w elektrotechnice.

Data: 2017-10-31 10:40:38
Autor: J.F.
Nowy ... bzdury kogucika.
Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:59f81128$0$662$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

W elektrotechnice to niekoniecznie, w elektronice przepasc.
w 1983 o stabilizowanych "prostownikach" autor raczej nie slyszal.

Tzn juz byly, ale malo kto je uzywal do ladowania akumulatora.

Z drugiej strony - stabilizowane napiecie w samochodzie bylo juz od bardzo dawna.

J.

Data: 2017-10-30 22:37:17
Autor: Pszemol
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:59f7098b$0$15203$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W mojej Hondzie z 2004 regulator napięcia akumulatora jest
"inteligentny" i nie utrzymuje cały czas ładowania - właśnie tak
jak mówisz - czasem tylko się włącza i potem wyłącza.
Niestety przy żarówkowych światłach takie skokowe zmiany
napięcia w instalacji powodują zauważalne skoki jasności żarówek.

Data: 2017-10-29 18:15:40
Autor: Zenek Kapelinder
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
A wiesz ile one leza na polce? Krotko leza bo zaden sklep nie robi zapasow na rok bo nie ma tyle kasy. Te co leza na polce to sa wszystkie jakie maja.  Uzupelniaja na biezaco z biezacej produkcji czy importu. Na dodatek w sklepie z akumulatorami sprzedaja prostowniki to maja czym beznakladowo podladowac.

Data: 2017-11-02 08:47:15
Autor: J.F.
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
Dnia Sun, 29 Oct 2017 18:15:40 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
napisał(a):
A wiesz ile one leza na polce?
Krotko leza bo zaden sklep nie robi zapasow na rok bo nie ma tyle kasy.

Chyba, ze sie pomyla w ocenie i dany typ jakos nie chce zejsc.

A kasa ... czesto producent dostarcza towar na kredyt.
Ciekaw jestem jak to np w nartach, rowerach, namiotach wyglada.
Decathlon we wrzesniu mial jeszcze sporo namiotow na polkach, a
pewnego dnia wymiotlo.
Trafily do magazynu, wywiezli do Australii, czy oddali dostawcy to co
sie nie sprzedalo?

Akumulatory az tak sezonowe nie sa, ale takie supermarkety ... kto wie
czy nie raz na rok kupuja ...

Te co leza na polce to sa wszystkie jakie maja.

Sklepy miewaja magazyny.

Uzupelniaja na biezaco z biezacej produkcji czy importu. Na dodatek w sklepie z akumulatorami sprzedaja prostowniki to maja czym beznakladowo podladowac.

Ciekawe jak to w supermarketach - laduja, czy nie ma odpowiedzialnego
czlowieka, prostownika, gniazdka przy polce ...

J.

Data: 2017-11-02 07:12:55
Autor: przemek.jedrzejczak
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
-- Ciekawe jak to w supermarketach - laduja, czy nie ma odpowiedzialnego czlowieka, prostownika, gniazdka przy polce ...

moze naczelny elektryk ?

podaja 1,5 miecha http://www.stanczyk.pl/webpage/akumulator-jak-dbac-o-niego-jak-rozpoznac-jego-smierc.html

Data: 2017-11-02 09:23:01
Autor: cef
W dniu 2017-11-02 o 08:47, J.F. pisze:

Ciekawe jak to w supermarketach - laduja, czy nie ma odpowiedzialnego
czlowieka, prostownika, gniazdka przy polce ...

Idź do marketu i obejrzyj towar na półce.
Nie znajdziesz żadnego ze śladami mocowania
jakiejkolwiek klemy (często bolce zawinięte papierem
i zabezpieczone wazeliną czy innym smarem) -
sprawdzałęm to kiedyś, bo szukałem jakiegoś
akumulatora a miałem przerabiane zaciski
i musiałem sprawdzać średnice.
Więc albo nie ładują albo schodzą ładnie :-)

Data: 2017-11-02 11:32:44
Autor: J.F.
Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:59fad5e5$0$5157$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

nie laduja, bo schodza ladnie, wiec nie musza ladowac :-)

Ha, przypomnij w kwietniu, bo teraz nowa dostawa.

Sobie obejrze - znajde slady na klemach, czy nie laduja, skoro nigdy nie ladowali.

A jesli nie laduja ... nowy akumulator, ciekawe ile wytrzyma na polce ....ja tam profilaktycznie nowy akumulator zawsze ladowalem prostownikiem, wlasnie zeby nie miec dylematu ile stal ..

J.

Data: 2017-10-29 19:05:11
Autor: Pszemol
"Yogi(n)" <yogi_n@kwasorud.pl> wrote in message news:59f65880$0$15197$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W sklepie na półce leżą naładowane i nikt się nimi nie przejmuje.
Szkodzi im głębokie rozładowanie i długie przechowywanie w stanie
rozładowanym - wtedy grozi zasiarczenie.

Data: 2017-10-30 08:28:26
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sun, 29 Oct 2017 23:38:45 +0100, Yogi(n) napisał(a):

Jak go przechowywać? Doładować od czasu do czasu? Rozładować i doładować?

Trzymaj w chłodnym miejscu i doładowuj co miesiąc czy dwa nie
przekraczając 14 V.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-10-30 11:57:03
Autor: Adam Wysocki
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
"Yogi\(n\)" <yogi_n@kwasorud.pl> wrote:

Jak go przechowywać? Doładować od czasu do czasu? Rozładować i doładować?

Gdy mieszkałem w domu i miałem możliwość pociągnięcia prądu na dwór, to akumulator w motorze podłączałem na zimę (bez wyciągania) pod 13.8V. Czy to najlepsze rozwiązanie to kwestia dyskusyjna, ale przestał tak trzy zimy i nie wygląda, żeby mu to zaszkodziło.

Najważniejsze to nie dopuścić do nadmiernego i długotrwałego rozładowania.

--
[ GSX 1300 R Hayabusa 2000r & Yaris I FL 1.3 Terra 2004r ]
[ PMS+ PJ+ S+ p+ M- W P+:++ X+ L++ B+ M++ Z+++ T w- CB++ ]

Data: 2017-10-30 12:18:48
Autor: J.F.
Użytkownik "Yogi(n)"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:59f65880$0$15197$65785112@news.neostrada.pl...
Jak go przechowywać? Doładować od czasu do czasu?

Doladowac czasem, i to tak raczej co miesiac-dwa.
Nie trzeba wtedy ladowac 10h.

Albo jak kogutek radzi - kupic lepsza ladowarke.

Rozładować i  doładować?

Absolutnie nie rozladowywac.
Ołowiowe rozruchowe tego nie lubia.

J.

Data: 2017-10-30 14:24:59
Autor: sirapacz
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
idz do lidla - jeszcze powinni mieć - prostownik za bodajże 60pln.
Podpinasz i już - on będzie pilnował by było ok.  Możesz go nawet na ulewie zostawić bo już to tez trenowałem. Całą zimę leżał podłączony pod śniegiem i w wodzie i doładowywał mi zdychający akumulator:)

Data: 2017-10-30 21:31:45
Autor: PiteR
Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?
na  ** p.m.s **  Yogi(n) pisze tak:

Jak go przechowywać?

Tam gdzie nikt nie kopnie i nie połamie palców ;)

Doładować od czasu do czasu?

Jak spadnie poniżej 12.2v możesz interweniować. Jeśli naprawdę nowy
to długo nie spadnie. Ładujemy z 14v (nie trzeba pilnować).

--
Piter

http://piterpro.private.pl/xnews/

Data: 2017-11-03 06:57:40
Autor: Yogi\(n\)

Użytkownik "Yogi(n)" <yogi_n@kwasorud.pl> napisał w wiadomości news:59f65880$0$15197$65785112news.neostrada.pl...
Jak go przechowywać? Doładować od czasu do czasu? Rozładować i doładować?

Zastosowałem się do rady i zaopatrzyłem w lidlowski prostownik. Ładował akmulator jakieś 15-20 minut, po czym pokazal, ze jest naładowany. Przełączyłem w tryb "podtrzymania" i pokazuje, że napięcie na klemach wynosi 13,8 V. Zewnętrzny miernik - o dziwo - tak samo (13,82 V).
Nie wiem, czy nie zmieni się po jakimś czasie, ale z samej ciekawości potrzymam go w ten sposób i zmierzę np. za tydzień.
Może pogodzę zwaśnione strony ;-)

--
Yogi(n)

Nowy akumulaor trzymany w domu - jak dbać oniego?