Nowy laptop bez systemu a Linux

Data: 2013-07-26 08:31:14
Autor: Edek
Nowy laptop bez systemu a Linux
Szarym od mżawki świtem Thu, 25 Jul 2013 15:25:45 +0200, Marcin N wyrzucił
pustą ćwiartkę i oznajmił:

Już prawie kupiÅ‚em laptopa bez systemu  z planem zainstalowania Linuxa, gdy postanowiÅ‚em sprawdzić na stronie producenta sterowniki i widzÄ™ tylko pod Windowsa.

Na rynku chciałoby się powiedzieć amatorskim - mam na myśli PC - producenci
nie mają podpisanych z nikim umów takich jak z Microsoft, które zobowiązują ich do publikacji sterowników. Oficjalnie tego typu umowy nazywają się Certification of Cośtam i pozwalają napisać "Win 8 Ready" na stronie. W linuksie cały mechanizm działa inaczej, na rynku serwerowym tym bardziej. Linuks nie wymaga tak jak Windows
instalacji driverów, Windows do każdej pierdoły musi coś doinstalować żeby działało. Co nie znaczy, że driverów nie ma.

Czy Linux wymaga osobnych sterowników?

Bardzo ale to bardzo rzadko. W linuksie zazwyczaj wszystko od razu jest. Do popularnego sprzętu "osobne" sterowniki są
też w repozytoriach - regularnie instaluję jeden, Nvidii.
I nie dlatego, że bez niego nie działa desktop, mam dość
specyficzne potrzeby.

Kiedyś było więcej problemów, teraz sporadycznie coś nie działa idealnie - ale tak samo jest na Windows z driverami.
Ostatnio Windows powiedział mi "przepraszam, ale ja się położę"
kiedy zobaczył modem po bluetoothie, a na modem USB - w pociągu -
że musi ściągnąć sterowniki... i nie udało mu się... unknown
problem occured.

Jedynie z czytnikami linii papilarnych jest jakaÅ› padaka.
Widziałem jeden, który działał.

--
Edek

Data: 2013-07-26 11:47:17
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Nowy laptop bez systemu a Linux
Dnia 2013-07-26, o godz. 08:31:14
Edek <edek.pienkowski@gmail.com> napisa³(a):

Na rynku chcia³oby siê powiedzieæ amatorskim - mam na my¶li PC -
producenci nie maj± podpisanych z nikim umów takich jak z Microsoft,
które zobowi±zuj± ich do publikacji sterowników. Oficjalnie tego typu umowy nazywaj± siê Certification of Co¶tam i pozwalaj± napisaæ "Win 8 Ready" na stronie. W linuksie ca³y mechanizm dzia³a inaczej,
na rynku serwerowym tym bardziej. Linuks nie wymaga tak jak Windows
instalacji driverów, Windows do ka¿dej pierdo³y musi co¶ doinstalowaæ ¿eby dzia³a³o. Co nie znaczy, ¿e driverów nie ma.

Mylisz siê. Np. RedHat jak najbardziej certyfikuje sprzêt pod swoje
dystrybucje. I to nie tylko sprzêt serwerowy ale tak¿e desktopy.
Zerknij tu:
http://www.redhat.com/rhel/compatibility/hardware/

Suse dla swoich dystrybucji tak¿e certyfikuje sprzêt.
https://www.suse.com/products/server/hpc_certified_sw_hw.html

Bardzo ale to bardzo rzadko. W linuksie zazwyczaj wszystko od razu jest. Do popularnego sprzêtu "osobne" sterowniki s±
te¿ w repozytoriach - regularnie instalujê jeden, Nvidii.
I nie dlatego, ¿e bez niego nie dzia³a desktop, mam do¶æ
specyficzne potrzeby.

Drugim przypadkiem s± czêsto karty WiFi w laptopach.

Jedynie z czytnikami linii papilarnych jest jaka¶ padaka.
Widzia³em jeden, który dzia³a³.

Zale¿y od producenta. Np. nie mia³em problemów z czytnikami wbudowanymi
w laptopy Della.

Zdrówko

Data: 2013-07-26 10:53:39
Autor: Edek
Nowy laptop bez systemu a Linux
Szarym od mżawki świtem Fri, 26 Jul 2013 11:47:17 +0200, Maciek "Babcia"
Dobosz wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

Mylisz się. Np. RedHat jak najbardziej certyfikuje sprzęt pod swoje
dystrybucje. I to nie tylko sprzęt serwerowy ale także desktopy.
Zerknij tu:
http://www.redhat.com/rhel/compatibility/hardware/

Suse dla swoich dystrybucji także certyfikuje sprzęt.
https://www.suse.com/products/server/hpc_certified_sw_hw.html

HPC...

Ja to wiem, nawet da się kupić laptopy z logo Ubuntu. Ale jednak tego sprżętu jest na tych listach mało, znacznie mniej
niż działa. Najważniejszy na tych listach jest sprzęt serwerowy.
Nie każdemu zależy, żeby mieć swój sprzęt na tych listach.

To chyba główny powód braku linuksa na desktopach: nie dlatego,
że nie działa, ale dlatego, że podejście jest mało handlowe -
po co sprzęt ma być na liście, i tak kupują go ludzie którzy
wiedzą albo umieją użyć google (ponad aspiracje blondynki,
a każdemu zabiera ileś czasu).

Drugim przypadkiem są często karty WiFi w laptopach.

Mi zawsze działały - może mam szczęście.

Zależy od producenta. Np. nie miałem problemów z czytnikami wbudowanymi
w laptopy Della.

Mnie się u Della podoba co innego, mają w ofercie całą serię
laptoków bez żadnych plomb a zamiast tego z instrukcją jak go
rozłożyć na czynniki pierwsze i złożyć spowrotem. Gwarancja
ma taką opcję, że przyślą zamiennik dowolnej wadliwej części i
wystarczy umieć obsługiwać śrubokręt, żeby wymienić płytę główną
czy matrycę. Podobno działa szybciej i bez dylematów w rodzaju
"dysku ani nie mogę wyjąć ani wysłać".

Zdaje się, że certyfikuje je Canonical, ale teraz nie mogę znaleźć.

--
Edek

Data: 2013-07-26 13:21:59
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Nowy laptop bez systemu a Linux
Dnia 2013-07-26, o godz. 10:53:39
Edek <edek.pienkowski@gmail.com> napisa³(a):

HPC...

Ja to wiem, nawet da siê kupiæ laptopy z logo Ubuntu. Ale jednak tego spr¿êtu jest na tych listach ma³o, znacznie mniej
ni¿ dzia³a. Najwa¿niejszy na tych listach jest sprzêt serwerowy.
Nie ka¿demu zale¿y, ¿eby mieæ swój sprzêt na tych listach.

Nie masz racji. Akurat RedHat prowadzi bardzo szerok± certyfikacjê
desktopów - tyle ¿e nie jest to tak medialnie nag³o¶nione. Suse
podobnie. Swoja drog± akurat w chwili pisania tego posta handlowiec
Novella próbowa³ mi sprzedaæ jedno z ich rozwi±zañ. ;-)

To chyba g³ówny powód braku linuksa na desktopach: nie dlatego,
¿e nie dzia³a, ale dlatego, ¿e podej¶cie jest ma³o handlowe -
po co sprzêt ma byæ na li¶cie, i tak kupuj± go ludzie którzy
wiedz± albo umiej± u¿yæ google (ponad aspiracje blondynki,
a ka¿demu zabiera ile¶ czasu).

Nie do koñca. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy ze Linux do¶æ mocno
wkracza na w ¶wiat korporacji za spraw± wirtualizacji desktopów jako
system operacyjny terminali. Plus ofensywa RH i Novella z ich wersjami
developerskimi. Ubuntu jest tu akurat z boku bo jednak ma mniejsze
wsparcie ni¿ dwie wymienione dystrybucje.
> Drugim przypadkiem s± czêsto karty WiFi w laptopach.

Mi zawsze dzia³a³y - mo¿e mam szczê¶cie.

Problemy sa do¶æ czêsto z kartami na chipsetach Broadcom.

Mnie siê u Della podoba co innego, maj± w ofercie ca³± seriê
laptoków bez ¿adnych plomb a zamiast tego z instrukcj± jak go
roz³o¿yæ na czynniki pierwsze i z³o¿yæ spowrotem. Gwarancja
ma tak± opcjê, ¿e przy¶l± zamiennik dowolnej wadliwej czê¶ci i
wystarczy umieæ obs³ugiwaæ ¶rubokrêt, ¿eby wymieniæ p³ytê g³ówn±
czy matrycê. Podobno dzia³a szybciej i bez dylematów w rodzaju
"dysku ani nie mogê wyj±æ ani wys³aæ".

Wolê NBD. To samo ale przyje¿d¿a technik i sam wymienia. Babraæ siê w
sprzêcie lubi³em jak mia³em 25 czy 30 lat ;-)

Zdaje siê, ¿e certyfikuje je Canonical, ale teraz nie mogê znale¼æ.

Czê¶ciowo tak. Dell np. ma XPS 13 cali w wersji deweloperskiej - z
preinstalowanym Ubuntu. Niestety nie dostêpny oficjalnie w PL.
Musia³em instalowaæ system samodzielnie. ;-)

Z Canonical bêdzie ciekawie. Kilka miesiêcy temu og³osili ¿e bêd±
rezygnowaæ z j±dra linuxowego na rzecz rozwoju w³asnego projektu.
Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Zdrówko

Data: 2013-07-26 13:50:21
Autor: Edek
Nowy laptop bez systemu a Linux
Szarym od mżawki świtem Fri, 26 Jul 2013 13:21:59 +0200, Maciek "Babcia"
Dobosz wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

Nie masz racji. Akurat RedHat prowadzi bardzo szerokÄ… certyfikacjÄ™
desktopów - tyle że nie jest to tak medialnie nagłośnione. Suse
podobnie. Swoja drogÄ… akurat w chwili pisania tego posta handlowiec
Novella próbował mi sprzedać jedno z ich rozwiązań. ;-)

Nie wiem co robisz, ale z mojego doświadczenia wynika, że wielu
ludziom trzeba powiedzieć ile kosztuje licencja, darmowego używać
nie będą.

Ale ja tak trochę podejrzewam, że proces już następuje. Sam prywatnie
mam oba desktopy i - szczerze - Windows nie ma już większych atutów.
Nawet bywa mniej wygodny a przy tym na tym samym sprzęcie ociężały.
Co mi po bootowaniu w 3 sekundy, jeżeli zalogowanie się trwa kilka
minut zanim system będzie używalny, wcześniej ledwo reaguje.

Nie do końca. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy ze Linux dość mocno
wkracza na w świat korporacji za sprawą wirtualizacji desktopów jako
system operacyjny terminali. Plus ofensywa RH i Novella z ich wersjami
developerskimi. Ubuntu jest tu akurat z boku bo jednak ma mniejsze
wsparcie niż dwie wymienione dystrybucje.

Ubuntu ma sporą popularność wśród prywatnych użytkowników.

> Drugim przypadkiem są często karty WiFi w laptopach.

Mi zawsze działały - może mam szczęście.

Problemy sa dość często z kartami na chipsetach Broadcom.

Problemy są dość często z chipsetami Ralink ;) (mam taki dongle,
z tym że na Win też działa dopiero po odsunięciu na minimum 10 m od AP). Miałem gdzieś stronę z listą wsparcia dongli, więc
problem faktycznie istnieje. Sam kupiłem 3, jeden ma spartolony
driver, drugi działa na Windows tak samo (źle), dopiero trzeci
jest ok. Nie wiem tylko czy to jest kwestia systemu czy
produkcji dongli za 0,30 USB i sprzedaży po 5. Albo mojego
farta.

OPowi zalecam wyszukać nawę chipsetu WiFi.
 --
Edek

Data: 2013-07-28 16:46:55
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Nowy laptop bez systemu a Linux
Dnia 2013-07-26, o godz. 13:50:21
Edek <edek.pienkowski@gmail.com> napisa³(a):

Szarym od m¿awki ¶witem Fri, 26 Jul 2013 13:21:59 +0200, Maciek
"Babcia" Dobosz wyrzuci³ pust± æwiartkê i oznajmi³:

> [...]
> podobnie. Swoja drog± akurat w chwili pisania tego posta handlowiec
> Novella próbowa³ mi sprzedaæ jedno z ich rozwi±zañ. ;-)

Nie wiem co robisz, ale z mojego do¶wiadczenia wynika, ¿e wielu
ludziom trzeba powiedzieæ ile kosztuje licencja, darmowego u¿ywaæ
nie bêd±.

Zajmuje siê ogólnie sieciami i serwerami. Ale tak¿e na styku z
telefoni± czy systemami monitoringu. A handlowiec od Novella chcia³ mi
wcisn±æ ich alternatywê dla AD. Mo¿e bym i zerkn±³ na to gdybym od paru
lat nie u¿ywa³ darmowej alternatywy. ;-)

Ale ja tak trochê podejrzewam, ¿e proces ju¿ nastêpuje. Sam prywatnie
mam oba desktopy i - szczerze - Windows nie ma ju¿ wiêkszych atutów.

U¿ycia Win wymagaj± czêsto niestety rozwi±zania Win- czy nawet IE-only.
Np. wiele urz±dzeñ ma obs³ugê która dzia³a tylko w Win czy przegl±darce
MS mimo ¿e paradoksalnie czêsto sam firmware jest oparty na linuxie.
Dobrym przyk³adem takiego sprzêtu s± ró¿ne rejestratory wideo.

Nawet bywa mniej wygodny a przy tym na tym samym sprzêcie ociê¿a³y.
Co mi po bootowaniu w 3 sekundy, je¿eli zalogowanie siê trwa kilka
minut zanim system bêdzie u¿ywalny, wcze¶niej ledwo reaguje.

Nie jest tak ¼le. Zawsze mo¿na zwirtualizowaæ i robiæ co¶ po¿ytecznego
czekaj±c a¿ na wirtualce system wstanie. ;-) A na powa¿nie - dla mnie
to bez ró¿nicy - mo¿e dlatego ¿e komputerów u¿ywam do pracy i nie
zawalam najró¿niejszymi ¶mieciami. I na roboczych mam to co potrzebujê
do pracy a nie sk³ad kradzionego softu.

Ubuntu ma spor± popularno¶æ w¶ród prywatnych u¿ytkowników.

Nie tylko Ubuntu siê liczy. RH i Suse jak pisa³em coraz czê¶ciej jest
na desktopach w korporacjach. wielu ludzi id±c do banku nie zdaje sobie
sprawê ¿e urzêdnik go obs³uguj±cy na swoim stanowisku nei ma Win.

Problemy s± do¶æ czêsto z chipsetami Ralink ;) (mam taki dongle,
z tym ¿e na Win te¿ dzia³a dopiero po odsuniêciu na minimum 10 m od AP). Mia³em gdzie¶ stronê z list± wsparcia dongli, wiêc
problem faktycznie istnieje. Sam kupi³em 3, jeden ma spartolony
driver, drugi dzia³a na Windows tak samo (¼le), dopiero trzeci
jest ok. Nie wiem tylko czy to jest kwestia systemu czy
produkcji dongli za 0,30 USB i sprzeda¿y po 5. Albo mojego
farta.

Broadcom potrafi dostarczaæ chipsety o takim samym oznaczeniu i
specyfikacji opisowej ale o ró¿nej budowie. I trafiasz na niby znany
chipset a ten nie dzia³a. Innym - np. Atherosowi - te¿ siê siê to
zdarza³o ale raczej jako pojedyncze wpadki a nie nie czêsty problem.

Dla chc±cych mnie zaszufladkowaæ jako zwolennika którego¶ z systemu
uprzejmie informujê ¿e tego posta piszê za pomoc± Claws Mail
 3.7.2 spod Ubuntu 9.10 do którego dostajê siê zdalnie za pomoc± ssh i  klienta NoMachine z laptoka z Win7 64bit. ;-)

Zdrówko

Nowy laptop bez systemu a Linux