Nowy, lepszy, rowerowy PoRD wg PAP i Wprost

Data: 2011-02-03 15:04:36
Autor: ziemo
Nowy, lepszy, rowerowy PoRD wg PAP i Wprost
W dniu 2011-02-03 00:42, Marcin Hyła pisze:
http://www.wprost.pl/ar/229938/Rowerzysta-wyprzedzi-z-prawej/

"Rowerzysta będzie też mógł jechać chodnikiem, jeżeli pogoda - np. śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź - będzie zagrażać jego bezpieczeństwu na drodze."

Czy to znaczy, ze jeśli jestem mocno kapryśny to pojadę po chodniku legalnie zawsze?

--
Ziemo

Data: 2011-02-03 15:37:01
Autor: Marcin Hyła
On 2011-02-03 15:04, ziemo wrote:

[...]

Nie. To będzie bardzo ciekawe ćwiczenie - jak przymusić milicję obywatelską, pardon, Policję do myślenia. I współpracy. Bo oczywiste jest że w mżawce przepis nie będzie miał zastosowania. Ale są takie ulewy, że z samochodu niewiele widać, bo wycieraczki nie nadążają. I bywa taka mgła, że na 10 metrów nic nie widać. I jest czasem tak ślisko, że samochód nie zahamuje jak się rowerzysta przed nim wydzwoni o lód na asfalcie. Wtedy jednak lepiej, żeby rowerzysta jechał po chodniku.

Jest też konsens między obecnym ministerstwem, posłami opiekującymi się ustawą i nami, że przepisy należy weryfikować. I za parę lat zastanowić się, czy się sprawdziły, czy nie. Tego w tej chwili nikt w Polsce nie robi. Przepisy tworzy sie od czapy i one takie już zostają. A my to zmienimy.

Tym bardziej, że do wprowadzenia jest też lewoskręt na dwa - tego nie ma w obecnym projekcie, bo z jednej strony nikt tego nie potrafił po ludzku zapisać, a z drugiej - ustawa daje narzędzia (śluzę rowerową) żeby ludożerkę przyuczyć do takiego manewru. Jak się w ciągu 2-3 lat opatrzy, nauczy, to zostanie wprowadzony jako zasada ogólna. I to będzie kolejny powód/okazja, żeby ocenić wprowadzane przepisy.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2011-02-03 16:00:11
Autor: MichałG
W dniu 2011-02-03 15:37, Marcin Hyła pisze:
[...]

a może razem z Ministerstwem wypróbujcie to najpierw na szczurach...

michał

Data: 2011-02-03 16:13:31
Autor: Marcin Hyła
On 2011-02-03 16:00, MichałG wrote:

a może razem z Ministerstwem wypróbujcie to najpierw na szczurach...

Wszystkie przepisy proponowane w ustawie obowiązują w innych krajach (żeby nie powiedzieć: we _wszystkich_ krajach cywilizowanych). Z wyjątkiem tego o jeździe po chodniku.

Przepis dot. jazdy po chodniku w ekstremalnych warunkach wynika z naszego (rowerzystów jeżdżących non-stop) doświadczenia. Przez naście lat łamaliśmy prawo w celu ochrony własnych czterech liter w ekstremalnych warunkach i nic się nie działo złego, więc można to zalegalizować.

Zasada oceny regulacji po paru latach funkcjonuje we wszystkich cywilizowanych krajach włącznie z Czechami - tylko jakoś w Polsce obowiązuje dotychczas Twój sposób rozumowania.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2011-02-04 10:30:27
Autor: Coaster
On 2/3/11 3:04 PM, ziemo wrote:
[...]

Zalezy, czy uwazasz, ze: "jak nikt nie widzi, to moge krasc?"

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2011-02-06 16:24:16
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik ziemo napisał:
[...]

Ja bym tę sytuację odwrócił - śnieg, gołoledź itp. dłużej znajdują się na chodnikach, niż na jezdni - czy zatem mogę poruszać się po jezdni, wzdłuż której jest DDR(iP), jeśli stan owej DDR(iP) zagraża mojemu bezpieczeństwu?

Data: 2011-02-07 23:52:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 6 Feb 2011, Bartłomiej Zieliński wrote:

[...]

  Nie wiem jak Ci to wychodzi, ale można.
  Sprawdziłem tej zimy kilka razy - dało się.
  Na śmieszce się nie dało (dałoby się uprawiać "ekstremę"), też sprawdziłem.

  Nie, NIE BYŁO pytania czy WOLNO :P

pzdr, Gotfryd
(nie bić!)

Data: 2011-02-08 12:38:20
Autor: Fabian
[...]

Przecież w PORDZie właśnie jest napisane co można, a czego nie można.
Więc chyba jednak pytanie prawidłowo zadane.

Fabian.

Data: 2011-02-08 16:57:28
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 8 Feb 2011, Fabian wrote:

Przecież w PORDZie właśnie jest napisane co można, a czego nie można.

  Problemem jest słownictwo - co to znaczy "można"?
  Jest wiele rzeczy, których nie wolno, ale można - ulubiony
sztandardowy przykład, że na rondzie można skręcić w lewo:
http://www.youtube.com/watch?v=QhCN2m9Bzq4
  :)
(czyż filmik nie dowodzi, że na rondzie MOŻNA skręcić w lewo, mimo
że nikt rozsądny tego się nie spodziewa - i nie wolno na dodatek?)
  Właśnie *dlatego* w przepisach jest również "powinien" a nie "musi".
  Bo nie musi, może inaczej, wtedy może dostać karę; zmusić
go (żeby zrobił zgodnie z przepisami) widocznie nie ma jak.
  A jak można go zmusić (np. betonową przeszkodą) to już nie trzeba
osobnego przepisu :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-14 14:24:50
Autor: amrac
Nowy, lepszy, rowerowy PoRD wg PAP i Wprost
Powinien = musi, ale musi != nie może czegoś innego, ja to tak widzę:)
Zatem jeśli przepis mówi np. "powinien korzystać z ddr" to oczywiście musi (w świetle prawa) ale jak nie betonowej ściany to może jechać (choć nie powinien) jechać pasem startowym dla Tu-154:)

Zresztą nie czepiajmy się, pytanie jak najbardziej na miejscu choć powinno być użyte słowo "musi". Padało już zresztą na preclu ze 2 miesiące temu i wtedy odpowiedź była, że niestety, trzeba się zaopatrzyć w kolce, pług i osobistą solarko-piaskarkę i przedzierać przez 2m zaspy mimo, że obok, 10 pasów jezdni jest suchych.

Nowy, lepszy, rowerowy PoRD wg PAP i Wprost