Nowy rodzaj wojowania w powietrzu.

Data: 2012-08-04 17:49:34
Autor: TJ_Blues
Nowy rodzaj wojowania w powietrzu.
Amerykanie coraz bardziej inwestuja i badaja mozliwosci uzycia atonomicznych militarnych dron. Rozpoznanie, niszczenie celow naziemnych, walka powietrzna, mozliwosc operowania z lotniskowcow - to chyba nawazniejsze punkty tego planu.

Troche to straszne. Zywy pilot nie ma szans w walce z takim czyms. Wystarczajaco mocna AI (chyba wystaczy taka dzialajaca na srednio wypasionym pececie) ma wielokrotnie mniejszy czas reakcji, niz czlowiek. Do tego maszyna nie ma ograniczen typu wielkosc przeciazen i ich dlugotrwalosc. Dobrze wytrenowany pilot mysliwca powinien wytrzymac 15 sekund przeciazenia wartosci 5 - 6 g. Maszyna wytrzyma w zasadzie bez ograniczen czasowych 9 -10 g, a i 20g nie jest dla niej straszne. BTW. Amerykanie mieli (maja) zrzucane z b duzej wysokosci (ok 40-60000ft) geoprobniki, reagujace na drgania powodowane przez jadace pojazdy. Probniki te wbijaly sie na ok. 80cm w grunt wytrzymujac przeciazenia rzedu 40 = 50 g.

http://www.flyingmag.com/news/navy-begins-flight-testing-unmanned-x-47b-pax-river

cheers TJ.

Data: 2012-08-05 15:58:03
Autor: Adam Przybyla
TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote:
[...]

... nie przeszdajmy, wiekszosc tych urzadzen dziala zdalnie, sterowane przez ludzi. AI ... dziala srednio,
w wiekszosci powodujac np. straty w afganistanie wsrod ludnosci cywilnej, bo drony srednio
dzialaja autonomicznie. Tak to na dzis dzisiejszy wyglada:
http://www.redorbit.com/news/space/1112669712/martian-gravity-curiosity-rover-jpl-080512/
W przyspadku zdalengo sterowanai, cooz, jest opoznienie;-) Przy pingpongu informacji
przez satelity do kilkudziesieciu sekund, nie ma co liczyc na szybkosc jak
w grach komputerowych;-) A co do przeciazen, to bywaja i wieksze. Aktualne rozwiazania
zwiazane z projektem excalibur (haubica z pociskami sterowanymi GPS) wymagaja aby elektronika przenoszona przez pociski wytrzymywala okolo 15000G. Z powazaniem
Adam Przybyla

Data: 2012-08-05 10:28:40
Autor: TJ_Blues
On Sunday, August 5, 2012 11:58:03 AM UTC-4, Adam Przybyla wrote:
TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote:

> Amerykanie coraz bardziej inwestuja i badaja mozliwosci uzycia

... nie przeszdajmy, wiekszosc tych urzadzen dziala zdalnie, sterowane przez ludzi. AI ... dziala srednio,

Na jakiej podstawie tak twierdzisz? AI potrzebana jest do rozpoznawania celow, odroznienia "wrog - przyjaciel" i "wrog - cywil". Do latania wystarczy zgrabny i szybki algorytm. Przeciez kazdy systemy fly-by-wire, symulatory lotu (nie mam na mysli MS Flight Simulator, X-Plane etc, tylko powazniejsze rozwiazania chocby: http://www.redbirdflightsimulations.com/), autopiloty i systemy automatycznego podchodzenia do ladowania to potrafia. W "bardzo malym lotnictwie", czyli modelarstwie RC z FPV ( http://en.wikipedia.org/wiki/First_Person_View ) maja systemy automatycznego powrotu po utracie lacznosci RX z TX. Sa to uklady wazace kilka gram i pieknie wpolpracujace z GPS. Te zabawki lataja na odleglosc nawet 30km. W rozwiazaniach wojskowych spokojnie mozna spodziewac sie wielokrotnie wiekszych zasiegow.

Nie wiem po co podajesz przyklad MSLa i ladowania na Marsie? Nie o tym mowa.. Tam nawet nie ma infrastruktury takiej jaka mamy na Ziemi - lotniska, ISL, radiolatarnie, GPS. Kazde ladowanie na Marsie to ladowanie "off airport", czyli bardziej podobne do lotow bush pilots niz operacji wojskowych. Nie wiem tez skad wziales opoznienia kilkudziesieciu sekund? Nawet w sytuacji stosowania satelit geostacjonarnych masz ping miedzy 500 a 1200ms. Byloby to po rowniez powaznym utrudnieniem ale 1. do nawigacji wystarczy, 2. nie uzywa sie do tego satelit geo a tych na LEO (jakes 200 - 400 km)

Ja mowilem o przeciazeniach jakie moze wytrzymac konstrukcja platowca a nie wytrzymuje zywy pilot. W kazdym razie o to chodzi dzisiaj, dajac dronie przewage nad "tradycyjnymi" samolotami.

W skrocie; Adamie, przesadzasz w druga strone :-)

cheers TJ

Data: 2012-08-05 17:44:19
Autor: Adam Przybyla

Wiesz, GPS tez sie myli;-) http://en.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93U.S._RQ-170_incident

... a niby walka to nie tez off port?;-) http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yjiGH9QNiU0&fmt=18

[...]

... nie sadze;-) W przypadku dronow widze tylko zagrozenie w kwesti Casus Beli;-) Nie woadomo kiedy ktos zacznei wojne. Z powazaniem
Adam Przybyla

Data: 2012-08-05 11:12:17
Autor: TJ_Blues
On Sunday, August 5, 2012 1:44:19 PM UTC-4, Adam Przybyla wrote:
TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote:

Wiesz, GPS tez sie myli;-) http://en.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93U.S._RQ-170_incident

A czytales to co cytujesz?

"According to one account, an Iranian engineer has asserted that the drone was captured by jamming both satellite and land-originated control signals to the UAV, followed up by a spoofing attack, feeding the UAV false GPS data to make it land in Iran at what the drone thought was its home base in Afghanistan.

American aeronautical engineers dispute this, pointing out that as is the case with the MQ-1 Predator, the MQ-9 Reaper, and the Tomahawk (missile), "GPS is not the primary navigation sensor for the RQ-170... The vehicle gets its flight path orders from an inertial navigation system".[16] Inertial navigation continues to be used on military aircraft despite the advent of GPS because GPS signal jamming and spoofing are relatively simple operations.[17]"

Ze podkresle: "GPS is not the primary navigation sensor for the RQ-170".

Zreszta tak jak w wiekszosci normalnych samolotow GPS jest systemem pomocniczym. Podalem przyklad modeli RC jako bardzo proste rozwiazanie mowiace tylko o tym, ze nawet domowej roboty samolocik jest w stanie SAM leciec i wyladowac. Z tego co pisza w Wiki o incydencie RQ-170 mozna tylko ssac z palca co bylo powodem przejecia go przez Iran. Ani jedna ani druga strona nie ma w swoim interesie powiedzenia prawdy.

... a niby walka to nie tez off port?;-) http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yjiGH9QNiU0&fmt=18

Oczywiscie, ze walka nie jest off port! Nie mowimy o Kamikadze tylko o srodkach militarnych wielokrotnego uzytku. Drony maja wracac do bazy / lotniskowca. No i znowu podajesz jakis smieszny ale zupelnie nie na temat clip z YT :-)

> [...]

... nie sadze;-) W przypadku dronow widze tylko zagrozenie w kwesti Casus Beli;-) Nie woadomo kiedy ktos zacznei wojne. Z powazaniem

Casus belli? Moglbys rozwinac? Czy myslisz, ze posiadanie autonomicznych dron przez panstwo X, jest wystarczajacym powodem by panstwo Y wypowiedzialo mu wojne? Ja widze problemy natury moralnej typu; maszyna "decyduje" o zabiciu czlowieka. Ale nie widze tego jako powod do rozpoczecia wojny.

cheers

Data: 2012-08-05 21:35:43
Autor: Adam Przybyla
[...]

Ale sam widzisz, ze zrobic cos co tak soei lata a nie nadaje sie do walki to
zupelnie inszajsza inszosc;-)))

[...]

Wracac to istotnie moga potrafic;-) Ale czy cos wiecej ...

> [...]

Casus belli? Moglbys rozwinac? Czy myslisz, ze posiadanie autonomicznych dron przez panstwo X, jest wystarczajacym powodem by panstwo Y wypowiedzialo mu wojne? Ja widze problemy natury moralnej typu; maszyna "decyduje" o zabiciu czlowieka. Ale nie widze tego jako powod do rozpoczecia wojny.
... no bo jak ci dron poleci obok rozwali posterunek z 20 zolnierzami, to co, ty odpowiedasz jako panstwo czy blad w sofcie?;-) (przypominam pomylke drona w pakistanie) Z powazaniem
Adam Przybyla

Data: 2012-08-05 15:51:50
Autor: TJ_Blues
On Sunday, August 5, 2012 5:35:43 PM UTC-4, Adam Przybyla wrote:

Ale sam widzisz, ze zrobic cos co tak soei lata a nie nadaje sie do walki to

zupelnie inszajsza inszosc;-)))

No nie widze :-) Wojskowe symulatory walki spokojnie daja sobie z tym rade. W dronie nie ma potrzeby symulowania wszystkich uczestnikow starcia. Nie trzeba obliczania calej mechaniki lotu. Te dane same splywaja z sensorow. Wystarcza algorytmy taktyczne prowadzenia walki. Ten rodzaj AI ma niewiele wspolnego z pogaduchami z Cleverbotem i testem Turinga.

Wracac to istotnie moga potrafic;-) Ale czy cos wiecej ...

Potrafia bardzo duzo, o czym stoi czarno na bialym w podlinkowanych artykulach.
... no bo jak ci dron poleci obok rozwali posterunek z 20 zolnierzami, to co, ty odpowiedasz jako panstwo czy blad w sofcie?;-) (przypominam pomylke drona w pakistanie) Z powazaniem

O czym ty mowisz? Czy myslisz, ze unormowanej sytuacji ktokolwiek bedzie uzywal uzbrojonych dron do patrolowania przestrzeni powietrznej i granic? Moze jeszcze powiesz, U-2 byl uzbrojony po zeby? Amerykanie beda przeprowadzac proby na swoich poligonach, a maja ich troche. Przytaczanie incydentow z Pakistanu zupelnie nie pasuje do scenariusza rozwalenia posterunku z 20 sprzymierzonymi zolnierzami. Wojaki z Pakistanu mieli rozkaz ostrzliwania Amerykanow wiec przyklad do d...

Data: 2012-08-08 08:27:48
Autor: Adam Przybyla
[...]

... tylko, albo az;-) Sugeruje jdnak pogadac z jakims dobrym informatykiem. AI to jeszcze nie w tym stuleciu;-)
Z powazaniem
Adam Przybyla

Data: 2012-08-08 06:11:46
Autor: TJ_Blues
On Wednesday, August 8, 2012 4:27:48 AM UTC-4, Adam Przybyla wrote:
[...]

Czyli z kim, z Toba? Zdefiniuj pojecie "dobry informatyk". Bo widzisz, kazdy ktorego znam zajmuje sie dosc waskim polem IT. Tobie raczej chodzi o dobrego publicyste zajmujacego sie technologia. :-)

Na jakiej podstawie twierdzisz, ze AI nie pojawi sie w tym stuleciu? Skomplikowanie i moc obliczeniowa wspolczesnych superkomputerow zbliza sie do podobno "magicznych" 10% mozliwosci ludzkiego mozgu. Watson firmy IBM spelnia wiele zalozen AI. Czy powstana systemy "strong-AI"? Trudno powiedziec, ale warto zwrocic uwage na fakt, ze nawet twoj mozg na poziomie neuronow to tylko chemiczno elektryczne bramki... Wydaje mi sie, ze zwyczajnie mylisz sztuczna inteligencje ze sztuczna swiadomoscia. Czesty blad popelniany przez ludzi znajacych temat wylacznie z filmow S-F

cheers TJ

PS. http://en.wikipedia.org/wiki/Applications_of_artificial_intelligence#Aviation

Data: 2012-08-10 06:03:02
Autor: Adam Przybyla
[...]

... dobry informatyk != zamiennik na cegle polozonej na klawiszu enter;-)
Z powazaniem
Adam Przybyla

Data: 2012-08-10 11:20:02
Autor: TJ_Blues
On Friday, August 10, 2012 2:03:02 AM UTC-4, Adam Przybyla wrote:
> [...]

> Czyli z kim, z Toba? Zdefiniuj pojecie "dobry informatyk". Bo widzisz,

... dobry informatyk != zamiennik na cegle polozonej na klawiszu enter;-)

Bardzo zabawne... Czyli twoja znajomosc informatyki konczy sie na klikologii i znajmosci programistycznego odpowiednika nierownosci.

Odpowiedzial bys normalnie a nie jednozdaniowo jak pieciolatek.

cheers TJ

Data: 2012-08-08 12:04:25
Autor: KiloSierra
W dniu 12/08/08 10:27, Adam Przybyla pisze:
[...]

Jemu sie AI myli z autopilotem ;)

Data: 2012-08-08 05:57:44
Autor: TJ_Blues
On Wednesday, August 8, 2012 6:04:25 AM UTC-4, KiloSierra wrote:
W dniu 12/08/08 10:27, Adam Przybyla pisze:

Jemu sie AI myli z autopilotem ;)

Bardzo smieszne. Az gacie pomoczylem. :-)))))

Nie KS, nic mi sie nie myli. Po prostu potrafie rozroznic inteligentne systemy autonomiczne od AI rodem z Sci-Fi. Jasno widac, ze panowie nic nigdy nie slyszeli o systemach eksperckich,... ktore nauka zwana  informatyka zalicza do jako jedna z dziedzin AI.

cheers TJ

Data: 2012-08-05 13:46:37
Autor: TJ_Blues
Nowy rodzaj wojowania w powietrzu.
On Sunday, August 5, 2012 11:58:03 AM UTC-4, Adam Przybyla wrote:

... nie przeszdajmy, wiekszosc tych urzadzen dziala zdalnie, sterowane przez ludzi. AI ... dziala srednio,

Dzisiaj moze wiekszosc, ale to sie zmienia. Coraz wiecej jest autonomicznych dron. http://www.popularmechanics.com/technology/military/planes-uavs/more-exclusive-photos-of-the-navys-x-47b-uav#slide-2

"The X-47B has human monitors who watch its progress and can give it commands, but the plane is not remote-controlled. It can fly a preprogrammed mission and return to base all on its own."

oraz: http://www.popularmechanics.com/technology/military/planes-uavs/meet-triton-the-navys-new-spy-drone-9718704

"The Triton will be based at five locations around the world and will have a range of 8000 nautical miles. "
(...)
"The Triton will also fly a "due regard" radar that will help provide sense-and-avoid capabilities, a critical component for allowing unmanned aircraft to fly in the national airspace alongside manned aircraft. "

cheers TJ

Data: 2012-08-05 21:39:59
Autor: Adam Przybyla
[...]

... wiesz, z AI to zawsze mial byc przelom juz za rok;-))) I tak od kilkudzisieciu lat;-)))

[...]

... ladne reklamowiki, tez bym takie robil jakbym mial zarobci na tym kilka miliardow dularow;-)
Tylko niektorzy twierdza ze te nowe zabawki sa srednio przydatne:
http://tech.slashdot.org/story/12/08/01/027228/us-navy-admiral-questions-expensive-stealth-platforms
Z powazaniem
Adam Przybyla

Data: 2012-08-05 16:05:50
Autor: TJ_Blues
On Sunday, August 5, 2012 5:39:59 PM UTC-4, Adam Przybyla wrote:

> Dzisiaj moze wiekszosc, ale to sie zmienia. Coraz wiecej jest autonomicznych dron. ... wiesz, z AI to zawsze mial byc przelom juz za rok;-))) I tak od kilkudzisieciu lat;-)))

Nie na temat. AI to bardzo szerokie pojecie, a my tu rozmawiamy o inteligentnych systemach pola walki, gdzie Cruise Missile z dosc toporna na dzisiejsze standardy elektronika spelnia co najmniej wieksza czesc zalozen takich systemow.
... ladne reklamowiki, tez bym takie robil jakbym mial zarobci na tym kilka miliardow dularow;-)

Reklamowki czy nie reklamowki, ale i tak koncerny takie jak Boeing czy Lockheed dosc sprawnie dostarczaja USAF i Navy to co zostalo zmowione.
Tylko niektorzy twierdza ze te nowe zabawki sa srednio przydatne:

http://tech.slashdot.org/story/12/08/01/027228/us-navy-admiral-questions-expensive-stealth-platforms

Jacy niektorzy? Ja widze jednego generala i do tego mowiacego o technologii stealth a nie o dronach. W czasie I Wojny Swiatowej tez wielu generalow i politykow twierdzilo, ze wydatki na lotnicwo to wyrzucanie pieniedzy w bloto.

Oj, Adas, najpierw opowiadasz cos o Marsie, teraz o stealth, czyli nie na temat. cheers TJ

Data: 2012-08-08 08:29:13
Autor: Adam Przybyla
> [...]

Oj, Adas, najpierw opowiadasz cos o Marsie, teraz o stealth, czyli nie na temat.
... nie marudz;-) Zejdz z pogladow powstalych na grach komputerowych na nudne realia;-)))
Z powazaniem
Adam Przybyla

Nowy rodzaj wojowania w powietrzu.