Numer telefonu i RODO

Data: 2019-01-24 09:58:57
Autor: Jacek
Numer telefonu i RODO
Gość składał reklamację na towar, jaki kupił u mnie.
Ponieważ dzwonił do mnie z numeru komórkowego, którego numer się wyświetlił więc numer ten wpisano do formularza reklamacyjnego.
Ponadto jego numer jest widoczny na stronach www, bo facet reklamuje swoje usługi transportowe.
Teraz typ mnie straszy RODO, że "przetwarzam bez jego zgody" dane w zakresie numeru telefonu.
Jeżeli to ma znaczenie, to reklamację składa "prywatnie" jako konsument, a usługi transportowe prowadzi, jako firma. Tu i tu jest ten sam numer telefonu.
Czy mam się już bać tego RODO, czy jak?
Jacek

Data: 2019-01-24 10:08:40
Autor: A. Filip
Numer telefonu (z którego złożono reklamacje) i RODO
Jacek <krystian.mazurek@alektum.com> pisze:
[...]

"wpisano do formularza reklamacyjnego" *i co potem*?
Usunięto z (wkrótce po) po obsłużeniu reklamacji czy zachowano
"na wieczność" i wykorzystywano w innych celach niż obsługa reklamacji?
Bo skąd facet wie że przetwarzasz jego numer telefonu?

IMHO pomijasz bardzo istotne informacje
[ np. dla ustalenia czy facet jest pieniaczem czy ty jesteś spamerem ]

--
A. Filip

Data: 2019-01-24 15:16:11
Autor: Jacek
Numer telefonu (z ktĂłrego złoĹźono rQ1|Aé%jfœí˝‰ƒ
W dniu 24.01.2019 o 10:08, A. Filip pisze:
[...]

1. reklamacja dopiero co złożona i "co potem" jeszcze nie zastąpiło.
2. czy numer telefonu w ogóle jest zaliczony do danych osobowych jakie chromi RODO?
3. jak dla mnie facet jest pieniaczem, albo ma z żoną problemy i potem odreagowuje na innych
Jacek

Data: 2019-01-24 15:25:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-01-24 o 15:16, Jacek pisze:
[...]

Następnym razem jak zadzwoni, powiedz że nie możesz prowadzić rozmowy, bo nie możesz przetwarzać jego numeru.

--
Liwiusz

Data: 2019-01-24 16:06:09
Autor: Kviat
Numer telefonu (z ktĂłrego złoĹźono rQ1|Aé%jfœí˝‰ƒ
W dniu 2019-01-24 o 15:16, Jacek pisze:

1. reklamacja dopiero co złożona i "co potem" jeszcze nie zastąpiło.

Nie musisz mieć zgody na przetwarzanie danych, jeżeli:
- przetwarzanie wynika z prawnego obowiązku (przechowywanie dokumentacji księgowej itp)
- kiedy dane są niezbędne do realizacji umowy (czy reklamacji, jak w Twoim przypadku). To klient z własnej inicjatywy rozpoczął reklamację - bez tych danych nie mógłbyś jej zrealizować/rozpatrzyć
- i parę innych przypadków

2. czy numer telefonu w ogóle jest zaliczony do danych osobowych jakie chromi RODO?

Jest, w powiązaniu z innymi danymi pozwalającymi zidentyfikować konkretną osobę po tym numerze.
lub
Jeżeli na podstawie numeru masz możliwość bez nadmiernych kosztów, czasu i działań osobę zidentyfikować.

W innych przypadkach nie jest.

Są dwie sprawy: dane osobowe i przetwarzanie danych osobowych.
Jeżeli ktoś podaje (np. na stronie internetowej) swój numer telefonu i swoje dane (wolno mu), to ten numer telefonu jest daną osobową.
Ale to nie znaczy, że wszyscy mają automatyczną zgodę na przetwarzanie tych danych i mogą sobie dzwonić np. proponując zakup garnki.

Pozdrawiam
Piotr

Numer telefonu i RODO