Numerowanie faktur VAT

Data: 2012-12-16 21:49:13
Autor: Jaskiniowiec
Numerowanie faktur VAT
Witam,

Czy jest mozliwosc by numerowac faktury w taki sposob?

-uslugi/towary nalezace do grupy A: 1...n/A/12/2012
-uslugi/towary z grupy B:  1...n/B/12/2012
-jeszcze inne uslugi/towary:  1...n/C/12/2012

Z tego co sie orientuje, wszystkie faktury musza byc numerowane po kolei..  Jest to o tyle uciazliwe, iz czesc faktur wystawia mi automat (np.  sprzedaz internetowa, gdzie to serwer decyduje i sam przydziela  numeracje), czesc sam wprowadzam do systemu (rowniez i w tym przypadku  decyduje oprogramowanie), ale bywaja sytuacje, gdzie wystawia sie faktury  u klienta "na blankiecie" i trudno wywnioskowac, jaki jest obecnie wolny  kolejny numer, ktory mozna przypisac. Byloby o wiele latwiej, gdyby mozna  rozbic "branze" i fakturowac je osobno, aczkolwiek nie wiem, czy jest to  dopuszczalne, a jesli tak, to jak zapatruja sie na taki system urzednicy w  US.

--
Władza wie co mówi. Jak mówi że zabierze, to zabierze. A jak mówi że da,  to mówi.

Data: 2012-12-16 21:53:43
Autor: Liwiusz
Numerowanie faktur VAT
W dniu 2012-12-16 21:49, Jaskiniowiec pisze:
[...]

Jest to możliwe.

--
Liwiusz

Data: 2012-12-16 22:13:22
Autor: Yakhub
Numerowanie faktur VAT
Witam!

W li¶cie datowanym 16 grudnia 2012 (21:49:13) napisano:

[...]

Jest to nie tylko możliwe, ale także bardzo często praktykowane.

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-12-16 22:34:48
Autor: Jaskiniowiec
Numerowanie faktur VAT
W dniu 16.12.2012 o 22:13 Yakhub <yakhub@gazeta.pl> pisze:

[...]

Ale czy nie bedzie to zle potraktowane przez US, gdy beda dwie faktury o  takim samym numerze, z roznymi, badz takimi samymi datami, a jedyna  roznica to jakby "numer serii"? Przykladowo 345/A/12/2012 i 345/B/12/2012 ?

Dodam, ze firma to jednoosobowa dz. gosp. i nie ma oddzialu/ow.

--
Władza wie co mówi. Jak mówi że zabierze, to zabierze. A jak mówi że da,  to mówi.

Data: 2012-12-16 23:25:40
Autor: Borys Pogoreło
Numerowanie faktur VAT
Dnia Sun, 16 Dec 2012 22:34:48 +0100, Jaskiniowiec napisał(a):

[...]

 Taki OT: czy można by numerować faktury w systemie innym, niż dziesiętny?
Tak czysto teoretycznie - czy co¶ stoi na przeszkodzie?

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2012-12-17 02:26:57
Autor: Jaskiniowiec
Numerowanie faktur VAT
W dniu 16.12.2012 o 23:25 Borys Pogoreło <borys@pl.edu.leszno> pisze:

[...]

moze w HEX, albo po rzymsku? ;)

Tak czysto teoretycznie - czy co¶ stoi na przeszkodzie?

Nie wiem, dlatego pytam. Poza tym, nalezy pamietac, ze zyjemy w _POLSCE_ !
;)

Data: 2012-12-17 10:12:10
Autor: adam
Numerowanie faktur VAT
Ale czy nie bedzie to zle potraktowane przez US, gdy beda dwie faktury o
takim samym numerze, z roznymi, badz takimi samymi datami, a jedyna
roznica to jakby "numer serii"? Przykladowo 345/A/12/2012 i 345/B/12/2012 ?

To s± dwa różne numery, więc nikt nie powinien się czepić. Nie można jednak wykluczyć, że nadgorliwy urzędnik z nadgorliwego US kiedy¶ przywali się do tego, ale wybronisz się łatwo. Ja nie spotkałem się z przepisami, które okre¶lałyby sposób numerowania faktur, może jaka¶ interpretacja była kiedy¶, ale też nie słyszałem.

Warto natomiast zachować pewien porz±dek w dokumentach, zrób więc notatkę, że stosujesz taki i taki system numeracji i przechowuj j±. Możesz też złożyć to do US, wtedy będziesz miał nawet piecz±tkę od nich.
Pilnuj też wszystkich pomyłek w numeracji, np opu¶cisz jaki¶ numer, zdublujesz, anulujesz - też zrób notatkę i przechowuj.

Adam

Data: 2012-12-17 10:53:02
Autor: spp
Numerowanie faktur VAT
W dniu 2012-12-17 10:12, adam pisze:
[...]

To są dwa różne numery, więc nikt nie powinien się czepić. Nie można
jednak wykluczyć, że nadgorliwy urzędnik z nadgorliwego US kiedyś
przywali się do tego, ale wybronisz się łatwo. Ja nie spotkałem się z
przepisami, które określałyby sposób numerowania faktur, może jakaś
interpretacja była kiedyś, ale też nie słyszałem.

Warto natomiast zachować pewien porządek w dokumentach, zrób więc
notatkÄ™, ĹĽe stosujesz taki i taki system numeracji i przechowuj jÄ….
Możesz też złożyć to do US, wtedy będziesz miał nawet pieczątkę od nich.
Pilnuj też wszystkich pomyłek w numeracji, np opuścisz jakiś numer,
zdublujesz, anulujesz - teĹĽ zrĂłb notatkÄ™ i przechowuj.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że poprawną metodą dokumentowania jest nadawanie kolejnych, następujących po sobie numerów fakturom VAT. Tylko ten sposób jest zgodny z par. 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 212, poz. 1337). Przepis określa, że faktura stwierdzająca sprzedaż powinna zawierać co najmniej numer kolejny faktury oznaczonej jako „Faktura VAT”. Sąd zgodził się z ministrem finansów, który w zaskarżonej interpretacji indywidualnej wyjaśnił, że każda kolejna faktura VAT musi mieć nadany numer o jeden większy od poprzedniego. Taki sposób numeracji jest właściwy dla faktur VAT.

Skarżąca spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z faktem, że posiada system księgowy, który nadaje każdemu dokumentowi (a nie tylko fakturom) kolejne numery. W efekcie faktury VAT otrzymują numery, ale nie są to numery następujące bezpośrednio po sobie.

WSA w Warszawie zwrócił uwagę, że musiał oddalić skargę ze względu na pytanie, jakie spółka zadała ministrowi. Sąd zwrócił jednak uwagę, że 15 lipca 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok (sprawa C-386/09), z którego wynika, że błędna numeracja faktur nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia VAT. Wyrok jest nieprawomocny.

Sygn. akt III SA/Wa 514/10

Trochę więcej też (i bardziej na temat):4

--
spp
http://www.pit.pl/numeracja_faktur_8424.php

Data: 2012-12-18 22:44:35
Autor: Gotfryd Smolik news
Numerowanie faktur VAT
On Sun, 16 Dec 2012, Jaskiniowiec wrote:

Dodam, ze firma to jednoosobowa dz. gosp. i nie ma oddzialu/ow.

  Dodaj, że odrębne traktowanie oddziałów w roli podatników VAT zniknęło
wraz z now± ustaw± o VAT :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-12-20 01:57:42
Autor: Jaskiniowiec
Numerowanie faktur VAT
W dniu 18.12.2012 o 22:44 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl>  pisze:

Dodam, ze firma to jednoosobowa dz. gosp. i nie ma oddzialu/ow.

  Dodaj, że odrębne traktowanie oddziałów w roli podatników VAT zniknęło
wraz z now± ustaw± o VAT :)

pzdr, Gotfryd

T± która ma obowiazywac, czy o czyms nie wiem? Dodam, ku przypomnieniu, iz  zyjemy w kraju, gdzie nawet ministerstwa nie sa na bierzaco z  obowiazujacym prawem, wiec co sie dziwic malemu szarakowi jak ja, ktory po  prostu pyta, by mniej bladzic... ;-)

--
Władza wie co mówi. Jak mówi że zabierze, to zabierze. A jak mówi że da,  to mówi.

Data: 2012-12-20 07:43:04
Autor: cef
Numerowanie faktur VAT
Jaskiniowiec wrote:

  Dodaj, że odrębne traktowanie oddziałów w roli podatników VAT
zniknęło wraz z now± ustaw± o VAT :)

T± która ma obowiazywac, czy o czyms nie wiem?

Nie. Nowa to ta z 2004. Wtedy stara miała z 10 lat,
więc na now± "now±" jeszcze za wcze¶nie :-)
Ja bym uchwalił tak± w kilku zdaniach.

Data: 2012-12-20 09:48:02
Autor: Gotfryd Smolik news
Numerowanie faktur VAT
On Thu, 20 Dec 2012, Jaskiniowiec wrote:

[...]

  Nie, nie :)
  Tę "now±" która obowi±zuje od wej¶cia do UE, w sumie już do¶ć star± :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-12-17 19:08:06
Autor: Robert Tomasik
Numerowanie faktur VAT
Użytkownik "Jaskiniowiec" <jaskinia@pl.pl> napisał w wiadomo¶ci news:op.wpff4bxnrdzrruhp.opteris.pl...
Witam,

Czy jest mozliwosc by numerowac faktury w taki sposob?

Możesz numerować faktury w dowolny sposób, byle był jasny i czytelny. Nie ma co kombinować, tylko te z ALLEGRO wystawiasz z jednym prefiksem, ze sklepu z drugim, a u klienta z trzecim i tyle. Zamieszanie moze być przy księgowaniu, bo nie każdy program księgowy pozwala na takie fanaberie, ale wóczas mozesz postrzególne rodzaje sprzedaży jako "oddziały" firmy potraktować.

Data: 2012-12-17 13:12:24
Autor: witek
Numerowanie faktur VAT
Robert Tomasik wrote:
Możesz numerować faktury w dowolny sposób, byle był jasny i czytelny.

tyle, z US tak nie uwaza.

Data: 2012-12-17 20:32:06
Autor: Piotrek
Numerowanie faktur VAT
On 2012-12-17 20:12, witek wrote:
tyle, z US tak nie uwaza.

Ale zwróć uwagę na to, że wsad do wniosku o interpretację był taki, że US nie mógł odpowiedzieć inaczej niż odpowiedział.

Natomiast jak spojrzysz na "dużych" typu TPSA (Orange), gazownie, wodoci±gi, sieci stacji benzynowych (np. Orlen), etc to nikt nie generuje numerów faktur w taki sposób jakby sobie życzył US i co przyklepał *w tym przypadku* s±d.

Piotrek

Data: 2012-12-17 20:45:06
Autor: Liwiusz
Numerowanie faktur VAT
On 2012-12-17 20:12, witek wrote:
tyle, z US tak nie uwaza.

[...]

Parafrazuj±c Gotfryda - s±d odpowiedział na takie pytanie, jakie zostało zadane ;)

> posiada system księgowy, który nadaje każdemu dokumentowi (a nie
> tylko fakturom) kolejne numery. W efekcie faktury VAT otrzymuj±
> numery, ale nie s± to numery następuj±ce bezpo¶rednio po sobie.

I tu zgoda z s±dem, jak mam program, który mi numeruje faktury i jakie¶ inne dokumenty ł±cznie, to nie mogę dopu¶cić do sytuacji, że w fakturach mam numery 1,3,4,5,10,11 itd.

Z czego jednak nie wynika, że nie można stosować równoległych i ci±głych numeracji:

1/A, 2/A...
1/b, 2/B...

--
Liwiusz

Data: 2012-12-17 20:57:36
Autor: Tom N
Numerowanie faktur VAT

On 2012-12-17 20:12, witek wrote:
tyle, z US tak nie uwaza.

[...]

Spojrzałem na faktury od Netii, wychodzi, że wystawiaj± ich około 100 000
miesięcznie, numeracja ro¶nie :D

Za to Orange wystawia około 10 000 000 000 faktur miesięcznie... gdyby nie
to, że pierwsze 4 cyfry to rok i miesi±c...

Faktura z miesi±ca x ma oprócz tych 4 takie:0967022815
a z miesi±ca x+1 takie 0000659717
Przytnijmy o kolejne 4 cyfry wiod±ce x:  022815
x+1:659717

Uff, w końcu numer faktury jest większy... Ale oni maja swoj± interpretację
US zapewne

--
'Tom N'

Numerowanie faktur VAT