Nurkowanie w Cenotach - uprawnienia

Data: 2009-04-18 16:26:11
Autor: mixokret
Nurkowanie w Cenotach - uprawnienia
Czołem Jakie uprawnienia są wymagane przy nurkowaniach w Cenotach?
Jak takie nurkowania wyglądają cenowo i jaka jest ich konstrukcja - kupuje sie cały pakiet iluśtam nurkowań? Czy możliwe jest wykonanie kilku nurkowań ale w różnych lokalizacjach?
Pytanie moje kieruje do osób, które tam nurkowały a nie tych, którzy coś tam wiedzą z "amerykańskich" filmów lub z opowieści "u cioci na imieninach":-)
Dzieki!
Czekam na info!
Pozdro!
mixokret

Data: 2009-04-18 19:35:25
Autor: Jacek Śliwicki
Nurkowanie w Cenotach - uprawnienia

Jakie uprawnienia są wymagane przy nurkowaniach w Cenotach?
Jak takie nurkowania wyglądają cenowo i jaka jest ich konstrukcja - kupuje
sie cały pakiet iluśtam nurkowań?

Nie potrzeba żadnych uprawnień jaskiniowych . Nurkuje się zwykle z przewodnikiem , który zabiera do 4 nurów . Jaskinie są zaporęczowane . Nurkuje się zwykle dwa różne cenoty dziennie . My nurkowaliśmy z Yucatec Divers , baza szwajcarska w Playa del Carmen , dobra organizacja około 14.00 jesteś z powrotem w bazie - po nurach . Nie bierz nic wartościowego ze sobą - raz naszą całą grupę ogołocono z kasy - z teoretycznie pilnowanego przez kierowcę busa .

Nie pamietam , niestety , ile za tą przyjemność płaciłem , ale nie było to tanie . Za to nury rewelacja , padasz na kolana ....

pozdro

Jacek Śliwicki

http://www.geotyp.pl

Data: 2009-04-18 20:36:44
Autor: mixokret
Nurkowanie w Cenotach - uprawnienia
pnk <pnowinow@wp.pl> napisał(a):

Powiniene=B6 chyba doprecyzowa=E6. Chyba =BFe chodzi o  "cenoty"
garwoli=F1skie ?
http://cave-diving.pl/xdivers_relacje_trening_jaskiniowy.html

pnk

Niestety mój list nie był kierowany do Ciebie.
Pozdrawiam Cię techniczny nurku z Garwolina :-)

Data: 2009-04-22 09:16:12
Autor: Zboj
Nurkowanie w Cenotach - uprawnienia
W dużym uproszczeniu - są dwa rodzaje nurkowań w cenotach.

1. Cenoty nie wymagające uprawnień jaskiniowych, tzw. cavern - teortycznie z ciągłą widocznością światła dziennego (są odcinki w niektórych cenotach, gdzie światła nie widać). Dostępne w zasadzie dla nurków OWD. Trasy są oporęczowane itd. Grupy w zależności od centrum nurkowego 3-4 osobowe. Niestety widuje się też czasem wycieczki po 6-8 nurków z jednym DM - takich centrów proponuję zdecydowanie unikać. Choćby dla własnego bezpieczeństwa. Cenotów tego typu w rejonie Playa del Carmen - Tulum jest o ile pamiętam 11. Uwaga, te nurkowania pozwalają tylko na częściową penetrację jaskiń, gdyż można w nich nurkować poza poziom "cavern" mając stosowne uprawnienia. Grupy "cavern" jednak nie są prowadzone poza trasy przeznaczone dla tego typu nurkowań.

2. Nurkowania głębsze wymagające przeszkolenia i uprawnień jaskiniowych. Ten temat jak rozumiem Cię nie dotyczy.

Koszty zależą od bazy. Jednak koszt to jedno, a fachowość i bezpieczeństwo to coś zgoła bezcennego. Mogę osobiście polecić bazę Tank-Ha z Playa. DM nurkowali zawsze w twinach, zawsze dostępne były latarki, lunch, napoje (w czasie gorących przerw między nurkowaniami zimne napoje są cenne :-), dobra odprawa i grupy 3-osobowe. I na prawdę było spokojnie i bezpiecznie. Poza tym - każde nurkowanie w innym cenocie, więc  przy 2 nurkowaniach dziennie - 2 cenoty. Ładnie stopniowane od prostszych do najładniejszych - napięcie rosło. :-)

Nurkowanie cavern w cenotach odbywa się na poziomie kilku do kilkunastu metrów, średnie głebokości są jednak praktycznie zawsze jednocyfrowe. Słodka woda. Potrzebna jest dobra pływalność, by nie zachowywać się jak słoń w składzie porcelany. Jeśli ktoś nie ma klaustrofobii i nie boi się bycia pod ziemią (sufit nad głową) oraz ma przyzwoitą pływalność, to kapitalne i bardzo odprężające nurkowania. Warto zdecydować się więc na pakiet i zobaczyć komplet cenotów.

Dobrej zabawy,

--
-- -
Zboj (Piotr Marciniak)