Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   O 10 km/h więcej

O 10 km/h więcej

Data: 2015-06-03 20:26:40
Autor: Antek
O 10 km/h więcej
Wydawało mi się, a inne osoby też tak twierdziły,
że "tolerowanie" przekraczania dozwolonej prędkości
o 10 km/h było tylko zwyczajem i nigdzie w przepisach
nie było to wyraźnie napisane.
Zdziwiła mnie więc informacja na stronie onet.moto
http://moto.onet.pl/aktualnosci/juz-nie-pojedziesz-10-km-h-szybciej/d0j7z
wg której zezwalały na to przepisy kodeksu drogowego.
Osobiście tego przepisu w kodeksie drogowym nie znalazłem.

Czy należy się spodziewać, że zlikwidowanie tolerowania
takiego przekraczania dozwolonej prędkości znajdzie się
w zmianach w kodeksie drogowym? Od kiedy moĹźe to
obowiązywać?

Pozdrawiam
Antek

Data: 2015-06-03 20:54:03
Autor: J.F.
O 10 km/h więcej
Dnia Wed, 3 Jun 2015 20:26:40 +0200, Antek napisał(a):
Zdziwiła mnie więc informacja na stronie onet.moto
http://moto.onet.pl/aktualnosci/juz-nie-pojedziesz-10-km-h-szybciej/d0j7z
wg której zezwalały na to przepisy kodeksu drogowego.
Osobiście tego przepisu w kodeksie drogowym nie znalazłem.

Art. 129h

5. Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny
i lokali-zację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz
wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu
drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:

1) warunki lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych
urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem
zasady, że instalowana i używana jest obudowa wraz z urządzeniem
rejestrującym;
2) sposób oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz
obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem oddziaływania prewencyjnego
poprzez zapewnienie odpowiedniej widoczności;
3) sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z
uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na
drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia
zarejestro-wanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu
kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości;
           ^^^^^

4) szczegółowe warunki wykonywania przez strażników gminnych
(miejskich) czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, o których
mowa w art. 129b ust. 4, w tym obowiązku oznakowania miejsc
prowadzenia kontroli.

Z tym, ze dotyczy tylko fotoradarow. Choc recznych suszarek byc moze
tez, o ile sa wyposazone w funkcje "rejestrujace". Ale to by trzeba
doczytac, co minister rozporzadzil.

Czy należy się spodziewać, że zlikwidowanie tolerowania
takiego przekraczania dozwolonej prędkości znajdzie się
w zmianach w kodeksie drogowym? Od kiedy może to
obowiązywać?

No wiesz - projekt, trzy czytania, komisje, senat, prezydent - od 3
miesiecy do 3 lat. A wybory blisko.

J.

Data: 2015-06-03 21:50:29
Autor: Big Jack
O 10 km/h więcej
W wiadomości
news://news-archive.icm.edu.pl/556f46da$0$27515$65785112@news.neostrada.pl
*Antek* napisał(-a):

Wydawało mi się, a inne osoby też tak twierdziły,
że "tolerowanie" przekraczania dozwolonej prędkości
o 10 km/h było tylko zwyczajem i nigdzie w przepisach
nie było to wyraźnie napisane.

Owszem, jest, nie pamiętam co to za dokument, jakieś rozporządzenie (kto przypomni?), które nakazuje nierejstrowanie przekroczeń o 10km/h i mniejszych.

Zdziwiła mnie więc informacja na stronie onet.moto
http://moto.onet.pl/aktualnosci/juz-nie-pojedziesz-10-km-h-szybciej/d0j7z
wg której zezwalały na to przepisy kodeksu drogowego.
Osobiście tego przepisu w kodeksie drogowym nie znalazłem.

W KD raczej próżno tego szukać, ale co za problem uchylić rozporządzenie. BTW, dzisiaj gdzieś czytałem, że rząd jakoby miał jednak tego nie uchylać.

Czy należy się spodziewać, że zlikwidowanie tolerowania
takiego przekraczania dozwolonej prędkości znajdzie się
w zmianach w kodeksie drogowym? Od kiedy moĹźe to
obowiązywać?

Jeśli go tam (w KD) nie ma, to z jakiej racji ma się znaleźć jego likwidacja?

--
Big Jack
         //////     GG: 660675
        ( o  o)
    -- ooO-( )-Ooo-

Data: 2015-06-04 13:11:14
Autor: Antek
O 10 km/h więcej

Dziękuję za odpowiedzi.
Przejrzałem to, na co się powołujecie i podsumowując
wygląda to tak, że 10 km/h jest wymienione w ustawie,
ale to minister transportu ma w drodze rozporządzenia
przesądzić o tym czy jest dopuszczalne przekroczenie
o 10 km/h czy nie? Czy tak?
Trochę to zagmatwane, decyduje Kodeks Drogowy czy
Rozporządzenie ministra?
Co to oznacza dla nas kierowcĂłw? Czy wystarczy by
obecny minister transportu wydał rozporządzenie nie
dopuszczające tego marginesu i wtedy będzie obowiązywać
dokładne ograniczenie, czy jednak jest konieczna zmiana
kodeksu drogowego, czyli ustawy?

Pozdrawiam
Antek

Data: 2015-06-04 13:57:40
Autor: Tomasz Pyra
O 10 km/h więcej
Dnia Thu, 4 Jun 2015 13:11:14 +0200, Antek napisał(a):

Dziękuję za odpowiedzi.
Przejrzałem to, na co się powołujecie i podsumowując
wygląda to tak, że 10 km/h jest wymienione w ustawie,
ale to minister transportu ma w drodze rozporządzenia
przesądzić o tym czy jest dopuszczalne przekroczenie
o 10 km/h czy nie? Czy tak?

Dotyczy to wyłącznie fotoradarów, które nie rejestrują wykroczeń
polegających na przekroczeniu o mniej niż 10km/h.

Policjant z suszarki może jak najbardziej wlepić mandat za przekroczenie o
1km/h, tylko że ci zazwyczaj są w miarę rozsądni i niczego takiego nie
robią. Zwłaszcza że dobrze sobie zdają sprawę z jakości sprzętu pomiarowego
którym dysponują.

Co to oznacza dla nas kierowców? Czy wystarczy by
obecny minister transportu wydał rozporządzenie nie
dopuszczające tego marginesu i wtedy będzie obowiązywać
dokładne ograniczenie, czy jednak jest konieczna zmiana
kodeksu drogowego, czyli ustawy?

Wymagana jest zmiana ustawy, a następnie dostosowanie do niej
rozporządzenia.

Data: 2015-06-04 12:50:22
Autor: masti
O 10 km/h więcej
Tomasz Pyra wrote:

Dnia Thu, 4 Jun 2015 13:11:14 +0200, Antek napisał(a):

Dziękuję za odpowiedzi.
Przejrzałem to, na co się powołujecie i podsumowując
wygląda to tak, że 10 km/h jest wymienione w ustawie,
ale to minister transportu ma w drodze rozporządzenia
przesądzić o tym czy jest dopuszczalne przekroczenie
o 10 km/h czy nie? Czy tak?

Dotyczy to wyłącznie fotoradarów, które nie rejestrują wykroczeń
polegających na przekroczeniu o mniej niż 10km/h.

Policjant z suszarki może jak najbardziej wlepić mandat za przekroczenie o
1km/h, tylko że ci zazwyczaj są w miarę rozsądni i niczego takiego nie
robią. Zwłaszcza że dobrze sobie zdają sprawę z jakości sprzętu pomiarowego
którym dysponują.

bo brakuje w przepisach marginesu błędu sprzętu tak jak jest to np. w
Niemczech

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2015-06-05 13:43:57
Autor: Tomek Kańka
O 10 km/h więcej
masti <gone@to.hell> napisał(a)

bo brakuje w przepisach marginesu błędu sprzętu tak jak jest to np. w
Niemczech


Margines błędu powinien być w homologacji urządzenia a nie w przepisach.

--
Tomek

Data: 2015-06-05 19:32:15
Autor: masti
O 10 km/h więcej
Tomek Kańka wrote:

masti <gone@to.hell> napisał(a)

bo brakuje w przepisach marginesu błędu sprzętu tak jak jest to np. w
Niemczech


Margines błędu powinien być w homologacji urządzenia a nie w przepisach.

naprawdę? i w urządzeniu masz np, 3%
urządzenie pokazuje 95/90.
to ile jechał?

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2015-06-05 20:02:25
Autor: Tomek Kańka
O 10 km/h więcej
masti <gone@to.hell> napisał(a)
Tomek Kańka wrote:

masti <gone@to.hell> napisał(a)

bo brakuje w przepisach marginesu błędu sprzętu tak jak jest to np. w
Niemczech


Margines błędu powinien być w homologacji urządzenia a nie w przepisach.

naprawdę?

Ale co "naprawdę"? Nie wiem jak jest, wiem jak powinno być.

i w urządzeniu masz np, 3%
urządzenie pokazuje 95/90.
to ile jechał?


Co to znaczy "pokazuje 95/90"? Jeśli pokazuje 95, a błąd pomiaru wynosi 3%, to znaczy, że prędkość
wynosiła od 92,15 do 97,85.

Nie bardzo rozumiem, o co pytasz. jak można margines błędu (bład
pomiaru) urządzenia, dekretować w przepisach. Są różne urządzenia, jedne
mają dokładność 0.1% inne 10%.

--
Tomek

Data: 2015-06-05 20:12:44
Autor: masti
O 10 km/h więcej
Tomek Kańka wrote:

masti <gone@to.hell> napisał(a)
Tomek Kańka wrote:

masti <gone@to.hell> napisał(a)

bo brakuje w przepisach marginesu błędu sprzętu tak jak jest to np. w
Niemczech


Margines błędu powinien być w homologacji urządzenia a nie w przepisach.

naprawdę?

Ale co "naprawdę"? Nie wiem jak jest, wiem jak powinno być.

i w urządzeniu masz np, 3%
urządzenie pokazuje 95/90.
to ile jechał?


Co to znaczy "pokazuje 95/90"? Jeśli pokazuje 95, a błąd pomiaru wynosi 3%, to znaczy, że prędkość
wynosiła od 92,15 do 97,85.

Nie bardzo rozumiem, o co pytasz. jak można margines błędu (bład
pomiaru) urządzenia, dekretować w przepisach. Są różne urządzenia, jedne
mają dokładność 0.1% inne 10%.

normalnie. w przepisach określasz, że bład urządzenia trzeba uwzględnić
przy ocenie wykroczenia.
czyli w danym przypadku do oceny czy byo wykroczenie czy nie i o ile
bierzemy 92kmh

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2015-06-05 20:43:06
Autor: Tomek Kańka
O 10 km/h więcej
masti <gone@to.hell> napisał(a)
Tomek Kańka wrote:

masti <gone@to.hell> napisał(a)
Tomek Kańka wrote:

masti <gone@to.hell> napisał(a)

bo brakuje w przepisach marginesu błędu sprzętu tak jak jest to np. w
Niemczech


Margines błędu powinien być w homologacji urządzenia a nie w przepisach.

naprawdę?

Ale co "naprawdę"? Nie wiem jak jest, wiem jak powinno być.

i w urządzeniu masz np, 3%
urządzenie pokazuje 95/90.
to ile jechał?


Co to znaczy "pokazuje 95/90"? Jeśli pokazuje 95, a błąd pomiaru wynosi 3%, to znaczy, że prędkość
wynosiła od 92,15 do 97,85.

Nie bardzo rozumiem, o co pytasz. jak można margines błędu (bład
pomiaru) urządzenia, dekretować w przepisach. Są różne urządzenia, jedne
mają dokładność 0.1% inne 10%.

normalnie. w przepisach określasz, że bład urządzenia trzeba uwzględnić
przy ocenie wykroczenia.

A to ja się zgadzam w 100%. Każdy pomiar jest obarczony błędem i nie
można wyciągać *żadnych* wniosków na podstawie odczytanej liczby, bez
analizy błędów. Można się co najwyżej dziwić, ze takie oczywiste rzeczy
trzeba wpisywac do przepisĂłw.

--
Tomek

Data: 2015-06-05 21:42:44
Autor: Konfabulator
O 10 km/h więcej
A dlaczego 92? W instrukcji są też opisane przypadki kiedy to nie będzie 92 tylko połowa tej prędkości, więc jeśli jest taka możliwość to wszystkie pomiary dzielimy przez 2.

Data: 2015-06-06 23:07:58
Autor: Dykus
O 10 km/h więcej
Witam!

W dniu 2015-06-05 o 22:02, Tomek Kańka pisze:

Co to znaczy "pokazuje 95/90"?
Jeśli pokazuje 95, a błąd pomiaru wynosi 3%, to znaczy, że prędkość
wynosiła od 92,15 do 97,85.

A nie jest przypadkiem tak, że fotoradar pokazuje prędkość z uwzględnieniem dokładności pomiaru?
Coś mi się kojarzy, że o tym czytałem/słyszałem... A może to ręcznych mierników prędkości dotyczyło...


--
Pozdrawiam,
Dykus.

Data: 2015-06-06 21:17:12
Autor: masti
O 10 km/h więcej
Dykus wrote:

Witam!

W dniu 2015-06-05 o 22:02, Tomek Kańka pisze:

Co to znaczy "pokazuje 95/90"?
Jeśli pokazuje 95, a błąd pomiaru wynosi 3%, to znaczy, że prędkość
wynosiła od 92,15 do 97,85.

A nie jest przypadkiem tak, że fotoradar pokazuje prędkość z uwzględnieniem dokładności pomiaru?

każde urządzenie pokazjue z błędem. wystarczy skorzystać z instrukcji i
tam błąd jest podany

Coś mi się kojarzy, że o tym czytałem/słyszałem... A może to ręcznych mierników prędkości dotyczyło...

ręczen to poa prędkością nic nie pokazują. Więc w ogóle nie mają rpawa
być używane do walenia mandatów bo muszą rejestrować który pojazd
zmierzyły

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2015-06-07 13:46:46
Autor: Dykus
O 10 km/h więcej
Witam,

W dniu 2015-06-06 o 23:17, masti pisze:

każde urządzenie pokazjue z błędem. wystarczy skorzystać z instrukcji i
tam błąd jest podany

Jasne, tylko zamiast uczyć się charakterystyk błędów (jeśli są nieliniowe w funkcji prędkości/odległości) i każdorazowo przeliczać wynik, to urządzenie pomiarowe może uwzględniać swój błąd (w warunkach znamionowych). Nie chodzi mi o wydumane sytuacje, a o jednoznaczny pomiar - urządzenie zmierzyło 100 km/h, błąd 10% więc pokazuje 90 km/h i na podstawie tej wartości naliczany jest mandat.


--
Pozdrawiam,
Dykus.

Data: 2015-06-06 23:42:47
Autor: re
O 10 km/h więcej


UĹźytkownik "Dykus"

Co to znaczy "pokazuje 95/90"?
Jeśli pokazuje 95, a błąd pomiaru wynosi 3%, to znaczy, że prędkość
wynosiła od 92,15 do 97,85.

A nie jest przypadkiem tak, że fotoradar pokazuje prędkość z
uwzględnieniem dokładności pomiaru?
-- -
Znaczy, że na ekranie pojawia się przedział prędkości jak powyżej ?

Data: 2015-06-07 22:10:50
Autor: Dykus
O 10 km/h więcej
Witam!

W dniu 2015-06-06 o 23:42, re pisze:

Znaczy, że na ekranie pojawia się przedział prędkości jak powyżej ?

Nie. :) Od zmierzonej odejmuje maksymalny błąd wynikający z dokładności przyrządu/pomiaru i tą wartość wyświetla. W uproszczeniu - zmierzył 100, błąd 3% - wyświetla 97. Dzięki temu kierowca nie ma co się kłócić o to, czy przekroczył o 10 km/h czy o 11 km/h (co może mieć przecież znaczenie), powołując się na błąd przyrządu, bo w wyniku uwzględniony jest błąd pomiaru. Gdzieś o tym musiałem przeczytać... W każdym razie wygląda całkiem sensownie.


--
Pozdrawiam,
Dykus.

Data: 2015-06-07 21:00:28
Autor: Budzik
O 10 km/h więcej
Użytkownik Dykus dykus.grupy@spamy.wp.pl ...

Znaczy, że na ekranie pojawia się przedział prędkości jak powyżej ?

Nie. :) Od zmierzonej odejmuje maksymalny błąd wynikający z dokładności przyrządu/pomiaru i tą wartość wyświetla. W uproszczeniu - zmierzył 100, błąd 3% - wyświetla 97. Dzięki temu kierowca nie ma co się kłócić o to, czy przekroczył o 10 km/h czy o 11 km/h (co może mieć przecież znaczenie), powołując się na błąd przyrządu, bo w wyniku uwzględniony jest błąd pomiaru. Gdzieś o tym musiałem przeczytać... W każdym razie wygląda całkiem sensownie.

Skoro wyglada sensownie to... pewnie tak to nie działa :)

Data: 2015-06-08 00:36:22
Autor: Tomasz Pyra
O 10 km/h więcej
Dnia Sun, 07 Jun 2015 22:10:50 +0200, Dykus napisał(a):

Witam!

W dniu 2015-06-06 o 23:42, re pisze:

Znaczy, że na ekranie pojawia się przedział prędkości jak powyżej ?

Nie. :) Od zmierzonej odejmuje maksymalny błąd wynikający z dokładności przyrządu/pomiaru i tą wartość wyświetla. W uproszczeniu - zmierzył 100, błąd 3% - wyświetla 97. Dzięki temu kierowca nie ma co się kłócić o to, czy przekroczył o 10 km/h czy o 11 km/h (co może mieć przecież znaczenie), powołując się na błąd przyrządu, bo w wyniku uwzględniony jest błąd pomiaru. Gdzieś o tym musiałem przeczytać... W każdym razie wygląda całkiem sensownie.

Nie wiem gdzie to przeczytałeś, kilka instrukcji do takich urządzeń
widziałem i w żadnym tak to nie działało. Co oczywiście nie znaczy, że w
jakimś tam nie miałoby tak być.

Dokładność pomiaru deklarowana jest jako +- oscylujący wokół wartości
rzeczywistej.

Oczywiście nie nie stałoby na przeszkodzie żeby w stosownym rozporządzeniu
zdefiniować błąd urządzenia wyłącznie ujemny, czyli zamiast przedziału
+-3%, żeby ten wynosił (-6% ; 0) - tak jak to jest w przypadku np.
prędkościomierzy.
Ale jednak tak nie zrobiono.

Urządzenia pomiarowe podają więc wartość zmierzoną, rachunek błędów należy
przeprowadzić sobie samodzielnie.

Data: 2015-06-05 12:01:00
Autor: J.F.
O 10 km/h więcej
Dnia Thu, 4 Jun 2015 13:11:14 +0200, Antek napisał(a):
Dziękuję za odpowiedzi.
Przejrzałem to, na co się powołujecie i podsumowując
wygląda to tak, że 10 km/h jest wymienione w ustawie,
ale to minister transportu ma w drodze rozporządzenia
przesądzić o tym czy jest dopuszczalne przekroczenie
o 10 km/h czy nie? Czy tak?

nie, jakby ustawa napisala "moze", to by mogl, a tak to musial
uwzglednic w rozporzadzeniu

Trochę to zagmatwane, decyduje Kodeks Drogowy czy
Rozporządzenie ministra?

Rozporzadzenia sa wydawane tam gdzie ustawa pozwala lub wymaga, w
zakresie takim na jaki pozwala/wymaga.

Oczywiscie ustawa nadal obowiazuje, wolno jezdzic 50, to wolno 50,
nawe jesli przy 60 FR niegrozne.
Co to oznacza dla nas kierowców? Czy wystarczy by
obecny minister transportu wydał rozporządzenie nie
dopuszczające tego marginesu i wtedy będzie obowiązywać
dokładne ograniczenie, czy jednak jest konieczna zmiana
kodeksu drogowego, czyli ustawy?


W tym przypadku - konieczna zmiana ustawy.

Czy sensowna ... 50 to 50, wolno 50, a nie "lepiej jedz 40, bo jeszcze
ci wyjdzie 51 i mandat zaplacisz"
A przy okazji znika problem dokladnosci FR ...

J.

O 10 km/h więcej

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona