Data: 2011-06-20 10:25:53 | |
Autor: u2 | |
O Bucu | |
W dniu 2011-06-20 09:56, D. J. MC Donald Musk pisze:
Re偶yser "Misia" zosta艂 uk膮szony przez Kutza w 1970 r. Na naradzie filmowc贸w Kutz m贸wi, 偶e najbardziej boi si臋 "zbarejenia" i podaje jego filmy jako przyk艂ad wzorcowego kiczu. Powtarza opini臋 w miesi臋czniku "Nadoodrze": "Zmiany, kt贸re mia艂y miejsce w polskiej kinematografii, nios艂y r贸wnie偶 okre艣lone nadzieje. Jedn膮 z nich by艂o oczekiwanie, 偶e komedyjka papendeklowa zostanie definitywnie wyrzucona za burt臋. A tu si臋 zanosi na renesans zbarejenie, wi臋c gdyby co, prosz臋 pami臋ta膰, 偶e ja pierwszy by艂em przeciw". Konsekwencj膮 dla Barei by艂o odrzucenie kilku scenariuszy i paroletnia przerwa. Od czasu tego wyst膮pienia re偶yser "Misia" nigdy nie poda艂 Kutzowi r臋ki. Cenzura wyci臋艂a z niezrealizowanego filmu Barei fragment jak pewien re偶yser zmienia艂 sobie nazwisko z "kloc" na "Klotz". R贸wnie偶 ocenzurowano fragment wywiadu Barei dla tygodnika itd. Gdy skrytykowa艂 postaw臋 Kutza. Warto przytoczyc pozostala czesc artykulu : "Gdy w 1999 r. aktorzy zwi膮zani niegdy艣 ze Stanis艂awem Barej膮 zrealizowali film dokumentalny pt.鈥滲areizm鈥 o atakach Kutza (wtedy ju偶 senatora Unii Wolno艣ci) nie wspomniano ani s艂owem. Na prze艂omie maja i czerwca 1968 r. w tygodniku 鈥濫kran鈥 (szczeg贸lnie zas艂u偶onym w antysemickiej kampanii w marcu 1968 r.) Kutz krytykuje spos贸b zarz膮dzania produkcj膮 polskich film贸w. Tak skomentowa艂 to Tadeusz Konwicki 鈥濶iestety, musia艂em te s艂owa odnie艣膰 do siebie, bo z kierownik贸w literackich kazio zna艂 tylko mnie. (...) Moczarowcy potrzebowali jakiego艣 symbolu w filmie, jakiego艣 chrze艣cijanina skrzywdzonego przez 呕yd贸w. Cz艂owieka z ludu, kt贸rego wyko艅czy艂a czy uniemo偶liwi艂a karier臋 warszawka. Kazio zosta艂 przez nich wyniesiony na r臋kach. (...) Kutz jest najdalszy od ksenofobii, rasizmu, nikczemnych pop臋d贸w, jednak te wypadki stworzy艂y mu pewn膮 wygod臋 artystyczn膮 i 偶yciow膮. Przymkn膮艂 oko i zamkn膮艂 uszy na okoliczno艣ci towarzysz膮ce, a mo偶e je nawet zbagatelizowa艂.鈥. Z kolejnego wydania ksi膮偶ki wycofano zar贸wno wypowied藕 Konwickiego jak i replik臋 Kutza. Kutz kr臋ci film 鈥濸er艂a w koronie鈥 maj膮cy przedstawia膰 ci臋偶ki los g贸rnik贸w pod rz膮dami II RP na przyk艂adzie strajku w obronie kopalni. Kutz chcia艂 zrealizowa膰 scen臋 bicia strajkuj膮cych w ko艣ciele ale nie uzyska艂 zgody biskupa Herberta Berdnorza. 鈥瀙olska policja nigdy nie bi艂a demonstrant贸w w ko艣ciele鈥 鈥 o艣wiadczy艂 ksi膮dz biskup. Scen臋 nakr臋cono w ko艣ciele ewangelickim. W膮tek bzdur wygadywanych przez modelowego 艢l膮zaka mo偶na by jeszcze d艂ugo ci膮gn膮膰. Pr贸ba kanonizacji Barbary Blidy to jeszcze jeden przyk艂ad be艂kotu i niekonsekwencji. Bo przecie偶 lewe interesy na w臋glu najbardziej uderza艂y w zwyklych 艢l膮zak贸w z rodzin robotniczych, ktorych rzekomo broni Kutz. " |
|