Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w siln iku Diesla?

O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w siln iku Diesla?

Data: 2010-12-14 14:46:13
Autor: Maksymilian Dutka
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w siln iku Diesla?
Witam grupowiczów, dręczy mnie takie pytanie:
O co chodzi z regulacją wielkości dawki paliwa w silniku Diesla (SDI)?
(ta ustawiana np. na nastawniku pompy wtryskowej).

Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według mnie silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia mocy przy której stosunek paliwa do powietrza będzie "odpowiedni".
Co pominÄ…Å‚em?

Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa?
(poprzez pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)


--
Pozdrawiam
Maksymilian Dutka

Data: 2010-12-14 15:48:28
Autor: Karolek
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w s ilniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 14:46, Maksymilian Dutka pisze:
Witam grupowiczów, dręczy mnie takie pytanie:
O co chodzi z regulacją wielkości dawki paliwa w silniku Diesla (SDI)?
(ta ustawiana np. na nastawniku pompy wtryskowej).

Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według mnie
silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia mocy przy
której stosunek paliwa do powietrza będzie "odpowiedni".
Co pominÄ…Å‚em?


No i sie zwiekszaja, jak za duzo na nastawniku ustawisz.
Ustawiasz to jako wartosc wyjsciowa dla biegu jalowego.
Jak zle ustawisz nastawnik to komputer sie troche gubi.
I tak, jak ustawisz za malo, to bedzie mulil, jak za duzo to bedzie szarpal i slabo schodzil z obrotow, a jak tylko troche za duzo, to bedzie mial lepszego kopa i zostawial czarna chmure z tylu.

Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa?
(poprzez pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)


Dokladnie tak.



--
Karolek

Data: 2010-12-14 16:34:25
Autor: Maksymilian Dutka
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w s ilniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 15:48, Karolek pisze:
W dniu 2010-12-14 14:46, Maksymilian Dutka pisze:
Witam grupowiczów, dręczy mnie takie pytanie:
O co chodzi z regulacją wielkości dawki paliwa w silniku Diesla (SDI)?
(ta ustawiana np. na nastawniku pompy wtryskowej).

Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według mnie
silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia mocy przy
której stosunek paliwa do powietrza będzie "odpowiedni".
Co pominÄ…Å‚em?


No i sie zwiekszaja, jak za duzo na nastawniku ustawisz.
Ustawiasz to jako wartosc wyjsciowa dla biegu jalowego.
Jak zle ustawisz nastawnik to komputer sie troche gubi.
I tak, jak ustawisz za malo, to bedzie mulil, jak za duzo to bedzie
szarpal i slabo schodzil z obrotow, a jak tylko troche za duzo, to
bedzie mial lepszego kopa i zostawial czarna chmure z tylu.


Logiczne, tylko skoro ma pomiar to dlaczego sobie tego nie kompensuje?

Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa?
(poprzez pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)


Dokladnie tak.

No to dobrze bo będę musiał podłączać interfejsu diagnostycznego, wystarczy oscyloskop :)
Można gdzieś znaleźć tabele określające czas otwarcia przy danych obrotach?


--
Pozdrawiam
Maksymilian Dutka

Data: 2010-12-14 20:46:06
Autor: Karolek
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w s ilniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 16:34, Maksymilian Dutka pisze:

No i sie zwiekszaja, jak za duzo na nastawniku ustawisz.
Ustawiasz to jako wartosc wyjsciowa dla biegu jalowego.
Jak zle ustawisz nastawnik to komputer sie troche gubi.
I tak, jak ustawisz za malo, to bedzie mulil, jak za duzo to bedzie
szarpal i slabo schodzil z obrotow, a jak tylko troche za duzo, to
bedzie mial lepszego kopa i zostawial czarna chmure z tylu.


Logiczne, tylko skoro ma pomiar to dlaczego sobie tego nie kompensuje?


Kompensuje, ale w minimalnych granicach.
A minimalna dawke musisz ustawic, zeby go w ogole odpalic, a jak ustawisz za duzo to komputer bardziej cofnac nie bedzie mogl, z uwagi na koniec zakresu (polozenie wyjsciowe).

Dokladnie tak.

No to dobrze bo będę musiał podłączać interfejsu diagnostycznego,
wystarczy oscyloskop :)

Lepiej podlacz zwyklego VAG COMa i ustawisz to w mig.

Można gdzieś znaleźć tabele określające czas otwarcia przy danych obrotach?

Watpie, jedyna metoda dajaca 100% stysfakcji to podlaczyc komputer, ustawic wstepnie nastawnik, uruchomic silnik, sprawdzic ile mg wtryskuje i korygowac ustawienie nastawnika, az do uzyskania poprawnej wartosci.
Od biedy mozesz na "sluch" ustawic, ale jak tego nie robiles to bedzie Ci ciezko utrafic odpowiedni moment.
Jak dokladnie odczytac dawke w VAG COMie to powinienes bez problemu znalezc w necie.

--
Karolek

Data: 2010-12-14 21:10:28
Autor: Maksymilian Dutka
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w s ilniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 20:46, Karolek pisze:
W dniu 2010-12-14 16:34, Maksymilian Dutka pisze:

No i sie zwiekszaja, jak za duzo na nastawniku ustawisz.
Ustawiasz to jako wartosc wyjsciowa dla biegu jalowego.
Jak zle ustawisz nastawnik to komputer sie troche gubi.
I tak, jak ustawisz za malo, to bedzie mulil, jak za duzo to bedzie
szarpal i slabo schodzil z obrotow, a jak tylko troche za duzo, to
bedzie mial lepszego kopa i zostawial czarna chmure z tylu.


Logiczne, tylko skoro ma pomiar to dlaczego sobie tego nie kompensuje?


Kompensuje, ale w minimalnych granicach.
A minimalna dawke musisz ustawic, zeby go w ogole odpalic, a jak
ustawisz za duzo to komputer bardziej cofnac nie bedzie mogl, z uwagi na
koniec zakresu (polozenie wyjsciowe).

Dokladnie tak.

No to dobrze bo będę musiał podłączać interfejsu diagnostycznego,
wystarczy oscyloskop :)

Lepiej podlacz zwyklego VAG COMa i ustawisz to w mig.

Można gdzieś znaleźć tabele określające czas otwarcia przy danych
obrotach?

Watpie, jedyna metoda dajaca 100% stysfakcji to podlaczyc komputer,

No to tak będę musiał to zrobić. Jest jakieś oprogramowanie na licencji freeware nadające się do tego celu?


--
Pozdrawiam
Maksymilian Dutka

Data: 2010-12-14 21:22:25
Autor: Karolek
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w s ilniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 21:10, Maksymilian Dutka pisze:

Watpie, jedyna metoda dajaca 100% stysfakcji to podlaczyc komputer,

No to tak będę musiał to zrobić. Jest jakieś oprogramowanie na licencji
freeware nadajÄ…ce siÄ™ do tego celu?


Chyba nawet wersja demo VAGCOMa tyle odczytasz i ustawisz.
Sa tez jakies polskie wersje tego programu itp. jest tego pelno na necie, bez problemu powinienes znalezc.
Tylko poczytaj sobie dokladnie jak odczytywac te wartosci, bo tam jest tak, ze jak wartosc odczytywana rosnie to dawka faktycznie spada, zebys nie byl zdziwiony, ze ustawiasz wiekasza dawke, a on coraz slabszy :>
Najlatwiej by Ci bylo jakbys najpierw sobie sprawdzil ile tam jest ustawione fabrycznie, zapisal sobie i potem ustawil tak samo.
A jezeli nie mozesz tego juz sprawdzic, to musisz poszukac po forach informacji jaka wartosc (w jakim zakresie) pownienes ustawic, jest tego typu tematow sporo wiec tez nie powinienes miec z tym problemu.

--
Karolek

Data: 2010-12-14 21:51:57
Autor: Maksymilian Dutka
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w s ilniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 21:22, Karolek pisze:
W dniu 2010-12-14 21:10, Maksymilian Dutka pisze:

Watpie, jedyna metoda dajaca 100% stysfakcji to podlaczyc komputer,

No to tak będę musiał to zrobić. Jest jakieś oprogramowanie na licencji
freeware nadajÄ…ce siÄ™ do tego celu?


Chyba nawet wersja demo VAGCOMa tyle odczytasz i ustawisz.
Sa tez jakies polskie wersje tego programu itp. jest tego pelno na
necie, bez problemu powinienes znalezc.
Tylko poczytaj sobie dokladnie jak odczytywac te wartosci, bo tam jest
tak, ze jak wartosc odczytywana rosnie to dawka faktycznie spada, zebys
nie byl zdziwiony, ze ustawiasz wiekasza dawke, a on coraz slabszy :>

Znalazłem jakiś opis tak że nie powinno być źle. Swoją drogą to ciekawe dlaczego tak jest...

Najlatwiej by Ci bylo jakbys najpierw sobie sprawdzil ile tam jest
ustawione fabrycznie, zapisal sobie i potem ustawil tak samo.

Jeszcze nie jest za późno, ale i tak muszę poszukać jak ma być, bo nie wiem czy nie mogło by być lepiej :)

W każdym razie dziękuję za odpowiedzi.

--
Pozdrawiam
Maksymilian Dutka

Data: 2010-12-15 07:53:43
Autor: Karolek
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w s ilniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 21:51, Maksymilian Dutka pisze:

Znalazłem jakiś opis tak że nie powinno być źle. Swoją drogą to ciekawe
dlaczego tak jest...


Nie wiem, moze dla zmylki :>

Najlatwiej by Ci bylo jakbys najpierw sobie sprawdzil ile tam jest
ustawione fabrycznie, zapisal sobie i potem ustawil tak samo.

Jeszcze nie jest za późno, ale i tak muszę poszukać jak ma być, bo nie
wiem czy nie mogło by być lepiej :)

Pewnie moglby, jakbys dal ciut wieksza dawke, ale moze pojawic sie kopcenie na czarno jak mu depniesz.

--
Karolek

Data: 2010-12-14 18:14:30
Autor: to
O co chodzi z regulacj± dawki paliwa w silniku Diesla?
begin Maksymilian Dutka
Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według mnie
silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia mocy przy
której stosunek paliwa do powietrza będzie "odpowiedni". Co pominąłem?

Silnik wysokoprężny może pracować w bardzo szerokim zakresie proporcji mieszanki inaczej, niż benzyna. 
Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa? (poprzez
pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)

Nie wiem jak akurat w SDI, ale zazwyczaj na podstawie czujnika położenia pedału przyspieszenia, a także MAP lub MAF sensora. No i oczywiście zapisanych w ECU map wtrysku.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-12-14 20:49:11
Autor: Karolek
O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w silniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 19:14, to pisze:
begin Maksymilian Dutka

Dokładniej: załóżmy że dawka paliwa jest zbyt duża, to według mnie
silnik powinien wtedy zwiększać obroty aż do osiągnięcia mocy przy
której stosunek paliwa do powietrza będzie "odpowiedni". Co pominąłem?

Silnik wysokoprężny może pracować w bardzo szerokim zakresie proporcji
mieszanki inaczej, niż benzyna.

No tak, ale to wplywa bezposrednio na predkosc obrotowa silnika.


Na podstawie jakich danych ECU realizuje pomiar dawki paliwa? (poprzez
pomiar czasu otwarcia iglicy we wtryskiwaczu?)

Nie wiem jak akurat w SDI, ale zazwyczaj na podstawie czujnika położenia
pedału przyspieszenia, a także MAP lub MAF sensora. No i oczywiście
zapisanych w ECU map wtrysku.


I na tej podstawie dokonuje POMIARU?
To co napisales jest mu potrzebne do wyliczenia ile tego paliwa powinno byc wtrysniete, a nie ile jest faktycznie wtryskiwane.


--
Karolek

Data: 2010-12-30 08:27:41
Autor: MarcinJM
O co chodzi z regulacj± dawki paliwa w silniku Diesla?
W dniu 2010-12-14 14:46, Maksymilian Dutka pisze:
Witam grupowiczów, drêczy mnie takie pytanie:
O co chodzi z regulacj± wielko¶ci dawki paliwa w silniku Diesla (SDI)?
(ta ustawiana np. na nastawniku pompy wtryskowej).

Dok³adniej: za³ó¿my ¿e dawka paliwa jest zbyt du¿a, to wed³ug mnie
silnik powinien wtedy zwiêkszaæ obroty a¿ do osi±gniêcia mocy przy
której stosunek paliwa do powietrza bêdzie "odpowiedni".
Co pomin±³em?

Pominales to, ze w dieslu nie ma stosunku powietrza do paliwa w sensie rozumianym z silnika otto. Nie ma czegos takiego jak "mieszanka optymalna", bo w ogole pojecia "mieszanka" nie mozna tu zastosowac.
Wystepuje co najwyzej minimalna ilosc powietrza potrzebna do spalenia zadanej dawki paliwa bez dymienia (granica dymienia) i wynosi ona, zdaje sie 1.1 do 1.6 wartosci teoretycznej (nie pamietam dokladnie).


--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

O co chodzi z regulacjÄ… dawki paliwa w siln iku Diesla?

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona