Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   O historie skrzyni biegow

O historie skrzyni biegow

Data: 2013-10-29 20:01:32
Autor: Tomasz Wójtowicz
O historie skrzyni biegow
W dniu 2013-10-29 15:46, Maciek pisze:

Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.

Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
system z Forda T
przekladnie bezstopniowe
skrzynie preselekcyjna
skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"

Bylo cos jeszcze?


Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach publicznych. Obecnie napęd hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w 4x4 druga oś ma napęd tylko elektryczny, co daje rozwiązanie mieszane - przednia oś jest napędzana mechanicznie z silnika spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i prądnicę doczepioną do tegoż silnika spalinowego).

Data: 2013-10-29 22:41:38
Autor: AL
O historie skrzyni biegow
W dniu 2013-10-29 20:01, Tomasz Wójtowicz pisze:
W dniu 2013-10-29 15:46, Maciek pisze:

Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.

Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
system z Forda T
przekladnie bezstopniowe
skrzynie preselekcyjna
skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"

Bylo cos jeszcze?


Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych
wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach publicznych. Obecnie napęd
hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w 4x4 druga oś ma napęd tylko
elektryczny, co daje rozwiązanie mieszane - przednia oś jest napędzana
mechanicznie z silnika spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i
prądnicę doczepioną do tegoż silnika spalinowego).

z ciekawostek:
a niedlugo dolaczy kolejna wersja/odmiana hybrydy HybridAir - z przodu silnik spalinowy na tyl - zamiast silnika elektrycznego - bedzie silnik pneumatyczny/hydrauliczny (i to jest ekologia przez wielkie E - a nie silniki elektryczne z drogimi akumulatorami).
http://www.motofakty.pl/artykul/uklad-hybrid-air-do-produkcji-w-2016-roku.html?gclid=CLKOqtv_vLoCFXMRtAodGUoA_A
http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/inside-our-industrial-environment/innovation-and-rd/hybrid-air-an-innovative-full-hybrid-gasoline-system-article

i byc moze, bedzie na rynku wczesniej niz w 2016roku:
http://moto.onet.pl/aktualnosci/citroen-cactus-w-wersji-produkcyjnej/53fmd

Data: 2013-10-30 00:01:06
Autor: Pawel O'Pajak
O historie skrzyni biegow

Powitanko,

stosowano jÄ… dotÄ…d tylko w ogromnych wywrotkach

I od dawna w lokomotywach "spalinowych".

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

Data: 2013-10-30 03:13:49
Autor: Tomasz Wójtowicz
O historie skrzyni biegow
W dniu 2013-10-30 00:01, Pawel O'Pajak pisze:

Powitanko,

stosowano jÄ… dotÄ…d tylko w ogromnych wywrotkach

I od dawna w lokomotywach "spalinowych".

Lokomotywa spalinowa nie jest pojazdem samochodowym. To jest grupa pl.misc.samochody, nie pl.misc.kolej ;)

Data: 2013-10-30 13:50:33
Autor: J.F
O historie skrzyni biegow
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach publicznych. Obecnie napęd hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w 4x4 druga oś ma napęd tylko elektryczny, co daje rozwiązanie mieszane - przednia oś jest napędzana mechanicznie z silnika spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i prądnicę doczepioną do tegoż silnika spalinowego).

Ale przednia potrzebuje skrzyni biegow :-)

Hybrydowa skrzynie masz (juz w sumie "od lat") w priusie - jest przekladnia mechaniczna, ale sa i dwa silniko-generatory, ktore uzupelniaja stala przekladnie i zapewniaja zmiane przelozenia.

J.

Data: 2013-10-31 01:25:11
Autor: Mirek Ptak
O historie skrzyni biegow
Dnia 2013-10-29 20:01, *Tomasz Wójtowicz* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach,

Chevrolet Volt/Opel Ampera - to chyba coÅ› w tym stylu?

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Insignia '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

Data: 2013-10-31 02:12:49
Autor: Tomasz Wójtowicz
O historie skrzyni biegow
W dniu 2013-10-31 01:25, Mirek Ptak pisze:
Dnia 2013-10-29 20:01, *Tomasz Wójtowicz* napisał, a mnie coś podkusiło,
żeby odpisać:
Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych
wywrotkach,

Chevrolet Volt/Opel Ampera - to chyba coÅ› w tym stylu?


No właśnie. W samochodach tej wielkości ta technologia dopiero jest wdrażana.

O historie skrzyni biegow

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona