O starych butach

Data: 2010-03-24 21:03:03
Autor: Marian Jana¶
O starych butach
Od czasu do czasu pojawia się  na grupie w±tek o butach do turystyki górskiej.
Napiszę o swoich do¶wiadczeniach. Pomijaj±c wyroby typu pionierki z których
chyba żadne długo nie wytrzymały a jedne z nich zanim je rozchodziłem to nieĽle
mi poobcierały stopy na tatrzańskich szlakach. Odparzenia i ból jaki wtedy
odczuwałem zmuszały mnie do stawiania stóp na ziemi skręconych nieco do
wewn±trz. Prawa stopa skręcona w lewo, lewa skręcona w prawo. Kiedy tak
stawiałem stopy uwieranie tych butów było najmniej uci±żliwe. Po jakim¶ czasie
kupiłem porz±dne buty z dobrym wibramem chyba nazywały się Zawraty produkowane
jeżeli mnie pamięć nie myli przez wałbrzyski Polsport. Do butów tych kupiłem na
zapas kilka par zapasowych wibramów. W butach tych wybierałem się na coroczny
urlop w Tatry ale także chodziłem na weekendowe wypady na sudeckie szlaki. Po
której¶ już wymianie wibramów szewc który mi ¶wiadczył t± usługę stwierdził, że
góra buta już długo nie wytrzyma. Tak, że chyba nie wymieniłem ostatniej pary z
zapasowych wibramów. Kolega z pracy z którym razem w większej grupie jeĽdzili¶my
w góry zachłystuj±c się pierwszymi wolnymi sobotami poradził mi żeby kupić buty
w sklepie my¶liwskim dla my¶liwych. Sam też takie buty miał i bardzo sobie je
chwalił. Tak, że za jego rad± kupiłem buty z naturalnej skóry w sklepie
my¶liwskim dla my¶liwych. Zdaję sobie sprawę, że podeszwa tego buta nie nadawała
się na skalne podłoże na tatrzańskie szlaki. Ale od tamtej pory przestałem
jeĽdzić na urlopy w góry przestawiaj±c się na żeglarstwo. Z gór jednak nie
zrezygnowałem. Przed sezonem żeglarskim jak i po co roku kilka razy wyjeżdżam w
góry w pasmo Sudetów na krótkie wypady i buty te służ± mi do dnia dzisiejszego.
Ponieważ nie pamiętam dokładnie kiedy te buty kupiłem ale na podstawie innych
wydarzeń w moim życiorysie mogę stwierdzić, że buty te służ± mi ponad 30 lat.
Ciekaw jestem czy które¶ ze współczesnych butów renomowanych producentów będ±
mogły pochwalić się tak± dług± żywotno¶ci±?

Pozdrawiam Marian Jana¶

Data: 2010-03-24 21:31:43
Autor: Krzysztof Halasa
O starych butach
"Marian JanaĹ›" <marianmjWYTNIJTO@poczta.onet.pl> writes:

Tak, że za jego radą kupiłem buty z naturalnej skóry w sklepie
myśliwskim dla myśliwych. Zdaję sobie sprawę, że podeszwa tego buta nie nadawała
się na skalne podłoże na tatrzańskie szlaki. Ale od tamtej pory przestałem
jeździć na urlopy w góry przestawiając się na żeglarstwo. Z gór jednak nie
zrezygnowałem. Przed sezonem żeglarskim jak i po co roku kilka razy wyjeżdżam w
góry w pasmo Sudetów na krótkie wypady i buty te służą mi do dnia dzisiejszego.
Ponieważ nie pamiętam dokładnie kiedy te buty kupiłem ale na podstawie innych
wydarzeń w moim życiorysie mogę stwierdzić, że buty te służą mi ponad 30 lat.
Ciekaw jestem czy któreś ze współczesnych butów renomowanych producentów będą
mogły pochwalić się taką długą żywotnością?

Zalezy od intensywnosci uzywania, przy takim "tydzien rocznie" - mysle
ze wiele butow wytrzyma 30 lat bez problemu. Nawet jesli to bedzie
tydzien rocznie na twardej skale.

Dobre buty wytrzymuja np. rok (w sensie 365 dni) intensywnego uzywania.
Kwestia takze stylu chodzenia oraz tego, po czym sie chodzi - beton
i inny np. asfalt moga duzo szybciej scierac podeszwy.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-03-29 16:16:47
Autor: Lech
O starych butach
Krzysztof Halasa pisze:
[...]

Wiele butĂłw nie wytrzyma wiÄ™cej niĹĽ 5 lat, nawet gdyby w nich zupeĹ‚nie nie chodzić. Warstwa miÄ™dzy wibramowÄ… podeszwÄ… a cholewkÄ… z uplywem czasu siÄ™ po prostu rozlasuje i zrobi siÄ™ z niej gumowy kaszowaty szajs. Wibram oddzieli siÄ™  od tego szajsu i koniec z butami.

Pozdrawiam

Lech z Poznania

Data: 2010-03-29 18:03:43
Autor: Krzysztof Halasa
O starych butach
Lech <rugala@gazeta.pl> writes:

Zalezy od intensywnosci uzywania, przy takim "tydzien rocznie" - mysle
ze wiele butow wytrzyma 30 lat bez problemu.

Wiele butów nie wytrzyma więcej niż 5 lat, nawet gdyby w nich zupełnie
nie chodzić. Warstwa między wibramową podeszwą a cholewką z uplywem
czasu siÄ™ po prostu rozlasuje i zrobi siÄ™ z niej gumowy kaszowaty
szajs. Wibram oddzieli siÄ™  od tego szajsu i koniec z butami.

Jasne. Obie informacje nie sa wzajemnie sprzeczne :-)
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-03-29 09:47:19
Autor: Lerithiel
O starych butach

Ciekaw jestem czy które¶ ze współczesnych butów renomowanych producentów będ±
mogły pochwalić się tak± dług± żywotno¶ci±?

Jeżeli nie używasz butów do chodzenia na co dzień po asfalcie i betonie, który jest z natury ;) chropowaty i mocno ¶ciera podeszwy to prawdopodobnie buty wytrzymaj± długo. Czy trzydzie¶ci lat? Szczerze mówi±c wydaje mi się, że nawet buty nigdy nie używane zapakowane w pudełeczko przetrzymane 30 lat były by bezużyteczne: skóra się rozeschnie, guma w podeszwach zwietrzeje czy bóg wie co jeszcze.

Ja przyj±łbym, że but do chodzenia po górach wytrzyma 5 do 7 sezonów intensywnego wykorzystywania.

ale to tylko moje zdanie ;)

Piotr

Data: 2010-03-29 14:43:54
Autor: Marian Jana¶
O starych butach
Lerithiel napisał
Ja przyj±łbym, że but do chodzenia po górach wytrzyma 5 do 7 sezonów intensywnego wykorzystywania.

Wspomniane Zawraty wytrzymały mi około 7 sezonów i mimo, że miałem zapasowe
wibramy to góra buta już się nie nadawała na podklejanie nowych spodów
wibramowych. W gronie znajomych już po około 7 sezonach wcale nie intensywnego
chodzenia po górach ludzie wspominaj± o potrzebie zakupu nowych butów.

Pozdrawiam Marian Jana¶

Data: 2010-03-30 11:57:23
Autor: Lerithiel
O starych butach

[...]

Trzeba uwzględnić czynniki typowo ludzkie - buty sie nam nudz±, wychodz± nowe modele. teraz "¶wiat" nie da ci uzywac jedenj rzeczy 30 lat bo jak tylko ruszysz sie z domu zalewa cie fala reklam i promocji sugerujaca ze to czym dysponujesz jest juz stare i nie modne.

Do tego dochodz± wszystkie czynniki indywidualne - ja na przyklad przez dawn± kontuzję kostki lekko ko¶lawie prawego buta, nie kuleję oczywiscie, ale przez to zcieram piętę podeszwy z prawej strony.
Nie wyobrazam sobie zebym wymienial podeszwy w butach (nawet nie wiem gdzie kupic podeszwy i kto by je wymienił). Gdy sie zuzywaj± - wyrzucam buty.

Piotr

O starych butach