O wałku było, to teraz kolej na pase k :)

Data: 2009-11-17 15:37:19
Autor: Chuck
O wałku było, to teraz kolej na pase k :)
2009-11-17 15:27, Tomasz Minkiewicz napisał(a):
Kumpel z pokoju obok sprawił sobie składaczka Strida i przywiózł go do
pokazania parę dni temu. Bardzo śmieszna maszynka. Jeździć, to bym
raczej na tym nie chciał (to wybitnie antykoncepcyjna konstrukcja ;)),
ale jego napęd daje do myślenia. Zwłaszcza informacja, zamieszczona
gdzieśtam na stronie Stridy, że taki pasek się wymienia co 50 tys. km.
Poza tym nie trzeba go smarować, nie hałasuje… Same zalety, tylko
dlaczego to nadal taki egzot. Co jest nie tak z paskiem klinowym?

Z tego co widzę na zdjęciach ze strony producenta, to tam jest pasek zębaty, a nie klinowy - zupełnie inny sposób działania.

Pasek zębaty z powodzeniem wykorzystywany jest w motocyklach, więc tym bardziej w rowerach powinien się sprawdzać.

Co prawda nie wiem jak by wyglądała np 9-rzędowa kaseta na pasek zębaty ;) ale pewnie jest to wykonalne (przy założeniu, że taki pasek można wystarczająco odchudzić)

--
CZAK

Data: 2009-11-17 06:49:05
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
O wałku było, to teraz kolej na pasek :)
Z tego co widzę na zdjęciach ze strony producenta, to tam jest pasek
zębaty, a nie klinowy - zupełnie inny sposób działania.

jak to zupelnie inny? chyba wlasnie bardzo podobny, imho?

Data: 2009-11-17 16:03:56
Autor: Chuck
2009-11-17 15:49, frank.castle0407@googlemail.com napisał(a):
Z tego co widzę na zdjęciach ze strony producenta, to tam jest pasek
zębaty, a nie klinowy - zupełnie inny sposób działania.

jak to zupelnie inny? chyba wlasnie bardzo podobny, imho?

pasek klinowy, jak sama nazwa wskazuje ma kształt klina i od strony wewnętrznej jest gładki (s± wyj±tki ale nie wpływa to na zasadę działania). Nie ¶lizga się dzięki zaklinowaniu paska między tarcze koła.

pasek zębaty nie ma kształtu klina a od strony wewnętrznej ma zęby, które współdziałaj± z zębami na kołach.

czyli poza tym, że oba s± paskami, zasada działania zupełnie inna.

--
CZAK

Data: 2009-11-17 07:31:10
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
[...]

No ale jak to - zasada dzialania jest taka sama - poprzez nie
przesuwanie sie paska wzgledem kola, pasek przekazuje naped. Wydaje mi
sie ze tak jest wlasnie zasada dzialania, a fakt ze jeden sie klinuje
klinem, a drugi ma zeby to juz jest szczegol konstrukcyjny nie
wplywajacy na zasade dzialania. No i pasek klinowy lubi sie slizgac :)

Data: 2009-11-17 16:36:06
Autor: MadMan
O wałku było, to teraz kolej na pasek :)
Dnia Tue, 17 Nov 2009 07:31:10 -0800 (PST),
[...]

No to wła¶nie dosyć istotna różnica. To tak jakby¶ powiedział że pasek
klinowy i łańcuch to w zasadzie to samo...

--
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-11-17 07:42:33
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
frank.castle0...@googlemail.com napisał(a):

> [...]

No to wła¶nie dosyć istotna różnica. To tak jakby¶ powiedział że pasek
klinowy i łańcuch to w zasadzie to samo...

No kurwa, dlaczego tak swobodnie przeskakujesz od "takiej samej zasady
dzialania" do "w zasadzie to to samo" ?

Jeszcze zwlaszcza, ze paski (klinowy i zebaty) sa elastycznymi
produktami z elastomerow/kewlaru/czegos tam, a lancuch jest ciagiem
nieelastycznych, lozyskowanych ogniw?

Wciaz utrzymuje, ze jest to bardzo podobny sposob dzialania

Marcepan

Data: 2009-11-17 07:50:11
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
O wałku było, to teraz kolej na pasek :)
On Nov 17, 3:42 pm, "frank.castle0...@googlemail.com"
<frank.castle0...@googlemail.com> wrote:
> [...]

nieelastycznych, lozyskowanych ogniw?

Wciaz utrzymuje, ze jest to bardzo podobny sposob dzialania

wybacz wulgaryzmy, zapomnialem ze nie probujemy sie rzeczowo
przekonac, a jedynie w dowolny sposob dowiesc ze to akurat ja mam
racje :)

Data: 2009-11-17 20:32:18
Autor: Coaster

Pocwicz sobe: http://www.youtube.com/watch?v=63uWYzou3nM&feature=player_embedded

--
PoZdR
"If you find yourself standing to accelerate,

Data: 2009-11-17 16:52:27
Autor: MadMan
O wałku było, to teraz kolej na pasek :)
Dnia Tue, 17 Nov 2009 07:42:33 -0800 (PST),
frank.castle0407@googlemail.com napisał(a):

Jeszcze zwlaszcza, ze paski (klinowy i zebaty) sa elastycznymi
produktami z elastomerow/kewlaru/czegos tam, a lancuch jest ciagiem
nieelastycznych, lozyskowanych ogniw?

Ten ci±g ogniw jak z praktyki wiadomo jest elastyczny :)

A co do zasady - jeden działa przez tarcie na boku paska, drugi działa
analogicznie jak łańcuch - tarcie na dole zęba paska. A utrzymywać możesz sobie co chcesz, racja i tak będzie po naszej
stronie!

Data: 2009-11-17 17:20:43
Autor: Coaster
[...]

Zbyt przywiazujesz sie do materialu. Dzialajacy lancuch mozna tez zrobic z tworzywa sztucznego czy drewna. Mozna tez zrobic lancuch z twardych gomowych oczek beda dzialac, zasada dzialania bedzie inna niz w przypadku paska klinowego.

Wciaz utrzymuje, ze jest to bardzo podobny sposob dzialania

W sesie ogolnym, tak. Ale jezeli juz sie zaglebiamy w szczegoly napedu to nie.

--
PoZdR
"Speed comes from fitness, not hard & skinny tires."

Data: 2009-11-17 17:04:16
Autor: Coaster
[...]

Jezeli przyjmiesz 'zasade nieprzesuwania sie elementu napedzajacego wobec napedzanego kola', to ta zasada nie dotyczy tylko paska ale w ogole wszelkich paskow napedowych, pasow transmisyjnych czy lancuchow. W ten sposob mozna wrzucic do jednego wora plaski pas transmisyjny, pasek klinowy, zebaty, lancuch rozrzadu, lancuch rowerowy, okragly pasek napedowy taniego gramofonu czy walkamna. W kazdej z tych konstrukcji chodzi o nieprzesuwanie sie elementu napedzajacego wobec elementu napedzanego i vice versa.

Wydaje mi
sie ze tak jest wlasnie zasada dzialania, a fakt ze jeden sie klinuje
klinem, a drugi ma zeby to juz jest szczegol konstrukcyjny nie
wplywajacy na zasade dzialania.

IMHO taki szczegol konstrukcyjny to np. material pasa - guma, skora, kevlar. Pasek klinowy przekazuje naped dzieki tarciu a pasek zebaty dzieki zazebianiu sie elementow paska i kola zebatego. Blizszy jest lancuchowi niz paskowi klinowemu.

No i pasek klinowy lubi sie slizgac :)

Tylko wtedy, jak sie nie dba o jego naciag ;-P

Data: 2009-11-17 22:48:45
Autor: Faja
O wałku było, to teraz kolej na pasek :)
Dnia Tue, 17 Nov 2009 16:03:56 +0100, Chuck <chuck@chuck.org>
napisał(a):

[...]

      Jednak  sÄ… paski klinowe zÄ™bate i napÄ™dzajÄ… gĹ‚adkie koĹ‚a zÄ™by sÄ…
po to a by był bardziej elastyczny na małych kołach.

       Po zdrĂłwka     Wiesiek.

--
       Faja  (Wiesiek)

         GG: 3645067

Data: 2009-11-18 00:35:09
Autor: Coaster
O wa������������ ���������������� ��������
napisał(a):

[...]

Te, o ktorych piszesz to tylko 'zabkowane' *paski klinowe* nie zebate.

Data: 2009-11-17 16:17:19
Autor: Coaster
[...]

Klinowy sie klinuje a zebaty zazebia. Kiedys klinowe stosowane w autach (np. pasek pradnicy) byly jednorodne o przekroju klina. Potem zaczeto produkowac klinowe zabkowane tez o przekroju klina ale te zabki mialy na celu tylko lepsze ukladanie sie paska na kolach pasowych. W takich paskach naciag mozna przeprwadzic przez przybilzanie kol pasowych do siebie (odejmowanie podkladek regulacyjnych - zwiekszanie 'pracujacej' srednicy kola). Natomiast pasek zebaty wspolpracujacy z kolem zebatym, to inna bajka. Stosowane sa np. w autach do napedu rozrzadu a H-D stosuje je od lat 80-tych do napedu swoich motocykli.

Data: 2009-11-17 15:58:34
Autor: live_evil
Chuck pisze:
[...]

Tego typu napęd używa się z piastami wielobiegowymi:

http://bzaborow.no-ip.org/galer/pg/photo/31159
http://bzaborow.no-ip.org/galer/pg/photo/31188

--
live_evil

Data: 2009-11-17 07:04:55
Autor: Saurus
O wa?ku by?o, to teraz kolej na pasek :)
On 17 Lis, 16:00, Tomasz Tarchala <Tomasz_at_Tarchala_dot_...@spam-me-
not.com> wrote:
Twórca Stridy opracował już wersję z dwubiegow± przerzutk± w suporcie,
operowan± przez uderzenie pięt± (lewa-prawa). O ile mi wiadomo, nie
można jej jeszcze dostać komercyjnie.

Mozna za to dostać Truvativa Hammerschmidt albo Schlumpf Drive :P

Data: 2009-11-17 16:07:28
Autor: Tomasz Tarchala
O walku bylo, to teraz kolej na pasek :)
Saurus <saurus8@gmail.com> wrote:

[...]

W tej stridzie (Strida MAS) to jest wła¶nie Schlumpf.

//NoOffenc

Data: 2009-11-17 07:14:45
Autor: Saurus
O walku bylo, to teraz kolej na pasek :)
On 17 Lis, 16:07, Tomasz Tarchala <Tomasz_at_Tarchala_dot_...@spam-me-
not.com> wrote:
W tej stridzie (Strida MAS) to jest wła¶nie Schlumpf.

To Ľle zrozumiałem że tej przerzutki jeszcze nie można dostać
komercyjnie a nie Stridy.

Data: 2009-11-17 18:43:46
Autor: AL
Chuck pisze:

Co prawda nie wiem jak by wyglądała np 9-rzędowa kaseta na pasek zębaty ;) ale pewnie jest to wykonalne (przy założeniu, że taki pasek można wystarczająco odchudzić)

eeee - pewnie przelozenia wowczas bylyby bezstopniowe - dodatkowo pojawilyby sie wersje z 'automatyczna skrzynia' ;) czyli pasek bylby automatycznie przesuwany po stozkowym kole w zaleznosci od obciazenia (jazda z gorki/pod gorke) :-D

--
pozdr
Adam (AL)

O wałku było, to teraz kolej na pase k :)