Oświetlenie roweru

Data: 2014-03-02 18:07:30
Autor: Marek
Oświetlenie roweru
Jakie jest prawidłowe oświetlenie roweru? Czy mając lampkę z przodu i z tyłu musimy instalować odblaski?

Marek

Data: 2014-03-02 19:34:17
Autor: ToMasz
Oświetlenie roweru
W dniu 02.03.2014 18:07, Marek pisze:
Jakie jest prawidłowe oświetlenie roweru? Czy mając lampkę z przodu i z
tyłu musimy instalować odblaski?

czerwony+ biały odblask, pomarańczowe na kołach, lampa przednia i tylna. tylna może migać. no i dzwonek... (może nie świecić)

ToMasz

Data: 2014-03-02 20:32:16
Autor: Marek
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-02 19:34, ToMasz pisze:

czerwony+ biały odblask, pomarańczowe na kołach, lampa przednia i tylna.
tylna może migać. no i dzwonek... (może nie świecić)

Kurde, kupiłem niewłaściwe akcesoria... u mnie świeci wyłącznie dzwonek :-D

A teraz na serio. Znalazłem różne zapisy i interpretacje. Przykładowo:

http://www.rowery.org.pl/swiec.html

twierdzi, że biały odblask oraz odblaski na kołach nie są potrzebne.

Z kolei Wyborcza z 2012 twierdzi:

http://wyborcza.pl/1,75248,12628601,Nowe_zasady_oswietlenia_roweru__Lampki_mozesz_miec.html że przy dobrej widoczności wcale nie trzeba mieć oświetlenia oraz że po zmierzchu można mieć z przodu i z tyłu światła błyskające (w odpowiednich kolorach oczywiście). Ale ani słowa o odblaskach. Może nie wprost można coś wnioskować o tylnym, że zawsze być musi - ale to moja interpretacja.

Gdzieś jeszcze wyczytałem, że światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu. A co z liniami czerwonymi rysowanymi na asfalcie (mówię o laserowych lampkach rysujących prawidłową odległość wyprzedzania roweru)? Czy są niedozwolone?

Tak więc wiem, że nic nie wiem.

Marek

Data: 2014-03-02 21:25:35
Autor: Alf/red/
Oświetlenie roweru
On 02/03/14 20:32, Marek wrote:
twierdzi, że biały odblask oraz odblaski na kołach nie są potrzebne [...]
że przy dobrej widoczności wcale nie trzeba mieć oświetlenia oraz że po
zmierzchu można mieć z przodu i z tyłu światła błyskające

Z pamięci: prawda, prawda. Plus z tyłu odblask.
Z życia: dziś widziałem kolesia z dwoma lampami z przodu, z czego jednej by się nie powstydził samochód. Zaś w piątek kolesia z trzema lampami z tyłu, łącznie były one lepsze niż światło w samochodzie (mogłem porównać, bo to na ulicy było). Sam czasem jeżdżę w migających opaskach na ramionach (źródło: Jula 15zł) widocznych także z przodu, ale kto by się czepiał. Co innego gdybym wypił piwo.

A w temacie: czy przednie światło to ma mieć rower, czy zespół rower-kierujący? A konkretnie: czy wyłącznie czołówka jest legalna?

--
Alf/red/

Data: 2014-03-02 21:53:59
Autor: Marek
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-02 21:25, Alf/red/ pisze:

A w temacie: czy przednie światło to ma mieć rower, czy zespół
rower-kierujący? A konkretnie: czy wyłącznie czołówka jest legalna?

Czytałem w przepisach: konstrukcja roweru a nie kierujący.

Marek

Data: 2014-03-27 06:02:44
Autor: Olivander
Oświetlenie roweru
Czytałem w przepisach: konstrukcja roweru a nie kierujący.
IMHO następny target do zmian prawa.

Właśnie robię https://www.youtube.com/watch?v=iS1QYAs1Lts
i do tego na razie bez błotników. Nie mam wyboru, nie zamontuję lamp do takiego roweru, bo celem oświetlenia nie jest wywoływanie padaczki, tylko oświetlanie drogi (przednie) oraz informowanie o obecności rowerzysty (tylne). Mam kask z oświetleniem, kupiony legalnie w Lidlu. Skoro go dopuszczono do obrotu, to powinien zostać zalegalizowany.

Chyba ze durnowaty policjant uzna sprzęt za.. wrotki i mnie przegoni z drogi publicznej na chodnik.

Data: 2014-03-27 13:09:53
Autor: AZ
Oświetlenie roweru
On 2014-03-27, Olivander <tchod@wp.eu> wrote:
[...]

Nikt Ci nie broni miec na glowie swiecidelek a jedynie wymaga bys mial
na rowerze.

Chyba ze durnowaty policjant uzna sprzęt za.. wrotki i mnie przegoni z drogi publicznej na chodnik.

No nie wiem, bo jak narazie rolkarze chca udowadniac, ze rolki w swietle
prawa to rower - chodzi o jazde po DDR.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-03-27 06:27:56
Autor: Olivander
Oświetlenie roweru
W dniu czwartek, 27 marca 2014 14:09:53 UTC+1 użytkownik AZ napisał:
Nikt Ci nie broni miec na glowie swiecidelek a jedynie wymaga bys mial
na rowerze.
Na rower dam odblaski. Tylny odblask będzie fikał góra-dół. Ale umieszczenie na rowerze lampy przedniej da "świrujący snop", bez sensu.

Data: 2014-03-27 13:32:18
Autor: AZ
Oświetlenie roweru
On 2014-03-27, Olivander <tchod@wp.eu> wrote:
[...]

Na zyroskopie zamontuj ;-)

<https://www.youtube.com/watch?v=2XM4utsZ49s> a moze taki?

--
Artur

Data: 2014-04-04 20:27:56
Autor: Shrek
Oświetlenie roweru
On 2014-03-27 14:09, AZ wrote:

No nie wiem, bo jak narazie rolkarze chca udowadniac, ze rolki w swietle
prawa to rower - chodzi o jazde po DDR.

Ciekawe jak na rolkach zamontują światełka na przepisowej wysokości:P

Shrek.

Data: 2014-03-27 14:28:00
Autor: mt
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-27 14:02, Olivander pisze:
Mam kask z oświetleniem, kupiony
legalnie w Lidlu. Skoro go dopuszczono do obrotu, to powinien
zostać zalegalizowany.

A to oświetlony kask jest nielegalny?

Chyba ze durnowaty policjant uzna sprzęt za.. wrotki i mnie przegoni
z drogi publicznej na chodnik.

Za wrotki nie, ale za hulajnogę może już uznać, bo w sumie bliżej temu do hulajnogi niż do klasycznego roweru.

--
marcin

Data: 2014-03-27 13:34:08
Autor: AZ
Oświetlenie roweru
On 2014-03-27, mt <fragless@interia.pl> wrote:
[...]

No nie wiem :-(

PoRD mowi:
"pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem"

--
Artur

Data: 2014-03-27 15:57:57
Autor: mt
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-27 14:34, AZ pisze:

Za wrotki nie, ale za hulajnogę może już uznać, bo w sumie bliżej temu
do hulajnogi niĹź do klasycznego roweru.

No nie wiem :-(

PoRD mowi:
"pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej
tym pojazdem"

Ten sam PoRD mówi też, że osoba poruszająca się na hulajnodze czy rolkach jest traktowana jak pieszy, podobnie jak osoba prowadząca czy pchająca rower i w sumie jest to logiczne, bo sposób poruszania się hulajnogą bardziej przypomina pchanie pojazdu niż napędzanie go siłą własnych mięśni. Konwencja Wiedeńska wyraźnie kładzie nacisk, że owo poruszanie się za pomocą siły mięśni w przypadku roweru powinno odbywać się za pomocą pedałów lub ręcznej korby.
Wózek inwalidzki też jest (przeważnie) poruszany siłą mięśni osoby nim jadącej, ale osoba na wózku nie jest traktowana jak rowerzysta.

--
marcin

Data: 2014-03-27 14:59:19
Autor: AZ
Oświetlenie roweru
On 2014-03-27, mt <fragless@interia.pl> wrote:
[...]

Dobrze wiedziec :-)

--
Artur

Data: 2014-03-31 04:53:19
Autor: Olivander
Oświetlenie roweru
W dniu czwartek, 27 marca 2014 15:57:57 UTC+1 użytkownik mt napisał:
Konwencja Wiedeńska wyraźnie kładzie nacisk, że owo poruszanie się za pomocą siły mięśni w przypadku roweru powinno odbywać się za pomocą pedałów lub ręcznej korby.
Aż zajrzałem i uważam że się mylisz

Tekst Konwencji (za http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/crt1968e.pdf) mówi tylko Chapter I (Rozdział I)
GENERAL PROVISIONS (założenia ogólne)
ARTICLE 1 (artykuł 1)
Definitions (definicje)
"Cycle" means any vehicle which has at least two wheels and is propelled solely by the muscular energy of the persons on that vehicle, in particular by means of pedals or hand cranks. "Rower" oznacza jakikolwiek pojazd posiadający co najmniej dwa koła, napędzany wyłącznie siłą mięśni osoby na (w) tym pojeździe, W SZCZEGÓLNOŚCI za pomocą pedałów lub korb ręcznych.

Czyli choć każdy pojazd "mięśniowy" na pedały to rower, ALE JEDNAK niektóre inne pojazdy "mięśniowe", które zamiast korby mają np platformę INGO nie są wykluczone z tej definicji. Ingo to albo rower, albo hulajnoga i zanim się nie wypowie tu sąd (międzynarodowy!), wolno mi manipulować interpretacją. Np. legalnie skracać drogę przez chodnik z zakazem dla rowerów (bo jadę hulajnogą) albo zasuwać 30kmh po jezdni bez DDR po prawej stronie (bo jadę rowerem). Zimno jest, żywica wiąże powoli, nim zacznę tym jeździć potrwa jeszcze parę dni. Sąd nie wypowie się dla jednej sztuki "w powiciu". A jak ktoś będzie się przypier... do moich świateł, mam możliwości dyskusji ;-) Konwencja ma "gdzieś" czy światła są na rowerze, czapce, nogach, czy plecaku.
"Artykuł 44 Konwencji (już za gorszym źródłem http://www.prawko-kwartnik.info/konwencjaw.html)
1. Rowery bez silnika w ruchu międzynarodowym powinny:
a)mieć skuteczny hamulec;
b)być wyposażone w dzwonek słyszalny na dostateczną odległość oraz nie
mieć żadnych innych dźwiękowych urządzeń ostrzegawczych;
c)być wyposażone w czerwone światło odblaskowe z tyłu oraz w
urządzenia dające białe lub żółte selektywne światło do przodu oraz
czerwone światło do tyłu"

Bardziej niż świateł boję się kwestii hamulców. W PL wystarczy mi jeden (będzie Canti) ale w Rajchu, gdzie mam zamiar zrobić prezent w formie egzemplarza nr 2 będzie problem, StVZO wymaga dwóch hamulców w każdym rowerze... Będą problemy techniczne przy których kwestia świateł wymięka...

Data: 2014-03-31 17:39:19
Autor: Gotfryd Smolik news
Oświetlenie roweru
On Mon, 31 Mar 2014, Olivander wrote:

Ingo to albo rower, albo hulajnoga i zanim się nie wypowie
tu sąd (międzynarodowy!), wolno mi manipulować interpretacją.

  Przyjmuję.

Np. legalnie skracać drogę przez chodnik z zakazem dla rowerów
(bo jadę hulajnogą)

  A możesz wskazać, z czego wynika prawo do poruszania się po chodniku
JAKIMKOLWIEK pojazdem?
  Nie ma lekko!

  :)

Konwencja ma "gdzieś" czy światła są na rowerze, czapce, nogach, czy plecaku.

  Nie ma.

[...]

  Rowerzysta zsiada z roweru, inny rowerzysta jedzie dalej i już widać
gdzie jest "wyposażony rower" :D
  Inna sprawa, że tego bym się nie czepiał, i o ile wiem policja
oświetlonych rowerzystów[1] się nie czepia.
[1] nie mylić z rowerzystami kierującymi oświetlonym rowerem ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-04-01 22:31:29
Autor: Wojtek Paszkowski
Oświetlenie roweru

"Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> wrote in message news:Pine.WNT.4.64.1403311728360.3780quad...

 Inna sprawa, że tego bym się nie czepiał, i o ile wiem policja
oświetlonych rowerzystów[1] się nie czepia.

uprzejmie donoszę, że kiedyś padłem ofiarą takiego policyjnego czepienia się oświetlonego rowerzysty (na dodatek jadącego oświetlonym rowerem)

[1] nie mylić z rowerzystami kierującymi oświetlonym rowerem ;)

ale to był przypadek szczególny homo policjantusa, bo wyposażenie roweru też padło ofiarą czepiania się (bo z tyłu aż dwie lampki, do tego migające, he he)

pozdr

Data: 2014-04-05 15:20:43
Autor: Gotfryd Smolik news
Oświetlenie roweru
On Tue, 1 Apr 2014, Wojtek Paszkowski wrote:

ale to był przypadek szczególny homo policjantusa,

  Zdecydowanie :)

bo wyposażenie roweru też padło ofiarą czepiania się (bo z tyłu aż dwie lampki,
do tego migające, he he)

  Hm... asynchronicznie migały, czy były ze sobą połączone?
  Bo jak asynchronicznie, to kiedyś sobie problem przemyśliwałem,
zdecydowanie nie jest to dobry pomysł.
  Wtedy potrzebne są TRZY lampki :>
(tylko środkowa migająca :D)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-03-31 08:36:08
Autor: Krzysztof Rudnik
Oświetlenie roweru
mt wrote:

[...]

Bo tutaj chodzi o słowo "pojazd" w definicji roweru. Hulajnoga to nie pojazd.

Data: 2014-03-28 05:58:09
Autor: Olivander
Oświetlenie roweru
W dniu czwartek, 27 marca 2014 14:28:00 UTC+1 użytkownik mt napisał:
za hulajnogę może już uznać, bo w sumie bliżej temu do hulajnogi niż do klasycznego roweru.
wykryłem międzywierszowy lekceważący ton ;-)

poguglaj o hulajnogach. np. o wysokowyczynowych czeskich idących za ciężkie $$$ w Ameryce (tak, tak czeskich, a nie japońskich)

i koniecznie zobacz https://www.youtube.com/watch?v=71lKJmtEc0w
gdyby nie "ciężarówki" chukudu w Goma była by nędza,
nawet postawili im tam pomnik

gadając o światłach uświadommy się w jakie abstrakcje zabrnęliśmy...

Data: 2014-03-28 13:04:55
Autor: AZ
Oświetlenie roweru
On 2014-03-28, Olivander <tchod@wp.eu> wrote:
[...]

Ale to wszystko nie zmienia nic w kwestii tego ze to hulajnoga a nie rower ;-)

--
Artur

Data: 2014-03-28 08:34:07
Autor: Olivander
Oświetlenie roweru
polo-semantyka. kick bike. Ingo Bike.

Data: 2014-04-09 03:06:31
Autor: Olivander
Oświetlenie roweru
http://imageshack.com/i/n5usfgj drżyjcie, to działa!
(ale na razie słabo)

Data: 2014-03-03 13:01:08
Autor: Marcin Hyła
Oświetlenie roweru
On 2014-03-02 20:32, Marek wrote:
[...]

To jest stan sprzed 10 lat. Aktualny jest tu:
http://www.miastadlarowerow.pl/index_poradnik.php?dzial=3&kat=9&art=6&limit=0
[...]

Są dozwolone o tyle że linia na asfalcie nie jest źródłem światła, a przepisy mówią jedynie, że światło czerwone nie może być widoczne z przodu, a białe/żółte - z tyłu.

Linie na asfalcie "rysowane" laserem to pic na wodę, bardzo słabo i _głupio_ je widać, trochę wieśniacza dyskoteka a przy tym dość wąski i bardzo krótki ten pas "rysują" na jezdni. Widziałem, testowałem, werdykt: do kosza.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2014-03-03 21:13:31
Autor: Marek
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-03 13:01, Marcin Hyła pisze:

[...]

OK, to ja też do kosza z tym pomysłem.

Marek

Data: 2014-03-02 20:36:18
Autor: AZ
Oświetlenie roweru
On 2014-03-02, ToMasz <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> wrote:
[...]

Tylko tylny czerwony i bez odblaskow na kolach.

--
Artur

Data: 2014-03-02 21:46:48
Autor: Dariusz K. Ładziak
Oświetlenie roweru
Użytkownik AZ napisał:
On 2014-03-02, ToMasz <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> wrote:
[...]

Z wymogów kodeksowych. Biały przedni i żółte z boku (a także aktywne żółte świata z boku) nie są wymagane ale są dopuszczalne na zasadzie że jeżeli pojazd większy jest do ich posiadania zobowiązany to pojazd mniejszy, niezobowiązany może je posiadać. I zawsze warto być bardziej widocznym na drodze jak mniej.

--
Darek

Data: 2014-03-03 12:58:21
Autor: Marcin Hyła
Oświetlenie roweru
On 2014-03-02 19:34, ToMasz wrote:

[...]

bajki piszesz. Biały odblask _nie_ jest obowiązkowy, jedynie czerwony z tyłu.

Wszystkie światła (pozycyjne przód i tył, odblaskowe tył) musza być widoczne w nocy z min. 150 m. Światła pozycyjne (przednie i tylne) mogą być migające, a kiedy nie muszą być używane - mogą być zdemontowane. Czerwony odblask z tyłu musi być stale.

Data: 2014-03-02 21:27:52
Autor: Marcin Trzaska
Oświetlenie roweru
W dniu 02.03.2014, 18:07, Marek pisze:
Jakie jest prawidłowe oświetlenie roweru? Czy mając lampkę z przodu i z
tyłu musimy instalować odblaski?
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20130000951&min=1
Dział V

--
Marcin Trzaska /czach/

Data: 2014-03-02 22:01:47
Autor: Marek
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-02 21:27, Marcin Trzaska pisze:
[...]

O, dziękuję. To wyjaśnia sprawę. Mam jedną wątpliwość. Gdzieś wyczytałem, że światło czerwone nie może być widoczne z przodu. Co z liniami na asfalcie rysowanymi przez laserowe źródło światła wyznaczającymi minimalną odległość od rowerzysty podczas wyprzedzania?

Marek

Data: 2014-03-02 22:11:03
Autor: Marcin Trzaska
Oświetlenie roweru
W dniu 02.03.2014, 22:01, Marek pisze:

Co z liniami na asfalcie rysowanymi przez laserowe źródło światła
wyznaczającymi minimalną odległość od rowerzysty podczas wyprzedzania?
Zapytam jutro kolegi z RD.

--
Marcin Trzaska /czach/

Data: 2014-03-02 22:14:48
Autor: Marek
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-02 22:11, Marcin Trzaska pisze:

Co z liniami na asfalcie rysowanymi przez laserowe źródło światła
wyznaczającymi minimalną odległość od rowerzysty podczas wyprzedzania?
Zapytam jutro kolegi z RD.

Dziękuję, będę wdzięczny za informacje.

Marek

Data: 2014-03-02 23:30:06
Autor: ToMasz
Oświetlenie roweru
[...]
Super! Dzięki, wymontowuje odblaski ze szprych!
[...]

mozesz miec światło jakie chcesz, bo nie musi mieć homologacji. Kiedyś dawno temu wg przepisów miało być widoczne ze 100m. (naszczęście, dla własnego dobra ludzie nie montują świetlików, tylko mocne lampy)
natomiast z liniami na asfalcie - to pobożne życzenie. możesz je wyświetlać jak chcesz, nic nie dają poza ciekawym efektem świetlnym

ToMasz

Data: 2014-03-03 10:39:17
Autor: Marek
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-02 23:30, ToMasz pisze:

Super! Dzięki, wymontowuje odblaski ze szprych!

Świetnie, to ja je chętnie wezmę :-) Za bardzo widoczny na jezdni nigdy nie będę.
A tak na marginesie: widziałem opony z odblaskiem po bokach wmontowanym w konstrukcję (pasek odblaskowy). Szkoda, że nie robi się tego powszechnie w każdej oponie.

> [...]
> dawno temu wg przepisów miało być widoczne ze 100m. (naszczęście, dla
> własnego dobra ludzie nie montują świetlików, tylko mocne lampy)

W przepisach wyczytałem, że muszą być widoczne te światła z iluś tam metrów. Chyba 150. Homologacja nie jest potrzebna.

natomiast z liniami na asfalcie - to pobożne życzenie. możesz je
wyświetlać jak chcesz, nic nie dają poza ciekawym efektem świetlnym

Właśnie nie do końca jestem przekonany. Światło czerwone nie powinno być widoczne z przodu. Linia na asfalcie jest czerwona i jest widziana z każdego kierunku.

Czy nic nie dają... zawsze jakiś dodatkowy element poprawiający szansę na dostrzeżenie rowerzysty. Owszem, jeśli jakiś kierowca będzie chciał Cie zabić np. pisząc SMSa w trakcie wyprzedzania to i tak to zrobi niezależnie od ilości i jakości oświetlenia jakim rower dysponuje.

Marek

Data: 2014-03-04 08:02:45
Autor: rmikke
Oświetlenie roweru
W dniu poniedziałek, 3 marca 2014 10:39:17 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

Właśnie nie do końca jestem przekonany. Światło czerwone nie powinno być widoczne z przodu. Linia na asfalcie jest czerwona i jest widziana z każdego kierunku.

Ale to już nie Twoje światło jest widoczne, tylko jego odbicie
na asfalcie. Idąc dalej Twoim tokiem rozumowania, kiedy staniesz
tyłem do muru i na murze odbije się Twoje czerwone światło tak,
że będzie widoczne od przodu, to każda czerwona lampka z tyłu byłaby nielegalna.

Data: 2014-03-04 11:30:11
Autor: m
Oświetlenie roweru
W dniu 03.03.2014 10:39, Marek pisze:

[...]

Jeżeli światło będzie tak jaskrawe że mu to utrudni pisanie SMSa, jest szansa że zwróci uwagę ...

p. m.

Data: 2014-03-04 13:31:30
Autor: Marek
Oświetlenie roweru
W dniu 2014-03-04 11:30, m pisze:
[...]

Stąd moje pierwsze zdanie :-)

Marek

Data: 2014-03-04 20:53:01
Autor: Dariusz K. Ładziak
Oświetlenie roweru
Użytkownik m napisał:
[...]

Dawnymi czasy, jeszcze w ubiegłym tysiącleciu, wyposażyliśmy sobie z kumplem rowery w podwójne lampy - jedna świecąca wąsko w dal, jedna szerzej pod koła - obie obsadzone halogenowymi żarówkami 5.5 V 1 A gonionymi sześciowoltowym akumulatorem żelowym. Z przełącznikiem, jak najbardziej. I kiedyś, na zjeździe w łuku przed Błaskowizną zabrakło mi ręki żeby światło z długiego na krótkie zmienić - gość Skodziną 1200 do rowu uciekł...

--
Darek

P.S. Również w ubiegłym tysiącleciu nabyliśmy pędzone skroplonym gazem trąby. Kumpel zainstalował. Raz zwinął widelec bo obtrąbiony dziadzio położył mu się pod koła - widelec nie wytrzymał hamowania. Raz miał dylemat jak mijać - bo obtrąbiona babcia na składaku, z siatami na kierownicy - sp...a ze składaka przez rów a składak coraz większymi halsami pojechał dalej. I nie wiem ile razy obtąbieni przytulni kierowcy osobówek próbowali go do rowu zepchnąć - bo na tak potężny dźwięk uciekali na prawo (bo to na pewno trąbi wielka ciężarówa z lewej, przecież niemożliwe żeby rowerzysta z prawej!).

--
Darek

Data: 2014-03-28 15:05:06
Autor: Krystek
[...]