Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   OBD ELM327 -- pytania

OBD ELM327 -- pytania

Data: 2014-09-24 23:38:41
Autor: Tomasz Pyra
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-24 23:09, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
Czy ktoś używa tego czegoś na co dzień i chce podzielić
się ze mną (i z innymi też?) swoimi wrażeniami/myślami?


http://www.aliexpress.com/item/Super-Mini-ELM327-Bluetooth-OBD2-Adapter-Auto-Scanner-obdII-Bluetooth-ELM-327-Support-All-OBDii-protocols/1559941061.html
<-- BT


http://www.aliexpress.com/item/2014-newest-Version-Super-OBD-Diagnostic-Scanner-Tool-ELM327-V2-1-Bluetooth-OBDII-Car-Auto-elm/1640228244.html
<-- BT za $4.60


http://www.aliexpress.com/store/product/2014-Newest-100-Original-Vgate-WiFi-iCar-2-OBDII-ELM327-iCar2-wifi-vgate-OBD-diagnostic-interface/608128_1886017649.html
<-- WiFi za $21.50


http://www.aliexpress.com/store/product/2014-New-Super-MINI-WIFI-ELM-327-V1-5-ELM327-Black-OBD2-OBDII-Auto-Code-Scanner/1021478_2032557483.html
<-- WiFi za $16.99

itp... Różne ceny, różne rozmiary, podobne możliwości...

-=-

() Czy to nie jest niebezpieczne?
    (czy na przykład nieumiejętnie
    obsłużone nie spowoduje wybuchu
    poduszki powietrznej?)

Nie :-)

() Czy to pokaże ciekawe informacje?
    (typu chwilowe spalanie, obroty
    silnika i jego stan)

W zależności od modelu i silnika może być różnie, ale generalnie tak.

() Czy to pozwala na coś ciekawego?
    (na zmniejszenie zużycia paliwa chociażby;
    albo na zdalne uruchomienie silnika, bez
    wkładania kluczyka do stacyjki)

Nie, a na pewno nie tak łatwo.
Potencjalnie można wykorzystać jakieś błędy w oprogramowaniu które mogłyby pozwolić na robienie różnych dziwnych rzeczy, ale raczej są to rozważania czysto teoretyczne.


() Czy to dobrze współpracuje z Androidem?

Raczej tak


() Czy warto inwestować w WiFi, czy wystarczy BT?

Wystarczy BT

() Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie/wyborze?
    (poza tym, czy dane urządzenie jest dedykowane
    także marce ,,mojego'' samochodu)

Żeby było małe - wtedy można to nawet zostawić podłączone "na zawsze".

() Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
    (czy nie zużywa dużo energii i nie powoduje
    dziwnych zachowań samochodu)

Nie, chociaż w niektórych autach jest to zasilane i moduł BT działa.
O ile zużycie prądu w przypadku moich interfejsów jest minimalny, to zostaje jeszcze kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w stanie w jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?

Standardowe oprogramowanie niczego takiego nie umożliwia, ale potencjalnie można sporo.

Oczywiście pod warunkiem że na tym CAN cokolwiek słucha przy wyjętym kluczyku.

Faajne są te, które dają jednocześnie:

-- zapis stanu samochodu (szybkość samochodu,
    szybkość obrotowa silnika, zużycie paliwa itp.)

-- zapis z kamery (fajnie, bo tanio,
    jak/gdy tą kamerą jest smartfon)

-- zapis trasy na mapie (w oparciu o wskazania odbiornika
    GPS umieszczonego w smartfonie czy w tablecie)

A może ktoś chce zaproponować jakąś konkretną zabawkę
tego typu wraz z motywacją wyróżnienia tej akurat wśród
masy innych zabawek tego typu?

Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to bardziej kwestia oprogramowania.

Data: 2014-09-25 00:53:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Tomasz Pyra" 542339e4$0$2357$65785112@news.neostrada.pl

() Czy to nie jest niebezpieczne?
    (czy na przykład nieumiejętnie
    obsłużone nie spowoduje wybuchu
    poduszki powietrznej?)

Nie :-)

To dobrze, bo  ostrzegano mnie -- i trochę przestraszono mnie.

() Czy to pokaże ciekawe informacje?
    (typu chwilowe spalanie, obroty
    silnika i jego stan)

W zależności od modelu i silnika może być różnie, ale generalnie tak.

No właśnie -- czyli może być tak, że nic nie wyłuskam?

Mam typowy dwulitrowy silnik wysokoprężny z turbiną
chyba (raczej -- na pewno) koncernu Peugeota-Citroena
zamontowany do podwozia Forda Focusa i dwusprzęgłową
automatyczną skrzynię sześciobiegową Audi -- jeżdżę
Nowym Volvem S40. Najprawdopodobniej mam też filtr
sadzy, zwany filtrem cząstek stałych.

Do tego ,,ręczną'' klimatyzację i najtańsze
,,audio'' bez wejścia USB -- na dysk.

() Czy to pozwala na coś ciekawego?
    (na zmniejszenie zużycia paliwa chociażby;
    albo na zdalne uruchomienie silnika, bez
    wkładania kluczyka do stacyjki)

Nie, a na pewno nie tak łatwo.

Może choć dałoby się synchronizować zegarek?
Wskazania samochodowego trzeba często korygować.

Potencjalnie można wykorzystać jakieś błędy w oprogramowaniu
które mogłyby pozwolić na robienie różnych dziwnych rzeczy, ale raczej są to rozważania czysto teoretyczne.

Szkoda. A może choć daje się pozyskać informacje,
dzięki którym dałoby się coś uzyskać; na przykład:

 -- w tej temperaturze (niby na desce jest
    termometr, ale raczej niedokładny)
    silnika nie należy przeciążać

 -- do tej chwili (po uruchomieniu silnika)
    nie należy ruszać samochodu z miejsca,
    bo ciśnienie oleju jest zbyt niskie

() Czy to dobrze współpracuje z Androidem?

Raczej tak

To podstawa.

() Czy warto inwestować w WiFi, czy wystarczy BT?

Wystarczy BT

Parowanie jest bezproblemowe i automagiczne? -- wystarczy
włączyć BT w telefonie? (oczywiście pierwsze parowanie
będzie dłuższe, ale pytam o parowania kolejne)

Zasięg jest dostateczny? Nie trzeba trzymać telefonu
blisko urządzenia? Gniazdo mam po lewej stronie, dość
wysoko.

Łączność nie jest zrywana? Nie jest zakłócana pracą silnika?
Pewnie nie -- audio chodzi.

() Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie/wyborze?
    (poza tym, czy dane urządzenie jest dedykowane
    także marce ,,mojego'' samochodu)

Żeby było małe - wtedy można to nawet zostawić podłączone "na zawsze".

OK. Pojmuję. Wolałbym ,,na stałe''.

() Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
    (czy nie zużywa dużo energii i nie powoduje
    dziwnych zachowań samochodu)

Nie, chociaż w niektórych autach jest to zasilane i moduł BT działa.
O ile zużycie prądu w przypadku moich interfejsów jest minimalny, to zostaje jeszcze kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w stanie w jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?

Zdoła sparować?

BT wyjdzie poza karoserię?

Co ten ktoś zyska? -- kontrolę czy tylko informację?
A jeśli tylko informację -- czy do czegoś mu przyda się?
Czy na przykład do czegoś wykorzysta numer nadwozia?

Standardowe oprogramowanie niczego takiego nie umożliwia, ale potencjalnie można sporo.

Oczywiście pod warunkiem że na tym CAN cokolwiek słucha przy wyjętym kluczyku.



Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to bardziej kwestia oprogramowania.

Rozumiem. Reasumując -- celować należy w urządzenie
małe, tanie, niekoniecznie na WiFi, bo BT wystarczy.

Nie warto przejmować się dostarczonym oprogramowaniem,
bo jest tego pełno w ,,Sklepie'', czy jednak warto
celować w urządzenie sprzedawane wraz z dobrym softem.

-=-

Może masz jakąś ulubioną aplikację Androidową?
Może ktoś inny ma?

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 07:19:59
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-25 00:53, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Mam typowy dwulitrowy silnik wysokoprężny z turbiną
chyba (raczej -- na pewno) koncernu Peugeota-Citroena
zamontowany do podwozia Forda Focusa i dwusprzęgłową
automatyczną skrzynię sześciobiegową Audi -- jeżdżę
Nowym Volvem S40. Najprawdopodobniej mam też filtr
sadzy, zwany filtrem cząstek stałych.

Do tego ,,ręczną'' klimatyzację i najtańsze
,,audio'' bez wejścia USB -- na dysk.

ELM pozwoli ci na odczytanie podstawowych parametrów (obroty, obciążenie, MAF, spalanie itp) _ECU_ i błędów. Zapomnij o klimatyzacji, radiu, zegarkach czy szybach. Tylko to co dotyczy silnika i jego osprzętu (a i tak same podstawy - np o FAP czy ERG to będzies zwiedział tylko czy zgłaszają błąd, a nie żaden tam stopień zabrudzenia).

Shrek.

Data: 2014-09-25 15:05:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m008lr$o0b$1@node2.news.atman.pl

Do tego ,,ręczną'' klimatyzację i najtańsze
,,audio'' bez wejścia USB -- na dysk.

ELM pozwoli ci na odczytanie podstawowych parametrów (obroty, obciążenie, MAF, spalanie itp) _ECU_ i błędów. Zapomnij o klimatyzacji, radiu, zegarkach czy szybach.

Ale poprzez to gniazdo ,,regulowano'' mi także szyby.
Chciałem, aby otwierały się ,,z pilota'' wraz
z szyberdachem -- powiedziano mi, że jest to
możliwe, ale nie ustawią mi tego. :) Zamykanie
szyberdachu ,,z pilota'' -- tak, otwieranie -- nie

Tylko to co dotyczy silnika i jego osprzętu (a i tak same podstawy - np o FAP czy ERG to będzies zwiedział tylko czy zgłaszają błąd, a nie żaden tam stopień zabrudzenia).

Za cenę kilku dolarów i czasu -- chyba warto.

Ważne, że nic (poduszka choćby) nie wybuchnie.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 18:18:41
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-25 15:05, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

ELM pozwoli ci na odczytanie podstawowych parametrów (obroty,
obciążenie, MAF, spalanie itp) _ECU_ i błędów. Zapomnij o
klimatyzacji, radiu, zegarkach czy szybach.

Ale poprzez to gniazdo ,,regulowano'' mi także szyby.

Ale elm komunikuje się nie ze wszystkim co na magistrali CAN a z ECU - czyli ma dostęp do tego do czego komputer silnika. No można sobie jeszcze wyścigi na 1/4 mili porobić;)

Chciałem, aby otwierały się ,,z pilota'' wraz
z szyberdachem -- powiedziano mi, że jest to
możliwe, ale nie ustawią mi tego. :) Zamykanie
szyberdachu ,,z pilota'' -- tak, otwieranie -- nie

Może o to po CANie gada, ale to nie przez ELM.

Tylko to co dotyczy silnika i jego osprzętu (a i tak same podstawy -
np o FAP czy ERG to będzies zwiedział tylko czy zgłaszają błąd, a nie
żaden tam stopień zabrudzenia).

Za cenę kilku dolarów i czasu -- chyba warto.

Ważne, że nic (poduszka choćby) nie wybuchnie.

Warto - ja mam po to, ze jak mi się check w trasie zaświeci, to w telefonie podejrzę o co biega. Przydatne głównie jak jesteś na Węgrzech;) Spoko nic nie zepsujesz - jedyne co tym można "zaprogramować" to kasowanie błędów.

Shrek.

Data: 2014-09-26 00:27:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m01f8s$vpp$1@node2.news.atman.pl

Ale poprzez to gniazdo ,,regulowano'' mi także szyby.

Ale elm komunikuje się nie ze wszystkim co na magistrali CAN a z ECU - czyli ma dostęp do tego do czego komputer silnika. No można sobie jeszcze wyścigi na 1/4 mili porobić;)

A jest coś taniego do kontrolowania pozostałej części samochodu?

Chciałem, aby otwierały się ,,z pilota'' wraz
z szyberdachem -- powiedziano mi, że jest to
możliwe, ale nie ustawią mi tego. :) Zamykanie
szyberdachu ,,z pilota'' -- tak, otwieranie -- nie


Warto - ja mam po to, ze jak mi się check w trasie zaświeci, to w telefonie podejrzę o co biega. Przydatne głównie jak jesteś na Węgrzech;) Spoko nic nie zepsujesz - jedyne co tym można "zaprogramować" to kasowanie błędów.

To dobrze. :)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-26 09:09:03
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-26 00:27, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

"Shrek" m01f8s$vpp$1@node2.news.atman.pl

Ale poprzez to gniazdo ,,regulowano'' mi także szyby.

Ale elm komunikuje się nie ze wszystkim co na magistrali CAN a z ECU -
czyli ma dostęp do tego do czego komputer silnika. No można sobie
jeszcze wyścigi na 1/4 mili porobić;)

A jest coś taniego do kontrolowania pozostałej części samochodu?

Raczej wątpię - To juz do konkretnego modelu i producenci raczej to utrudniają. Jest dostęp do tego co musi być po OBDII, bo to jest wymagane prawem. Reszta to dobra/zła wola producenta - zazwyczaj zła.

Shrek.

Data: 2014-09-27 15:13:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m033ea$hoq$1@node2.news.atman.pl

A jest coś taniego do kontrolowania pozostałej części samochodu?

Raczej wątpię - To juz do konkretnego modelu i producenci
raczej to utrudniają. Jest dostęp do tego co musi być po
OBDII, bo to jest wymagane prawem. Reszta to dobra/zła
wola producenta - zazwyczaj zła.

Szkoda.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-27 16:53:01
Autor: Tomasz Pyra
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-26 00:27, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

"Shrek" m01f8s$vpp$1@node2.news.atman.pl

Ale poprzez to gniazdo ,,regulowano'' mi także szyby.

Ale elm komunikuje się nie ze wszystkim co na magistrali CAN a z ECU -
czyli ma dostęp do tego do czego komputer silnika. No można sobie
jeszcze wyścigi na 1/4 mili porobić;)

A jest coś taniego do kontrolowania pozostałej części samochodu?

Jest sporo, ale "tanie" oznacza wtedy mniej niż 10000zł, plus jeszcze pewnie jakiś abonament :)
Taki np. Bosch KTS.

Data: 2014-09-28 01:54:09
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Tomasz Pyra" 5426cf4f$0$18078$65785112@news.neostrada.pl

A jest coś taniego do kontrolowania pozostałej części samochodu?

Jest sporo, ale "tanie" oznacza wtedy mniej niż 10000zł,
plus jeszcze pewnie jakiś abonament :)
Taki np. Bosch KTS.

Trochę ;) drogo. :)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 20:14:07
Autor: Tomasz Pyra
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 00:53, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

jeżdżę
Nowym Volvem S40. Najprawdopodobniej mam też filtr
sadzy, zwany filtrem cząstek stałych.

Nowe auta mają OBD2 - jest obowiązkowe.

Nie, a na pewno nie tak łatwo.

Może choć dałoby się synchronizować zegarek?
Wskazania samochodowego trzeba często korygować.

Raczej nie.
Podstawowy protokół OBD-2 daje dostęp do podstawowych parametrów pracy i błędów silnika.

Dostęp do parametrów pozostałych urządzeń w samochodzie jest celowo utrudniany przez producentów - nie udostępniają dokumentacji, celowo motają protokoły, zmieniają w zależności od wersji ECU itd.
Chodzi o utrudnienie pracy niezależnym firmom produkującym diagnoskopy, dając przewagę warsztatom autoryzowanym, mającym firmowe komputery diagnostyczne.

Dlatego przez OBD-2 najprawdopodobniej uda Ci się odczytać tylko te parametry które muszą być dostępne przez OBD w każdym samochodzie sprzedawanym w Europie.


Potencjalnie można wykorzystać jakieś błędy w oprogramowaniu
które mogłyby pozwolić na robienie różnych dziwnych rzeczy, ale raczej
są to rozważania czysto teoretyczne.

Szkoda. A może choć daje się pozyskać informacje,
dzięki którym dałoby się coś uzyskać; na przykład:

-- w tej temperaturze (niby na desce jest
    termometr, ale raczej niedokładny)
    silnika nie należy przeciążać

Ten parametr jest dostępny


-- do tej chwili (po uruchomieniu silnika)
    nie należy ruszać samochodu z miejsca,
    bo ciśnienie oleju jest zbyt niskie

To już raczej nie będzie dostępne.
Zresztą większość samochodów nie ma pomiaru ciśnienia, a jedynie progowy wyłącznik zapalający kontrolkę na desce rozdzielczej.


() Czy to dobrze współpracuje z Androidem?

Raczej tak

To podstawa.

() Czy warto inwestować w WiFi, czy wystarczy BT?

Wystarczy BT

Parowanie jest bezproblemowe i automagiczne? -- wystarczy
włączyć BT w telefonie? (oczywiście pierwsze parowanie
będzie dłuższe, ale pytam o parowania kolejne)

U mnie działa bez problemu, mając dwa takie urządzenia w dwóch różnych samochodach i jeden telefon.




Zasięg jest dostateczny? Nie trzeba trzymać telefonu
blisko urządzenia? Gniazdo mam po lewej stronie, dość
wysoko.

U mnie odbiera nawet z zewnątrz.


Łączność nie jest zrywana? Nie jest zakłócana pracą silnika?
Pewnie nie -- audio chodzi.

Nie napotkałem takich problemów, ale wiesz jak to jest z chińszczyzną - różnie można trafić.

Żeby było małe - wtedy można to nawet zostawić podłączone "na zawsze".

OK. Pojmuję. Wolałbym ,,na stałe''.

Niby lepiej, ale potencjalnie ktoś może to wykorzystać - chociaż ja tam się nie boję i u siebie nie wyjmuję tego.

Nie, chociaż w niektórych autach jest to zasilane i moduł BT działa.
O ile zużycie prądu w przypadku moich interfejsów jest minimalny, to
zostaje jeszcze kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w stanie w
jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?

Zdoła sparować?

BT wyjdzie poza karoserię?

Co ten ktoś zyska? -- kontrolę czy tylko informację?
A jeśli tylko informację -- czy do czegoś mu przyda się?
Czy na przykład do czegoś wykorzysta numer nadwozia?

Numer nadwozia to pewnie można odczytać z jakiejś tabliczki widocznej na podszybiu ;)

A co zyska - to zależy.
Używając standardowego oprogramowania pewnie nic, bo (przynajmniej w moich autach) przy wyłączonym kluczyku nie da się połączyć z ECU (chociaż samo OBD jest zasilane i BT działa).

Natomiast nie wiemy jak to jest zabezpieczone i podatne na celowany atak hackerski.
Ale myślę że nie ma się czego obawiać - AFAIK nie ma potwierdzonych włamań w taki sposób, a sama idea jest na etapie jakiś wczesnych "proof of concept".

Teoretycznie może otworzyć i uruchomić samochód, jak masz elektryczne wspomaganie kierownicy, to nawet nim skręcać - ale praktycznie zapewne nikt nic nie zrobi :-)

Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to
bardziej kwestia oprogramowania.

Rozumiem. Reasumując -- celować należy w urządzenie
małe, tanie, niekoniecznie na WiFi, bo BT wystarczy.

Nie warto przejmować się dostarczonym oprogramowaniem,
bo jest tego pełno w ,,Sklepie'', czy jednak warto
celować w urządzenie sprzedawane wraz z dobrym softem.

Oprogramowanie raczej kupisz w sklepie - jest cała masa różnych, jedne słabsze inne lepsze, do kręcenia filmów z "zegarami" na obrazie, jakieś pseudo-hamownie, rozmaita diagnostyka, zestawy wskaźników itp. itd.


Może masz jakąś ulubioną aplikację Androidową?
Może ktoś inny ma?

Zależy do czego.
Takie "wszystko w jednym" to np. Torque Pro - u mnie działa fajnie.

Data: 2014-09-25 02:00:37
Autor: BartekK
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-24 o 23:38, Tomasz Pyra pisze:
Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to bardziej
kwestia oprogramowania.
Jeśli mówimy o ELM327 - nie są takie same. Sam ELM327 to interfejs USB/BT > szybki szeregowy port>CAN, tak jak przejścjówka USB>COM, i tylko tyle. Pozwala softowi na PC/Androidzie gadać po magistrali CAN, z kilkoma prędkościami.
To że jest wsadzony do wtyczki ODB - pozwala się połączyć z pewnymi modułami. Ale pojawia się tu pułapka, bo podstawowe sprawy - ok, są w "miarę ustandaryzowane" i dostepne na tych samych pinach w gnieździe, ale niektóre auta/marki mają rozrzuconą magistralę can na inne bolce gniazdka (i połączyć się z niektórymi modułami już nie udaje). Tak jest np. w BMW

Dlatego najlepsze (dla mnie) są te większe ELMy, rozbieralne, w których nie ma problemu otworzyć obudowę i dorobić sobie przełącznik "raz na pinie 9, raz na 11" (np, numery losowe piszę). i interfejs staje się dużo bardziej uniwersalnym.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2014-09-25 02:14:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"BartekK" lvvmhf$ker$1@node1.news.atman.pl

To że jest wsadzony do wtyczki ODB - pozwala się połączyć z pewnymi modułami. Ale pojawia się tu pułapka, bo podstawowe sprawy - ok, są w "miarę ustandaryzowane" i dostepne na tych samych pinach w gnieździe, ale niektóre auta/marki mają rozrzuconą magistralę can na inne bolce gniazdka (i połączyć się z niektórymi modułami już nie udaje). Tak jest np. w BMW

A w Nowym Volvo S40 -- z 2009 roku?

Dlatego najlepsze (dla mnie) są te większe ELMy, rozbieralne, w których nie ma problemu otworzyć obudowę i dorobić sobie przełącznik "raz na pinie 9, raz na 11" (np, numery losowe piszę). i interfejs staje się dużo bardziej uniwersalnym.

Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
poduszek powietrznych...

Rozumiem, że straszono mnie na wyrost.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 02:07:03
Autor: BartekK
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 o 02:14, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
poduszek powietrznych...
i galopującym efektem cieplarnianym. Bez przesady. To tak jakbyś gmerając w kontakcie domowym miał grozić eksplozją elektrowni atomowej, która gdzieśtam daleko zasila sieć, z której też ciebie zasilają.


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2014-09-25 02:44:29
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"BartekK" lvvmtg$ker$3@node1.news.atman.pl

Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
poduszek powietrznych...

i galopującym efektem cieplarnianym. Bez przesady. To tak jakbyś gmerając w kontakcie domowym miał grozić eksplozją elektrowni atomowej, która gdzieśtam daleko zasila sieć, z której też ciebie zasilają.

Dzięki za pocieszenie. Naprawdę te poduszkowe ostrzeżenia
skutecznie powstrzymywały mnie przed ,,inwestycją''
w eksplorację tego gniazda za pomocą takich zabawek.
W końcu uznałem, że jeśli jest cała masa różnych programów
pod Androida -- nie może to być jakoś szczególnie niebezpieczne.


Szkoda, że nie można tym sposobem zmniejszyć zużycia paliwa, które
momentami (styczeń AD 2011 -- 10,94; luty AD 2013 -- 11,14) sięga
11 litrów ON na 100 km. Minimum (lipiec AD 2009) to 6.72 litra ON
na 100 km.

2 litry Diesla z turbiną, automatyczna skrzynia sześciobiegowa
z dwoma sprzęgłami. Zwykle jeżdżę sam, bez obciążników, szyby są
zwykle zamknięte, ale szyberdach -- niekoniecznie; klimatyzacją
pracuje zarówno latem (stale podczas jazdy) jak i czasami zimą
(na zmianę z ogrzewaniem -- tym sposobem suszę wnętrze, jeśli
zachodzi tego potrzeba). Od jesieni 2010 roku jeżdżę bardzo
mało, na krótkich odcinkach.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 09:42:05
Autor: MichaelDataÂŽ
OBD ELM327 -- pytania
Eneuel Leszek Ciszewski wydumał(a) w news:lvvohh$b38$1node2.news.atman.pl :

Szkoda, że nie można tym sposobem zmniejszyć zużycia paliwa, które
momentami (styczeń AD 2011 -- 10,94; luty AD 2013 -- 11,14) sięga
11 litrĂłw ON na 100 km. Minimum (lipiec AD 2009) to 6.72 litra ON
na 100 km.

Oczywiście ze można. Jesli Twój ECU obsługuje/ma możliwość pomiaru zuzycia paliwa, jest sporo aplikacji, które uczą/pokazują jak należy jeździć aby tego paliwa zużywac mniej.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z podstawowych błędów jakie robi podczas jazdy.

--
Michael________™
______/) /\ | /\
 "Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)€

Data: 2014-09-25 15:12:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"MichaelDataR" m00ib4$pnj$1@mx1.internetia.pl

Oczywiście ze można. Jesli Twój ECU obsługuje/ma możliwość pomiaru zuzycia paliwa, jest sporo aplikacji, które uczą/pokazują jak należy jeździć aby tego paliwa zużywac mniej. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z podstawowych błędów jakie robi podczas jazdy.

Przykładowo -- rozpędzają się delikatnie, powoli, majestatycznie,
po czym -- hamują... :) (albo hamują tylko silnikiem) I twierdzą,
że w czasie gwałtownego przyspieszania spalanie jest maksymalne
a w czasie hamowania -- minimalne; zatem hamować można,
a przyspieszać gwałtownie -- nie można. ;)

Ja, o ile silnik jest nagrzany, przyspieszam z kopyta i staram
się tak jechać, aby nie hamować ani silnikiem, ani hamulcami
-- zwłaszcza hamulcami, bo nie dość, że donikąd idzie spalone
już paliwo, to na dodatek zużywane są klocki i tarcze. Co jakiś
czas jednak ,,czyszczę'' (za pomocą hamowania) klocki i tarcze. :)

Pamiętam o tym, że hamowanie silnikiem oszczędza klocki i tarcze
do przesady -- hamulce nieużywane pracują gorzej od używanych
racjonalnie, gdyż są po prostu zabrudzone. :) Zaś nadmiernie
używane -- grzeją się, przez co też pracują gorzej. :)

I oczywiście pamiętam o tym, że hamowanie silnikiem bywa
całkiem skuteczne, ale nie zapala świateł hamowania. :)

-=-

Aby było jasne -- automatyczna skrzynia biegów
nie jest przeszkodą w hamowaniu silnikiem.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 18:20:39
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-25 15:12, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Ja, o ile silnik jest nagrzany, przyspieszam z kopyta i staram
się tak jechać, aby nie hamować ani silnikiem, ani hamulcami

No to pewnie nieźle podnosisz ciśnienie innym.

Shrek.

Data: 2014-09-26 01:10:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m01fci$vpp$2@node2.news.atman.pl

Ja, o ile silnik jest nagrzany, przyspieszam z kopyta i staram się tak jechać, aby nie hamować ani silnikiem, ani hamulcami

No to pewnie nieźle podnosisz ciśnienie innym.

Tak, co wyraźnie dają mi do zrozumienia.
(bardzo rzadko trafiam na wyrozumiałych)
Ludzie zwykle lubią gwałtowne hamowanie,
najlepiej tuż przed skrzyżowaniem; lubią
bardzo powolne ruszanie spod świateł (by
jak najmniej czekających za nimi zdążyło
ruszyć w danym cyklu) oraz majestatyczne
(powolne -- wręcz ślamazarne) nabieranie
szybkości na zbyt wysokich biegach...

Drażnię ludzi ruszaniem spod świateł i drażnię
dojeżdżaniem do skrzyżowań, gdy mam przed sobą
czerwone światło na sygnalizatorze -- w takich
sytuacjach celuję z szybkością tak, by hamować
jak najmniej.


Drażnię coraz rzadziej, bo coraz rzadziej
mam rozgrzany silnik -- zimnym raczej nie
ruszam z kopyta. Pozostają dojazdy, które
ludziom zwykle nie podobają się, ponieważ
ci ludzie wolą jechać szybko niemal aż do
końca, po czym lubią gwałtownie zahamować
(czasami nawet na czyjejś xupie) i bardzo
dłuuugo ruszać, gdy zobaczą zieleń... ;)

Gwałtowne ruszanie samochodem z przednim
napędem czasami daje łomot przednich kół
zrywających przyczepność z jezdnią; bywa
czasem też tak, że dorzuca jazdę boczną,
więc trzeba uważać w czasie ruszania, by
nie uderzyć bokiem w samochód znajdujący
się tuż obok. Zdarza się tak najczęściej
w trakcie ruszaniu pod górkę.


Hamując (silnikiem czy hamulcami) obserwuję to,
co ma za sobą -- o ile nie hamuję awaryjnie. ;)
Nierzadko hamując silnikiem, lekko naciskam też
hamulec, aby włączyć światła stopu.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-26 09:13:09
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-26 01:10, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Ja, o ile silnik jest nagrzany, przyspieszam z kopyta i staram się
tak jechać, aby nie hamować ani silnikiem, ani hamulcami

No to pewnie nieźle podnosisz ciśnienie innym.

Tak, co wyraźnie dają mi do zrozumienia.
(bardzo rzadko trafiam na wyrozumiałych)
Ludzie zwykle lubią gwałtowne hamowanie,
najlepiej tuż przed skrzyżowaniem;

Ludzie zwykle nie lubią wlec się za kimś kto jedzie prosto, żeby dojechać po pasa dla skręcających. Ludzie nie lubą jak nie mogą przejechać przez skrzyżowanie, bo 200 metrów dalej  ktoś zamiast dojechać do następnego skrzyżowania i zahamować, zwalnia silnikiem.

Shrek.

Data: 2014-09-26 17:14:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m033m0$hoq$2@node2.news.atman.pl

Ludzie zwykle nie lubią wlec się za kimś kto jedzie prosto, żeby dojechać po pasa dla skręcających.

W miastach zazwyczaj są co najmniej dwa pasy do jazdy
w jednym kierunku. Jedni mogą jechać szybko, dziarsko,
hamować w ostatniej chwili -- inni mogą jechać inaczej.

Ponadto ja nie piszę o hamowaniu ruchu tym, którzy mają
dokąd jechać.

Ludzie nie lubą jak nie mogą przejechać przez skrzyżowanie, bo 200 metrów dalej  ktoś zamiast dojechać do następnego skrzyżowania i zahamować, zwalnia silnikiem.

Lubią pół minuty startować po zapaleniu się zielonego
światła. :) Jazda płynna jest efektywniejsza od jazdy
dziarskiej z masą przystanków i długich startów.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-26 18:48:12
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-26 17:14, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Ludzie zwykle nie lubią wlec się za kimś kto jedzie prosto, żeby
dojechać po pasa dla skręcających.

W miastach zazwyczaj są co najmniej dwa pasy do jazdy
w jednym kierunku. Jedni mogą jechać szybko, dziarsko,
hamować w ostatniej chwili -- inni mogą jechać inaczej.

Chyba w Hameryce.

Ponadto ja nie piszę o hamowaniu ruchu tym, którzy mają
dokąd jechać.

JW.

Ludzie nie lubą jak nie mogą przejechać przez skrzyżowanie, bo 200
metrów dalej  ktoś zamiast dojechać do następnego skrzyżowania i
zahamować, zwalnia silnikiem.

Lubią pół minuty startować po zapaleniu się zielonego
światła. :) Jazda płynna jest efektywniejsza od jazdy
dziarskiej z masą przystanków i długich startów.

Dlatego ja dynamicznie startuje i normalnie hamuje. A jak już chcę jechać płynnie w korku, to ze stałą prędkością.

Shrek.

Data: 2014-09-27 15:13:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m045c7$lcd$1@node2.news.atman.pl

Dlatego ja dynamicznie startuje i normalnie hamuje.
A jak już chcę jechać płynnie w korku, to ze stałą
prędkością.

W korku raczej nie ma mowy o indywidualnym
podejściu do zaistniałej ;) sytuacji.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-27 15:19:12
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-27 15:13, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Dlatego ja dynamicznie startuje i normalnie hamuje.
A jak już chcę jechać płynnie w korku, to ze stałą
prędkością.

W korku raczej nie ma mowy o indywidualnym
podejściu do zaistniałej ;) sytuacji.

Owszem jest - zamiast toczyc się 10-30-10-30-0-15 można starac się między np 10 a 15. Zakładając, że to jakaś główna droga i przyczyna jest przed nami ma to sens bo przynajmniej jedziesz płynnie. Jeśli jest po prostu ogólny korek, wynikający ze skrzyżowań zarówno przed nami jak i za nami, to już lepiej siedzieć poprzednikowi na zderzaku, żeby za nami zrobić miejsce następnym.

Shrek.

Data: 2014-09-27 16:25:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m06dgb$iu4$1@node1.news.atman.pl

Owszem jest - zamiast toczyc się 10-30-10-30-0-15 można
starac się między np 10 a 15. Zakładając, że to jakaś
główna droga i przyczyna jest przed nami ma to sens bo
przynajmniej jedziesz płynnie. Jeśli jest po prostu
ogólny korek, wynikający ze skrzyżowań zarówno przed
nami jak i za nami, to już lepiej siedzieć poprzednikowi
na zderzaku, żeby za nami zrobić miejsce następnym.

Część tych korków spowodowana jest takim siedzeniem.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-27 17:21:46
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-27 16:25, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Owszem jest - zamiast toczyc się 10-30-10-30-0-15 można
starac się między np 10 a 15. Zakładając, że to jakaś
główna droga i przyczyna jest przed nami ma to sens bo
przynajmniej jedziesz płynnie. Jeśli jest po prostu
ogólny korek, wynikający ze skrzyżowań zarówno przed
nami jak i za nami, to już lepiej siedzieć poprzednikowi
na zderzaku, żeby za nami zrobić miejsce następnym.

Część tych korków spowodowana jest takim siedzeniem.

Pewnie tak, ale to wtedy gdy jest jedna przyczyna przed tobą (kończący się pas, jedno zapychające się skrzyżowanie, wypadek itp). Jeśli jest to po prostu typowa ulica w mieście z mnóstwem skrzyżowań, to siląc się na "płynną" jazdę po prostu marnujesz cenne miejsce - tu problem jest nie z przepustowością samej jezdni, a skrzyżowań. Im więcej ludzi przejedzie w jednym cyklu, tym większa przepustowość. A więcej przejedzie, jak nie będziesz się bawił w ekodriving tylko pilnował zderzaka poprzednika. Oczywiście ważne jest żeby nie przedobrzyć i poprzednika nie pocałować w dupę;)

Shrek.

Data: 2014-09-28 01:58:24
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m06km4$q9u$2@node1.news.atman.pl

Pewnie tak, ale to wtedy gdy jest jedna przyczyna
przed tobą (kończący się pas, jedno zapychające
się skrzyżowanie, wypadek itp). Jeśli jest to po
prostu typowa ulica w mieście z mnóstwem skrzyżowań,
to siląc się na "płynną" jazdę po prostu marnujesz
cenne miejsce - tu problem jest nie z przepustowością
samej jezdni, a skrzyżowań. Im więcej ludzi przejedzie
w jednym cyklu, tym większa przepustowość. A więcej
przejedzie, jak nie będziesz się bawił w ekodriving
tylko pilnował zderzaka poprzednika.

Niezupełnie. ;) Samochody nie ruszają jednocześnie,
ale tak, jakby były powiązane parometrowymi linkami. ;)

Oczywiście ważne jest żeby nie przedobrzyć i poprzednika nie pocałować w dupę;)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-28 18:41:37
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-28 01:58, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

A więcej
przejedzie, jak nie będziesz się bawił w ekodriving
tylko pilnował zderzaka poprzednika.

Niezupełnie. ;) Samochody nie ruszają jednocześnie,
ale tak, jakby były powiązane parometrowymi linkami. ;)

I po to należy pilnować zderzaka poprzednika w takich sytuacjach, żeby linka była jak najkrótsza. A jak jest korek na autostradzie to można sobie powoli, ale stale się toczyć, tak żeby jechać płynnie.

Shrek.

Data: 2014-09-28 23:22:28
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m09dnq$nru$1@node1.news.atman.pl

I po to należy pilnować zderzaka poprzednika w takich sytuacjach, żeby linka była jak najkrótsza. A jak jest korek na autostradzie to można sobie powoli, ale stale się toczyć, tak żeby jechać płynnie.

IMO trzeba mieć źle w głowie, aby płacić na autostradzie za jazdę
w korku, skoro można mieć taką jazdę bez dodatkowych ;) opłat.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-29 06:28:22
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-28 23:22, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

I po to należy pilnować zderzaka poprzednika w takich sytuacjach, żeby
linka była jak najkrótsza. A jak jest korek na autostradzie to można
sobie powoli, ale stale się toczyć, tak żeby jechać płynnie.

IMO trzeba mieć źle w głowie, aby płacić na autostradzie za jazdę
w korku, skoro można mieć taką jazdę bez dodatkowych ;) opłat.

IMHO trzeba mieć źle w głowie, żeby co posta zmieniać temat;)

Shrek.

Data: 2015-05-08 21:05:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" m0an50$35e$1@node1.news.atman.pl

IMHO trzeba mieć źle w głowie, żeby co posta zmieniać temat;)

Poukładaj to i owo w swej głowie -- może przestaniesz zmieniać. ;)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2015-05-10 21:34:33
Autor: JK
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2015-05-08 o 21:05, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

"Shrek" m0an50$35e$1@node1.news.atman.pl

IMHO trzeba mieć źle w głowie, żeby co posta zmieniać temat;)

Poukładaj to i owo w swej głowie -- może przestaniesz zmieniać. ;)


Eneuel! Znowu na przepustce?

JK

Data: 2015-06-08 00:31:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"JK" miobrq$fjl$1@dont-email.me

Eneuel! Znowu na przepustce?

Skąd mam wiedzieć, czy znowu jesteś na przepustce? -- nie znam Ciebie.

Swoją drogą -- kretyni tacy jak Ty są zatrudniani do ośmieszania wielkich
ludzi -- ja nie jestem aż taką osobistością, którą warto ośmieszać w taki
głupi sposób. Zajmij się może trollowaniem płatnym? Ponoć PO nieźle płaci
(wiadomość z TV Trwam) trollom a Putin ponoć (wiadomość z wielu stron,
także z polskiej TV i WWW) nawet ma ogromny gmach dla swoich trolli,
którym ponoć nieźle płaci.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2015-06-08 02:00:25
Autor: Budzik
OBD ELM327 -- pytania
Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski prosze@czytac.fontem.lucida.console ...

Ponoć PO nieźle płaci
(wiadomość z TV Trwam)

Powaznie ta obiektywna telewizja juz takie głupoty gada? Fajnie...
W innych TV dopiero toczy sie dyskusja jak to pani premier zazartowała, ze moze trzeba wynając trolli...

Data: 2015-06-11 01:57:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Budzik" XnsA4B326A2285A1budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1

Ponoć PO nieźle płaci
(wiadomość z TV Trwam)

Powaznie ta obiektywna telewizja juz takie głupoty gada?

Gada, ale czy poważnie? ;) Ta TV tak gada, ale pokazuje
też protestujących posłów PO, którzy takie gadanie
nazywają niedorzecznością.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 02:39:32
Autor: Tomasz Wójtowicz
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 02:14, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:


Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
poduszek powietrznych...

Rozumiem, że straszono mnie na wyrost.


Raczej sobie jaja robili.

Data: 2014-09-25 02:47:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Tomasz Wójtowicz" lvvo87$anc$1@node2.news.atman.pl

Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
poduszek powietrznych...

Rozumiem, że straszono mnie na wyrost.

Raczej sobie jaja robili.

Straszyło mnie co najmniej trzech różnych speców -- i raczej
ci spece nie zlali się ze sobą. Jeden mógł szukać dla siebie
roboty; dwóch pozostałych nie miało swego interesu w takim
straszeniu.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 03:35:01
Autor: Tomasz Wójtowicz
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 02:47, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

"Tomasz Wójtowicz" lvvo87$anc$1@node2.news.atman.pl

Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
poduszek powietrznych...

Rozumiem, że straszono mnie na wyrost.

Raczej sobie jaja robili.

Straszyło mnie co najmniej trzech różnych speców -- i raczej
ci spece nie zlali się ze sobą. Jeden mógł szukać dla siebie
roboty; dwóch pozostałych nie miało swego interesu w takim
straszeniu.


Używając chociażby googla znajdź choćby jeden przypadek zdetonowania poduszki powietrznej przez OBD.

Data: 2014-09-25 08:27:56
Autor: nom
OBD ELM327 -- pytania

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <spam@spam.spam.spam.com> napisał w wiadomości news:lvvrg8$p8b$1node1.news.atman.pl...
Używając chociażby googla znajdź choćby jeden przypadek zdetonowania poduszki powietrznej przez OBD.

A to legendy są, chodziło o uszkodzenie sterownika poduszki powietrznej po skanowaniu interfejsem:

UWAGA !!! Problem ze sterownikami AirBag.

Istnieje możliwość zablokowania sterownika w VW Golf, Jetta, Bora, Beetle oraz w odpowiednich modelach Seat i Skoda z roczników 2000 i 2001 !!!

Próba połączenia za pomocą programu DeltaScan (lub innego urządzenia diagnostycznego) ze sterownikiem AirBag (lub uruchomienie funkcji autodetekcji sterowników) w wyżej wymienionych samochodach może spowodować jego zablokowanie. Objawia się to zapisaniem w pamięci sterownika kodu błędu o numerze 65535 (oznaczającym uszkodzenie sterownika) oraz zaświeceniem na stałe kontrolki ostrzegawczej AirBag. Problem ten występuje tylko w samochodach wyposażonych w niektóre sterowniki o numerze 6Q0 909 605 A. Jeśli samochód posiada np. sterownik 6Q0 909 605 F to połączenie ze sterownikiem jest bezpieczne.

Aby uniknąć kłopotów należy przed próbą połączenia ze sterownikiem AirBag sprawdzić jego numer zapisany na obudowie. Jeśli numer ten jest identyczny z powyższym jest duże prowdopodobieństwo uszkodzenia. W przeciwnym przypadku można bezpiecznie przeprowadzić diagnostykę. Z dostępnych nam źródeł wiadomo, iż problem ten może być spowodowany błędem w oprogramowaniu sterownika, czego dowodem może być fakt wycofania go ze sprzedaży i zastąpienie go sterownikiem o numerze 1C0 909 605 A, który jest pozbawiony omawianego defektu.

Data: 2014-09-25 15:35:33
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"nom" 5423b5eb$0$26835$65785112@news.neostrada.pl

A to legendy są, chodziło o uszkodzenie sterownika
poduszki powietrznej po skanowaniu interfejsem:

UWAGA !!! Problem ze sterownikami AirBag.

Istnieje możliwość zablokowania sterownika w VW Golf,
Jetta, Bora, Beetle oraz w odpowiednich modelach Seat
i Skoda z roczników 2000 i 2001 !!!

Raczej nic z tego mnie nie dotyczy.

Próba połączenia za pomocą programu DeltaScan (lub
innego urządzenia diagnostycznego) ze sterownikiem
AirBag (lub uruchomienie funkcji autodetekcji
sterowników) w wyżej wymienionych samochodach
może spowodować jego zablokowanie. Objawia się
to zapisaniem w pamięci sterownika kodu błędu
o numerze 65535 (oznaczającym uszkodzenie
sterownika) oraz zaświeceniem na stałe kontrolki
ostrzegawczej AirBag. Problem ten występuje tylko
w samochodach wyposażonych w niektóre sterowniki
o numerze 6Q0 909 605 A. Jeśli samochód posiada
np. sterownik 6Q0 909 605 F to połączenie ze
sterownikiem jest bezpieczne.

Nie zamierzam na razie grzebać w poduszkach,
ale może za jakiś czas szarpnę się i na to. :)

Aby uniknąć kłopotów należy przed próbą połączenia
ze sterownikiem AirBag sprawdzić jego numer zapisany
na obudowie. Jeśli numer ten jest identyczny z powyższym
jest duże prowdopodobieństwo uszkodzenia. W przeciwnym
przypadku można bezpiecznie przeprowadzić diagnostykę.
Z dostępnych nam źródeł wiadomo, iż problem ten może
być spowodowany błędem w oprogramowaniu sterownika,
czego dowodem może być fakt wycofania go ze sprzedaży
i zastąpienie go sterownikiem o numerze 1C0 909 605 A,
który jest pozbawiony omawianego defektu.

Rozumiem, że te połączenie nie są realizowane
poprzez to (OBD?) gniazdo. Dobrze rozumiem, czy źle?

-=-

Dzięki za informacje.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 22:37:31
Autor: Tomasz Pyra
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 15:35, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
Rozumiem, że te połączenie nie są realizowane
poprzez to (OBD?) gniazdo. Dobrze rozumiem, czy źle?

Zawsze jest szansa że masz jakiś wadliwy podzespół.
W jakimś aucie strzelały poduszki po podłączeniu niektórych urządzeń w pewnych warunkach do gniazdka zapalniczki :-)

Co jednak nie oznacza że należy zrezygnować z podłączania czegokolwiek do gniazda zapalniczki.

Nie masz się czego bać - OBD-2 służy do diagnostyki i diagnostykę możesz tym złączem bezpiecznie przeprowadzić.

Data: 2014-09-26 01:13:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Tomasz Pyra" 54247d0d$0$12642$65785112@news.neostrada.pl

Zawsze jest szansa że masz jakiś wadliwy podzespół.
W jakimś aucie strzelały poduszki po podłączeniu niektórych urządzeń w pewnych warunkach do gniazdka zapalniczki :-)

Co jednak nie oznacza że należy zrezygnować
z podłączania czegokolwiek do gniazda zapalniczki.

:)

Nie masz się czego bać - OBD-2 służy do diagnostyki i diagnostykę możesz tym złączem bezpiecznie przeprowadzić.

OK -- dzięki za słowa otuchy. Dzięki i Tobie,
i innym, którzy mnie uspokoili.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 12:29:13
Autor: Chris
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 02:14, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

"BartekK" lvvmhf$ker$1@node1.news.atman.pl

To że jest wsadzony do wtyczki ODB - pozwala się połączyć z pewnymi
modułami. Ale pojawia się tu pułapka, bo podstawowe sprawy - ok, są w
"miarę ustandaryzowane" i dostepne na tych samych pinach w gnieździe,
ale niektóre auta/marki mają rozrzuconą magistralę can na inne bolce
gniazdka (i połączyć się z niektórymi modułami już nie udaje). Tak
jest np. w BMW

A w Nowym Volvo S40 -- z 2009 roku?

Sprawa jest prosta. Układ elmXXX służy do komunikacji z ECU, a to jest jednostka sterująca silnikiem. Sam system OBD,OBD2, EOBD służy do komunikacji z ECU SILNIKA, a nie innymi podzespołami. Odczytasz więc kody, skasujesz je. Będziesz miał dane live, czyli odczyty podczas jazdy, a to jest chyba najlepszym sposobem diagnostyki. Niektóre programy oferują odczyt nawet takich parametrów jak moc i moment obrotowy.
Do ABS, DSA itp. służu inne oprogramowanie i może być zupełnie inna komunikacja wcale nie zgodna ze standardami. Do tego mamy VOL-FCR i interface na max232.
Układy elmXXX maja w sobie obsługę protokołów używanych w OBD, ale do tego musisz mieć odpowiednie oprogramowanie współpracujące z tym układem np. Scantool, Digimoto, Scanmaster itp. Samochody po 2001 lub 2002 roku muszą być wyposażone w interface OBD2, więc masz elma i program - połączysz się z każdym. Przed tą datą samochód może być wyposażony w OBD,OBD2 ale nie musi. Niektórzy producenci stosowali niestandardowe gniazda (np. Mitsu) lub wyjścia w gniazdach(np. Volvo). Jeśli chodzi o Diesle, to ta data jest chyba przesunięta o rok do przodu.

To jak ? Wszystko jasne ?

P.S. Jeśli potrzebujecie interface do ABS,DSA itp, to nie kupujcie tego dedykowanego do Volvo za 120 zł., z firmy viaken.pl ale zwykły za 40 zł na max232. Chyba, że ktoś chce mieć nadruk "Volvo" na pudełku :D
Poczytaj sobie http://www.v40.pl/forum/viewtopic.php?t=7704

Info: http://www.v40.pl/printview.php?t=8495&start=0&sid=5b976b458efc643fbd19c73c46ad891f


--
www.bezwypadkowy.net www.automo.pl www.vinspot.com
www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl
Sprawdź VIN, wyposażenie, przebieg, historię pojazdu.

Data: 2014-09-25 15:37:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Chris" m00qpq$b1t$1@node2.news.atman.pl

A w Nowym Volvo S40 -- z 2009 roku?

Sprawa jest prosta. Układ elmXXX służy do komunikacji z ECU,
a to jest jednostka sterująca silnikiem. Sam system OBD,OBD2,
EOBD służy do komunikacji z ECU SILNIKA, a nie innymi podzespołami.
Odczytasz więc kody, skasujesz je. Będziesz miał dane live, czyli
odczyty podczas jazdy, a to jest chyba najlepszym sposobem
diagnostyki. Niektóre programy oferują odczyt nawet takich
parametrów jak moc i moment obrotowy.

Do ABS, DSA itp. służu inne oprogramowanie i może być zupełnie
inna komunikacja wcale nie zgodna ze standardami. Do tego mamy
VOL-FCR i interface na max232.

Szkoda.

Układy elmXXX maja w sobie obsługę protokołów używanych w OBD,
ale do tego musisz mieć odpowiednie oprogramowanie współpracujące
z tym układem np. Scantool, Digimoto, Scanmaster itp. Samochody
po 2001 lub 2002 roku muszą być wyposażone w interface OBD2,
więc masz elma i program - połączysz się z każdym. Przed tą
datą samochód może być wyposażony w OBD,OBD2 ale nie musi.
Niektórzy producenci stosowali niestandardowe gniazda (np.
Mitsu) lub wyjścia w gniazdach(np. Volvo). Jeśli chodzi
o Diesle, to ta data jest chyba przesunięta o rok do przodu.

To jak ? Wszystko jasne ?

Nic nie jest jasne. Nie może być jasne po jednym
przeczytaniu -- bez urządzeń, bez weryfikacji praktycznej...

Ale na pewno dziękuję za te informacje -- będę z nich
korzystał. (o ile zbyt szybko nie umrę) ;)

P.S. Jeśli potrzebujecie interface do ABS,DSA itp, to
nie kupujcie tego dedykowanego do Volvo za 120 zł.,
z firmy viaken.pl ale zwykły za 40 zł na max232.
Chyba, że ktoś chce mieć nadruk "Volvo" na pudełku :D
Poczytaj sobie http://www.v40.pl/forum/viewtopic.php?t=7704

Kosztowne te nadruki. No -- ale papierowe pieniądze
też są drukowane, i tez są w cenie. ;)

Info: http://www.v40.pl/printview.php?t=8495&start=0&sid=5b976b458efc643fbd19c73c46ad891f

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 15:48:18
Autor: Chris
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 15:37, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

"Chris" m00qpq$b1t$1@node2.news.atman.pl

A w Nowym Volvo S40 -- z 2009 roku?

Sprawa jest prosta. Układ elmXXX służy do komunikacji z ECU,
a to jest jednostka sterująca silnikiem. Sam system OBD,OBD2,
EOBD służy do komunikacji z ECU SILNIKA, a nie innymi podzespołami.
Odczytasz więc kody, skasujesz je. Będziesz miał dane live, czyli
odczyty podczas jazdy, a to jest chyba najlepszym sposobem
diagnostyki. Niektóre programy oferują odczyt nawet takich
parametrów jak moc i moment obrotowy.

Do ABS, DSA itp. służu inne oprogramowanie i może być zupełnie
inna komunikacja wcale nie zgodna ze standardami. Do tego mamy
VOL-FCR i interface na max232.

Szkoda.

Komputer serwisowy z oprogramowaniem kosztuje min 10 tyś (znajomy w warsztacie zapłacił ponad 20tyś) i takim możesz robić co chcesz.

OBD/2 to w sumie zabawka do podstawowych testów/odczytów live i w sumie nic poza tym. Do tego dochodzi specjalistyczne oprogramowanie i często przejściówki, odpowiednie kable do danej wersji pojazdu itd.

Kolega w firmie kupił sobie OBD2 do Fokusa i okazuje się że nic nie pokazuje w Fokus/Mondeo MK3/coś jeszcze sprawdzaliśmy a już np. w moim V40 i Mondeo MK4, brata Mazda 6 pokazuje odczyty Live choć o ile pamiętam nie wszystko, testowane na opr. android Torqele PRO (czy jak to się pisze) + jakiś soft na lapku ale nie powiem bo nie chciało mi się wychodzić na parking

--
www.bezwypadkowy.net www.automo.pl www.vinspot.com
www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl
Sprawdź VIN, wyposażenie, przebieg, historię pojazdu.

Data: 2014-09-25 16:11:50
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Chris" m016f2$mtd$1@node2.news.atman.pl

Komputer serwisowy z oprogramowaniem kosztuje min 10 tyś (znajomy w

Paliwo na około 2.5 tysiąca kilometrów. ;)

warsztacie zapłacił ponad 20tyś) i takim możesz robić co chcesz.

Trochę za drogo, jak na zabawkę. :)

OBD/2 to w sumie zabawka do podstawowych testów/odczytów live i w sumie nic poza tym. Do tego dochodzi specjalistyczne
oprogramowanie i często przejściówki, odpowiednie kable do danej wersji pojazdu itd.

Kolega w firmie kupił sobie OBD2 do Fokusa i okazuje się że nic nie pokazuje w Fokus/Mondeo MK3/coś

Przykre. Kupił także w jakiejś Alibabie czy w ,,realnym'' sklepie?

jeszcze sprawdzaliśmy a już np. w moim V40 i Mondeo MK4, brata Mazda 6 pokazuje odczyty Live choć o ile pamiętam nie wszystko, testowane na opr. android Torqele PRO (czy jak to się pisze) + jakiś soft na lapku ale nie powiem bo nie chciało mi się wychodzić na parking

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2014-09-25 18:52:11
Autor: jerzu
OBD ELM327 -- pytania
On Thu, 25 Sep 2014 12:29:13 +0200, Chris <actchris@gazeta.pl> wrote:

Samochody po 2001 lub 2002 roku muszą być wyposażone w interface OBD2

Benzynowe od stycznia 2001, w autach z silnikiem diesla styczeń 2003.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński  xxx.jerzu@interia.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL + AP1200
Ford Mondeo 2.0 TDDi 115KM Ghia`02 -> M-Tech Legend II + ML145

Data: 2014-09-25 20:48:43
Autor: Tomasz Pyra
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 12:29, Chris pisze:
Niektóre programy oferują odczyt nawet takich parametrów jak moc i moment obrotowy.

To nie tyle odczyt co obliczenie.
Jedyny parametr odczytywany przez OBD2 to w tym przypadku wskazanie prędkościomierza - i to w tych lepszych programach używany nie wprost (zbyt niska dokładność i częstotliwość samplowania), a jedynie do kalibracji w czasie rzeczywistym algorytmu określającego prędkość inercyjnie, w oparciu o akcelerometry smartfona.

Co i tak nie zmienia tego, że te wszystkie programy są żenująco mało dokładne - i nie mówię nawet o samych wartościach, a chociaż powtarzalności wyników pomiaru.

Jedyny wiarygodny sposób na zrobienie sobie "pseudo-hamowni" jak się sprawdza, to zwykłe logowanie obrotów silnika, a potem obróbka danych w excelu :-)

Data: 2014-09-25 19:32:29
Autor: Tomasz Pyra
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 02:14, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
poduszek powietrznych...

Przypadkiem poduszek nie uruchomisz.
Zrobienie tego nawet świadomie będzie bardzo trudne i wymagało będzie sporo wiedzy - jeśli w ogóle sterownik poduszek umożliwia zrobienie tego przez CAN.

Data: 2014-09-27 17:27:20
Autor: RtB
OBD ELM327 -- pytania
W dniu 2014-09-25 19:32, Tomasz Pyra pisze:
W dniu 2014-09-25 02:14, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
poduszek powietrznych...

Przypadkiem poduszek nie uruchomisz.
Zrobienie tego nawet świadomie będzie bardzo trudne i wymagało będzie
sporo wiedzy - jeśli w ogóle sterownik poduszek umożliwia zrobienie tego
przez CAN.

Nie umożliwia. Poduchy odpalają tylko na podstawie odczytu
akcelerometrów, i to nie jednego.

Pozdrawiam,
Piotr

Data: 2014-09-25 07:21:33
Autor: Shrek
OBD ELM327 -- pytania
On 2014-09-24 23:38, Tomasz Pyra wrote:

Nie, chociaż w niektórych autach jest to zasilane i moduł BT działa.
O ile zużycie prądu w przypadku moich interfejsów jest minimalny, to
zostaje jeszcze kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w stanie w
jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?

Wczoraj podłączając swojego ELM na parkingu znalazłem urządzenie KARETKA. Rzeczywiście stała za mną, ale nie sprawdziłem czy ma PIN 1234;)

Shrek.

Data: 2014-09-25 15:17:39
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
OBD ELM327 -- pytania

"Shrek" <1@wp.pl> m008op$o0b$2@node2.news.atman.pl

Nie, chociaż w niektórych autach jest to zasilane i moduł BT działa. O ile zużycie prądu w przypadku moich interfejsów jest minimalny, to zostaje jeszcze
kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w stanie w jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?

Wczoraj podłączając swojego ELM na parkingu znalazłem urządzenie KARETKA. Rzeczywiście stała za mną, ale nie
sprawdziłem czy ma PIN 1234;)

Ja bym chyba sprawdził. ;) Zanim kupie takie coś -- chyba
będę czasami sprawdzał, czy jest coś w zasięgu. ;)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

OBD ELM327 -- pytania

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona