OC a dochód ?

Data: 2010-01-23 16:00:14
Autor: Tomasz Gębala
OC a dochód ?
Czy odszkodowanie komunikacyjne OC otrzymane z polisy sprawcy powinno być wliczone jako dochód działalności o ile poszkodowane zostało auto będące środkiem trwałym w działalności jednoosobowej osoby fizycznej?

--

Pozdrawiam serdecznie

Tomek

Data: 2010-01-23 18:47:19
Autor: Robert Tomasik
OC a dochód ?

Użytkownik "Tomasz Gębala" <tomaszgebala@o2.pl> napisał w wiadomości news:hjf2tk$r3m$1news.onet.pl...
Czy odszkodowanie komunikacyjne OC otrzymane z polisy sprawcy powinno być wliczone jako dochód działalności o ile poszkodowane zostało auto będące środkiem trwałym w działalności jednoosobowej osoby fizycznej?

Odszkodowanie nie stanowi dochodu. Poszukaj w Ustawie, ale w każdym razie całkiem niedawno tak było.

Data: 2010-01-23 19:26:31
Autor: cef
OC a dochód ?
Robert Tomasik wrote:

Odszkodowanie nie stanowi dochodu. Poszukaj w Ustawie, ale w każdym
razie całkiem niedawno tak było.

Zawsze było inaczej :-)
Art. 14. 2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
[...]
-12) otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku
 związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub
 z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej

Data: 2010-01-23 19:18:44
Autor: Jacek_P
OC a dochĂłd ?
"Tomasz Gębala" napisal:
Czy odszkodowanie komunikacyjne OC otrzymane z polisy sprawcy powinno być wliczone jako dochód działalności o ile poszkodowane zostało auto będące środkiem trwałym w działalności jednoosobowej osoby fizycznej?

Tak. I jesli nie masz AC, to nie wolno ci kompensowac
tego przychodu kosztami naprawy. Nie pytaj mnie o logike
tego przepisu. Prawdopodobnie lobby ubezpieczeniowe.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-01-24 11:46:55
Autor: Jarek Andrzejewski
OC a dochód ?
On 23 Sty, 20:18, Jacek_P <Lato-i-U...@cyf-kr.edu.pl> wrote:
"Tomasz Gębala" napisal:

> [...]

tego przychodu kosztami naprawy. Nie pytaj mnie o logike
tego przepisu. Prawdopodobnie lobby ubezpieczeniowe.

Odszkodowanie na naprawę powypadkową samochodu - wyjaśnienie
Ministerstwa Finansów
Poniższe wyjaśnienia dotyczą przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz.
654; ostatnia zmiana w Dz. U. z 2006 r. nr 217, poz. 1589 i nr 251,
poz. 1847), zwanej dalej "ustawą o PDOP".

W odpowiedzi na zapytanie naszego Wydawnictwa, Ministerstwo Finansów w
piśmie z dnia 27 kwietnia 2007 r. nr MB8/232/2007 wyjaśniło:

"Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 50 updop nie zalicza się do kosztów
podatkowych strat powstałych wyniku utraty lub likwidacji samochodów
oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody te nie były
objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Zdaniem Ministerstwa Finansów, w świetle art. 12 ust. 4 pkt 6a updop,
nie zalicza się do przychodów otrzymanego odszkodowania w kwocie
odpowiadającej kosztom remontu powypadkowego samochodu, które nie
zostały zaliczone do kosztów podatkowych.

Przychodem będzie natomiast nadwyżka otrzymanego odszkodowania nad
poniesionymi kosztami remontu powypadkowego uszkodzonego samochodu.

Jeżeli poszkodowany ponosi wydatki, które są mu następnie zwracane w
formie wypłaconego odszkodowania, to mamy do czynienia ze zwrotem
poniesionych wydatków nie tylko pod względem ekonomicznym, ale również
prawnym.

Odszkodowanie ma wyrównać uszczerbek majątkowy powstały w wyniku
zdarzenia wyrządzonego szkodą. Celem odszkodowania jest naprawienie
szkody, które może nastąpić, według wyboru poszkodowanego, bądź przez
przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłacenie odpowiedniej
sumy pieniężnej (art. 363 Kodeksu cywilnego). Naprawienie szkody
obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które
mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono (art. 361 § 2 Kodeksu
cywilnego).

Z uchwały Sądu Najwyższego z dnia 13 czerwca 2003 r. (sygn. akt III
CZP 32/03) jednoznacznie wynika, iż "odszkodowanie przysługujące od
ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej za uszkodzenie pojazdu
mechanicznego obejmuje niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty
naprawy pojazdu, ustalone według cen występujących na lokalnym rynku."

Jeżeli zatem odszkodowanie obejmuje koszty naprawy samochodu to pod
względem podatkowym jego część może być uznana za zwrot poniesionych
wydatków (kategoria kosztów obejmuje pojęcie wydatków), które nie
zostały zaliczone do kosztów podatkowych i dlatego ich zwrot nie
stanowi przychodu podatkowego."

Jest jeszcze "BI/4218-0039/07"
http://www.is.gdansk.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=8683&Itemid=145

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-01-24 13:18:36
Autor: Tomasz Gębala
OC a dochód ?
Tak. I jesli nie masz AC, to nie wolno ci kompensowac
tego przychodu kosztami naprawy.

a jeśli zgłoszę szkodę ze swej polisy AC to będzie inaczej ???

Data: 2010-01-24 14:29:30
Autor: cef
OC a dochód ?
Tomasz Gębala wrote:

Tak. I jesli nie masz AC, to nie wolno ci kompensowac
tego przychodu kosztami naprawy.

a jeśli zgłoszę szkodę ze swej polisy AC to będzie inaczej ???

Po co?
Jak nie masz AC, to naprawa nie jest kosztem,
a odszkodowanie jest przychodem i nic tego nie zmieni.
Już sam fakt objęcia samochodu ubezpieczeniem AC wystarczy,
do wzajemnego rozliczenia kosztów (naprawy) i przychodu (odszkodowanie)

Data: 2010-01-25 11:22:10
Autor: SDD
OC a dochód ?

Użytkownik "Tomasz Gębala" <tomaszgebala@o2.pl> napisał w wiadomości news:hjhdqi$2fd$1news.onet.pl...

a jeśli zgłoszę szkodę ze swej polisy AC to będzie inaczej ???

Wystarczy, ze ja masz - nie musisz szkody z niej zglaszac.

Pozdrawiam
SDD

OC a dochód ?