OC nowe przepisy, ale ma³ym druczkiem stare zasady !!!

Data: 2012-02-11 18:21:46
Autor: zaemka
OC nowe przepisy, ale ma³ym druczkiem stare zasady !!!
Od dzisiaj wchodzi w zycie ustawa o OC, ale uwaga :

Nowe przepisy bêd± stosowane wy³±cznie do umów ubezpieczenia
od odpowiedzialno¶ci cywilnej (OC) zawartych od soboty, tj. 11 lutego.
Je¿eli kto¶ zawar³ umowê przed tym dniem, wówczas bêd± stosowane
do niej jeszcze przepisy dotychczasowe

WIEC UWA¯AJCIE - NADAL MO¯NA WPA¦Æ W PU£APKÊ PODWÓJNEGO OC !!!

http://moto.onet.pl/1656635,1,zmieniaja-sie-przepisy-o-ubezpieczeniu-oc,artykul.html?node=6

ustawa:
http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=821EA90A1DDC33A773BAE28468041075?id=WDU20112051210&type=3

Data: 2012-02-11 18:58:11
Autor: szufla
OC nowe przepisy, ale ma³ym druczkiem stare zasady !!!
WIEC UWA¯AJCIE - NADAL MO¯NA WPA¦Æ W PU£APKÊ PODWÓJNEGO OC !!!

To mi troche przypomina numer z fotoradarami, ktore mialby byc wszystkie pomalowane na zolto, tyle tylko, ze przez 3 lata :)

sz.

Data: 2012-02-14 12:18:27
Autor: BearBag
OC nowe przepisy, ale ma³ym druczkiem stare zasady !!!
a ja mam kilka pytañ bo nie jestem prawnikiem i nie u¶miecha mi sie
rozbieranie tej ustawy na czê¶ci pierwsze, samo przeczytanie by z 2h
zajê³o.
1.Czy je¶li kupi³em auto z OC to dalej przechodzi na mnie? Sprzedaj±cy
nie mo¿e sobie zastrzec ¿e pozosta³a sk³adka OC zostaje u niego?
2.Rozumiem ¿e nie musze sie spieszyæ z wypowiedzeniem po zakupie bo
mo¿na to zrobiæ w ka¿dym momencie trwania umowy?
3.Powiedzmy ¿e zanim wypowiedzia³em umowê to jezdzi³em przez 2
miesiace na OC starego w³±sciciela. Czy przelicza mi sk³adkê jesli
moje zni¿ki sa inne ?
4. Ile mam czasu ¿eby zglosiæ sie do ubezpieczyciela po zakupie auta,
albo czy w ogole muszê ?
5.Jesli sprzeda³em auto to rozumiem ¿e mam 14 dni na podanie do
ubezpieczyciela danych nowego nabywcy?
6. Powiedzmy ¿e kupuje auto z polis± wazna jeszcze 11miesiecy, czy
jesli ja wypowiem np po 5 miesiacach to reszte pieniazków dostane ja
czy stary w³asciciel ?

Data: 2012-02-14 21:33:59
Autor: 'Tom N'
OC nowe przepisy, ale ma³ym druczkiem stare zasady !!!
BearBag w

[...]

Tak.

Sprzedaj±cy
nie mo¿e sobie zastrzec ¿e pozosta³a sk³adka OC zostaje u niego?

Mo¿e -- nawet to napisa³e¶ w jaki sposób -- zwiêksza odpowiedni cenê do
zap³aty.

2.Rozumiem ¿e nie musze sie spieszyæ z wypowiedzeniem po zakupie bo
mo¿na to zrobiæ w ka¿dym momencie trwania umowy?

Prawie tak.

3.Powiedzmy ¿e zanim wypowiedzia³em umowê to jezdzi³em przez 2
miesiace na OC starego w³±sciciela. Czy przelicza mi sk³adkê jesli
moje zni¿ki sa inne ?

Moje s± inne -- za¿±daj przeliczenia, nie mog± odmówiæ ;P

4. Ile mam czasu ¿eby zglosiæ sie do ubezpieczyciela po zakupie auta,
albo czy w ogole muszê ?

Jak dot±d -- w ekstremalnym przypadku zanim wprowadzisz pojazd do ruchu po
drogach, nie pó¼niej ni¿ w dniu nabycia

5.Jesli sprzeda³em auto to rozumiem ¿e mam 14 dni na podanie do
ubezpieczyciela danych nowego nabywcy?

Du¿o wiêcej, ale to kosztuje w razie czego

6. Powiedzmy ¿e kupuje auto z polis± wazna jeszcze 11miesiecy, czy
jesli ja wypowiem np po 5 miesiacach to reszte pieniazków dostane ja
czy stary w³asciciel ?

Patrz 1.

--
Tomasz Nycz

Data: 2012-02-14 13:06:23
Autor: BearBag
> [...]

> albo czy w ogole muszê ?

Jak dot±d -- w ekstremalnym przypadku zanim wprowadzisz pojazd do ruchu po

Dot±d by³o tak ¿e mog³em 30 dni jezdziæ na starym OC nawet jesli
polisa porzednika konczyla sie w dniu zakupu. Po prostu musial
dop³aciæ potem za to ¿eby mi ten miesi±c jazdy zapewniæ. A jak jest
teraz? Mam w dniu zakupu zglosiæ  sie do TU ?

6. Powiedzmy ¿e kupuje auto z polis± wazna jeszcze 11miesiecy, czy
jesli ja wypowiem np po 5 miesiacach to reszte pieniazków dostane ja
czy stary w³asciciel ?

a tego chyba nikt nie wie ... choc jesli przechodza prawa i obowiazki .

To jest do¶æ istotna kwestia :/

Data: 2012-02-14 21:46:39
Autor: J.F.
OC nowe przepisy, ale ma³ym druczkiem stare zasady !!!
Dnia Tue, 14 Feb 2012 12:18:27 -0800 (PST), BearBag napisał(a):
a ja mam kilka pytań bo nie jestem prawnikiem i nie uśmiecha mi sie
rozbieranie tej ustawy na części pierwsze, samo przeczytanie by z 2h
zajęło.

dlatego jest ustawa zmieniajaca, wtedy widac jakie sa zmiany.
Choc czasem lepiej nowy tekst jednolity przeczytac, tych zmian jest 37
stron :-)

z rzeczy ktore widze ciekawe
"Art. 8a. 1. Jeżeli ubezpieczający nie podał zakładowi ubezpieczeń znanych
sobie okoliczności, o które zakład ubezpieczeń zapytywał przed
zawarciem umowy ubezpieczenia obowiązkowego i które pociągają
za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego,
zakład ubezpieczeń ma prawo żądać odpowiedniej
zmiany wysokości składki ubezpieczeniowej z uwzględnieniem
zwiększenia prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego
wskutek okoliczności niepodanych do jego wiadomości"

O tyle istotne ze zmiana wyskosci skladki, a nie np regres czesci
odszkodowania

"2. W razie zawarcia przez zakład ubezpieczeń umowy ubezpieczenia
obowiązkowego mimo braku odpowiedzi na poszczególne pytania,
pominięte okoliczności uważa się za nieistotne."

w polaczeniu z poprzednim .. bezsens

"3. W przypadku nadania oświadczenia o wypowiedzeniu lub odstąpieniu
od umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt
1–3, przesyłką listową, za chwilę jego złożenia uważa się datę nadania
oświadczenia w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego."

No i swietnie. "1b. Nie później niż 14 dni przed upływem okresu 12 miesięcy, na który
umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta,
zakład ubezpieczeń jest obowiązany do wysłania ubezpieczającemu informacji
o ubezpieczeniu na kolejny okres ubezpieczenia."

"Art. 28a. 1. Jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego w tym samym czasie
jest ubezpieczony w dwóch lub więcej zakładach ubezpieczeń,
przy czym co najmniej jedna z umów ubezpieczenia OC posiadaczy
pojazdów mechanicznych została zawarta w trybie art. 28 ust.
1, umowa zawarta w tym trybie może zostać przez niego wypowiedziana
na piśmie.

2. W przypadku wypowiedzenia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy
pojazdów mechanicznych zgodnie z ust. 1, zakład ubezpieczeń
może żądać zapłaty składki ubezpieczeniowej za okres,
przez który ponosił odpowiedzialność.

3. W sytuacji, gdy doszło do zawarcia kilku umów ubezpieczenia
OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w odniesieniu do tego
samego pojazdu mechanicznego, z tym samym okresem ubezpieczenia
z jednym zakładem ubezpieczeń, wówczas temu zakładowi
ubezpieczeń należy się składka ubezpieczeniowa z tytułu jednej
umowy ubezpieczenia."

"Art. 31. 1. W razie przejścia lub przeniesienia prawa własności pojazdu
mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę ubezpieczenia OC
posiadaczy pojazdów mechanicznych, na posiadacza pojazdu, na
którego przeszło lub zostało przeniesione prawo własności, przechodzą
prawa i obowiÄ…zki poprzedniego posiadacza wynikajÄ…ce z
tej umowy. Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu z upływem
okresu, na który została zawarta, chyba że posiadacz, na
którego przeszło lub zostało przeniesione prawo własności, wypowie
ją na piśmie. W przypadku wypowiedzenia umowy ubezpieczenia
OC, ulega ona rozwiÄ…zaniu z dniem jej wypowiedzenia.
Przepisów art. 28 nie stosuje się."

Czyli nie ma juz 30 dni ... i trzeba by doczytac tekst jednolity - nie ma
tez przedluzenia automatycznego starej umowy ? Chyba nie bylo to zamiarem
poslow ... ale trzeba uwazac.

no i kara dla ufg to teraz dwukrotna minimalna placa.

4. Ile mam czasu żeby zglosić sie do ubezpieczyciela po zakupie auta,
albo czy w ogole muszÄ™ ?
5.Jesli sprzedałem auto to rozumiem że mam 14 dni na podanie do
ubezpieczyciela danych nowego nabywcy?

tak jest.

6. Powiedzmy że kupuje auto z polisą wazna jeszcze 11miesiecy, czy
jesli ja wypowiem np po 5 miesiacach to reszte pieniazków dostane ja
czy stary własciciel ?

a tego chyba nikt nie wie ... choc jesli przechodza prawa i obowiazki ...

J.

Data: 2012-02-15 10:34:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 Feb 2012, J.F. wrote:

z rzeczy ktore widze ciekawe
"Art. 8a. 1. Je¿eli ubezpieczaj±cy nie poda³ zak³adowi ubezpieczeñ znanych
sobie okoliczno¶ci, o które zak³ad ubezpieczeñ zapytywa³ przed
zawarciem umowy ubezpieczenia obowi±zkowego i które poci±gaj±
za sob± istotn± zmianê prawdopodobieñstwa wypadku ubezpieczeniowego,
zak³ad ubezpieczeñ ma prawo ¿±daæ odpowiedniej
zmiany wysoko¶ci sk³adki [...]

"2. W razie zawarcia przez zak³ad ubezpieczeñ umowy ubezpieczenia
obowi±zkowego mimo braku odpowiedzi na poszczególne pytania,
pominiête okoliczno¶ci uwa¿a siê za nieistotne."

w polaczeniu z poprzednim .. bezsens

  Czy zak³ad ubezpieczeniowy musi (ma obowi±zek) zawrzeæ umowê
*przed* podaniem przez ubezpieczaj±cego istotnych danych?
  Bo je¶li nie (a wydaje siê to oczywiste), to nie bezsens,
lecz zabezpieczenie przed manewrem zak³ad "ale doszli¶my
do wniosku ze pan mia³ dop³aciæ".
  Rygor wy¿ej oznacza, ¿e zak³ad mo¿e ¿±daæ podniesienia
sk³adki, ale TERAZ, przed zawarciem umowy, a nie po fakcie,
kiedy ubezpieczaj±cy nie mo¿e ju¿ im powiedzieæ ¿e "nowe"
warunki mog± sobie z szacunkiem wsadziæ ;) a on idzie
do innego ubezpieczyciela.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-15 11:36:06
Autor: J.F.
OC nowe przepisy, ale ma³ym druczkiem stare zasady !!!
Dnia Wed, 15 Feb 2012 10:34:12 +0100, Gotfryd Smolik news napisa³(a):
On Tue, 14 Feb 2012, J.F. wrote:
[...]

no nie, nie musi,

  Bo je¶li nie (a wydaje siê to oczywiste), to nie bezsens,
lecz zabezpieczenie przed manewrem zak³ad "ale doszli¶my
do wniosku ze pan mia³ dop³aciæ".

tylko zobacz jak to wyglada - jest na formularzu rubryka "ilosc szkod w
poprzednim roku", ja ja zostawiam przezornie pusta, oni mi smaza pismo
"sprawdzilismy ze pan spowodowal trzy szkody, wiec stosujemy zwyzke o 100%,
brakujaca skladke prosze wplacic w terminie ...".

no i co teraz - nie podalem znanych sobie okolicznosci, czy z uwagi na
zawarcie umowy bez tej odpowiedzi uwaza sie to za nieistotne ?

czy moze wszystko zgodnie z przepisami - oni maja prawo ¿±daæ, a ja mam
prawo odpowiedziec im "to nieistotne" :-)

J.

OC nowe przepisy, ale ma³ym druczkiem stare zasady !!!