Obieg powietrza w obudowie - sugestie

Data: 2014-08-13 07:11:58
Autor: PeJot
Obieg powietrza w obudowie - sugestie
Czołem. Temat jest dosyć trywialny i pewnie najprościej byłoby poeksperymentować, ale może ktoś już to zrobił. Obudowa klasyczna, zasilacz z tyłu. Kwestia ustawienia chłodzenia CPU - będzie Arctic Cooling Freezer lub coś podobnego, na procesorze Q8200. I teraz: jeżeli chłodzenie będzie dmuchało *w pionie* to gorące powietrze przejmie zasilacz, ale nie wiem czy przy własnej regulacji obrotów da radę wyciągnąć *wszystko*. Jeżeli chłodzenie będzie dmuchało w poziomie, trzeba będzie z tyłu założyć 2 wiatraki 80 mm. Pewnie to skuteczniejsze, ale kosztem zasysania większej ilości powietrza z kurzem. Jakieś sugestie ?

--
P.Jankisz

Data: 2014-08-13 07:44:33
Autor: fifak
W dniu 2014-08-13 07:11, PeJot pisze:
Czołem. Temat jest dosyć trywialny i pewnie najprościej byłoby
poeksperymentować, ale może ktoś już to zrobił. Obudowa klasyczna,
zasilacz z tyłu. Kwestia ustawienia chłodzenia CPU - będzie Arctic
Cooling Freezer lub coĹ› podobnego, na procesorze Q8200. I teraz: jeĹĽeli
[...]

kupic nowszy CPU ktĂłry siÄ™ mniej grzeje

ja mam kompa na i3 z jednym wiatrakiem w calym zestawie, wiatrak jest w zasilaczu bigfan12cm znajduje siÄ™ bezpoĹ›rednio nad CPU  i zbiera ciepĹ‚e powietrze z radiatora CPU wydmuchujÄ…c go jednoczeĹ›nie z obudowy

Data: 2014-08-13 09:10:53
Autor: Jacek Maciejewski
Obieg powietrza w obudowie - sugestie
Dnia Wed, 13 Aug 2014 07:44:33 +0200, fifak napisał(a):

kupic nowszy CPU który się mniej grzeje
Otóż to. S± C2Q z TDP 80 W (tanie) i 65 W (droższe). Można też spróbować
Xeona z 80 W, np. E5440.

ja mam kompa na i3 z jednym wiatrakiem w calym zestawie, wiatrak jest w zasilaczu bigfan12cm znajduje się bezpo¶rednio nad CPU  i zbiera ciepłe powietrze z radiatora CPU wydmuchuj±c go jednocze¶nie z obudowy
To samo. Tylko jeden wiatrak w blaszance, ten na spodzie zasilacza.
Temperatury rdzeni w moim C2D E7500 o TDP 65 W w stresie nie przekraczaj±
50 st.  Swego czasu jak kopałem pieseły to komp chodził tygodniami :) więc
wiem. A jeszcze pod radiatorem procka była grafa-piecyk :)

--
Jacek

Data: 2014-08-13 09:16:59
Autor: PeJot
Obieg powietrza w obudowie - sugestie
Dnia Wed, 13 Aug 2014 07:44:33 +0200, fifak napisał(a):

kupic nowszy CPU który się mniej grzeje
Otóż to. S± C2Q z TDP 80 W (tanie) i 65 W (droższe).

Warunki brzegowe s± takie że Q8200 z TDP 95 W oraz reszta już jest, kwestia jak rozwi±zać obieg powietrza.

--
P.Jankisz

Data: 2014-08-13 09:37:19
Autor: Jacek Maciejewski
Obieg powietrza w obudowie - sugestie
Dnia Wed, 13 Aug 2014 07:11:58 +0200, PeJot napisał(a):

I teraz: jeżeli chłodzenie będzie dmuchało *w pionie* to gor±ce powietrze przejmie zasilacz, ale nie wiem czy przy własnej regulacji obrotów da radę wyci±gn±ć *wszystko*. Jeżeli chłodzenie będzie dmuchało w poziomie, trzeba będzie z tyłu założyć 2 wiatraki 80 mm.

Przy 95 W ja bym zastosował *duży*, większy od mojego, radiator z
heatpipami bez wiatraka i poobserwował temperatury. Jakby były za wysokie,
dałbym wiatrak (możliwie duży) umieszczony na radiatorze tak by dmuchał od
spodu ku górze, może nieco spowolniony. W zasilaczu oczywi¶cie wiatrak na
spodzie. Wszelkie inne wiatraki bym sobie darował.
Obecnie mam procek 65 W ale zamierzam przej¶ć na Xeona 80 W i mam nadzieję
że dotychczasowy radiator się wyrobi i pozostanie konfiguracja z jednym (w
zasilaczu) wiatrakiem. Mimo wszystko rozważ przej¶cie na proc o mniejszej mocy :)
--
Jacek

Data: 2014-08-15 00:16:15
Autor: liryczny podmiot

Użytkownik "PeJot" <PeJot_@slepyadres.pl> napisał w wiadomości news:lses2v$hv3$1node2.news.atman.pl...
[...]

Mam AC założonego poziomo, bo uważam, że jak nadmiar ogrzanego powietrza nie wyleci tyłem, to się samo uniesie do góry (fizyka). A w drugą stronę, niestety, to już tak łatwo nie działa;)
Jeśli masz, jak piszesz, w zasilaczu pwn to dodatkowe podgrzanie spowoduje szybszą pracę wentyla tam usadowionego i ciszę trafi szlag.
Po następne: Jeśli z obudowy wydmuchujesz powietrze, to wcześniej wspomniana fizyka zapewnia podciśnienie i taka sama ilość powietrza musi do obudowy napłynąć. Jeśli nie masz wentyla wdmuchującego z przodu, powietrze będzie zasysane z wszystkich otworów i szczelin, np. ze śledzi, bo to wspomniane wcześniej powietrze jest bardzo leniwe i idzie sobie po najmniejszej linii oporu. Ale wtedy zostaje zaburzona cyrkulacja, robią się wiry i temperatura rośnie.
Z kurzem to samo. Jeśli nie masz na wlocie filtrów, to i tak zassie się sam, a tylny wentylator tylko pomaga go z kompa (poprzez silniejszy strumień powietrza) wydalić na zewnątrz. Powietrze przechodząc przez zasilacz musi wykonać ostry skręt, ominąć te wszystkie cewki i radiatory, na których duża część tego syfu zostanie.
No i na koniec zadaj sobie pytanie: który wentylator łatwiej wyczyścić - przykręcony do tylnej ścianki obudowy czy ten w zasilaczu?

Z wiatraków polecam silent wings albo znacznie tańszy (ale wcale nie znacznie głośniejszy) AC z serii F.

Pozdr.

--
LP

Data: 2014-08-15 01:36:02
Autor: zil0g
Obieg powietrza w obudowie - sugestie
*liryczny podmiot* wdusil[a] knefle:

Mam AC założonego poziomo, bo uważam, że jak nadmiar ogrzanego powietrza nie wyleci tyłem, to się samo uniesie do góry (fizyka). A w drug± stronę, niestety, to już tak łatwo nie działa;)

To chyba jakas nowa. Straty konwekcjne w tak malej objetosci gdzie przeplyw
jest calkowicie wymuszony przez co najmniej 2 wentyle sa nieistotne.

Data: 2014-08-15 08:01:27
Autor: liryczny podmiot
Obieg powietrza w obudowie - sugestie

Użytkownik "zil0g"
[...]

Nowa, zupełnie nowa. Stara nie uwzględniała np. strat spowodowanych bezwładem kabli nazywaj±c to również czynnikiem nieistotnym,  a obieg całkowicie wymuszony powstawał w wyniku pracy jednego 8 cm wiatraka w zasilaczu.
..

--
LP

Data: 2014-08-15 12:05:20
Autor: zil0g
[...]

Masz pasywnie chlodzonego procka i grafike?

Data: 2014-08-15 19:38:27
Autor: liryczny podmiot
Obieg powietrza w obudowie - sugestie

Użytkownik "zil0g"

Masz pasywnie chlodzonego procka i grafike?

Tak jak pisałem wcze¶niej mam Arctic Coller Frezera założonego poziomo, dwa AC F9 na accelero tt, 120 z przodu i tyłu (silent wing) i jeszcze jeden 120 z przodu (nzxt), 140 (silent wings) w zasilaczu. Do tego były przedtem 80 i 120 w panelu bocznym, ale psuły cyrkulację i najpierw je wył±czyłem, a potem wymontowałem. Cało¶ć podpięta pod scytia kaza server pracuje w zakresie 700-900 rpm (proc  600- 900)  i jest cichutko. Tzn. wiatraków nie słychać, tylko takie basowe mruczenie przepływaj±cego powietrza. Jak dla mnie koci ideał.
Przód i boki maj± filtry przeciwkurzowe - wystarczy raz na rok zdj±ć przedni i boczny panel i wymyć g±bki oraz przepędzelkować wiatraki kurzawk±.
A resztę robi fizyka (nowa;)

--
LP

Data: 2014-08-15 20:49:44
Autor: zil0g
[...]

Najleiej utworzyc osobne kanaly dla procka i grafiki usuwajace cieple powietrze
z obudowy. Wymaga troche robotek recznych i jest niezbyt ciche.
Ale wtedy dysk pracuje w nizszej temp.

Data: 2014-08-15 20:37:29
Autor: liryczny podmiot
Obieg powietrza w obudowie - sugestie
żę
Użytkownik "zil0g"
> [...]

Najleiej utworzyc osobne kanaly dla procka i grafiki usuwajace cieple powietrze
z obudowy. Wymaga troche robotek recznych i jest niezbyt ciche.

Bawiłem się i w to - ale w czasie gdy podgrzewało mi obudowę hd 4850. Wymieniałem wentyle, pasty, gdzie się dało montowałem radiatory i bez przerwy monitorowałem temperatury. Kobieta powiedziała, że jestem jak bohater Cervantesa, bo ci±gle walczę z wiatrakami.
Potem zszedłem do takiego poziomu, że różnica przestała być istotna, więc ustawiłem wszystko na półautomacie i chodzi to wolno i cicho a rozpędza się w naprawdę wielkim stresie, ale też tylko na karcie graficznej i procesorze. Reszta nie ma aż takiego  znaczenia. W tej obudowie ( cooler master - zasilacz też na górze) skończyły mi się już patenty. Następna będzie w rodzaju silentium gladius i wtedy pewnie zacznę od pocz±tku;)

--
LP

Data: 2014-08-15 13:36:29
Autor: PeJot
Obieg powietrza w obudowie - sugestie
W dniu 2014-08-15 o 00:16, liryczny podmiot pisze:

No i na koniec zadaj sobie pytanie: który wentylator łatwiej wyczy¶cić -
przykręcony do tylnej ¶cianki obudowy czy ten w zasilaczu?

No tak, to jest argument. Tylne wiatraki ( 2x80 mm ) trzeba będzie sterować z płyty głównej.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

-- -
Ta wiadomo¶ć e-mail jest wolna od wirusów i zło¶liwego oprogramowania, ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-08-15 19:44:59
Autor: liryczny podmiot
Obieg powietrza w obudowie - sugestie

Użytkownik "PeJot"
[...]

To nie procesor i nie ma potrzeby żeby wyły przy każdym wzro¶cie temperatury na płycie. Ustaw na 5 albo 7 V i sprawdż jak się sprawuj±. Zawsze możesz przecież podkręcić.

--
LP

Data: 2014-08-15 22:34:31
Autor: PeJot
W dniu 2014-08-15 o 19:44, liryczny podmiot pisze:
To nie procesor i nie ma potrzeby żeby wyły przy każdym wzro¶cie
temperatury na płycie. Ustaw na 5 albo 7 V i sprawdż jak się sprawuj±.
Zawsze możesz przecież podkręcić.

Gdybym to ja był głównym użytkownikiem tego blaszaka, to może tak, ale w sytuacji gdy dorw± się do niego dzieciaki, wolałbym zdać się na automatykę :)