Obliczanie odsetek od lokat

Data: 2014-07-16 15:37:03
Autor: S
Obliczanie odsetek od lokat
Witam,
postanowiłem zainteresować się ofertą Meritum Banku i ich lokatą roczną na 3,8%. Pech chciał, że mają na stronie kalkulator lokat. I wyszło, że od depozytu 1000zł na rok 3,8% to... 37,47zł. Od tego zaś podatek 19% to 7,13zł (według mnie 7,12, a ściślej 7,1193). Postanowiłem więc napisać do Banku z prośbą o przedstawienie wyliczenia. Otóż wzór stosowany przez kalkulator zakłada:
1.         kwota depozytu: 1.000,00 PLN,
2.         waluta: PLN,
3.         okres deponowania: 12 miesiÄ™cy,
4.         miesiÄ…c liczy 30 dni,
5.         rok liczy 365 dni,
6.         staÅ‚e oprocentowanie depozytu w skali roku: 3,8%,
7.         stawka opodatkowania: 19,00%,
8.         kapitalizacja na koniec okresu deponowania.

Orientacyjna kwota odsetek: ((1.000,00 zł × 3,8% × (12 × 30 dni)) ÷ 365 dni) ≈ 37,47 zł.

Orientacyjna kwota należnego podatku: 37,47 × 19,00% ≈ 7,13 zł.

Warto zauważyć, iż 7,13zł podatku wychodzi tylko wtedy, gdy wyciągniemy 19% z pełnej liczby odsetek, a nie do dwóch miejsc po przecinku.
Można zatem założyć, iż 3,8% na rok to tak naprawdę 3,74%. Ponieważ jednak "zgodnie z informacją wskazaną w części ‘Wyniki’, mają charakter wyłącznie orientacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 par. 1 Kodeksu Cywilnego", napisałem do Banku prośbę o potwierdzenie czy dostanę z 1000zł 38zł brutto odsetek (mimo wskazań kalkulatora) czy też formuła obliczania jest zgodna z kalkulatorem. Czekam na odpowiedź.

Moje pytanie do Was jest takie... Czy w innych bankach za roczną lokatę dostajecie tyle, ile wskazano (np. w IB jest też roczna na 3,8%, ale niestety nie kończy mi się żadna, by to wyliczyć), czy też banki stosują jakieś nietypowe wzory z niekorzyścią dla klienta?
W moim przekonaniu Meritum odpowie, że naliczy 3,8%, bo byłoby głupotą w tym samym wzorze raz traktować rok jakby miał 360 dni, a potem jak 365. Pewnie informatyk nawalił nie robiąc "zabezpieczenia" dla 12M.

--
Pozdrawiam

Obliczanie odsetek od lokat