Obliczanie ryzyka w bankach jak księgowość Enronu…

Data: 2009-10-28 22:27:07
Autor: japmp
Obliczanie ryzyka w bankach jak księgowość Enronu…
Tak sobie myślałem – co kryzys hipoteczny w USA nauczył banki??? Doszedłem do
smutnego wniosku – nic i to w Polsce, która chwali się niezmiernie wysokimi
standardami.

Porównajmy akcje zakupu PGE oraz udzielanie horrendalnych kredytów na nie i
rozdawanie kredytów hipotecznych w USA. Ta z pozoru idiotyczna myśl sprowadza
się do jednego. W jednym i drugim wypadku Szanowni Panowie Bankierzy liczyli
ryzyko i prawdopodobieństwo a nie faktyczne zdolności kredytowe klienta… Jak
widać nie wyciągnięto kompletnie żadnych wniosków z ostatniego gwałtownego
załamania.

Ja nie chce nic mówić – po PGE nie startowałem, bo wiedziałem, że na
terminowym zarobię więcej w tym czasie, ale ciekaw jestem, jak wyglądałaby
emisja i cena waloru, gdyby BRE BANK nie dawał do 1000% kredytu środków
własnych??? Przecież to jest działanie jeszcze gorsze niż w USA!!! Obudźmy się
i nie pozwólmy na takie kombinacje bo nasze pieniądze są narażane w imię
marnego zysku…

A teraz ciekaw jestem Waszej opinii, co by się stało z kredytem – który jak
wiadomo i tak miał być przyznawany tylko dla picu – gdyby instytucjonalni nie
zgłosili się po akcje PGE, świadomie chcąc „uwalić” małych inwestorów? Co by
się stało z ceną waloru, gdyby instytucjonalni nie byli zainteresowani na
początku notowań na rynku wtórnym? Co stałoby się z kasą banku, który tak
śmiało daje 1000% kredytu na akcje? Ciekaw jestem, czy dałby mi 1000% kredytu
na moją nieruchomość lub pojazd... Nie???? No a co robi Komisja Nadzoru
Bankowego w tym czasie przyglądając się jak banki podejmują ogromne ryzyko, by
„wyleszczyć” lewarowców? A co by się stało, gdyby zainteresowanie było w ogóle
marne? Dostaliby za 1100% akcji inwestorzy i chcieli natychmiast sprzedać. A
kto miałby kupić jakby popyt był w pełni zaspokojony?

Znów pazerność wygrywa a ta bywa czasem karana – czego Wam i sobie życzę.
(Niestety nie tym razem). Nowoczesna bankowość posuwa się zdecydowanie za
daleko :-(

Obliczanie ryzyka w bankach jak księgowość Enronu…