Obligacje?

Data: 2009-07-31 15:46:51
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Witam,

Czy ktos ma gdzies ladnie opisany rynek obligacji, jak sie na nim
zarabia itp. itd.? Ostatnio w TV cos mowili o obligacjach, ich
rentownosci oraz wplywu stop procentowych na ich wartosc. Do konca
tego nie rozumiem. Czy jezeli kupuje obligacje Skarbu Panstwa o stalej
stopie procentowej to moge na nich stracic? Wydawalo mi sie, ze jezeli
kupuje sie obligacje to w tym wypadku Panstwo zobowiazuje sie wykupic
obligacje w danym dniu i oplacic ich odsetki, czyli w przypadku
powiedzmy 5 % obligacji dwuletnich po dwoch latach powiniennem
otrzymac wartosc nominalna obligacji powiekszona o 10%... Czy tak
jest?

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-07-31 15:29:33
Autor: Gonzo
Obligacje?

"Przemyslaw Kempinski" <kempa007@poczta.fm> wrote in message news:15t575dkli60nsduh3rfrfn2ajhjvqoiqh4ax.com...
[...]

Tak, jesli sprzedaz na gieldzie taniej niz kupiles lub jesli SP nie odkupi.

Odsetki sa wyplacane co rok, jesli zdecydujesz sie sprzedac na gieldzie otrzymasz odsetki do tego dnia wg tabel na http://www.obligacjeskarbowe.pl/index.php?id=tabods1

Data: 2009-07-31 16:39:46
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Dnia Fri, 31 Jul 2009 15:29:33 +0100, "Gonzo" <gonzo@ned.net>
napisał(a):

<cut>

Czy jezeli kupuje obligacje Skarbu Panstwa o stalej
stopie procentowej to moge na nich stracic?
Tak, jesli sprzedaz na gieldzie taniej niz kupiles lub jesli SP nie odkupi.

Okay, zalozmy, ze nie sprzedam. Obligacje sa dwuletnie ze stopa 5 %.
Czy po dwoch latach, zakladajac ze SP nie zbankrutuje obligacje
zostana wylupione po cenie nominalnej i co roku otrzymam 5 %?

[...]

Okay, to jak sprzedaje, a jak kupuje, to odestki mi sie takze chyba
naleza, jak sa naliczne dla nowego nabywcy?

Druga sprawa co to jest rentownosc obligacji. Podobno jak spada to sie
zarabia, a jak rosnie to traci, czy to tez dotyczy obligacji SP i czym
roznia sie obligacje o stalej i zmiennej stropie procentowej?

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-07-31 15:59:26
Autor: Gonzo
Obligacje?

"Przemyslaw Kempinski" <kempa007@poczta.fm> wrote in message news:ba0675hcfklbp3qive3m5r7j95ufgme2u14ax.com...
Okay, zalozmy, ze nie sprzedam. Obligacje sa dwuletnie ze stopa 5 %.
Czy po dwoch latach, zakladajac ze SP nie zbankrutuje obligacje
zostana wylupione po cenie nominalnej i co roku otrzymam 5 %?
Tak.

Okay, to jak sprzedaje, a jak kupuje, to odestki mi sie takze chyba
naleza, jak sa naliczne dla nowego nabywcy?
Nie no, jak chcesz kupic na gieldzie to musisz zaplacic odsetki do tego dnia (tak naprawde to chyba D+2 albo D+3).

Druga sprawa co to jest rentownosc obligacji. Podobno jak spada to sie
zarabia, a jak rosnie to traci, czy to tez dotyczy obligacji SP i czym
roznia sie obligacje o stalej i zmiennej stropie procentowej?

Rentownosc to roczna stopa zwrotu. Jesli obligacja kosztuje 100 pln i daje odsetki 5 pln to rentownosc wynosi 5%.
Teraz wyobraz sobie ze cena obligacji na gieldzie spada, wtedy 5 pln bedzie stanowilo wiekszy procent wiec rentownosc rosnie ale straciles na wycenie (przynajmniej na wycenie gieldowej, SP ciagle obiecuje odkupic po 100).

Zerknij tutaj:
http://bossa.pl/notowania/o/ciagle/obligacje/?sort=rentynett&dates=2009-07-20

Data: 2009-07-31 17:32:14
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Dnia Fri, 31 Jul 2009 15:59:26 +0100, "Gonzo" <gonzo@ned.net>
napisał(a):

[...]

No dobra, a teraz jeszcze jeden zwiazek stopy procentowej
ioprocentowania obligacji mnie interesuje. Jezeli stopy procentowe
leca w dol to sie zarabia, a jezeli rosna to traci, ale jak ma sie
obligacje o stalym oprocentowaniu to przeciez niby caly czas te 5% ma
sie ggwarantowane. Czy powzysze tyczy sie obligacji o zmiennym
oprocentowaniu?? Sorki moze i to banalne, ale jakos nie moglem znalezc
w necie nic konkretnego.

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-07-31 16:58:16
Autor: Gonzo
Obligacje?

"Przemyslaw Kempinski" <kempa007@poczta.fm> wrote in message news:023675d9dvd2b08b0gkdsqs363nlkost7o4ax.com...
Jezeli stopy procentowe
leca w dol to sie zarabia, a jezeli rosna to

Sprecyzuj

Data: 2009-07-31 18:20:14
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Dnia Fri, 31 Jul 2009 16:58:16 +0100, "Gonzo" <gonzo@ned.net>
napisał(a):

[...]

No wlasnie nie wiem, ale cos tak w TV mowili, wiec sie dopytuje :-)
Jak na moj gust jak stopa procentowa spada, to sie nie oplaca pozyczac
:-) A ogolnie jaki jest zwiazek stopy procentowej z oprocentowaniem
obligacji?

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-07-31 17:24:15
Autor: Gonzo
Obligacje?

napisał(a):

[...]

Jesli rosnie stopa procentowa to obligacje ze stalym oprocentowaniem staja sie mniej atrakcyjne, wiec teoretycznie ich cena powinna spasc.

Data: 2009-07-31 18:31:33
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Dnia Fri, 31 Jul 2009 17:24:15 +0100, "Gonzo" <gonzo@ned.net>
napisał(a):

Jesli rosnie stopa procentowa to obligacje ze stalym oprocentowaniem staja sie mniej atrakcyjne, wiec teoretycznie ich cena powinna spasc.

To jeszcze ostatnie pytanie dotyczace obligacji o zmiennym
oprocentowaniu. Od czego to oprocentowanie zalezy? Czy stale jest
oprocentowanie nazwijmy to "nominalne" obligacji o zmiennym
oprocentowniu, ale zyskuje sie na zmienie stop procentowych- jezeli
spadna to zyskamy, a jezeli wzrosna to stracimy?

Dla przykladu mozna rozwazyc okres od jesieniu ubieglego roku do
stycznia kiedy stopy procentowe spadaly. Jak wygladalaby by sytuacja z
obligacjami o stalym oprocentowniu, aj ak o zmiennym...

Czy obligacje SP moga zostac wykupione w dowolnej chwili?

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-07-31 17:49:01
Autor: Gonzo
Obligacje?

napisał(a):

[...]

Zajrzyj na ta tabelke na bossa - tam jest od czego zalezy oprocentowanie zmiennych.

Czy obligacje SP moga zostac wykupione w dowolnej chwili?

Przez kogo? Mozesz je sprzedac zawsze na gieldzie.

Data: 2009-07-31 18:57:26
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Dnia Fri, 31 Jul 2009 17:49:01 +0100, "Gonzo" <gonzo@ned.net>
napisał(a):

<cut>
Zajrzyj na ta tabelke na bossa - tam jest od czego zalezy oprocentowanie zmiennych.

<cut>

"Rentowność obligacji podana w tabeli została obliczona jako prosta
stopa dochodu. Wartość następnych kuponów dla obligacji o zmiennym
oprocentowaniu oszacowano na podstawie danych z ostatnich przetargów
na bony skarbowe."

Potrafisz to przelozyc na troche lzejszy jezyk.

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-07-31 18:12:17
Autor: Gonzo
Obligacje?

"Przemyslaw Kempinski" <kempa007@poczta.fm> wrote in message news:ug8675tfh60mglu18ir2f1it44h7vgjhvi4ax.com...
Dnia Fri, 31 Jul 2009 17:49:01 +0100, "Gonzo" <gonzo@ned.net>
napisał(a):

<cut>
[...]

Nie ale tez nie proboje. Zauwazylem tez, ze rentownosc tam podawana jest nieco inna niz mi wychodzi.

Data: 2009-07-31 16:15:30
Autor: szemcio
Obligacje?

[...]

Jesli stopy procentowe beda na poziomie 10 % rocznie to chyba jednak stracisz  nie zyskasz (tak wysokie stopy beda podyktowane zapewne inflacja na troche mniejszym - powiedzmy 9% poziomie) ?
Moze lepiej pomysl o trzy latkach
Pozdr

--
szzzz.

Data: 2009-08-03 12:58:01
Autor: szemcio
Obligacje?

[...]

Ehhh,

Liczbowo nie stracisz - chyba ze eminent (SP) zbankrutuje
Ale mozesz stracic finansowo.

Zalozmy ze Ty masz 100 PLN, i ja mam 100 PLN
Ty kupujesz DOSa (dwulatka)     - masz gwarancje 5% na rok, czyli 110,25 po dwoch latach

A ja kupuje trzylatki - mam gwarance 4,17% na pierwsze pol roku, czyli 102 PLN z groszami mam po polroku I tyle mozna na razie na ten temat powiedziec.
I mamy dwie sytuacje gospodarcze:

Jesli Ty bedziesz mial szczescie i nie bedzie inflacji i stopy zostana na tym poziomie co sa, albo nawet spadna
to Ty bedziesz mial lepsza sytuacje finansowa po tych dwoch latach - Twoja inwestycja jest lepsza (rentownosc to inaczej efektywnosc jest lepsza)

Ale jesli za polroku rozszaleje sie inflacja i RPP bedzie podnosic o 1% co kwartal stopy to po tym polroku moje nastepne oprocentowanie bedzie 6,17, potem 8,17 i 10,17 (mniej wiecej) a Ty bedziesz mial tylko 5%, ktore bedzie pozerac inflacja
(rentownosc / efektywnosc jest gorsza)

Im bardziej rozszaleje sie inflacja tym gorzej dla Ciebie i "lepiej" dla mnie
A teraz popatrz na wykres WIBOR:

http://www.bankier.pl/fo/kredyty/components/elw/index.html?what=6M&dataminY=1998&dataminM=8&dataminD=1&datamaxY=2009&datamaxM=8&datamaxD=3&zakladka=wibor

(pewnie newsy zlamia linka) i pomysl.

To tworzy dwie podstawowe definicje rynku obligacji:
Jesli stopy rosna to lepiej trzymac zmiennooprocentowane (zeby obligacje szly za rynkiem)
Jesli stopy spadaja to lepiej trzymac/miec stalooprocentowane (zeby obligacje nie szly za rynkiem)

Zauwaz ze dwa lata to taki dobre odzwierciedlenie tego co moze stac sie na rynku (wykres)

Data: 2009-08-03 15:33:58
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Dnia Mon, 3 Aug 2009 12:58:01 +0200, "szemcio" <szemcio@__o2.pl>
napisał(a):

<cut>
Zauwaz ze dwa lata to taki dobre odzwierciedlenie tego co moze stac sie na rynku (wykres)

Dzieki za wyklad :-) Czyli oprocentowanie zmienne idzie 1:1 ze stopami
procentowymi? Jezeli stopy ida do gory o 1 pkt. to i oprocentowanie
wzrosnie o 1 pkt.?

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-08-04 10:06:21
Autor: szemcio
Obligacje?
<cut>
[...]

Balbym sie odpowiedziec twierdzaco :)
Dlatego wczesniej pisalem ze mniej wiecej :)

http://www.obligacjeskarbowe.pl/index.php?id=listy_tz24&samSession=1c13b253eb2d7d0ebc32b63434153998

Zalacznik 2 mowi o tym jak wyliczana jest stopa procentowa obligacji.
Wyglada na to ze jest brany wibor (wykres juz znasz) z ostatnich 5 dni przed co najmniej 5 dniami od rozpoczecia okresu odstetkowego
No i jest jeszcze mnoznik: 0.95. Te 5 dni przed 5 dniami to pewnie efekt tego ze oprocentowanie powinno byc znane przed otwarciem okresu
(takie zasady przyjal skarb panstwa)

Czyli jesli zaczyna sie okres to odsetki sa znane z gory na podstawie sredniej arytmetycznej z 5 dni wibora i mnozone to jest po zaokragleniu przez 0.95.

Jeszcze innymi slowy jesli w okresie pol roku stopy zmienia sie ... to Ty te zmiane dopiero poczujesz w nastepnym polroczu
te opoznienie nie jest jakies straszliwe - stopy zmieniaja sie zwykle kwartalnie - chyba ze jakies szalenstwo koniunkturalne to wtedy czesciej
No i nie zdarzylo sie do tej pory aby cykl koniunkturalny w pol roku sie obrucil (ze stopy na poczatku sie podnosily a potem opadaly)
Lokatami tez chyba nie dalbys rady zareagowac tak szybko i efektywnie

To co jest istotne w trzylatkach to, ze z tego co pamietam, to ze mozna nimi handlowac poprzez gielde. Wowczas cena gieldowa na dzien X
powinna byc taka ze masz cene emisji + odsetki (zgodnie ze wzorem ktory jest podany w zalaczniku 2 / pkt 3). Oczywiscie rynek jest tutaj wolny i to nie jest sztwyna regula
Dwulatki (o ile mnie pamiec nie myli) do takiego obrotu nie sa dopuszczone (nie pamietam teraz jak obciazony jest wczesniejszy wykup przez sp)

Data: 2009-08-04 10:51:43
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Dnia Tue, 4 Aug 2009 10:06:21 +0200, "szemcio" <szemcio@__o2.pl>
napisał(a):

<cut>
[...]

Dzieki, dwulatki kupilem w pazdzierniku ubieglego roku. Wiec narazie
nie jest zle, ale bede musial sie zainteresowac tymi trzylatkami...

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-08-05 10:51:10
Autor: szemcio
Obligacje?

Dzieki, dwulatki kupilem w pazdzierniku ubieglego roku. Wiec narazie
nie jest zle, ale bede musial sie zainteresowac tymi trzylatkami...

--

No trafiles chyba nie najgorzej ;)
W tym okresie byla pierwsza obnizka stop po szczycie z tego co pamietam

Pozdrawiam,

--
szzzz

Data: 2009-08-04 10:53:46
Autor: Przemyslaw Kempinski
Obligacje?
Dnia Tue, 4 Aug 2009 10:06:21 +0200, "szemcio" <szemcio@__o2.pl>
napisał(a):

<cut>
[...]

A i jeszcze jedno pytanko odnosnie ewntualnego handlowania obligacjami
na gieldzie. Jak kupie przez stronke obligacjeskarbowe.pl te trzylatki
to jakos mozne je przeniesc na rachunek gieldowy? Sa za to jakies
oplaty?

--
Przemyslaw Kempinski

Data: 2009-08-04 12:55:35
Autor: \\n
Obligacje?
Przemyslaw Kempinski pisze:

[...]

Jak kupowałem przez pkobp to przy zakupie trzeba było tylko podać nr konta w BM i nie było opłat. Przypuszczam, że jest to standard. Natomiast niewykluczone, że są opłaty w razie późniejszego przekazania do biura. Tzn. na pewno są opłaty za przeniesienie z biura do biura, ale mi chodzi o sytuację kiedy nie ma się ich w biurze maklerskim.
Co do obrotu na giełdzie: małe obroty są więc ze sprzedażą może nie być tak różowo: http://stooq.pl/notowania/index.html?data=20090804&kat=g8&show=2&wtr=1&chart_=1&typ_=l&sort=

--
Kiej wypiję flaszą wina - zaraz u mnie insza mina,
i ochota do śpiewania wnet mnie bierze i do grania

Data: 2009-08-05 11:05:32
Autor: szemcio
Obligacje?
[...]

Wiesz, "\n" dobrze Ci napisal - to nie jest dobry rynek
Zapomnij - to jest tylko "kanal" awaryjny :)

Pozdrawiam,

--
szzzz

Obligacje?