Obligacje a IKE

Data: 2011-04-22 00:01:55
Autor: jb
Obligacje a IKE
Jak wiadomo kupując na rynku obligacje płacę także za odsetki narosłe
dotychczas w danym okresie odsetkowym. W momencie wykupu obligacji
bądź wypłaty odsetek płacę podatek Belki nie tylko od odsetek
narosłych w okresie kiedy obligacje były moją własnością ale od
odsetek za cały okres. Pytanie - jak to jest gdy takiej operacji
dokonujemy z rachunku IKE zwolnionego przecież z podatku. Czy
zwolnienie dotyczy mojego okresu czy całości ?

jurek

Data: 2011-04-22 02:38:44
Autor: jb
Obligacje a IKE
On 22 Kwi, 09:41, root <ro...@vp.pl> wrote:
> [...]

> dokonujemy z rachunku IKE zwolnionego przecież z podatku. Czy
> zwolnienie dotyczy mojego okresu czy całości ?

Całości

 Czyli bardzo upraszczając mamy roczną obligację 1000 złotych z
oprocentowaniem 10% dosłownie w przeddzień wykupu. Kupienie jej na
rynku w tym momencie za 100% jest oczywiście bez sensu bo
zapłacilibyśmy 1000 zł + 100 odsetek a w następnym dniu trzeba by było
odprowadzić 19 zł podatku. Dlatego cena takiej obligacji powinna
zawierać premię dla kupującego pozwalającą na pokrycie podatku i
dodatkowo coś na zachętę czyli na pewno nie więcej niż 98% przy której
to mniej więcej wielkości operacja staje się neutralna. Płacimy więc
980 + 100 = 1080 za moment obligacje zostają wykupione dostajemy 1100
odprowadzamy 19 plus jakieś grosze podatku i gdy nie ma tej premii
wychodzimy na zero. Zupełnie inaczej wygląda to więc gdy my mamy
przywilej nie płacenia podatku. Na prostej operacji bezpiecznie w
krótkim czasie te parę procent jest nie do pogardzenia. Czy w tym
rozumowaniu tkwi jakiś błąd?

jurek

Data: 2011-04-26 10:45:23
Autor: kigam
Obligacje a IKE
Dnia 22-04-2011 o 11:38:44 jb <jerzy.brzoz@zamosc.pgedystrybucja.pl>  napisał(a):

> [...]

przywilej nie płacenia podatku. Na prostej operacji bezpiecznie w
krótkim czasie te parę procent jest nie do pogardzenia. Czy w tym

Niezły dowcip  :D

Data: 2011-04-26 11:00:58
Autor: root
Obligacje a IKE
Dnia Fri, 22 Apr 2011 02:38:44 -0700 (PDT), jb napisał(a):

[...]

Nie! Koszty zakupu tej obligacji wynoszą 1000zł + odsteki skumulowane a
wiec powiedzmy 1000+99zl=1099
Dostaniesz odsetek 100zl ale Twoj zysk wyniesie 1zl za ten jeden dzien.
Twoje biuro POWINNO pobrac tylko 19% z tej zlotowki czyli 19gr. Faktem jest ze biura zle interpretuja przepisy. Podobny komentarz w ktorym
sugerowany podatek wynieslby 19% ze 100zl mozna znalez na stronie Catalyst.
Tylko ze "specjalista" z GPW, ktory to pisał skończył co najwyżej kurs
tańca a nie prawa podatkowego.
Poczytaj gazete prawną i znajdziesz tam pare artykułów na ten temat: zwróć
uwagę na pojęcie kosztu osiągnięcia przychodu.

[...]

To zupelnie niepotrzebne wobec tego co napisalem wyżej.

Data: 2011-04-26 12:33:29
Autor: kigam
Obligacje a IKE
Dnia 26-04-2011 o 11:00:58 root <root1@vp.pl> napisał(a):

[...]

Wszystko fajnie ale sądzę, że specjalista z catalyst ma rację a ta wynika  zapewne z nakazu fiskusa, bo dlaczego miałby się zadowalać 19 gr teraz i  resztą za rok, jak może mieć wszystko od razu.

Data: 2011-04-26 13:18:28
Autor: root
Obligacje a IKE

Wszystko fajnie ale sądzę, że specjalista z catalyst ma rację a ta wynika  zapewne z nakazu fiskusa, bo dlaczego miałby się zadowalać 19 gr teraz i  resztą za rok, jak może mieć wszystko od razu.

Jest to zryczałtowany podatek DOCHODÓW z inwestycji kapitałowych, nie od
przychodów.
Specjalista nie ma racji bo prowadziłoby to do absurdu, w którym ktoś płaci
podatek przekraczających wielokrotnie dochody, co stoi w jawnej
sprzeczności ze zryczałtowaną stawką 19% od dochodów.

Data: 2011-04-26 04:31:19
Autor: jb
Obligacje a IKE
On 26 Kwi, 13:18, root <ro...@vp.pl> wrote:
> [...]

podatek przekraczających wielokrotnie dochody, co stoi w jawnej
sprzeczności ze zryczałtowaną stawką 19% od dochodów.

Zacytuję za Almanachem rynku catalist 2010 wydanie parkietu:" Problem
w tym, że podatek nalicza się posiadaczowi papierów od całych odsetek
wypłacanych przez emitenta, a nie tylko tych narosłych od momentu
kupna obligacji(fiskusa nie interesuje jak często zmieniali się
posiadacze obligacji)"

Jurek

Data: 2011-04-26 13:57:10
Autor: root
Obligacje a IKE
Dnia Tue, 26 Apr 2011 04:31:19 -0700 (PDT), jb napisał(a):

[...]

Owszem od całości minus koszty nabycia. Ponieważ w kosztach nabycia
znajdują się odsetki skumulowne ktore zapłaciłeś wiec i podatek płacisz od
różnicy odsetki wypłacone-odsetki skumulowane na dzień nabycia.
Podany przez Ciebie almanach nie jest źródłem prawa. W praktyce spróbuj to wyjaśnić w w swoim DM a nawet "poeksperymentować" z
jedną obligacją. Powinieneś też zadać to pytanie na pismie w swoim US i
koniecznie dołączyć do tego własną interpretację przepisów. Jeśli US zgodzi
się na to, to będziesz miał pewność.

Data: 2011-04-26 14:01:39
Autor: root
Obligacje a IKE
[...]

Nieporozumienie bierze sie z innego zapisu wyłączającego opodatkowanie
odsetek skumulowanych od obligacji nabytych od EMITENTA. Jest to wyłączenie
w konkretnym przypadku. Nie narusza ono jednak kwalifikowania w koszty
nabycia odsetek skumulowanych opłaconych na rynku wtórnym. Niestety wielu interpretuje ten pierwszy zapis w ten sposób, że jesli nie
kupujesz od emitenta, to nie możesz odliczyć odset. skumulowanych. Nie daj sie na to nabrac. Obie sprawy nie maja ze soba zadnego zwiazku.

Data: 2011-04-26 14:00:06
Autor: kigam
Obligacje a IKE
Dnia 26-04-2011 o 13:18:28 root <root1@vp.pl> napisał(a):

[...]

To jest raczej oczywiste, że rozmawiamy o dochodach. Nie jestem prawnikiem  ale różnicę znam  :)

Specjalista nie ma racji bo prowadziłoby to do absurdu, w którym ktoś  płaci
podatek przekraczających wielokrotnie dochody, co stoi w jawnej
sprzeczności ze zryczałtowaną stawką 19% od dochodów.

Nie prowadzi to do żadnego absurdu ponieważ podatek rozliczasz w pit, po  prostu otrzymasz zwrot nadpłaconego podatku.
Notabene sposób rozliczania jest moim zdaniem w miarę dobry. W  handlowanych obligacjach nie ma żadnych wypłaconych odsetek są tylko  naliczone które płacą sobie inwestorzy bo tak się umówili. Odsetki wypłaca  emitent i od tego dochodu pobierany jest podatek. Porównaj sobie dwie  obligacje roczne, jedna 4 kuponowa a druga kupon na końcu. Obydwie  przechodzą z rąk do rąk trzy razy, dokładnie po zakończeniu kwartału, w  pierwszym przypadku odsetki są wypłacane przez emitenta i podatek jest  pobierany od kuponu wypłaconego na konto klienta, a w drugim odsetki płaci  następny inwestor a podatek nie jest pobierany bo nie ma dochodu z odsetek  - jeszcze. Ale ktoś go musi zapłacić, więc płaci go ostatni który gasi  światło a później sobie rozlicza w pit. Państwo nie daje się robić w ciula  i odraczać zapłatę większej części o rok.

Data: 2011-04-26 14:15:21
Autor: root
Obligacje a IKE
Dnia Tue, 26 Apr 2011 14:00:06 +0200, kigam napisał(a):

[...]

Skupiłem się na tej 2giej obligacji. Owszem klienci sie tak umowili i załóżmy ze cena obligacji jest stala i wynosi 100%. pierwszy kupil nominal 100zl
drugi kupil po jakims czasie od pierwszego za 110zl (100zl + 10zl odsetek)
Pierwszy placi 19% od 10zl czyli 1,9zl.
drugi na razie nic nie placi az sprzeda lub potrzyma do wykupu.
Zaluzmy ze trzyma do wykupu dostanie 100zl + 30 zl od emitenta
zaplaci wiec 19% z 20zł (130-110) a nie tak jabys Ty chcial 19% z 30 zl
tzn. 3,80
Jesli SP podsumuje wszystko, to podatki ktore otrzymal wynosza 1,9 + 3,8 =
5,7zł czyli dokładnie tyle ile wynosi podatek od 30zł odsetek. Podatkiem
tym jednak dzielą wszysscy kolejni własciciele. P.S.
Po to zreszta wprowadzono wyłączenie opodatkowania
odsetek skumulowanych od obligacji nabytych od EMITENTA. Dzieki czemu
kupujacy nie jest obciązony podatkiem od odsetek, ktorych nie otrzymał

Data: 2011-04-26 14:39:46
Autor: kigam
Obligacje a IKE
Dnia 26-04-2011 o 14:15:21 root <root1@vp.pl> napisał(a):

[...]

Formalnie on jeszcze nic nie płaci bo nie rozliczył pit.

[...]

Ależ właśnie pobiorą mu podatek od 30 zł(bo taki jest dochód z kuponu)  czyli 5,7 zł, który póżniej skoryguje w pit na 3,80 zł( bo ma stratę na  wykupie  obligacji 110 -100)

Jesli SP podsumuje wszystko, to podatki ktore otrzymal wynosza 1,9 + 3,8  > 5,7zł czyli dokładnie tyle ile wynosi podatek od 30zł odsetek. Podatkiem
tym jednak dzielą wszysscy kolejni własciciele.

Nigdy nie mówiłem inaczej, chodzi o sposób rozliczenia i w związku z tym  terminy płacenia.

Data: 2011-04-26 15:44:55
Autor: root
Obligacje a IKE

[...]

Wiem ze nie pisałeś inaczej. Ciekawy jestem jaka jest praktyka. Napisz mi co zrobi DM jesli kupisz na GPW obligacje na dzien przed
odsetkami a potem zaraz ja sprzedasz. Czy od razu potracają podatek po
wplynieciu odsetek czy wplywaja ci wszystkie odsetki a na koniec roku
wystawiaja zwykły PIT.

Ciekawy jestem bo nigdy czegos takiego nie zrobiłem i ciekawe czy jesli od
razu potrącają, to czy od całości kuponu czy tylko od obliczonego dochodu?

Raz zadałem to pytanie teoretyczne w bossie i odpowiedziano mi ze nie
pobiorą od całości tylko od faktycznego dochodu.

Data: 2011-04-26 16:32:09
Autor: kigam
Obligacje a IKE
Dnia 26-04-2011 o 15:44:55 root <root1@vp.pl> napisał(a):

[...]