Obowiązkowy urlop 10-dniowy??

Data: 2011-03-25 19:18:42
Autor: Konop
Obowiązkowy urlop 10-dniowy??
Witam

W moim zakładzie pracy jest taki "przepis wewnętrzny", który nakazuje pracownikom pobranie 10 dni pod rząd urlopu w dowolnym terminie. Nie wnikając w szczegóły czemu mi się to nie podoba - czy taki zapis jest legalny?? Jak się spytam kadrowej na jakiej podstawie tego ode mnie wymaga, uzyskam odpowiedź, że na podstawie regulaminu wewnętrznego. Dodam, że nie istnieje u nas coś takiego jak "gruszowe" (w sensie jakieś ekstra pieniążki dla pracownika za taki urlop). Czyli nie dość, że muszę wziąć urlop, to jeszcze nic z tego nie mam...

  Konop

Data: 2011-03-25 18:34:49
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-03-25, Konop <konoppo@gazeta.pl> wrote:

[...]

[...]

Żyjemy w kraju, w którym jesli coś nie jest zabronione, to jest dozwolone. Więc skoro uważasz że coś nie jest legalne,
to znajdź przepis.

[...]

Przestudiuj kodeks pracy, art. 162:

-- --
Art. 162. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim jednak
przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni
kalendarzowych.
-- --

Te regulaminowe 10 dni, wynika właśnie z praktycznej implementacji tego zapisu. Niby w skład tych 14 dni kalendarzowych można wpleść święta, ale dla pracodawcy bezpieczniej jest zawrzeć to w 10 dniach urlopu, żeby objąć wszystkie przypadki.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-03-25 19:43:47
Autor: spp
[...]

Prędzej jest to zaszłość po poprzednich uregulowaniach. :)

--
spp

Data: 2011-03-25 21:58:06
Autor: SDD

Użytkownik "Wojciech Bancer" <proteus@post.pl> napisał w wiadomości news:slrniopo21.aod.proteuspl-test.org...

Art. 162. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim jednak
przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni
kalendarzowych.

I jeszcze nalezy pamietac, ze w jezyku legislacyjnym *powinien* = = *musi*

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-25 22:25:12
Autor: Adam B
Obowiązkowy urlop 10-dniowy??

I jeszcze nalezy pamietac, ze w jezyku legislacyjnym *powinien* = = *musi*

"powinien" - norma względnie wiążąca, "musi" - norma bezwzględnie wiążąca.
Masz na myśli legislację czy orzecznictwo?
Jeżeli pierwsze, rozwiń proszę swoją wypowiedź.

Data: 2011-03-25 22:33:20
Autor: SDD

Użytkownik "Adam B" <dexter@buziaczek.pl> napisał w wiadomości news:imj17t$j7u$1news.onet.pl...

"powinien" - norma względnie wiążąca, "musi" - norma bezwzględnie wiążąca.
Masz na myśli legislację czy orzecznictwo?
Jeżeli pierwsze, rozwiń proszę swoją wypowiedź.

Mam na mysli to, ze jesli jakasu stawa okresla, ze cos "powinienem" zrobic a ja tego nie zrobie, to ponosze konsekwencje.
Czyli jak np. napisze sobie sam apelacje od wyroku karnego sadu okregowego, czy kasacje - podczas gdy ta "powinna" byc sporzadzona przez adwokata, to... dupa blada.
I wiele, wiele innych przypadkow.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-26 18:56:06
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 25 Mar 2011, Adam B wrote:

I jeszcze nalezy pamietac, ze w jezyku legislacyjnym *powinien* = = *musi*

"powinien" - norma względnie wiążąca, "musi" - norma bezwzględnie wiążąca.
Masz na myśli legislację czy orzecznictwo?

  A Ty masz na myśli język potoczny (często mocno nieścisły) czy prawny?

Jeżeli pierwsze, rozwiń proszę swoją wypowiedź.

  Jeśli drugie z wymienionych przeze mnie, to napisz czy wjeżdżający
na skrzyżowanie oznakowane C-12, takie o kształcie "zwykłego ronda"
(chodzi o to że kwestia polega na pytaniu o język/słownik, nie
o jakąś pułapkę gemetryczną) musi skręcić w prawo.
  Regularni czytelnicy już wiedzą co mam w zanadrzu ;)

  Pytanie drugie - możesz wskazać przepis stanowiący że ktoś
coś *musi*?
  IMVHO - trudno będzie.
  Skoro *musi*, to wcale nie trzeba przepisu (bo jest jasne
co zrobi). Przepis jest potrzebny na wypadki "może zrobić ale
nie chce" bądź "może zrobić ale nie powinien".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-03-25 19:27:57
Autor: krys
Konop wrote:

 Czyli nie dość, że muszę
wziąć urlop, to jeszcze nic z tego nie mam...

Art.162. KP
J.

Obowiązkowy urlop 10-dniowy??