Obowi±zek brania paragonu, bo ochrona nie wypu¶ci

Data: 2018-10-07 10:53:37
Autor: Queequeg
Obowi±zek brania paragonu, bo ochrona nie wypu¶ci
Hej,

Ju¿ który¶ raz spotka³e siê z sytuacj±, w której nie chcia³em wzi±æ paragonu (nie potrzebujê go, nie zbieram ¶mieci) ale kasjer nalega³, "bo inaczej ochrona mnie nie wypu¶ci" -- bo ochroniarz musi zobaczyæ zakupy i porównaæ z paragonem. Tym razem by³ to Leroy Merlin w Arkadii (DC), przy tylnym wyj¶ciu (nie tym za kasami od strony centrum handlowego tylko z drugiej strony).

Ochroniarz przy wyj¶ciu niestety (?) mnie ola³ i nie poprosi³ o paragon a szkoda, bo by³oby ciekawie.

Odpowiadaj±c na pytanie, dlaczego nie chcê pokazaæ zakupów ani braæ paragonu dla ochroniarza: nie zgadzam siê na traktowanie mnie z definicji jak z³odzieja tylko dlatego, ¿e kupujê co¶ w sklepie. Nie zgadzam siê na konieczno¶æ spowiadania siê komu¶ z tego, co kupujê ani na ryzyko, ¿e przez to kto¶ ograniczy moj± wolno¶æ i nie wypu¶ci mnie ze sklepu (co to w ogóle jest za tekst, ¿e ochroniarz mnie nie wypu¶ci?!).

Ok, za³ó¿my ¿e nie wzi±³em paragonu, ochroniarz mnie zaczepi³ przy wyj¶ciu, ja nie chcê pokazaæ mu zakupów. Co na to mówi prawo? Czy mam prawo wezwaæ policjê, bo ochroniarz bezpodstawnie (nie maj±c ¿adnego uzasadnionego podejrzenia co do kradzie¿y -- uzasadnionego, czyli np. film z kamer, zapikanie bramki) próbuje ograniczyæ moj± wolno¶æ? Czy to ochroniarz wzywa policjê, a potem jest karany za nieuzasadnione wezwanie?

Zak³ada³em, ¿e w takiej sytuacji po prostu powiem, ¿e albo siê odczepi, albo wzywam policjê. I na policjê sobie poczekam, zakupy im poka¿ê (bez paragonu, bo nie biorê ¶mieci), a pó¼niej pozew przeciwko sklepowi (bo to przecie¿ nie kaprys ochroniarza, tylko kto¶ mu kaza³ tak robiæ), mo¿e co¶ by siê na tym ugra³o.

Kto¶ to przerabia³?

Czy mo¿e nie mam racji i muszê braæ paragony, bo ka¿dy ochroniarz mo¿e mnie oskar¿yæ o kradzie¿ i pozbawiæ wolno¶ci za samo to, ¿e istniejê?

Data: 2018-10-07 15:01:38
Autor: A. Filip
queequeg@trust.no1 (Queequeg) pisze:
[...]

Ochroniarz tak¿e "przed kradzie¿owy" który nic nie mo¿e zrobiæ w
przypadku "jako¶ do¶æ w miarê uzasadnionego podejrzenia kradzie¿y" by³by
¶mieszny, nieprawda¿?  IMHO Minimum twoich problemów to "strata CZASU".
Widaæ kasjer chce mieæ dupê kryt± przed oskar¿eniem nara¿enia ochrony
przynajmniej na stratê czasu.  Kasjer(ka) _jako pracownik_ odpowiada za
danie klientowi paragonu, a co z tym klient zrobi (byle nie na jego oczach)
to ju¿ ca³kowicie nie jego sprawa.

Mi raz "bramka zapiszcza³±" na towar z innego sklepu który nie zosta³
rozbrojony po zakupie.  Na parêna¶cie lat zakupów mo¿esz obstawiaæ
przynajmniej jeden podobny "problem do starannego sprawdzenia".

--
A. Filip

Data: 2018-10-07 19:04:18
Autor: Robert Tomasik
W dniu 07-10-18 o 12:53, Queequeg pisze:.

Czy mo¿e nie mam racji i muszê braæ paragony, bo ka¿dy ochroniarz mo¿e mnie oskar¿yæ o kradzie¿ i pozbawiæ wolno¶ci za samo to, ¿e istniejê?

Pracownik ochrony ma uprawnienia opisane g³ownie w Ustawie o Ochronie
Osób i Mienia, choæ jest tu jeszcze kilka ustaw, tyle ¿e w opisywanej
przez Ciebie sytuacji nie maj±cych znaczenia.Co do zasady mo¿e uj±æ
osobê podejrzan± o wykroczenie / przestêpstwo. Nie spotka³em siê w
Polsce z prawe do kontrolowania paragonów. Co najmniej kiedy¶, a byæ
mo¿e nadal by³ taki obowi±zek na Chorwacji i tam by³y stosowne tablice
nawet w jêzyku polskim na drzwiach sklepu.

Tak wiêc ochroniarz mo¿e Ciê uj±æ i przekazaæ w rêce Policji, ale nie za
rak paragonu, tylko gdy bêdzie podejrzewa³, ¿e ukrad³e¶ towar. Paragon
ma tu niewiele do rzeczy. Przecie¿ mog± sobie wtórnik z kasy wydrukowaæ.

Data: 2018-10-07 20:02:25
Autor: Animka
> [...]

Tak wiêc ochroniarz mo¿e Ciê uj±æ i przekazaæ w rêce Policji, ale nie za
rak paragonu, tylko gdy bêdzie podejrzewa³, ¿e ukrad³e¶ towar.

Podejrzewaæ to on sobie mo¿e. On musi to widzieæ.

--
animka

Data: 2018-10-07 21:36:49
Autor: Robert Tomasik
W dniu 07-10-18 o 20:02, Animka pisze:

Tak wiêc ochroniarz mo¿e Ciê uj±æ i przekazaæ w rêce Policji, ale nie za
rak paragonu, tylko gdy bêdzie podejrzewa³, ¿e ukrad³e¶ towar.
Podejrzewaæ to on sobie mo¿e. On musi to widzieæ.

Ka¿dy ma prawo uj±æ osobê na gor±cym uczynku przestêpstwa lub w po¶cigu
podjêtym bezpo¶rednio po pope³nieniu przestêpstwa, je¿eli zachodzi obawa
ukrycia siê tej osoby lub nie mo¿na ustaliæ jej to¿samo¶ci. Tu o
"widzeniu" nie ma s³owa.

Data: 2018-10-07 23:16:30
Autor: Animka
[...]

Nie zrozumia³e¶, ¿e ochroniarz musi widzieæ czy kto¶ co¶ kradnie?

Chyba, ¿e ochroniarze schowaj± siê, z biura klienta (tzn zza lady) pracowniczki sobie wyjda i wtedy wyje¿d¿a sobie ch³op lub babka z wielkim wózkiem napakowanym towarami (ten kapu¶ co robi niby zakupy, albo jego kole¿anka) prosto do wyj¶cia z marketu i przepakowywuj± wszystko do swoich wózków i potem prosto do samochodziku. Fajna paczka kumpli, co?

--
animka

Data: 2018-10-12 02:11:39
Autor: Sonn
[...]

Czyli musi widzieæ fakt pope³nienia przestêpstwa (gor±cy uczynek) lub byæ ¶wiadkiem po¶cigu prowadzonego za sprawc± i na podstawie okoliczno¶ci powinien przypuszczaæ, ¿e goni siê przestêpcê (np. pokrzywdzony lub osoba prowadz±ca po¶cig wrzeszczy "³apaj z³odzieja").

--
Sonn

Data: 2018-10-12 14:20:12
Autor: Robert Tomasik
W dniu 12-10-18 o 02:11, Sonn pisze:

[...]

To tylko jedna z wielu innych mo¿liwo¶ci. Wiedza o tym, ¿e dana osoba
pope³ni³a przestêpstwo mo¿e wynikaæ z innych przes³anek, ale w ka¿dy
razie musz± one byæ racjonalne. Moim zdaniem za³o¿enie, ¿e ka¿dy
wychodz±cy ¿e klepu jest z³odziejem racjonalne nie jest.

Data: 2018-10-12 14:26:42
Autor: A. Filip
Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> pisze:
[...]

Odpowiednio du¿y poziom kradzie¿y i takie domniemanie mo¿e uzasadniæ ;-)
Jako¶ obstawiam ¿e _niemal_ wszystkie sklepy w Polsce a¿ takiego poziomu
kradzie¿y nie maj±.

S± regu³y, wyj±tki i wyj±tki od wyj±tków :-)

--
A. Filip

Data: 2018-10-12 14:58:53
Autor: Sonn
[...]

No i tu siê zgadzamy :)

--
Sonn

Data: 2018-10-07 21:38:31
Autor: Sonn
[...]

ZTCW to w tym kraju nie ma jeszcze obowi±zku zabierania paragonu. Wystawiania to i owszem, ale zabierania nie. Mówi±c w skrócie ochroniarz mo¿e ci nagwizdaæ. W razie zatrzymania mnie przez takiego dupka za¿±da³bym wezwania Policji, pobrania kopii paragonu z kasy, a nastêpnie przeprosin i odszkodowania za bezpodstawne zatrzymanie.

--
Sonn

Data: 2018-10-07 22:58:38
Autor: Robert Tomasik
W dniu 07-10-18 o 21:38, Sonn pisze:

[...]

Poniek±d dobrze wiesz. Sprzedawca ma obowi±zek wydaæ Ci paragon. Mo¿esz
go wzi±æ albo nie. Tylko po co sobie czasem utrudniaæ ¿ycie? Poka¿esz
paragon ochroniarzowi i pójdziesz. A tak, to bêdziesz z godzinê
udawadnia³, ¿ejeste¶ obywatelem o nieposzlakowanej opinii.

Data: 2018-10-12 02:08:03
Autor: Sonn
[...]

Po to ¿eby takich praktyk oduczyæ kierownictwo sklepu i firmy ochroniarskiej? Dla zasady, zak³adaj±c oczywi¶cie ¿e mam na to czas. ;)

--
Sonn

Data: 2018-10-12 14:17:54
Autor: Robert Tomasik
W dniu 12-10-18 o 02:08, Sonn pisze:

[...]

Du¿o szybciej bêdzie,jak im ów paragon poka¿esz,apotem napiszesz wniosek
do WPA o kontrolê takiej firmy,której pracownicy przekraczaj±
uprawnienia. Tobie mniej zejdzie, a i skutek szybciej bêdzie osi±gniêty.

Data: 2018-10-12 15:00:27
Autor: Sonn
[...]

A jak im udowodniê je¶li siê wypr± takiej "kontroli" wobec mojej osoby? Monitoring np. mo¿e nagle "ulec awarii" zw³aszcza ¿e to oni go obs³uguj±.

--
Sonn

Data: 2018-10-12 06:01:34
Autor: Kris
Obowi±zek brania paragonu, bo ochrona nie wypu¶ci
W dniu pi±tek, 12 pa¼dziernika 2018 14:59:22 UTC+2 u¿ytkownik Sonn napisa³:

A jak im udowodniê je¶li siê wypr± takiej "kontroli" wobec mojej osoby? Monitoring np. mo¿e nagle "ulec awarii" zw³aszcza ¿e to oni go obs³uguj±.
Nagraj ich telefonem

Data: 2018-10-12 15:47:04
Autor: Sonn
W dniu 2018-10-12 o 15:01, Kris pisze:
[...]

Ju¿ widzê jak go¶æ któremu ³eb ³±czy siê z dup± bez po¶rednictwa szyji pozwala nagrywaæ siê telefonem... Jaki¶ emeryt na bramce to mo¿e jeszcze i tak

--
Sonn

Data: 2018-10-12 07:30:42
Autor: Kris
Obowi±zek brania paragonu, bo ochrona nie wypu¶ci
W dniu pi±tek, 12 pa¼dziernika 2018 15:45:59 UTC+2 u¿ytkownik Sonn napisa³:

Ju¿ widzê jak go¶æ któremu ³eb ³±czy siê z dup± bez po¶rednictwa szyji pozwala nagrywaæ siê telefonem... Jaki¶ emeryt na bramce to mo¿e jeszcze i tak

Ale o marketach piszemy a tam to raczej sami emeryci.

Data: 2018-11-19 10:35:18
Autor: Queequeg
Sonn <xxx123xxx@poczta.onet.pl> wrote:

Ju¿ widzê jak go¶æ któremu ³eb ³±czy siê z dup± bez po¶rednictwa szyji pozwala nagrywaæ siê telefonem... Jaki¶ emeryt na bramce to mo¿e jeszcze i tak

Nikt nie powiedzia³, ¿e trzeba nagrywaæ jawnie.

Czy wspomniane w w±tku WPA to wydzia³ postêpowañ administracyjnych (policja) czy inny organ?

Data: 2018-10-08 00:30:19
Autor: J.F.
Obowi±zek brania paragonu, bo ochrona nie wypu¶ci
Dnia Sun, 7 Oct 2018 10:53:37 +0000 (UTC), Queequeg napisa³(a):
[...]

Ale oni kasjera traktuja jak zlodzieja ... i byc moze nie bez podstaw
:-)

J.

Data: 2018-10-08 13:18:17
Autor: Adam
W dniu 2018-10-07 o 12:53, Queequeg pisze:
[...]

(...)

Bardzo ciekawe.
A jak ja paragon wrzucê do pyska takiej maszynki, która mi na jego podstawie wysy³a fakturê mailem, to co?
Te¿ bym dzwoni³ na policjê, jakby siê jaki¶ niedoinformowany cieæ przyp***.

Raz tylko w jakim¶ empiku mia³em tak± sytuacjê, wiele lat temu. M³ody wiekiem ochroniarz za¿±da³, abym mu okaza³ paragon. Ja mówiê "nie mam". On zdziwiony "Jak to? Bez paragonu pan wynosi ksi±¿ki?".
Ja na to "Nie mam paragonu, bo mam fakturê. Idê dalej, ale niech mnie pan tylko dotknie palcem, to dzwoniê na policjê". Ochroniarz odszed³ bez s³owa.

--
Pozdrawiam.

Adam

Obowi±zek brania paragonu, bo ochrona nie wypu¶ci