Obowiazek mowienia po polsku

Data: 2010-06-17 15:53:04
Autor: T. B.
Obowiazek mowienia po polsku
Witam,

     Na wstepie przyjmijmy explicite, ze posiadam polskie i niemieckie obywatelstwo. Ponadto, jednym z moich zyciowych priorytetow jest krzewienie kultury oraz jezyka niemieckiego.
    ,,Wladza" polska traktuje mnie jak obywatela polskiego, ale czy przed owa ,,wladza" moge chwalic sie znajomoscia jezyka niemieckiego? Mam na mysli tylko takie przypadki w ktorych ja sam z wlasnej nieprzymuszonej woli nie wystapilem o kontakt z ,,panstwem".

Pozdr.
t.b.

Data: 2010-06-17 10:11:58
Autor: witek
T. B. wrote:
[...]

Jako¶ nie zauważyłem, aby był zakaz chwalenia się znajomo¶ci± języków obcych.

Data: 2010-06-17 16:01:54
Autor: Johnson
T. B. pisze:
[...]

A u lekarza w jakim języku mówisz?

--
@2009 Johnson
Gdy widzisz mędrca, my¶l o tym, by mu dorównać. Gdy widzisz tego, komu brak rozs±dku, zastanów się nad sob± samym.

Data: 2010-06-17 07:53:10
Autor: VoyteG
Obowiazek mowienia po polsku
On 17 Cze, 16:01, Johnson <john...@nospam.pl> wrote:
..
> t.b.

A u lekarza w jakim j zyku m wisz?

Moze po lacinie? ;)

Data: 2010-06-17 17:07:56
Autor: T. B.
"Johnson"  wrote:

A u lekarza w jakim języku mówisz?

W takim, ktory pozwoli na bezproblemowa komunikacje.
Bo zdrowie przeciez najwazniejsze.

Data: 2010-06-17 17:22:07
Autor: Johnson
T. B. pisze:

W takim, ktory pozwoli na bezproblemowa komunikacje.

To czemu w urzędzie nie chcesz ?
język niemiecki to język barbarzyńców, powinien być zakazany :)

Data: 2010-06-17 18:19:31
Autor: qwerty
Obowiazek mowienia po polsku
Użytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hvdeiu$con$1@inews.gazeta.pl...
To czemu w urzędzie nie chcesz ?
język niemiecki to język barbarzyńców, powinien być zakazany :)

Według twojego rozumowania język polski to język pijaków.

Data: 2010-06-17 19:10:43
Autor: Johnson
qwerty pisze:

język niemiecki to język barbarzyńców, powinien być zakazany :)

Według twojego rozumowania język polski to język pijaków.

Nie, to projekcja. Przypisujesz mi swoje my¶lenie.

Data: 2010-06-17 16:02:16
Autor: Liwiusz
T. B. pisze:
[...]

   Możesz się chwalić.

--
Liwiusz

Data: 2010-06-17 17:09:18
Autor: T. B.
Obowiazek mowienia po polsku

"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
  Możesz się chwalić.

A nie podlega to pod ,,utrudnianie pracy" ?

Data: 2010-06-17 16:03:21
Autor: taki jeden wyborca
Obowiazek mowienia po polsku

Użytkownik "T. B." <tb@pl.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hvd9g6$q2b$1mx1.internetia.pl...
[...]

Nie wiem co to znaczy "chwalić się" ale
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 27
W Rzeczypospolitej Polskiej językiem urzędowym jest język polski. Przepis ten nie narusza praw mniejszo¶ci narodowych wynikaj±cych z ratyfikowanych umów międzynarodowych.

Pzdr
Koshy

Data: 2010-06-17 17:28:11
Autor: Johnson
Obowiazek mowienia po polsku
T. B. pisze:

    Ponadto, jednym z moich zyciowych priorytetow jest krzewienie kultury (...) niemieckiego.

Picie piwa, jedzenie kartofli i kiełbasy, tj. wurstu oraz chodzenie w krótkich spodenkach z szelkami nazywasz kultur±? Czy to aby nie przesada ?

Data: 2010-06-17 19:12:12
Autor: Jan
Johnson pisze:
T. B. pisze:

[...]

Oczywi¶cie mówienie przy dzieciach po niemiecku powinno być zakazane ustawowo, ale nie można nie zauważyć ogromnego wkładu Niemców w kulturę produkcji aut i suszarek do włosów...

Data: 2010-06-17 12:57:10
Autor: witek
Jan wrote:
Johnson pisze:
T. B. pisze:

[...]

Uwazasz, ze w Niemczech, mowienie do dzieci po polsku też powinno być zabronione?

Data: 2010-06-17 17:49:38
Autor: Jacek_P
witek napisal:
Uwazasz, ze w Niemczech, mowienie do dzieci po polsku też powinno być zabronione?

A nie jest? Że przypomnę choćby słynne procesy w Hamburgu.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-06-17 13:12:24
Autor: witek
Jacek_P wrote:
witek napisal:
Uwazasz, ze w Niemczech, mowienie do dzieci po polsku też powinno być zabronione?

A nie jest? Że przypomnę choćby słynne procesy w Hamburgu.

Ustawowo?
Nie jest.

Data: 2010-06-17 20:30:15
Autor: Jacek_P
Obowiazek mowienia po polsku
witek napisal:
Ustawowo?
Nie jest.

I jakoĹ› Jugendamt niespecjalnie siÄ™ tym przejÄ…Ĺ‚.
Mało tego. Dorobili teorię, że rodzice rozmawiając
z dziećmi po polsku przygotowują się do kidnapingu:
http://www.pardon.pl/artykul/6923/niemcy_polacy_to_porywacze_dzieci

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-06-17 15:55:13
Autor: witek
Jacek_P wrote:
witek napisal:
Ustawowo?
Nie jest.

I jakoĹ› Jugendamt niespecjalnie siÄ™ tym przejÄ…Ĺ‚.

Co nie zmienia faktu, ĹĽe zapisu nie ma.
Podykutuj sobie z ludźmi na śląsku na temat używania języka niemieckiego w Polsce.
TeĹĽ siÄ™ ciekawych rzeczy dowiesz

Data: 2010-06-17 22:43:20
Autor: zenek
Jacek_P pisze:
witek napisal:
[...]

Niemcy dobrze mysla ciekawe tylko czemu nie w stosunku do tureckich kozojebcow.
Pewnie sie ich boja.

Data: 2010-06-17 19:59:59
Autor: Jan
witek pisze:
Jan wrote:
Johnson pisze:
T. B. pisze:

[...]

Nie, to przecież ładny język...

Data: 2010-06-17 19:16:50
Autor: zenek
Jan pisze:
Johnson pisze:
T. B. pisze:

[...]

Zapominasz ze jakby nie VON Braun czlowiek nie stanal by na srebrnym globie. Jakby nie autostrady na zachodnich terenach  to w powojennej polsce nikt by nie wiedzial jak one wygladaja.

Data: 2010-06-17 12:57:48
Autor: witek
zenek wrote:
Jan pisze:
Johnson pisze:
T. B. pisze:

[...]

Stan±łby, tylko trochę póĽniej

Data: 2010-06-17 17:20:00
Autor: Jacek_P
zenek napisal:
Zapominasz ze jakby nie VON Braun czlowiek nie stanal by na srebrnym globie.

A jakby nie Obama, to wkrĂłtce znĂłw by stanÄ…Ĺ‚. A tak nie stanie :(

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-06-17 19:49:33
Autor: Jan
zenek pisze:
Jan pisze:
Johnson pisze:
T. B. pisze:

[...]

To podobno był fotomontaż...
A swoj± drog±, czy to bardziej nie chodzi o tego słynnego naukowca - Adolfa H., co resztę naukowców tak skutecznie inspirował?

Data: 2010-06-17 22:04:41
Autor: Andrzej Lawa
zenek pisze:

Zapominasz ze jakby nie VON Braun czlowiek nie stanal by na srebrnym
globie.

No i dzięki temu mamy tam prosperuj±ce kolonie dostarczaj±ce czystych
surowców.

BTW: czy to nie jest czasem ten Von Braun, co pomagał w rakietowych
atakach terrorystycznych na cele cywilne?

Data: 2010-06-17 15:36:25
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:
zenek pisze:

[...]

ten sam, który w Peenemünde sobie V-2 testował.

Data: 2010-06-17 22:47:03
Autor: Titus Atomicus
Obowiazek mowienia po polsku
In article <4c1a7fd9$1@news.home.net.pl>,
 Andrzej Lawa <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> wrote:

zenek pisze:

> [...]

surowców.

BTW: czy to nie jest czasem ten Von Braun, co pomagał w rakietowych
atakach terrorystycznych na cele cywilne?

O, wlasnie - gdyby nie ten von Braun to nie byloby tyle tych rakiet, znaczy sie tych militarnych...

TA

Data: 2010-06-18 08:44:59
Autor: T. B.
Obowiazek mowienia po polsku

"Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> wrote
BTW: czy to nie jest czasem ten Von Braun, co pomagał w rakietowych
atakach terrorystycznych na cele cywilne?

I w dodatku urodzil sie na obecnie polskiej ziemii.

Data: 2010-06-18 09:07:06
Autor: Andrzej Adam Filip
Andrzej Lawa <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> pisze:
F> zenek pisze:

Zapominasz ze jakby nie VON Braun czlowiek nie stanal by na srebrnym
globie.

No i dzięki temu mamy tam prosperujące kolonie dostarczające czystych
surowcĂłw.

BTW: czy to nie jest czasem ten Von Braun, co pomagał w rakietowych
atakach terrorystycznych na cele cywilne?

Jeśli te ataki rakietowe były terrorystyczne to bombardowania dywanowe
duĹĽych miast (przez "drugÄ… stronÄ™") aĹĽ z "burzami ogniowymi" nie?
Zbrodnia wojenna w definicji cynicznej: to co robiÄ… "oni" ale nie my :-)

"Once they go up, who cares where they come down?  That's not my department."
  -- Werner von Braun

Man is the best computer we can put aboard a spacecraft ... and the
only one that can be mass produced with unskilled labor.
  -- Wernher von Braun

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Serce człowieka bije drugiego niemiłosiernie.

Data: 2010-06-18 14:28:33
Autor: Andrzej Lawa
Andrzej Adam Filip pisze:

[...]

A czy ja teraz coĹ› o alianckich terrorystycznych nalotach dywanowych
pisałem?

Data: 2010-06-19 12:20:08
Autor: poreba
Dnia Fri, 18 Jun 2010 14:28:33 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

BTW:  czy to nie jest czasem ten Von Braun, co
pomagał w rakietowych atakach terrorystycznych
na cele cywilne?
Je¶li te ataki rakietowe były terrorystyczne to
bombardowania   dywanowe  dużych  miast  (przez
"drug± stronę") aż z "burzami ogniowymi" nie?
A czy ja teraz co¶ o alianckich terrorystycznych
nalotach dywanowych pisałem?

Niektórzy  z upodobaniem nie s± w stanie zrozumieć
że   napastnik  atakuj±cy  niedorostka  w  zaułku,
kopi±cy  leż±cego po brzuchu i głowie może spotkać
się  z równie nieprzyjemn± reakcj± starszych braci
napadniętego.

Taki syndrom drezdeńsko-gustoffowski.

--
pozdro
poreba

Data: 2010-06-19 12:42:16
Autor: Andrzej Adam Filip
poreba <dmicfg@polboks.pl> pisze:
[...]

NiektĂłrzy  z upodobaniem nie sÄ… w stanie zrozumieć
ĹĽe   napastnik  atakujÄ…cy  niedorostka  w  zauĹ‚ku,
kopiÄ…cy  leĹĽÄ…cego po brzuchu i gĹ‚owie moĹĽe spotkać
siÄ™  z rĂłwnie nieprzyjemnÄ… reakcjÄ… starszych braci
napadniętego.

Taki syndrom drezdeńsko-gustoffowski.

Czy my mĂłwiliĹ›my o "Ĺ‚atwo przewidywalnych moĹĽliwych konsekwencjach" czy o  kĹ‚opotach z ostrym opierdalaniem "*niektĂłrych* dziaĹ‚aĹ„ wroga"
z pozycji "*całkowitej* moralnej wyższości"?

Jak się w *niektórych* kwestiach równało w dół to jest się w tych
niektórych kwestiach zrównanym w dół [niektóre to nie wszystkie].

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Upartego i kijem nie przekona.

Data: 2010-06-20 10:36:32
Autor: poreba
Dnia Sat, 19 Jun 2010 12:42:16 +0200, Andrzej Adam Filip napisał(a):

[...]
Czy my mówili¶my o "łatwo przewidywalnych możliwych konsekwencjach"

Nie, mówili¶my o zrównywaniu nazwenictwa działania bandyty
i jedynej możliwej reakcji na te działania, skutecznej.

Jak się w *niektórych* kwestiach równało w dół to jest się w tych
niektórych kwestiach zrównanym w dół [niektóre to nie wszystkie].
Oczywi¶cie, uciekinierzy z Sobiboru byli mordercami, zamordowali podczas
ucieczki (i to skrytobójczo!) kilkunastu esesmanów.

PS. Ja rozumiem, że po okresie bezkrytycznego apologizowania już to
amerykańskich chłopców, już to dzielnych czerwonoramistów przychodzi czas
na 'odkrywanie historii' jednakże iluż to jeńców wymordował Wehrmacht
(chociażby pod Ciepielewem) a iluż II Korpus pod M.Cassino?

--
pozdro
poreba

Data: 2010-06-21 08:14:05
Autor: Andrzej Lawa
poreba pisze:

[...]

Tylko żeby ta analogia miała sens, należy zaznaczyć, że owi starsi
bracia napadniętego zmasakrowali nie tyle samego napastnika, ale
wszystkich jego krewnych i znajomych, którzy z napa¶ci± na niedorostka
nie mieli nic wspólnego.

Data: 2010-06-22 02:49:43
Autor: poreba
Dnia Mon, 21 Jun 2010 08:14:05 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

[...]
To tak,
którzy z napa¶ci± na niedorostka nie mieli nic wspólnego.
a to już nie. W nalocie na Drezno zginęło wielu robotników przymusowych.
"W naszej wsi nikt nie wiedział o obozach koncentracyjnych" - akurat.

--
pozdro
poreba

Data: 2010-06-17 19:14:21
Autor: zenek
Johnson pisze:
T. B. pisze:

[...]

Dla jednych niemiecka kultura  to kielbasa, piwo i krotkie spodenki a dla innych Beethowen, Goethe, BMW, autostrady.

Data: 2010-06-17 21:53:18
Autor: Przemek Lipski
Obowiazek mowienia po polsku

Użytkownik "zenek" <zenek@op.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hvdl59$8o1$1news.onet.pl...

Dla jednych niemiecka kultura  to kielbasa, piwo i krotkie spodenki a dla innych Beethowen, Goethe, BMW, autostrady.

Beethowen, Goethe i autostrady - dziwne zestawienie w ramach kultury. A kultura BMW, to co¶ z dresami ma zwi±zek? Może raczej
subkultura BMW :)))

Pozdrawiam Przemek

Data: 2010-06-18 10:04:21
Autor: zenek
Przemek Lipski pisze:
[...]

Subkultura BMW to jest w polsce, w niemczech BMW jezdza bogaci bo tylko ich stac na utrzymanie tak drogiego auta.

Data: 2010-06-20 11:54:24
Autor: Tomasz Chmielewski
Am 18.06.2010 10:04, zenek wrote:
Przemek Lipski pisze:
[...]

Mylisz sie (tzn. zamozni oczywiscie rowniez jezdza tego typu autami).

W jakich dzielnicach stoi najwiecej BMW i Mercedesow? Tych biednych, z emigrantami utrzymujacymi sie glownie z zasilkow. Dla emigrantow z pewnych kregow kulturowych jest to jakas czesc ich chorego "honoru" - skoro pracuje "na zachodzie", to musi byc bogaty, tzn. jezdzic Mercedesem lub BMW.

I jak jedzie odwiedzic rodzine w Turcji, to koniecznie Mercedesem (uzywanym, kupionym wczesniej na kredyt).

W dzielnicach, gdzie ceny domow oscyluja wokol pol-miliona euro i wiecej, czesciej mozna spotkac zwykle auta sredniej klasy.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-06-19 20:51:42
Autor: Jotte
W wiadomo¶ci news:hvdl59$8o1$1news.onet.pl zenek <zenek@op.pl> pisze:

Dla jednych niemiecka kultura  to kielbasa, piwo i krotkie spodenki a dla innych Beethowen
Kto???

--
Jotte

Data: 2010-06-20 10:41:41
Autor: poreba
Dnia Sat, 19 Jun 2010 20:51:42 +0200, Jotte napisał(a):

Dla jednych niemiecka kultura  to kielbasa, piwo i krotkie spodenki a dla innych Beethowen
Kto???
A sk±d wiesz, może naczelnego lekarza Buchenwaldu przezywali burakiem?

--
pozdro
poreba

Data: 2010-06-20 13:38:23
Autor: Jotte
Obowiazek mowienia po polsku
W wiadomo¶ci news:py5zxvlya4f.109k87kjre6ki$.dlg40tude.net poreba
<dmicfg@polboks.pl> pisze:

[...]
Bo odebrałem staranne wykształcenie. :)))
Nie cuduj - to nazwisko nawet kompletny matoł powinien umieć napisać prawidłowo.

może naczelnego lekarza Buchenwaldu przezywali burakiem?
No i co?
Bo Mengelego w Auschwitz nazywano aniołem ¶mierci lub białym aniołem na przykład...

--
Jotte

Data: 2010-06-21 00:09:13
Autor: poreba
Dnia Sun, 20 Jun 2010 13:38:23 +0200, Jotte napisał(a):

[...]
EOTuj±c dodam, że akurat w tej kwestii zgadzam się z jednym z (byłym)
kandydatem na prezia: matura powinna zapewniać odsiew i z definicji nie
KAŻDY powinien j± zdać.
może naczelnego lekarza Buchenwaldu przezywali burakiem?
No i co?
Czujesz, beet i Howen/Hoven?

--
pozdro
poreba

Data: 2010-06-21 22:39:58
Autor: Jotte
Obowiazek mowienia po polsku
W wiadomo¶ci news:5k8jo6nq1hib.9c1b5rv3ftq1.dlg40tude.net poreba
<dmicfg@polboks.pl> pisze:

Czujesz, beet i Howen/Hoven?
Czuję dużo więcej. Np. van Beethoven, van Halen, Vangelis, van Dyke, van Damme...

--
Jotte

Data: 2010-06-21 08:20:34
Autor: Maddy
W dniu 19-06-2010 20:51, Jotte pisze:
W wiadomości news:hvdl59$8o1$1news.onet.pl zenek <zenek@op.pl> pisze:

Dla jednych niemiecka kultura to kielbasa, piwo i krotkie spodenki a
dla innych Beethowen
Kto???

No wiesz, taki austriacki kompozytor :-)

Mówił po niemiecku więc musi być reprezentantem kultury niemieckiej. ;-)
Tak samo jak Mozart, Haydn, wszyscy trzej Johannowie Straussowie i inni, prawda?

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-06-21 22:36:18
Autor: Jotte
Obowiazek mowienia po polsku
W wiadomości news:4c1f04b2$0$19180$65785112news.neostrada.pl Maddy
<maddy@esi.com.pl> pisze:

Dla jednych niemiecka kultura to kielbasa, piwo i krotkie spodenki a
dla innych Beethowen
Kto???
No wiesz, taki austriacki kompozytor :-)
Akurat...
Beethoven był kompozytorem norweskim, a jego babka ze strony dziadka miała korzenie wietnamskie.
Sam Ludwig dał temu wyraz w finale Appasssionaty i w ostatnich kwartetach. :))

--
Jotte

Data: 2010-06-17 22:07:42
Autor: Andrzej Lawa
T. B. pisze:
Witam,

    Na wstepie przyjmijmy explicite, ze posiadam polskie i niemieckie
obywatelstwo.

A to wolno tak?

Ponadto, jednym z moich zyciowych priorytetow jest
krzewienie kultury oraz jezyka niemieckiego.

Brawo. Uzupełnij wykształcenie kierunkowe i zostań wykładowc± germanistyki.

   ,,Wladza" polska traktuje mnie jak obywatela polskiego, ale czy przed
owa ,,wladza" moge chwalic sie znajomoscia jezyka niemieckiego? Mam na

Pewnie że możesz. Możesz się tez pochwalić znajomo¶ci± języka
klingońskiego oraz języka Java. Tylko w jakim celu?

mysli tylko takie przypadki w ktorych ja sam z wlasnej nieprzymuszonej
woli nie wystapilem o kontakt z ,,panstwem".

A bez metafor?

Data: 2010-06-18 09:43:08
Autor: G.K.
Andrzej Lawa pisze:

Pewnie że możesz. Możesz się tez pochwalić znajomo¶ci± języka
klingońskiego oraz języka Java. Tylko w jakim celu?

A może autorowi w±tku chodziło o takie "chwalenie", że idzie do urzędu, przedstawia się jako obywatel Niemiec i gada tylko po niemiecku ukrywaj±c polskie obywatelstwo?

Pozdrawiam,
Grzegorz

Data: 2010-06-18 10:09:55
Autor: Maddy
Obowiazek mowienia po polsku
W dniu 18-06-2010 09:43, G.K. pisze:
Andrzej Lawa pisze:

Pewnie że możesz. Możesz się tez pochwalić znajomością języka
klingońskiego oraz języka Java. Tylko w jakim celu?

A może autorowi wątku chodziło o takie "chwalenie", że idzie do urzędu,
przedstawia siÄ™ jako obywatel Niemiec i gada tylko po niemiecku
ukrywajÄ…c polskie obywatelstwo?

Tak się zastanawiam - po co? Dla draki? Żeby wkurzyć jakąś panienkę z okienka?
Bo normalny człowiek to raczej nie będzie sam sobie utrudniał załatwiania spraw urzędowych, nawet po polsku to jest droga przez mękę.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-06-18 11:00:14
Autor: T. B.

"G.K." <grego69@gazeta.pl> wrote:

A może autorowi w±tku chodziło o takie "chwalenie", że idzie do urzędu, przedstawia się jako obywatel Niemiec i gada tylko po niemiecku ukrywaj±c polskie obywatelstwo?

Chodzilo mi o to, ze jesli bylbym gdzies wezwany lub zatrzymywany to poslugiwanie sie jezykiem niemieckim mogloby zniechecic (np. policjanta) do wykonywania swoich obowiazkow, bo wymagalyby to odrobinę zachodu.

A poza tym to, ze jestem Polakiem chyba nie obliguje mnie do mowienia po polsku. Ale skoro znam jezyk polski i nie mam ochoty sie nim poslugiwac to czy popelniam wykroczenie. Zalozmy, ze mial miejsce wypadek i sa jakies osoby poszkodowane. Wydaje mi sie, ze mam obowiazek pomoc poszkodowanym np. dzwoniac po karetke. Wiec to czynie i zaczynam cos mowic nie po polsku (bo np. jezyk niemiecki uwazam za swoj ,,pierwszy"). Karetka nie przyjezdza, bo kobieta nie zrozumiala. Poszkodowani umieraja. Rozumiem, ze w takiej sytuacji moge byc oskarzony o nieudzielenie pomocy. Ale czy w sprawach, ktore nie sa sprawami zycia i smierci mozna mnie o cos oskarzyc ?

Data: 2010-06-18 10:23:20
Autor: witek
T. B. wrote:

Chodzilo mi o to, ze jesli bylbym gdzies wezwany lub zatrzymywany to poslugiwanie sie jezykiem niemieckim mogloby zniechecic (np. policjanta) do wykonywania swoich obowiazkow, bo wymagalyby to odrobinę zachodu.

Możesz mówić po niemiecku, ale licz sie z tym, że jak się polcjant z tob± nie dogada na miejscu, to może zechcieć kontynuować rozmowę przez tłumacza na posterunku.
Nic, po za zmarnowanym czasem ci nie grozi.

A poza tym to, ze jestem Polakiem chyba nie obliguje mnie do mowienia po polsku.

Nie.

  Ale skoro znam jezyk polski i nie mam ochoty sie nim poslugiwac
to czy popelniam wykroczenie.

Generalnie nie.

[...]

tak. je¶li się wyda, że znałe¶ polski i bez problemu mogłe¶ sie dogadać. Dostaniesz zarzut nieudzielenia pomocy.

Ale czy w sprawach, ktore nie sa sprawami zycia i smierci mozna mnie o cos oskarzyc ?

Nie. Ewentualnie nie załatwisz sprawy w urz±dzie.
Urzędowym językiem jest polski.

Data: 2010-06-18 12:42:21
Autor: Jan
T. B. pisze:

A poza tym to, ze jestem Polakiem chyba nie obliguje mnie do mowienia po polsku.
Nie, sk±d taki pomysł?
Może zacznij tutaj pisać w języku niemieckim. Możliwe, że dowiesz się wszystkiego szybciej i o wiele więcej...

Data: 2010-06-18 13:36:55
Autor: T. B.

"Jan" <jannurkowski@wp.pl> wrote:
Może zacznij tutaj pisać w języku niemieckim. Możliwe, że dowiesz się wszystkiego szybciej i o wiele więcej...

Szczegolnie jak sam bedziesz tej informacji udzielal.

Data: 2010-06-18 14:24:10
Autor: Jan
T. B. pisze:

"Jan" <jannurkowski@wp.pl> wrote:
Może zacznij tutaj pisać w języku niemieckim. Możliwe, że dowiesz się wszystkiego szybciej i o wiele więcej...

Szczegolnie jak sam bedziesz tej informacji udzielal.
Twoje pytanie, czy lepiej w polskim urzedzie gadac po niemiecku, spowodowalo moje lekkie rozbawienie, poniewaz czesto gadajac tam po polsku trudno sie zrozumiec.

Data: 2010-06-18 14:33:10
Autor: Andrzej Lawa
T. B. pisze:

[...]

Art. 107. KW
Kto w celu dokuczenia innej osobie zło¶liwie wprowadza j± w bł±d lub w
inny sposób zło¶liwie niepokoi, podlega karze ograniczenia wolno¶ci,
grzywny do 1.500 złotych albo karze nagany.

Data: 2010-06-18 14:29:46
Autor: Andrzej Lawa
G.K. pisze:

A może autorowi w±tku chodziło o takie "chwalenie", że idzie do urzędu,
przedstawia się jako obywatel Niemiec i gada tylko po niemiecku
ukrywaj±c polskie obywatelstwo?

To nie jest to chwalenie się znajomo¶ci± języka, tylko chwalenie się
niedorozwojem umysłowym.

Data: 2010-06-17 22:39:02
Autor: robertcb
[...]

nie bedzie niemiec pluł nam w twarz ni dzieci nam germanił ;)

--

Obowiazek mowienia po polsku