Obowiazek mowienia po polsku

Data: 2010-06-17 22:07:42
Autor: Andrzej Lawa
Obowiazek mowienia po polsku
T. B. pisze:
Witam,

    Na wstepie przyjmijmy explicite, ze posiadam polskie i niemieckie
obywatelstwo.

A to wolno tak?

Ponadto, jednym z moich zyciowych priorytetow jest
krzewienie kultury oraz jezyka niemieckiego.

Brawo. Uzupełnij wykształcenie kierunkowe i zostań wykładowc± germanistyki.

   ,,Wladza" polska traktuje mnie jak obywatela polskiego, ale czy przed
owa ,,wladza" moge chwalic sie znajomoscia jezyka niemieckiego? Mam na

Pewnie że możesz. Możesz się tez pochwalić znajomo¶ci± języka
klingońskiego oraz języka Java. Tylko w jakim celu?

mysli tylko takie przypadki w ktorych ja sam z wlasnej nieprzymuszonej
woli nie wystapilem o kontakt z ,,panstwem".

A bez metafor?

Data: 2010-06-18 09:43:08
Autor: G.K.
Andrzej Lawa pisze:

Pewnie że możesz. Możesz się tez pochwalić znajomo¶ci± języka
klingońskiego oraz języka Java. Tylko w jakim celu?

A może autorowi w±tku chodziło o takie "chwalenie", że idzie do urzędu, przedstawia się jako obywatel Niemiec i gada tylko po niemiecku ukrywaj±c polskie obywatelstwo?

Pozdrawiam,
Grzegorz

Data: 2010-06-18 10:09:55
Autor: Maddy
Obowiazek mowienia po polsku
W dniu 18-06-2010 09:43, G.K. pisze:
Andrzej Lawa pisze:

Pewnie że możesz. Możesz się tez pochwalić znajomością języka
klingońskiego oraz języka Java. Tylko w jakim celu?

A może autorowi wątku chodziło o takie "chwalenie", że idzie do urzędu,
przedstawia siÄ™ jako obywatel Niemiec i gada tylko po niemiecku
ukrywajÄ…c polskie obywatelstwo?

Tak się zastanawiam - po co? Dla draki? Żeby wkurzyć jakąś panienkę z okienka?
Bo normalny człowiek to raczej nie będzie sam sobie utrudniał załatwiania spraw urzędowych, nawet po polsku to jest droga przez mękę.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-06-18 11:00:14
Autor: T. B.

"G.K." <grego69@gazeta.pl> wrote:

A może autorowi w±tku chodziło o takie "chwalenie", że idzie do urzędu, przedstawia się jako obywatel Niemiec i gada tylko po niemiecku ukrywaj±c polskie obywatelstwo?

Chodzilo mi o to, ze jesli bylbym gdzies wezwany lub zatrzymywany to poslugiwanie sie jezykiem niemieckim mogloby zniechecic (np. policjanta) do wykonywania swoich obowiazkow, bo wymagalyby to odrobinę zachodu.

A poza tym to, ze jestem Polakiem chyba nie obliguje mnie do mowienia po polsku. Ale skoro znam jezyk polski i nie mam ochoty sie nim poslugiwac to czy popelniam wykroczenie. Zalozmy, ze mial miejsce wypadek i sa jakies osoby poszkodowane. Wydaje mi sie, ze mam obowiazek pomoc poszkodowanym np. dzwoniac po karetke. Wiec to czynie i zaczynam cos mowic nie po polsku (bo np. jezyk niemiecki uwazam za swoj ,,pierwszy"). Karetka nie przyjezdza, bo kobieta nie zrozumiala. Poszkodowani umieraja. Rozumiem, ze w takiej sytuacji moge byc oskarzony o nieudzielenie pomocy. Ale czy w sprawach, ktore nie sa sprawami zycia i smierci mozna mnie o cos oskarzyc ?

Data: 2010-06-18 10:23:20
Autor: witek
T. B. wrote:

Chodzilo mi o to, ze jesli bylbym gdzies wezwany lub zatrzymywany to poslugiwanie sie jezykiem niemieckim mogloby zniechecic (np. policjanta) do wykonywania swoich obowiazkow, bo wymagalyby to odrobinę zachodu.

Możesz mówić po niemiecku, ale licz sie z tym, że jak się polcjant z tob± nie dogada na miejscu, to może zechcieć kontynuować rozmowę przez tłumacza na posterunku.
Nic, po za zmarnowanym czasem ci nie grozi.

A poza tym to, ze jestem Polakiem chyba nie obliguje mnie do mowienia po polsku.

Nie.

  Ale skoro znam jezyk polski i nie mam ochoty sie nim poslugiwac
to czy popelniam wykroczenie.

Generalnie nie.

[...]

tak. je¶li się wyda, że znałe¶ polski i bez problemu mogłe¶ sie dogadać. Dostaniesz zarzut nieudzielenia pomocy.

Ale czy w sprawach, ktore nie sa sprawami zycia i smierci mozna mnie o cos oskarzyc ?

Nie. Ewentualnie nie załatwisz sprawy w urz±dzie.
Urzędowym językiem jest polski.

Data: 2010-06-18 12:42:21
Autor: Jan
T. B. pisze:

A poza tym to, ze jestem Polakiem chyba nie obliguje mnie do mowienia po polsku.
Nie, sk±d taki pomysł?
Może zacznij tutaj pisać w języku niemieckim. Możliwe, że dowiesz się wszystkiego szybciej i o wiele więcej...

Data: 2010-06-18 13:36:55
Autor: T. B.

"Jan" <jannurkowski@wp.pl> wrote:
Może zacznij tutaj pisać w języku niemieckim. Możliwe, że dowiesz się wszystkiego szybciej i o wiele więcej...

Szczegolnie jak sam bedziesz tej informacji udzielal.

Data: 2010-06-18 14:24:10
Autor: Jan
T. B. pisze:

"Jan" <jannurkowski@wp.pl> wrote:
Może zacznij tutaj pisać w języku niemieckim. Możliwe, że dowiesz się wszystkiego szybciej i o wiele więcej...

Szczegolnie jak sam bedziesz tej informacji udzielal.
Twoje pytanie, czy lepiej w polskim urzedzie gadac po niemiecku, spowodowalo moje lekkie rozbawienie, poniewaz czesto gadajac tam po polsku trudno sie zrozumiec.

Data: 2010-06-18 14:33:10
Autor: Andrzej Lawa
T. B. pisze:

[...]

Art. 107. KW
Kto w celu dokuczenia innej osobie zło¶liwie wprowadza j± w bł±d lub w
inny sposób zło¶liwie niepokoi, podlega karze ograniczenia wolno¶ci,
grzywny do 1.500 złotych albo karze nagany.

Data: 2010-06-18 14:29:46
Autor: Andrzej Lawa
G.K. pisze:

A może autorowi w±tku chodziło o takie "chwalenie", że idzie do urzędu,
przedstawia się jako obywatel Niemiec i gada tylko po niemiecku
ukrywaj±c polskie obywatelstwo?

To nie jest to chwalenie się znajomo¶ci± języka, tylko chwalenie się
niedorozwojem umysłowym.

Obowiazek mowienia po polsku