Obowiązek pochówku

Data: 2018-09-11 20:12:19
Autor: sp5it
Obowiązek pochówku
Witam. Mój znajomy po śmierci chce zostać skremowany i żeby jego prochy zostały rozsypane bądź stały w urnie nad kominkiem. Bez mszy, pochówku itp. Jak to zrealizowac w Bulandzie?
Pozdrawiam, Michał

Data: 2018-09-11 22:14:15
Autor: Liwiusz
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-11 o 22:12, sp5it pisze:
Witam.
Mój znajomy po śmierci chce zostać skremowany i żeby jego prochy zostały
rozsypane bądź stały w urnie nad kominkiem. Bez mszy, pochówku itp.
Jak to zrealizowac w Bulandzie?

Nie da się.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-11 20:24:32
Autor: sp5it
Obowiązek pochówku
Mój znajomy po śmierci chce zostać skremowany i żeby jego prochy zostały
rozsypane bądź stały w urnie nad kominkiem. Bez mszy, pochówku itp.
Jak to zrealizowac w Bulandzie?

Nie da się.

Jakie konsekwencje nie podporządkowania się?

Data: 2018-09-11 23:20:15
Autor: Michal Jankowski
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-11 o 22:24, sp5it pisze:
[...]

A gdzie i jak można tymczasowo przechować urnę pomiędzy kremacją a pogrzebem i czy jest na to jakiś limit czasowy?

   MJ

Data: 2018-09-12 00:45:49
Autor: Marcin Debowski
Obowiązek pochówku
On 2018-09-11, Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> wrote:
[...]

Zapewne w krematorium albo w jakiejś kaplicy przy kolumbarium. W domu i ogrodzie, raczej wątpię.

Nb. zapuśćcie sobie w google "prywatne kolumbarium". Niezłe ceny, i trochę ofert. Wynika, że proceder mimo nielegalnosci istnieje.

--
Marcin

Data: 2018-09-12 20:41:31
Autor: Robert Tomasik
Obowiązek pochówku
W dniu 11-09-18 o 23:20, Michal Jankowski pisze:

[...]

Nie ma limitu czasowego, tym nie mniej są to szczątki ludzkie mogą
oczekiwać na pochówek w miejscach przeznaczonych do ich przechowania.
Urn na kominku raczej nie wchodzi w rachubę, zaś rozsypanie prochów
będzie ich zbezczeszczeniem. Natomiast msza zdecydowanie obowiązkowa nie
jest.

Data: 2018-09-12 22:21:03
Autor: Michal Jankowski
Obowiązek pochówku

[...]

Przepis poproszę. Mogę przewozić urnę na pogrzeb (i nie widzę konieczności podania terminu pogrzebu przy załatwianiu pozwolenia przewozu, jeśli już ktoś taki skrupulatny) i gdzieś ją muszę postawić w oczekiwaniu na pogrzeb. W ostateczności będę wozić w bagażniku przez dwa lata - z pogrzebem czekamy na przyjazd wujka z Nowej Zelandii, a wujkowi się nie spieszy...

   MJ

Data: 2018-09-12 22:52:50
Autor: Akarm
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-12 o 22:21, Michal Jankowski pisze:

[...]

Mnie tez ciekawi, jak to jest. Moja siostra urnę z prochami męża kilka (od spopielenia do pogrzebu) dni trzymała na komodzie. Wydaje mi się, że w takim razie to nie jest zabronione.

--
           Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

Data: 2018-09-12 11:14:12
Autor: J.F.
Obowiązek pochówku
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pn97mo$iso$1@node1.news.atman.pl...
[...]

W jakim sensie sie nie da - nie wolno, czy krematorium urny nie wyda ?

J.

Data: 2018-09-12 11:20:43
Autor: Liwiusz
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-12 o 11:14, J.F. pisze:
[...]

Nie wiem, czy wyda. Przepisy są takie, że to samo dotyczy prochów, co zwłok.

I tak na przykład prochów nie przewieziesz komunikacją publiczną, a na transport swoim samochodem musisz mieć zgodę sanepidu.

Prochy/zwłoki mogą być przechowywane tylko w określonych ustawowo miejscach (ustawa z 1959r.) i odsyła do rozporządzenia z 2011, które określa możliwy sposób i warunki przechowywania szczątków.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-12 13:24:20
Autor: Michał Jankowski
Obowiązek pochówku
W dniu 12.09.2018 o 11:20, Liwiusz pisze:

I tak na przykład prochów nie przewieziesz komunikacją publiczną,

"Przewóz szczątków powstałych ze spopielenia zwłok, umieszczonych w
szczelnym, odpornym na uszkodzenia pojemniku może odbywać się dowolnym
środkiem transportu, w sposób zapewniający ich poszanowanie."

   MJ

Data: 2018-09-12 14:03:19
Autor: J.F.
Obowiązek pochówku
Użytkownik "Michał Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b98f764$0$605$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

W reklamowce w tramwaju to jest "zapewniajac poszanowanie" ? :-)

No i to odporne na uszkodzenia ... kazda urna, czy tylko lepsze metalowe ?

J.

Data: 2018-09-22 20:19:47
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-12 o 13:24, Michał Jankowski pisze:
[...]

No to mamy sprzeczność w ustawach.

Prawo przewozowe, art. 23:
1. Podróżny może zabrać ze sobą do środka transportowego rzeczy, jak również oddać je do przewozu jako przesyłkę bagażową.
2. Z przewozu określonego w ust. 1 są wyłączone:
[...]
3) zwłoki i szczątki zwłok ludzkich.

--
P.

Data: 2018-09-22 21:19:08
Autor: RadoslawF
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-22 o 20:19, PiotRek pisze:

[...]

Popioły to nie zwłoki ani ich szczątki.
No chyba że zacytujesz ustawę która tak twierdzi.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2018-09-22 23:18:45
Autor: Robert Tomasik
Obowiązek pochówku
W dniu 22-09-18 o 21:19, RadoslawF pisze:
[...]

To, że popiół powstały z kremacji człowieka nie jest "szczątkami
ludzkimi" jest dość oczywiste, tym nie mniej stsuje sie do niego te same
przepisy, co wynika z art. 7.3, 12.1 oraz 20a USTAWY z dnia 31 stycznia
1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych. WYdane do ustawy
ROZPORZEDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 7 grudnia 2001 r.w sprawie
postępowania ze zw?okami i szczątkami ludzkimi w § 8 ddatkowo to
doprecyzowuje.

Natomiast nie m zadnej sprzeczności  ustawach. Po prostu zwłoki może
przewozić przewonik, ale nie jest to bagaż podróżnego.

Data: 2018-09-22 23:21:54
Autor: Shrek
Obowiązek pochówku

Natomiast nie m zadnej sprzeczności  ustawach. Po prostu zwłoki może
przewozić przewonik, ale nie jest to bagaż podróżnego.

Ooo;)

Shrek

Data: 2018-09-22 23:59:47
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-22 o 21:19, RadoslawF pisze:
Popioły to nie zwłoki ani ich szczątki.
No chyba że zacytujesz ustawę która tak twierdzi.  :-)

Ależ bardzo proszę - Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych - art. 7 ust. 3, art. 12 ust. 1, art. 20a ust. 1.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19590110062

--

P.

Data: 2018-09-23 08:58:44
Autor: RadoslawF
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-22 o 23:59, PiotRek pisze:

[...]

Nie znalazłem paragrafu określającego popioły jako zwłoki czy szczątki.

A to:
"Art. 20a. 1. Przepisy ustawy dotyczące pochówku i przewozu zwłok stosuje się
odpowiednio do pochówku i przewozu szczątków powstałych ze spopielenia zwłok."
zinterpretował bym że dotyczy przypadków kiedy po kremacji pozostały
szczątki a nie tylko popiół.

Pozdrawiam

Data: 2018-09-24 20:21:48
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-23 o 08:58, RadoslawF pisze:
[...]

"Art. 7. 3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do chowania zwłok w grobach murowanych przeznaczonych do pomieszczenia zwłok więcej niż jednej osoby, a także do chowania urn zawierających szczątki ludzkie powstałe w wyniku spopielenia zwłok".

jak byś zinterpretował?

Urny zawierające szczątki (wg Twojej nomenklatury), a nie tylko popiół, można włożyć do grobu (o którym napisano w ustępach 1 i 2), ale urn zawierających tylko popiół nie można? No sorry, toż to jakiś absurd jest... :-)))

--
P.

Data: 2018-09-25 01:37:10
Autor: RadoslawF
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-24 o 20:21, PiotRek pisze:
[...]

Absurdem jest próba zakazywania postawienia urny z prochami na
kominku lub zgodnie z wolą zmarłego rozsypania w miejscu z którym
był związany uczuciowo.
Bo do przepisów o zwłokach i pochówkach dodano jeszcze urny
z prochami.

Pozdrawiam

Data: 2018-09-25 02:00:59
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-25 o 01:37, RadoslawF pisze:
[...]

Z powyższym się zgadzam, natomiast z tym:

nie. :-)

Odniesiesz się do powyższego? Bo widzę, że próbujesz sprytnie zmienić temat... ;)

--
P.

Data: 2018-09-25 06:46:52
Autor: RadoslawF
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-25 o 02:00, PiotRek pisze:
> [...]

nie. :-)

Odniesiesz się do powyższego? Bo widzę, że próbujesz sprytnie zmienić temat... ;)

A do czego się odnosić, sam pokazałeś ustawę gdzie do prawa dotyczącego
pochówku zwłok dopisano "dotyczy też szczątków powstałych w wyniku spopielenia".

Pozdrawiam

Data: 2018-09-24 20:40:27
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-22 o 21:19, RadoslawF pisze:
Popioły to nie zwłoki ani ich szczątki.
No chyba że zacytujesz ustawę która tak twierdzi.  :-)

Dobra. Nie ustawa, ale rozporządzenie:

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20011531783

§ 8. 1. Do postępowania ze szczątkami ludzkimi będącymi:
1) popiołami powstałymi w wyniku spopielenia zwłok,
[...]

--
P.

Data: 2018-09-22 22:40:57
Autor: Marcin Debowski
Obowiązek pochówku
On 2018-09-22, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

Nie ma sprzeczności. Prawo przewozowe reguluje odpłatny przewóz osób i rzeczy albo przewozu z udziałem przewoźnika. Zawsze można przewieżć prywatnie. --
Marcin

Data: 2018-09-23 01:09:11
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
On 2018-09-22, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

Przeczytaj raz jeszcze, proszę.

P.

Data: 2018-09-22 23:21:29
Autor: Marcin Debowski
Obowiązek pochówku
On 2018-09-22, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
On 2018-09-22, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

Przeczytałem. Co mi umyka?

--
Marcin

Data: 2018-09-24 20:23:45
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-23 o 01:21, Marcin Debowski pisze:

> Przeczytałem. Co mi umyka?

Moim zdaniem - pociągiem, autobusem, tramwajem ani metrem nie możesz (legalnie) takich szczątków przewieźć. Ale może mnie coś umyka...

--
P.

Data: 2018-09-24 21:48:06
Autor: Marcin Debowski
Obowiązek pochówku
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:

> Przeczytałem. Co mi umyka?

Moim zdaniem - pociągiem, autobusem, tramwajem ani metrem nie możesz (legalnie) takich szczątków przewieźć. Ale może mnie coś umyka...

Mamy jeden przepis, który zacytował Miachał, - zezwala na przewóz środkami transportu bez wnikania w ich rolę. Mamy drugi przepis, Prawo Przewozowe, który zabrania, ale dotyczy jedynie pewnego zakresu - usług przewozu. Jest to regulacja bardziej szczegółowa.

Jak się zastanowić to ma to sens, bo usługa przewozu dotyczy na ogół wielu, najczęście obcych sobie osób, a przewożenie zwłok/szątków może nieść ze sobą ryzyko epidmiologiczne, ale też powodować dyskomfort u innych pasażerów.

--
Marcin

Data: 2018-09-24 23:54:57
Autor: Animka
Obowiązek pochówku
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

Szkatuła szczelnie zamknięta i pewnie jeszcze w specjalnym opakowaniu.
Oglądałeś pogrzeb Kory?

--
animka

Data: 2018-09-24 22:11:00
Autor: Marcin Debowski
Obowiązek pochówku
On 2018-09-24, Animka <animka@to.nieja.wp.pl> wrote:
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

Chciałabyś mnieć w swoim mieszkaniu szczelnie zamkniętą szkatułę z trupem?

--
Marcin

Data: 2018-09-25 01:51:32
Autor: Animka
Obowiązek pochówku
On 2018-09-24, Animka <animka@to.nieja.wp.pl> wrote:
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

  Nie! Mogłabym rozsypać prochy wg/woli, pochować w grobie, ale w domu nigdy!

--
animka

Data: 2018-09-25 00:14:15
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

OK, rozumiem Cię, ale nadal nie widzę różnicy. Co to znaczy "przewieźć prywatnie"? Mówimy o przewożeniu urny tramwajem, autobusem albo pociągiem (za opłatą - zakładam, że przewożący ową urnę wykupił bilet). Moim zdaniem - legalnie się nie da (chyba że za odpowiednim zezwoleniem, ale na pewno nie w reklamówce).

[...]

Mowa była o urnie z prochami. Pustą urnę można? No to komfort / dyskomfort u pasażerów taki sam. :)

--
P.

Data: 2018-09-24 22:38:58
Autor: Marcin Debowski
Obowiązek pochówku
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

Tramwajem, pociagiem, samochodem, byleby na użytek osobisty, wynika że się da.

[...]

Ja wiem? Jaby wiedzieli, że nie pusta a z trupem to pewnie nie. Ale przciez wiedzą, że musi być pusta, bo przepisy zabraniają przewoznikom przewożenia trupów :) --
Marcin

Data: 2018-09-25 01:04:15
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
On 2018-09-24, PiotRek <bell1876usunto@gazeta.pl> wrote:
[...]

:-))))
OK, ale jedni wiedzą, a inni nie wiedzą. :-)

No dobra, a przewożenie pustej trumny? Zapewne u współpodróżnych spowodowałaby większy dyskomfort niż przewożenie zamkniętej walizki, w której jest trup. ;-)

To podobna sytuacja do picia (w parku, na placu lub na ulicy) piwa z butelki po oranżadzie versus picie oranżady z butelki po piwie.

--
P.

Data: 2018-09-24 23:28:40
Autor: Animka
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-24 o 20:23, PiotRek pisze:

 > Przeczytałem. Co mi umyka?

Moim zdaniem - pociągiem, autobusem, tramwajem ani metrem nie możesz (legalnie) takich szczątków przewieźć. Ale może mnie coś umyka...

A kto mu będzie do torby zagladał? Kanar?

--
animka

Data: 2018-09-24 23:40:30
Autor: PiotRek
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-24 o 23:28, Animka pisze:

> A kto mu będzie do torby zagladał? Kanar?

Kanar, wrona, słowik (słowik to, a nie skowronek), Kruk... Czy to ważne?

Napisałem, że *legalnie* się nie da. Nielegalnie to i torbę haszyszu przewieziesz tramwajem, ale jesteśmy na grupie pl.soc.prawo.

--
P.

Data: 2018-09-24 23:47:49
Autor: Animka
Obowiązek pochówku
W dniu 2018-09-24 o 23:40, PiotRek pisze:

> [...]

Napisałem, że *legalnie* się nie da. Nielegalnie to i torbę haszyszu przewieziesz tramwajem, ale jesteśmy na grupie pl.soc.prawo.

Prochy to moąna sobie wziąć i rozsypać na morzu czy na ogródku. Tam gdzie sobie zażyczyła osoba przed śmiercią.

--
animka

Data: 2018-09-23 00:41:03
Autor: Animka
Obowiązek pochówku
[...]

Ale przewozu prochów jak widzę nie mają wyłączonych.

--
animka

Data: 2018-09-15 21:55:57
Autor: Marek
Obowiązek pochówku
On Wed, 12 Sep 2018 11:20:43 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Prochy/zwłoki mogą być przechowywane tylko w określonych ustawowo miejscach (ustawa z 1959r.) i odsyła do rozporządzenia z 2011, które określa możliwy sposób i warunki przechowywania szczątków.

Przecież zdaje się była nowelizacja kilka lat temu (2?) by umożliwić właśnie przez z przechowywanie prochów ma przysłowiowym kominku...

--
Marek

Data: 2018-09-12 20:43:49
Autor: Robert Tomasik
Obowiązek pochówku
W dniu 12-09-18 o 11:14, J.F. pisze:
[...]

Krematorium prochy może wydać tylko firmie uprawnionej do przewozu
zwłok. Ta z kolei nie może ich dostarczyć na kominek, a jedynie do
jakiegoś miejsca uprawnionego o przechowania zwłok. Oczywiście
teoretycznie po drodze gdzieś te zwłoki (prochy) mogą zaginąć, ale
będzie postępowanie itp.

Data: 2018-09-12 22:22:31
Autor: Michal Jankowski
Obowiązek pochówku

Krematorium prochy może wydać tylko firmie uprawnionej do przewozu
zwłok.

Przepis poproszę.

Explicite jest powiedziane, że prochy mogę przewozić czymkolwiek.

   MJ

Data: 2018-09-12 09:19:15
Autor: Andrzej Kłos
Obowiązek pochówku
sp5it pisze:

Mój znajomy po śmierci chce zostać skremowany i żeby jego prochy zostały rozsypane bądź stały w urnie nad kominkiem. Bez mszy, pochówku itp. Jak to zrealizowac w Bulandzie?

Normalnie: oddać ciało do kremacji, odebrać urnę, i rozpocząć żmudny proces wybierania miejsca pochówku.

Obowiązek pochówku