Obowi±zek zg³oszenia przestêpstwa, a tajemnica spowiedzi.

Data: 2010-09-29 17:11:09
Autor: Marian Pa¼dzioch
Obowi±zek zg³oszenia przestêpstwa, a tajemnica spowiedzi.
Witam,
czy prawo obowiazuj±ce w Polsce zwalnia w jaki¶ sposób ksiê¿y od niezawiadomienia organów ¶cigania o przestêpstwach, o których powiadomiæ trzeba (np. zabójstwo)? Czy znane s± Wam przypadki gdy wysz³o na jaw, ¿e ksiê¿a niedope³nili tego obowi±zku, a mimo tego unikneli odpowiedzialno¶ci tylko ze zwzglêdu na tejmnicê spowiedzi?

Pzdr.
M.

Data: 2010-09-29 18:49:21
Autor: Liwiusz
W dniu 2010-09-29 17:11, Marian Pa¼dzioch pisze:
[...]

kpk
art. 178
Nie wolno przes³uchiwaæ jako ¶wiadków:

1) obroñcy lub adwokata dzia³aj±cego na podstawie art. 245 § 1, co do faktów, o których dowiedzia³ siê udzielaj±c porady prawnej lub prowadz±c sprawê,

2) duchownego co do faktów, o których dowiedzia³ siê przy spowiedzi.

kpc
art. 261
§ 2. ¦wiadek mo¿e odmówiæ odpowiedzi na zadane mu pytanie, je¿eli zeznanie mog³oby naraziæ jego lub jego bliskich, wymienionych w paragrafie poprzedzaj±cym, na odpowiedzialno¶æ karn±, hañbê lub dotkliw± i bezpo¶redni± szkodê maj±tkow± albo je¿eli zeznanie mia³oby byæ po³±czone z pogwa³ceniem istotnej tajemnicy zawodowej. Duchowny mo¿e odmówiæ zeznañ co do faktów powierzonych mu na spowiedzi.

--
Liwiusz

Data: 2010-09-29 19:00:25
Autor: Robert Tomasik
Obowi±zek zg³oszenia przestêpstwa, a tajemnica spowiedzi.
U¿ytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:i7vqmh$1r9$1news.onet.pl...
[...]

Ale ta odpowied¼ jest nie na temat. Zawiadomienie, to zawiadomienie i zeznawaniem w charakterze ¶wiadka ma zwi±zek do¶æ lu¼ny. Uwa¿am, ze bardzo ciekawy temat i na chwilê obecn± nie znam odpowiedzi.

Data: 2010-09-29 20:13:44
Autor: Alek
Obowi±zek zg³oszenia przestêpstwa, a tajemnica spowiedzi.
U¿ytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisa³

Ale ta odpowied¼ jest nie na temat. Zawiadomienie, to zawiadomienie i zeznawaniem w charakterze ¶wiadka ma zwi±zek do¶æ lu¼ny.

Nie taki znów lu¼ny. Zawiadamiaj±cy zwykle jest pierwszym ¶wiadkiem do przes³uchania.

Data: 2010-09-29 20:28:41
Autor: SDD
Obowi±zek zg³oszenia przestêpstwa, a tajemnica spowiedzi.

U¿ytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:i7vri6$15v$2inews.gazeta.pl...

Ale ta odpowied¼ jest nie na temat. Zawiadomienie, to zawiadomienie i zeznawaniem w charakterze ¶wiadka ma zwi±zek do¶æ lu¼ny. Uwa¿am, ze bardzo ciekawy temat i na chwilê obecn± nie znam odpowiedzi.

To raczej typowy problem, w obecnym stanie prawnym rozwiazywalny tylko na gruncie orzecznictwa.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-09-30 10:47:08
Autor: Rafa³
W dniu 29.09.2010 18:49, Liwiusz pisze:
[...]

Co moim zdanie nie oznacza ¿e taki morderca po spowiedzi mo¿e czuæ siê bezpiecznie. Prawo mo¿e nie zezwala na przes³uchanie ksiêdza, ale nie zabrania mu zawiadomienia przyk³adowo ¿e u Kowalskiego w domu le¿y trup.
Zeznawaæ nie bêdzie, ale organy pañstwowe ju¿ siê do Kowalskiego dobior±.
Inna sprawa ¿e z³ama³ tajemnice przysiêgi, ale to tu by by³o trzeba z kim¶ od przepisów ko¶cielnych czy s± jakie¶ wyj±tki odno¶nie tej tajemnicy.

Kiedy¶ by³ taki przypadek, mo¿e w filmie, albo w jakiej¶ legendzie.. ¿e morderca po fakcie zobaczy³ ¿e zdarzenie przyuwa¿y³ jaki¶ ksi±dz, aby nie dokonaæ kolejnego morderstwa postanowi³ siê u tego w³a¶nie ksiêdza wyspowiadaæ.

Data: 2010-09-30 12:05:09
Autor: SDD
Obowi±zek zg³oszenia przestêpstwa, a tajemnica spowiedzi.

U¿ytkownik "Rafa³" <rafal_zapytaj_o_reszte@o2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:i81iqc$da4$1node1.news.atman.pl...

Co moim zdanie nie oznacza ¿e taki morderca po spowiedzi mo¿e czuæ siê bezpiecznie. Prawo mo¿e nie zezwala na przes³uchanie ksiêdza, ale nie

Nie chodzi o to, czy morderca bedzie sie czul bezpiecznie, ale czy ksiadz (duchowny) bedzi emogl sie czuc bezpiecznie, jesli jednak NIE POINFORMUJE organow o tym trupie, a organy sie dowiedza w taki czy inny sposob, ze ksiadz "wiedzial nie powiedzial".

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-09-30 11:06:04
Autor: goldi
On 30 Wrz, 12:05, "SDD" <sddwyt...@towszechwiedza.pl> wrote:
U¿ytkownik "Rafa³" <rafal_zapytaj_o_res...@o2.pl> napisa³ w wiadomo¶cinews:i81iqc$da4$1node1.news.atman.pl...

> [...]

(duchowny) bedzi emogl sie czuc bezpiecznie, jesli jednak NIE POINFORMUJE
organow o tym trupie, a organy sie dowiedza w taki czy inny sposob, ze

Prawo nie mo¿e karaæ za to, co nakazuje lub na co zezwala. By³oby to
niezgodne z za³o¿eniem o wewnêtrznej spójno¶ci systemu prawnego. Skoro
w my¶l przepisu art. 178 k.p.k. nie wolno przes³uchiwaæ w charakterze
¶wiadka obroñcy co do faktów, o których dowiedzia³ siê udzielaj±c
pomocy prawnej lub prowadz±c sprawê, oraz duchownego co do faktów, o
których dowiedzia³ siê przy spowiedzi, zatem duchowni i obroñcy s± w
tym zakresie zwolnieniu z obowi±zku doniesienia o przestêpstwie.

Data: 2010-09-30 20:10:05
Autor: spp
W dniu 2010-09-30 20:06, goldi pisze:

[...]

" Prawny obowi±zek denuncjacji z art. 240 k.k. nie obejmuje: - adwokata, który uzyska³ okre¶lon± wiadomo¶æ w zwi±zku z udzieleniem pomocy prawnej; zob. art. 6 ust. 1 pr. o adw. oraz art. 178 pkt 1 k.p.k., - duchownego, który dowiedzia³ siê o przestêpstwie przy spowiedzi (art. 178 pkt 2 k.p.k.). Obowi±zek zawiadomienia o przestêpstwie z art. 240 § 1 k.k. uchyla natomiast tajemnicê dziennikarsk± (art. 16 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe, Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm., i art. 180 § 4 k.p.k.), a tak¿e tajemnicê lekarsk± (art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza, t.j. Dz. U. z dnia 2002 r. Nr 21, poz. 204 ze zm.). Tak wiêc zarówno lekarz, jak i dziennikarz powzi±wszy "wiarygodn± wiadomo¶æ" o pope³nieniu przestêpstwa z art. 240 § 1 k.k. s± obowi±zani do niezw³ocznego zawiadomienia o tym organów ¶cigania (L. Gardocki, Prawo karne, wyd. III, Warszawa 1998, s. 276; T. Grzegorczyk, Kodeks..., s. 587)"

--
spp

Data: 2010-09-30 13:59:24
Autor: mvoicem
(09/30/2010 12:05 PM), SDD wrote:
[...]

A jest w ogóle obowiązek informowania organów? Zawsze myślałem że to obowiązek z tych obywatelskich - tj. zazwyczaj powinno się, ale nie ma obowiązku.

p. m.

Data: 2010-09-30 15:14:06
Autor: SDD
Obowi?zek zg3oszenia przestepstwa, a tajemnica spowiedzi.

U¿ytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:4ca47b9d$0$27024$65785112news.neostrada.pl...

A jest w ogóle obowi±zek informowania organów? Zawsze my¶la³em ¿e to obowi±zek z tych obywatelskich - tj. zazwyczaj powinno siê, ale nie ma obowi±zku.

Co do zasady nie ma, ale sa wyjatki.

Art. 240. § 1. Kto, maj±c wiarygodn± wiadomo¶æ o karalnym przygotowaniu albo usi³owaniu lub dokonaniu czynu zabronionego okre¶lonego w art. 118, 127, 128, 130, 134, 140, 148, 163, 166 lub 252, nie zawiadamia niezw³ocznie organu powo³anego do ¶cigania przestêpstw,
podlega karze pozbawienia wolno¶ci do lat 3.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-09-30 15:33:34
Autor: robertcb
> [...]

podlega karze pozbawienia wolno¶ci do lat 3.

Rozpatrzmy inny przypadek:
Kto¶ idzie do ksiêdza i spowiada sie np z wymyslonego morderstwa.
Ksi±dz to zg³asza na policje - i zonk.

Data: 2010-09-30 15:49:24
Autor: SDD
Obowi?zek zg3oszenia przestepstwa, a tajemnica spowiedzi.

U¿ytkownik <robertcb@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:7d75.00000964.4ca491aenewsgate.onet.pl...

Rozpatrzmy inny przypadek:
Kto¶ idzie do ksiêdza i spowiada sie np z wymyslonego morderstwa.
Ksi±dz to zg³asza na policje - i zonk.

Z czym zonk?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-09-30 16:56:19
Autor: robertcb
> [...]

> Rozpatrzmy inny przypadek:
> Kto¶ idzie do ksiêdza i spowiada sie np z wymyslonego morderstwa.

zg³oszenie nie pope³nionego przestepstwa

Data: 2010-09-30 17:10:42
Autor: SDD
Obowi?zek zg3oszenia przestepstwa, a tajemnica spowiedzi.

U¿ytkownik <robertcb@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:7d75.0000096d.4ca4a513newsgate.onet.pl...

zg³oszenie nie pope³nionego przestepstwa

No ale przeciez zasadniczo nie jest to przestepstwo - chyba, ze zglaszajacy celowo i swiadomie wprowadza w blad organy scigania - no ale to trzeba falszywie zglaszajacemu udowodnic.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-09-30 17:26:09
Autor: Marian Pa¼dzioch
[...]

Zupelnie bez sensu. Rownie dobrze ktos mi moze powiedziec, ze widzial, ze ten i ten zamordowal kogos i ja pojde to zglosic.

Obowi±zek zg³oszenia przestêpstwa, a tajemnica spowiedzi.