Obowi±zek zmiany has³a w programach

Data: 2016-05-12 13:52:43
Autor: Krzysztof Jod³owski
Obowi±zek zmiany has³a w programach
W dniu 2016-05-12 o 12:56, kapitalikk pisze:
Dzieñ dobry
Chcia³bym poznaæ dok³adnie, je¶li kto¶ zna, podstawê prawn±, która
nakazuje okre¶lon± czêstotliwo¶æ zmiany hase³ w programach obs³uguj±cych
dane np. pracowników (P³acznik, programy ksiêgowe), wej¶cia na portale
rz±dowe.

Wytyczne GIODO:
"Przy okre¶laniu czêstotliwo¶ci zmiany hase³ nale¿y pamiêtaæ, i¿ has³o u¿ytkownika powinno byæ zmieniane nie rzadziej ni¿ co 30 dni i sk³adaæ siê co najmniej z 6 lub 8 znaków - w zale¿no¶ci od tego, czy w systemie
s± przetwarzane dane wra¿liwe, o których mowa w art. 27 ustawy (za-
³±cznik do rozporz±dzenia pkt IV ppk 2 w zw. z pkt VII)."

Data: 2016-05-12 14:17:40
Autor: kapitalikk
W dniu 2016-05-12 o 13:52, Krzysztof Jod³owski pisze:
[...]

Ty to Q2 umiesz pocieszyæ :(

Pozdrawiam
:)

Data: 2016-05-12 14:21:24
Autor: Tomasz Kaczanowski
Obowiązek zmiany hasła w programach
W dniu 2016-05-12 13:52, Krzysztof Jod³owski pisze:
[...]

Szkoda, ¿e wytyczne nie konsultowane z nikim, kto zna sie na bezpieczeñstwie i ludzkiej psychice, takie wytyczne obni¿aj± bezpieczeñstwo, a nie je gwarantuj±...

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2016-05-13 10:16:05
Autor: Jacek Maciejewski
Obowi±zek zmiany has³a w programach
Dnia Thu, 12 May 2016 13:52:43 +0200, Krzysztof Jod³owski napisa³(a):

[...]

Typowo urzêdnicze obijanie sobie dupy blach±. Dla przyk³adu do banków
nie trzeba zmieniaæ hase³.
--
Jacek
"Wszelka izolacja jest gleb±, na której wyrasta nienawi¶æ do obcych, a

Data: 2016-05-13 10:29:21
Autor: Liwiusz
[...]

W dodatku osi±gany cel jest odwrotny od zamierzonego - w banku mam trudne has³o od lat, które mam tylko w pamiêci; do programu, do którego muszê co miesi±c zmieniaæ has³o, mam has³o zapisane w kajecie, w dodatku tak proste, jak siê tylko da.

--
Liwiusz

Data: 2016-05-13 10:35:42
Autor: A. Filip
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> pisze:
[...]

A jak ciê to zabezpiecza przed "wyciekiem" has³a _z samego banku_,
kolejnymi dziurami w sile szyfrowania/zabezpieczania po³±czenia?
Dla mnie _wa¿ne_ has³a powinno siê zmieniaæ _przynajmniej_ co rok.

A co do zabezpieczania sobie dupy masz sporo racji IMHO.

--
A. Filip
Syty nie my¶li o g³odzie.  (Przys³owie abisyñskie)

Data: 2016-05-13 10:38:25
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-05-13 o 10:35, A. Filip pisze:
[...]

Jak wycieknie, to zostanie wykorzystane od razu - nic nie da, ¿e za 2 tygodnie, czy za pó³ roku zmieniê.

Poza tym zak³adam, ¿e has³o z banku nie wycieka. Jakbym mia³ to braæ pod uwagê, to w ogóle bym nie zak³ada³ konta.

Dodam jeszcze, ¿e w moi banku samym has³em niczego siê z konta nie wyprowadzi, a gdybym zyska³ jakiego¶ podgl±dacza, to od biedy mogê to wykryæ patrz±c na daty ostatniego logowania.

--
Liwiusz

Data: 2016-05-13 11:02:20
Autor: A. Filip
[...]

Czêsto jest w³a¶nie tak jak piszesz ale niekoniecznie.  Do¶æ spore
opó¼nienie w wykorzystaniu pozyskanych hase³ i ich nie¶pieszne
wykorzystywanie mo¿e s³u¿yæ zamaskowaniu (choæby pod k±tem ewentualnego
procesu) tego kto, gdzie i jak je pozyska³ tak ¿e bank siê nawet nie
zorientowa³.

A bank sam swojego softu nie napisa³ i sam go nie "utrzymuje",
trwa w przekonaniu ¿e ma "uzasadnione zaufanie" do producenta.
To ¿e w systemach (hardware+software+ludzie+procedury)
wszystkich banków w Polsce nie ma ¿adnej "dziury" dla mnie jest
"statystycznie niemo¿liwe".  To dla ciebie _mo¿e_ siê przek³adaæ na
przekonanie ¿e dla ciebie osobi¶cie to zagro¿enie jest "niemal tylko
teoretyczne".

--
A. Filip
Je¿eli chcesz zachowaæ przyjaciela, nie po¿yczaj mu ani nie po¿yczaj od

Data: 2016-05-13 19:55:23
Autor: re
Obowi±zek zmiany has³a w programach

U¿ytkownik "A. Filip"

A bank sam swojego softu nie napisa³ i sam go nie "utrzymuje",
trwa w przekonaniu ¿e ma "uzasadnione zaufanie" do producenta.
-- -
Sk±d takie przekonanie ? Banki oczywi¶cie pisz± i utrzymuj± swoje oprogramowanie. Maj± te¿ dzia³y bezpieczeñstwa, które badaj± podatno¶ci u¿ywanego oprogramowania na ataki ró¿nego rodzaju. I te systemy pewnie bywaj± bardziej dziurawe od systemów, które kupuj± od firm zewnêtrznych.

I co z tego ?

Data: 2016-05-17 12:45:45
Autor: Miroo
W dniu 2016-05-13 o 10:38, Liwiusz pisze:
Dodam jeszcze, ¿e w moi banku samym has³em niczego siê z konta nie
wyprowadzi,

Mój kolega te¿ tak my¶la³, bo mia³ praktycznie puste konto w mbanku.
Z³odziej wzi±³ jednym klikiem kredyt na 40 ty¶ i ju¿ by³o co wyprowadzaæ.

Pozdrawiam

Data: 2016-05-17 03:55:35
Autor: Kris
Obowi±zek zmiany has³a w programach
W dniu wtorek, 17 maja 2016 12:45:53 UTC+2 u¿ytkownik Miroo napisa³:

Mój kolega te¿ tak my¶la³, bo mia³ praktycznie puste konto w mbanku.
Z³odziej wzi±³ jednym klikiem kredyt na 40 ty¶ i ju¿ by³o co wyprowadzaæ.
Jak to zrobi³ samym has³em?

Data: 2016-05-19 15:34:44
Autor: Miroo
W dniu 2016-05-17 o 12:55, Kris pisze:
[...]

Nie znam szczegó³ów, ale w jaki¶ sposób spryciarzowi uda³o siê przez infoliniê zmieniæ numer telefonu. Podobno zrobi³ kilka podej¶æ, bo nie od razu siê uda³o.
Kolega informatyk, wiêc potrafi zadbaæ nale¿ycie o bezpieczeñstwo, ale oczywi¶cie nie mo¿na wykluczyæ, ¿e jaki¶ skrypt/trojan wykrad³ mu namiary na konto.
Nie b±d¼cie wiêc tacy pewni, bo mo¿e trafiæ ka¿dego :)

Sprawa dotyczy³a co najmniej kilku pokrzywdzonych w ten sposób osób przez tego samego sprawcê.

Pozdrawiam

Data: 2016-05-17 12:51:55
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-05-17 o 12:45, Miroo pisze:
[...]

Bez has³a jednorazowego?

I co dalej?

--
Liwiusz

Data: 2016-05-13 10:41:45
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2016-05-13 10:35, A. Filip pisze:
[...]

Ale raz do roku (przy silnym ha¶le, raz na kilka lat), to nie to samo co raz w miesi±cu i to jeszcze has³o 6 do 8 znaków.... Co do wycieku, to mam nadziejê, ¿e ¿aden rozs±dny system nie trzyma has³a wprost, tylko zakodowane w postaci stratnej...

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2016-05-13 11:04:28
Autor: A. Filip
Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> pisze:
[...]

Masz _pewno¶æ_ ¿e korzystasz tylko z "rozs±dnych systemów"? :-)

--
A. Filip
Je¿eli ciê wilk zaprasza, id¼ do niego, ale zabierz ze sob± psa.

Data: 2016-05-13 11:37:39
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-05-13, Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

md5 jest do z³amania w kilka minut (s± bazy z wszystkimi hashami).
sha1 to kwestia dnia, bo obecne maszyny s± ju¿ b. szybkie i to nie problem zrobiæ
brute-force z algorytmem równoleg³ym.
Dopiero bcrypt co¶ zmienia, ale te¿ nie jest zbyt popularny.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2016-05-13 14:54:14
Autor: J.F.
Obowi±zek zmiany has³a w programach
U¿ytkownik "Wojciech Bancer"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:slrnnjb837.mk7.proteus@pl-test.org...
md5 jest do z³amania w kilka minut (s± bazy z wszystkimi hashami).

Masz na mysli cos typu "wszystkie kombinacje do 8 malych, duzych liter i cyfr" ?
No faktycznie, przystepna liczba wychodzi, ~3000 tysiace dyskow 1TB.

Ale 10 znakowe haslo wymaga juz sporej hali :-)

sha1 to kwestia dnia, bo obecne maszyny s± ju¿ b. szybkie i to nie problem zrobiæ
brute-force z algorytmem równoleg³ym.
Dopiero bcrypt co¶ zmienia, ale te¿ nie jest zbyt popularny.

J.

Data: 2016-05-13 17:14:05
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-05-13, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Kwestia sposobu przechowywania.
Tu: http://project-rainbowcrack.com/table.htm
 md5_mixalpha-numeric#1-9
 Counts: 13,759,005,997,841,642
I to ma poni¿ej 1TB.

Ale 10 znakowe haslo wymaga juz sporej hali :-)

Zawsze mo¿na zaprz±c GPU do zabawy.
https://securityledger.com/2012/12/new-25-gpu-monster-devours-passwords-in-seconds/

"The clustered GPUs clocked impressive speeds against more sturdy hashing algorithms as well, including MD5 (180 billion attempts per second, 63 billion/second for SHA1 and 20 billion/second for passwords hashed using the LM algorithm. So called "slow hash" algorithms fared better. The bcrypt (05) and sha512crypt permitted 71,000 and 364,000 per second, respectively."

A odpowiedni klaster maszyn mo¿na zbudowaæ np. w cloudzie i nie trzeba na
to wydawaæ fortuny.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2016-05-13 18:01:06
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-05-13, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

md5 jest do z³amania w kilka minut (s± bazy z wszystkimi hashami).

Masz na mysli cos typu "wszystkie kombinacje do 8 malych, duzych liter i cyfr" ?
No faktycznie, przystepna liczba wychodzi, ~3000 tysiace dyskow 1TB.

¯eby zademonstrowaæ. :)
Dla 8-znakowych hase³ mo¿na spróbowaæ:
https://hashkiller.co.uk/md5-decrypter.aspx

np. 44ca68613970d018becb32235b0df42e
9013ba3cefdcdaed5de1223f07dcd2ac
200820e3227815ed1756a6b531e7e0d2
te has³a Ci odnajdzie bez problemu. A to by³a pierwsza-lepsza baza.
Zapewne s± i lepsze, niekoniecznie darmowe. ;)

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2016-05-13 20:03:59
Autor: re
Obowi±zek zmiany has³a w programach

U¿ytkownik "Tomasz Kaczanowski"

[...]

To nie jest kwestia sposobu przechowywania has³a tylko u¿ywania dobrego systemu uwierzytelniania. Techniki kryptograficzne u¿ywane w takich systemach z regu³y daj± pewno¶æ, z kim mamy do czynienia. Np. szyfrowanie asymetryczne.

Data: 2016-05-13 23:55:49
Autor: cef
Obowi±zek zmiany has³a w programach
Dnia Thu, 12 May 2016 13:52:43 +0200, Krzysztof Jodłowski napisał(a):

Wytyczne GIODO:
"Przy określaniu częstotliwości zmiany haseł należy pamiętać, iż hasło
użytkownika powinno być zmieniane nie rzadziej niż co 30 dni i składać
się co najmniej z 6 lub 8 znaków – w zależności od tego, czy w systemie
są przetwarzane dane wrażliwe, o których mowa w art. 27 ustawy (za-
Å‚Ä…cznik do rozporzÄ…dzenia pkt IV ppk 2 w zw. z pkt VII)."

Typowo urzędnicze obijanie sobie dupy blachą. Dla przykładu do banków
nie trzeba zmieniać haseł.

Zupe³nie bez sensu.
Zw³aszcza, ¿e do takiego P³atnika wymuszanie has³a mo¿na obej¶æ
w prymitywny sposób. pewnie i w tych innych
systemach da siê co¶ wymy¶³iæ.

Data: 2016-05-15 13:38:23
Autor: Borys Pogore³o
Obowi±zek zmiany has³a w programach
Dnia Fri, 13 May 2016 10:16:05 +0200, Jacek Maciejewski napisa³(a):

[...]

Bo wytyczne GIODO dotycz± dostêpu do systemów przetwarzaj±cych dane
osobowe. Nawiasem mówi±c przy tych coraz bardziej kretyñskich
klasyfikacjach (tablice rejestracyjne, adresy IP) to pewnie nied³ugo i
numer rachunku bankowego uznaj± za dan± osobow±.

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2016-05-15 17:32:51
Autor: Jacek Maciejewski
Obowi±zek zmiany has³a w programach
Dnia Sun, 15 May 2016 13:38:23 +0200, Borys Pogore³o napisa³(a):

[...]

Mnie tam siê wci±¿ zdaje ¿e pieniadze s± wiêcej warte ni¿ "dane
osobowe". No ale ja jestem z epoki w której ka¿dy móg³ mieæ (i mia³) na
drzwiach tabliczkê z nazwiskiem.

Data: 2016-05-15 17:45:24
Autor: A. Filip
Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> pisze:
[...]

Sam o _swoje_ pieni±dze nie zadbasz (bez GIODO)? :-)

"Dane osobowe" w przeciwieñstwie do "w³asnych (sporawych) pieniêdzy" to
co¶ o co w wiêkszo¶ci przypadków tylko "pieniacze" by indywidualnie walczyli.

--
A. Filip
Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.  (Przys³owie polskie)

Data: 2016-05-16 09:34:51
Autor: szerszen
Obowi±zek zmiany has³a w programach
On Fri, 13 May 2016 10:16:05 +0200
Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:

Typowo urzêdnicze obijanie sobie dupy blach±. Dla przyk³adu do banków
nie trzeba zmieniaæ hase³.

Nie wiem w jakim banku masz konto, ale Millenium co jaki¶ czas wymusza zmianê has³a.

szerszeñ

Data: 2016-05-16 00:54:15
Autor: Kris
Obowi±zek zmiany has³a w programach
W dniu poniedzia³ek, 16 maja 2016 09:34:54 UTC+2 u¿ytkownik szerszen napisa³:

Nie wiem w jakim banku masz konto, ale Millenium co jaki¶ czas wymusza zmianê has³a.
W mBanku nie zmienia³am ju¿ kilka(jak nie kilkana¶cie) lat
Mam to samo has³o od pocz±tku
Polbank wymusza³ chyba co 2 miesi±ce, po zmianie na Raiffeisen ju¿ nie wymuszaj± chyba tylko sugeruj± zmianê has³a.

Data: 2016-05-16 09:51:49
Autor: Jacek Maciejewski
Obowi±zek zmiany has³a w programach
Dnia Mon, 16 May 2016 09:34:51 +0200, szerszen napisa³(a):

Nie wiem w jakim banku masz konto, ale Millenium co jaki¶ czas wymusza zmianê has³a.

W DB, ju¿ parê lat. Jak do tej pory wymuszali tylko raz, chyba po
jakich¶ zawirowaniach.

Data: 2016-05-16 18:25:21
Autor: m
On 16.05.2016 09:34, szerszen wrote:
[...]

Zachêca do zmiany. Mam niezmieione od ca 10 lat.

p. m.

Obowi±zek zmiany has³a w programach